prawo do zastosowania stawki 7% dla usługi dzierżawy pojemników na nieczystości stałe.

prawo do zastosowania stawki 7% dla usługi dzierżawy pojemników na nieczystości stałe.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2010r. (data wpływu 15 października 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki 7% dla usługi dzierżawy pojemników na nieczystości stałe ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2010r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki 7% dla usługi dzierżawy pojemników na nieczystości stałe.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca wykonuje usługi między innymi w zakresie gospodarki oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów. Pojemniki na nieczystości stałe dzierżawi swoim klientom aby potem wywozić od nich odpady stałe. Dzierżawę pojemników Wnioskodawca zalicza do wykazu towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, czyli do poz. 153 załącznika nr 3 ustawy o podatku od towarów i usług i stosuje do tej usługi stawkę 7%. Wnioskodawca sugeruje się również pisemną opinią Urzędu Statystycznego, iż powyższa usługa mieści się w grupowaniu PKWiU 90.00.23-00.00 ?Usługi w zakresie wywozu i zagospodarowania odpadów, pozostałe? czyli w tym grupowaniu co pozycja 153 załącznika nr 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca prawidłowo postępuje stosując stawkę VAT 7% na usługę dzierżawy pojemników na nieczystości stałe...

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowym jest stosowanie stawki 7% na usługę dzierżawy pojemników na odpady i przyporządkowanie tej usługi do poz. 153 załącznika nr 3 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ usługa ta jest powiązana z wywozem tych odpadów. Ponadto Urząd Statystyczny na wniosek Wnioskodawcy pisemnie zakwalifikował tę usługę do PKWiU 90.00.23-00.00 czyli do tej klasyfikacji, do której ustawa o podatku od towarów i usług zalicza poz. 153 załącznika nr 3 tej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010r., gdyż we wniosku z dnia 14 października 2010r. Wnioskodawca zaznaczył, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże w treści ustawy, przewidziano preferencyjne (obniżone) stawki podatku od towarów i usług, a także zwolnienia od podatku.

Jak wskazano w art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3 do ustawy o VAT, stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, ustawodawca w poz. 153 wymienił usługi oznaczone symbolem PKWiU 90.0 ?Usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne?.

Podkreślenia wymaga fakt, iż na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosowało się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

W powołanej wyżej Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, w grupie PKWiU 90.0 wymieniona została m.in. kategoria o symbolu PKWiU 90.00.2 ?Usługi w zakresie wywozu i zagospodarowywania śmieci i odpadów? - stąd też stawka podatku VAT obowiązująca dla grupy 90.0 obowiązuje również dla jej wszystkich kategorii, w tym dla 90.00.2.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka świadczy usługi w zakresie wywozu odpadów. Wraz ze świadczeniem tej usługi, dzierżawi swoim kontrahentom pojemniki na nieczystości stałe. Usługi dzierżawy pojemników Wnioskodawca zaklasyfikował do grupowania PKWiU 90.00.23-00.00 ?Usługi w zakresie wywozu i zagospodarowywania śmieci i odpadów, pozostałe?.

Biorąc pod uwagę przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz stan sprawy stwierdzić należy, iż usługi dzierżawy pojemników na gromadzenie odpadów, jeśli faktycznie mieszczą się w kategorii 90.00.2 jako ?Usługi w zakresie wywozu i zagospodarowywania śmieci i odpadów?, są opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 7%, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy według stanu prawnego obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010r. Usługi te zostały bowiem wymienione w załączniku nr 3 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, gdzie w poz. 153, ustawodawca wymienił usługi należące do grupy oznaczonej symbolem PKWiU 90.0 ?Usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne?.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy jednocześnie zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania usługi, o której mowa we wniosku, według PKWiU. Tut. organ nie jest bowiem właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji usług według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług, a w razie wątpliwości Wnioskodawca może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym tj. stanu prawnego obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika