Zastosowanie 7% stawki podatku VAT przy dostawie dla Urzędu Gminy samochodu pożarniczego.

Zastosowanie 7% stawki podatku VAT przy dostawie dla Urzędu Gminy samochodu pożarniczego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2008r. (data wpływu 15 września 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 października 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 7% stawki podatku VAT przy dostawie dla Urzędu Gminy samochodu pożarniczego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 7% stawki podatku VAT przy dostawie dla Urzędu Gminy samochodu pożarniczego.Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 października 2008r. (data wpływu 16 października 2008r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 8 października 2008r. znak: IBPP2/443-837/08/LŻ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jako zamawiający ogłosiła przetarg na zakup samochodu gaśniczego. Po rozstrzygnięciu przetargu faktycznym odbiorcą samochodu a zarazem jego użytkownikiem będzie ochotnicza straż pożarna, a więc jednostka ochrony przeciwpożarowej. Gmina ogłaszając przetarg zabezpieczyła środki finansowe na zakup samochodu tj:

  • Środki Gminy w wysokości 450.000 zł,
  • Środki OSP w wysokości 150.000 zł.

We wzorze umowy stanowiącym załącznik do siwz, zamawiający zawarł zapis: ?Kupujący Miasto nabędzie współwłasność samochodu do wysokości wniesionych środków, a kupujący OSP do wysokości własnych środków?.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż Gmina Miasta ogłosiła przetarg na zakup samochodu gaśniczego-strażackiego. Zgodnie z umową, która stanowi załącznik do siwz za przedmiotowy samochód wspólnie zapłacą:

  • Gmina Miasta
  • Ochotnicza straż pożarna.

Dostawa przedmiotowego samochodu zobowiązany jest wystawić dwie faktury tj. jedna faktura na Urząd Miasta na kwotę 578.340,00 zł brutto, druga faktura na Ochotniczą Straż Pożarną na kwotę 150.000 zł brutto. Mając powyższe na uwadze zawieranej umowie pomiędzy Zamawiającym a Dostawcą zapisano: ?Kupujący Miasto nabędzie współwłasność samochodu do wysokości wniesionych środków, a Kupujący Ochotnicza Straż Pożarna do wysokości własnych wniesionych środków.Gmina Miasta gdyby sama finansowała zakup całości samochodu opierając się na obowiązujących przepisach powinna zapłacić 22% podatek VAT, ale sytuacja przedstawia się tak, że mimo iż Gmina jest Zamawiającym to za samochód płacić będą dwa podmioty tj: Gmina i OSP (podmiot który faktyczne będzie ten samochód w całości użytkował).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina jako zamawiający powinna skorzystać przy zakupie samochodu pożarniczego z preferencyjnej 7% stawki podatku VAT, czy też przyjąć stawkę VAT 22%...

Zdaniem Wnioskodawcy, spełnia przesłanki wynikające z treści art. 41 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług i winna zastosować 7% stawkę podatku VAT. Nie ulega wątpliwości, że dostawa samochodu realizowana jest na cele ochrony przeciwpożarowej dla jednostki ochrony przeciwpożarowej czyli ochotniczej straży pożarnej. Faktycznym odbiorcą samochodu, a zarazem jego użytkownikiem będzie ochotnicza straż pożarna. Dostawa samochodu realizowana jest na cele ochrony przeciwpożarowej dla jednostki ochrony przeciwpożarowej czyli ochotniczej straży pożarnej, mimo iż koszt zakupu samochodu w znacznej mierze pokrywa Gmina z własnych środków tj. 578.340,00 zł i na taką kwotę będzie wystawiona faktura na Gminę, a faktura wystawiona bezpośrednio przez dostawcę na OSP na kwotę tylko 150.000 zł. Faktycznym odbiorcą samochodu, a zarazem jego użytkownikiem będzie Ochotnicza Straż Pożarna.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku nr 3 do ustawy w poz. 129-134 wymieniono towary pod ogólnym tytułem ?Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej?. Natomiast art. 41 ust. 10 ww. ustawy stanowi warunek ograniczający stosowanie stawki 7% dla dostawy towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Stosowanie obniżonej - 7% stawki podatku - na podstawie art. 41 ust. 2 ww. ustawy przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:

  1. towar będący przedmiotem dostawy musi być wymieniony w poz. 129-134 załącznika do ustawy o VAT,
  2. dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,
  3. towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

Uwzględniając wymienione przepisy należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 7% uzależnione jest między innymi od faktu czy nabywca jest jednostką ochrony przeciwpożarowej.

Wyjaśnić należy, że zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej (t.j. Dz. U. z 2002r. Nr 147, poz. 1229 ze zm.), jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

  1. jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,
    1a) jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej,
  2. zakładowa straż pożarna,
  3. zakładowa służba ratownicza,
  4. gminna zawodowa straż pożarna,
    4a) powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,
  5. terenowa służba ratownicza,
  6. ochotnicza straż pożarna,
  7. związek ochotniczych straży pożarnych,
  8. inne jednostki ratownicze.

Jeżeli zatem nabywcą będzie urząd gminy stawką właściwą dla dostaw tych towarów będzie stawka 22% (na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT) bez względu na cel w jakim podmiot zakupuje te towary. W przypadku nabycia tych towarów (wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy) bezpośrednio przez jednostkę ochrony przeciwpożarowej, właściwą stawką będzie stawka 7% pod warunkiem, że towary te będą służyć ochronie przeciwpożarowej, co może wynikać między innymi ze złożonego zamówienia na te towary, przy czym nieistotnym jest fakt, kto będzie płatnikiem wymienionym w fakturze dokumentującej ich zakup.Ze złożonego wniosku wynika, iż Gmina ogłosiła przetarg na zakup samochodu gaśniczego-strażackiego. Dostawca przedmiotowego samochodu zobowiązany jest wystawić dwie faktury tj. jedna faktura na Urząd Miasta na kwotę 578.340,00 zł brutto, druga faktura na Ochotniczą Straż Pożarną na kwotę 150.000 zł brutto.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż na fakturze VAT na której wskazano nabywcę Urząd Miasta, właściwą stawką będzie stawka podstawowa 22%, gdyż nie zostaną spełnione warunki określone przez ustawodawcę dla zastosowania stawki preferencyjnej 7%, bowiem zgodnie z przedstawionym przez Wnioskodawcę stanem faktycznym dostawa towarów, tzn. przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (według art. 7 ustawy o VAT), wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, następuje dla Urzędu Miasta, a nie dla jednostki ochrony przeciwpożarowej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Końcowo tut. organ zauważa, iż nieprawidłowym jest dokumentowanie dwiema odrębnymi fakturami jednej dostawy tego samego towaru dla dwóch odrębnych nabywców, jednakże powyższe nie ma wpływu na rozstrzygnięcie podjęte w przedmiotowej sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika