Stawka podatku od towarów i usług dla prac renowacyjno-konserwatorskich na budynku kościoła.

Stawka podatku od towarów i usług dla prac renowacyjno-konserwatorskich na budynku kościoła.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2010r. (data wpływu 1 lutego 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług dla prac renowacyjno-konserwatorskich na budynku kościoła ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2010r został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług dla prac renowacyjno-konserwatorskich na budynku kościoła.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Parafia Rzymsko-Katolicka przygotowała do realizacji projekt polegający na wykonaniu prac renowacyjno-konserwatorskich na budynku kościoła parafialnego. Budynek ten jest wpisany do rejestru zabytków województwa decyzją konserwatora zabytków z dnia 17 grudnia 2004r. Parafia otrzymała na realizację tego projektu dofinansowanie z programu rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013 w ramach dziania ?Odnowa i rozwój wsi?. Przedmiotem projektu są prace renowacyjno-konserwatorskie elewacji zewnętrznej i kamiennych detali architektonicznych ? dwie wieże i portal kościoła ? razem 2120,40 m2 powierzchni. W trakcie prowadzonych prac renowacyjno-konserwatorskich należy przywrócić pierwotną estetykę budowli. Przejawiać się to winno w utrzymaniu charakteru neoromańskiej architektury.

Należy zachować układ dekoracji kamiennych detali architektonicznych a zniszczone elementy rekonstruować w naturalnym piaskowcu. Niezbędne jest utrzymanie i uzupełnienie wątków szkliwionej cegły. Do uzupełnień cegły zastosowany będzie materiał o zbliżonych parametrach i kolorystyce. Kolejność prac renowacyjno-konserwatorskich zgodnie z programem prac renowacyjnych zamieszczonym w projekcie. Ww. prace wykonywane będą pod nadzorem specjalisty z udokumentowanymi uprawnieniami do prowadzenia robot konserwatorskich. Nadzorowane będą także przez inspektora nadzoru konserwatorskiego delegowanego przez wojewódzki urząd ochrony zabytków. Wszelkie prace wchodzące w skład ww. projektu mają na celu odnowę i konserwację cennego obiektu zabytkowego. Wieże stanowią element konstrukcyjny kościoła. Symbol PKOB ? 1272 ? budynki przeznaczone do sprawowania kultury religijnego i czynności religijnych . symbol PKWiU: 92.52.12-00.00 ? usługi ochrony zabytków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować do prac renowacyjno-konserwatorskich mających na celu konserwację budynków zabytkowych i historycznych architektury murowanej...

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane prace zgrupowane w PKWiU 92.52.12-00.00 mieszczą się w usługach związanych z kulturą (PKWiU 92 ? usługi związane z kulturą, rekreacją i sportem) i jako takie podlegają zwolnieniu od VAT zgodnie z poz. 11 załącznika nr 4 od ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. W odpowiedzi na wniosek parafii o nadanie symbolu klasyfikacyjnego PKWiU Urząd Statystyczny w Łodzi przesłał następującą informację: zgodnie z zasadami metodycznymi PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1393 ze zm.) na podstawie § 3 tego rozporządzenia, zgodnie z którym do celów podatkowych nadal stosuje się PKWiU wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. Nr 42, poz. 2642 ze zm.) usługi konserwacji zabytków (konserwacji oraz rekonstrukcji zniszczonych dziel sztuki oraz usługi konserwacji miejsc i budynków zabytkowych i historycznych architektury murowanej lub drewnianej) z wyjątkiem prac budowlanych wykonane pod nadzorem konserwatorów zabytków przez renowatorów zabytków, pomocników konserwatorów i inny fachowy personel uznany za właściwy do wykonania tego rodzaju prac w obiekcie zabytkowym wpisanym do rejestru zabytków wraz z opracowaniem programu prac konserwatorskich oraz odpowiedniej dokumentacji (opisowej i fotograficznej), mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.52.12-00.00 Usługi ochrony zabytków?.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z treścią art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług (...) rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

Pod poz. 11 załącznika nr 4 zostały wymienione jako zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, usługi związane z kulturą (symbol PKWiU: ex 92), w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania usługi, usługi związane z rekreacją i sportem, z wyłączeniem:

  1. usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
  2. usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
  3. usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
  4. wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
  5. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
    5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
    5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
  6. działalności agencji informacyjnych,
  7. usług wydawniczych,
  8. usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Z treści objaśnienia zamieszczonego pod załącznikami do ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że wskazany symbol PKWiU wraz z oznaczeniem ?ex? ? dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce ? nazwa usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania ? konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Należy zwrócić uwagę, iż zgodnie z art. 8 ust. 3 cyt. wyżej ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Ponadto klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Na podstawie § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009r., zmieniającego rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), (Dz. U. Nr 222, poz. 1753), do dnia 31 grudnia 2010r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U Nr 42, poz. 264, z późn. zm.).

W dziale 92 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z dnia 18 marca 1997r. klasa 92.52 ujęto usługi muzealnictwa oraz ochrony zabytków (podkategoria PKWiU: 92.52.12 ? Usługi ochrony zabytków).

W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie do odpowiedniego grupowania PKWiU wykonywanych usług.

Obiekty zabytkowe wpisane do rejestru zabytków nie posiadają odrębnej klasyfikacji wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), jednak zgodnie z ustawą z dnia 23 lipca 2003r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162 poz.1568 ze zm.) podlegają opiece konserwatorskiej, zaś wszystkie prace w tych obiektach podlegają szczególnym rygorom.

Zgodnie z treścią art. 3 pkt 1, 6, 8 ww. ustawy użyte w ustawie określenia oznaczają:

  1. zabytek ? nieruchomość lub rzecz ruchomą, ich części lub zespoły, będące dziełem człowieka lub związane z jego działalnością i stanowiące świadectwo minionej epoki bądź zdarzenia, których zachowanie leży w interesie społecznym ze względu na posiadaną wartość historyczną, artystyczną lub naukową,
  2. prace konserwatorskie ? działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań,
  3. roboty budowlane ? roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub otoczeniu zabytku.

Biorąc pod uwagę cytowane wyżej przepisy ? świadczenie usług polegających na ochronie zabytków sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 92.

52.12 podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług jako niewymienione w wyłączeniach od zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, przewidzianych w punkcie 5 poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o VAT. Wyłączeniem, o którym mowa w pkt 5 poz. 11, zostały bowiem objęte usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92.5 tj. wstęp oraz wypożyczanie wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca przygotował do realizacji projekt polegający na wykonaniu prac renowacyjno-konserwatorskich na budynku kościoła parafialnego. Budynek ten jest wpisany do rejestru zabytków województwa decyzją konserwatora zabytków z dnia 17 grudnia 2004r. Parafia otrzymała na realizację tego projektu dofinansowanie z programu rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013 w ramach dziania ?odnowa i rozwój wsi?. Przedmiotem projektu są prace renowacyjno-konserwatorskie elewacji zewnętrznej i kamiennych detali architektonicznych ? dwie wieże i portal kościoła ? razem 2120,40 m2 powierzchni. Wnioskodawca wskazał symbol PKOB ? 1272 ? budynki przeznaczone do sprawowania kultury religijnego i czynności religijnych, symbol PKWiU: 92.52.12-00.00 ? usługi ochrony zabytków.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, iż czynności zaklasyfikowane do podkategorii PKWiU 92.52.12 ?Usługi ochrony zabytków? podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jako czynności niewymienione w wyłączeniach z prawa do zwolnienia od podatku.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż opisane prace są zwolnione od podatku VAT, jako ?Usługi ochrony zabytków? zaklasyfikowane wg PKWiU pod symbolem 92.52.12-00.00, należało uznać za prawidłowe.

Należy jednak zaznaczyć, iż w sytuacji, gdy wskazane we wniosku prace konserwatorskie, nie byłyby klasyfikowane w grupowaniu PKWiU 92.52.12-00.00, lecz należałyby do usług budowlanych zaliczanych do działu PKWiU 45 ?Roboty budowlane?, wykonywanych w obiektach sklasyfikowanych w PKOB 1272 (budynki przeznaczone do sprawowania kultu religijnego i czynności religijnych), zastosowanie znajdzie stawka podstawowa, tj. 22%.

Niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o dokonaną przez Wnioskodawcę klasyfikację opisanych we wniosku usług oraz wskazaną klasyfikację obiektu budowlanego.

Niniejsza interpretacja odnosi się tylko do opisanego we wniosku budynku kościoła.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczyć należy, iż przedstawiona interpretacja wydana została dla Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnopodatkowych dla kontrahentów Wnioskodawcy, którzy będą wykonywać prace konserwatorskie i renowacyjne kościoła.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika