stawka podatku dla sprzedaży robót budowlanych w obiekcie Domu Dziecka

stawka podatku dla sprzedaży robót budowlanych w obiekcie Domu Dziecka

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Jawnej przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2008r. (data wpływu 21 października 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 stycznia 2009r. (data wpływu 16 stycznia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży robót budowlanych w obiekcie Domu Dziecka ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży robót budowlanych w obiekcie Domu Dziecka.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 stycznia 2009r. (data wpływu 16 stycznia 2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 9 stycznia 2009r. znak: IBPP2/443-989/08/ASz.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest firmą wykonującą roboty budowlane. Ubiega się on o pozyskanie do wykonania robót budowlanych w Domu Dziecka, które polegać będą na przebudowie, adaptacji budynku byłej pralni na potrzeby budynku mieszkalno-administracyjnego w ramach dostosowywania obiektów Domu Dziecka do obowiązujących wymogów.

Inwestor w dokumentacji przetargowej tj. Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (Inwestorem jest bowiem podmiot zobowiązany do stosowania ustawy Prawo Zamówień Publicznych) podał, iż do obliczenia ceny brutto należy przyjąć stawkę podatku VAT w wysokości 7%. Inwestor podał również, iż numer PKOB (Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych) jaki został nadany obiektowi przeznaczonemu do remontu to PKOB 113 dział 11.

W uzupełnieniu z dnia 14 stycznia 2008r. Wnioskodawca dodał, iż:

  1. zgodnie z pismem Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 13 stycznia 2009r. znak OK.-5672/KU-34 2009r., według zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293) wymienione:- kompleksowe roboty budowlane związane z adaptacją budynku na potrzeby mieszkalno-administracyjne mieszczą się we właściwych grupowaniach dla rodzaju wykonywanych robót w zakresie działu: PKWiU 41 ?Budynki i roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków?,- roboty remontowo-budowlane wykonywane w budynkach na odrębne zlecenia przez podwykonawców posiadających specjalistyczne umiejętności i specjalny sprzęt obejmujące: roboty wyburzeniowe, termoizolacyjne, malarskie, tynkarskie, murarskie, dekarskie, stolarskie, instalatorskie mieszczą się we właściwych grupowaniach dla rodzaju wykonywanych robót w zakresie działu: PKWiU 43 ?Roboty budowlane specjalistyczne?.Jednocześnie w związku z § 2 powołanego wyżej rozporządzenia według polskiej klasyfikacji wyrobów i usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. (Dz U. Nr 89, poz. 844 ze zm.) ww. roboty budowlane związane z adaptacją budynku na potrzeby mieszkalno-administracyjne mieszczą się we właściwych grupowaniach dla rodzaju wykonywanych robót w zakresie działu PKWiU 45 ?Roboty budowlane?.Natomiast zgodnie z § 3 powołanego rozporządzenia, zgodnie z którym do celów podatkowych nadal stosuje się Polską klasyfikację wyrobów i usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. Nr 42 poz. 264 ze zm) ww. roboty budowlane związane z adaptacją budynku na potrzeby mieszkalno-administracyjne mieszczą się we właściwych grupowaniach dla rodzaju wykonywanych robót w zakresie działu: PKWiU 45 ?Roboty budowlane?.
  2. Użyte sformułowanie, iż roboty budowlane w Domu Dziecka będą polegać na rozbudowie, adaptacji budynku byłej pralni na potrzeby budynku mieszkalno-administracyjnego w ramach dostosowania obiektów Domu Dziecka do obowiązujących wymogów (nazwa zadania nadana przez inwestora) oznacza zgodnie z treścią dokumentacji projektowej, że roboty budowlane wykonane na obiekcie Domu Dziecka będą polegać a tym, iż stan istniejący tj. budynek przeznaczony do przebudowy (adaptacji) składa się z dwóch połączonych części, które pełniły kiedyś dwie różne funkcje. W części dwukondygnacyjnej na parterze mieściła się obecnie nieużytkowana pralnia Domu Dziecka. Piętro budynku zamieniono na mieszkanie dla usamodzielnienia dla 6 dziewcząt (posadzka w tych mieszkaniach znajduje się na trzech poziomach, część pomieszczeń nie posiada normatywnej wysokości. W części jednokondygnacyjnej, która już bardzo dawno temu przestała pełnić funkcję stodoły wydzielono pomieszczenie garażowe które obecnie jest magazynem starych mebli; zostanie zmieniony na stan projektowany tj. (projektowane zmiany) obydwie części obiektu zostaną połączone w jedną pod względem konstrukcyjnym, funkcyjnym całość. Podzielenie stropem wysokich pomieszczeń ?stodoły? zwiększy znacznie powierzchnię użytkową budynku. Po przeniesieniu do niego pomieszczeń biurowych obiekt będzie budynkiem mieszkalno-administracyjnym. Grupa usamodzielnienia złożona z sześciu dziewcząt powyżej 14 roku życia zajmująca mieszkanie nad pomieszczeniami byłej pralni zostanie powiększona do 10 osób. Osoby te zajmować będą pokoje dwuosobowe. Do każdego pokoju jest przynależna łazienka. Posiłki będą przygotowywane w istniejącym aneksie kuchennym. Mieszkanie usamodzielnienia powiększy się poprzez zajęcie części powierzchni uzyskanej na piętrze budynku ?stodoły?. Nowy dach na całym obiekcie ze spadkiem do granicy działki pozwoli na uzyskanie w pomieszczeniach mieszkalnych na piętrze normatywnej wysokości 2,5 m. Administracja Domu Dziecka zajmie pomieszczenia po nieczynnej pralni.
  3. Ponadto Wnioskodawca poinformował, iż budynek pralni wchodzi w skład kompleksu budynków Domu Dziecka, jest odrębnym budynkiem od tzw. budynku głównego Domu Dziecka. Zgodnie z opisem przedstawionym w pkt 2 przed przebudową/adaptacją budynku ?pralni? znajdują się w nim mieszkania tzw. grupy usamodzielnienia sześciu dziewcząt wychowanek Domu Dziecka.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę należnego podatku VAT należy przyjąć przy sprzedaży robót budowlanych ? wystawianiu przez Wnioskodawcę faktur VAT za wykonanie robót budowlanych na obiekcie Domu Dziecka.

Zdaniem Wnioskodawcy, przy sprzedaży robót budowlanych wykonanych na obiekcie Domu Dziecka, które polegają na przebudowie, adaptacji budynku byłej pralni na potrzeby budynku mieszkalno-administracyjnego w ramach dostosowania obiektów Domu Dziecka do aktualnie obowiązujących wymogów należy zastosować stawkę podatku należnego w wysokości 7%.

W uzupełnieniu z dnia 14 stycznia 2008r. Wnioskodawca dodał, iż:

Art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy stawka wynosi 7% z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Powołany ust. 12 stanowi, iż stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Ust. 12a ustawy o podatku od towarów i usług stanowi dalej, iż przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 ? wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Zgonie z ust. 12b do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w Ast. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Z uwagi na powyższe oraz biorąc pod uwagę fakt, że Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych w dziale 11 ?Budynki mieszkalne? w grupie 113 ?Budynki zbiorowego zamieszkania? klasa 1130 obejmuje: budynki zbiorowego zamieszkania, w tym domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych np. domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty, bursy szkolne, domu studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych itd. należy stwierdzić, iż fakt wykonywania robót budowlanych polegających na przebudowie i adaptacji obiektu Domu Dziecka tzw. pralni, któremu to obiektowi został nadany numer PKOB 113 ? jak podał inwestor zlecający wykonanie robót budowlanych ? przy czym obiekt tzw. byłej pralni jest obiektem Domu Dziecka wykorzystywanym przez Dom Dziecka przed remontem na potrzeby mieszkaniowe wychowanków Domu Dziecka powoduje, że spełnione są wszystkie przesłanki określone ustawą do zastosowania stawki VAT w wysokości 7%.

Obiektu Domu Dziecka nie można zaliczyć do budynków mieszkalnych jednorodzinnych oraz lokali mieszkalnych których mowa w ust. 12b ustawy o podatku od towarów i usług, nie zachodzi więc wyłączenie tego obiektu (obiektu Domu Dziecka) z budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., ostatnia zm. Dz. U. z 2008r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).

Towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT lub obniżenie stawki podatkowej, możliwe jest tylko wówczas, gdy przewiduje to ustawa o VAT lub przepisy wykonawcze do ustawy.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0%.

Stosownie do art. 41 ust. 12 cyt. ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r., 7% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się w myśl ust. 12a cyt. wyżej art. 41, obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b ww. ustawy, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Ponadto, zgodnie z § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 1 stycznia 2008r., zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż od dnia 1 stycznia 2008r., zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z ust. 2 tego artykułu ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 6 ust. 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów, 7% stawka podatku od towarów i usług, znajduje zastosowanie w odniesieniu do budowy a także robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych w obiektach budownictwa mieszkaniowego lub ich części.

Ponadto należy wskazać, iż zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Budynki niemieszkalne są to obiekty budowlane wykorzystywane głównie dla potrzeb niemieszkalnych. W przypadku, gdy co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest do celów mieszkalnych, budynek klasyfikowany jest jako budynek mieszkalny.

Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2006r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a i pkt 2).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca ubiega się o pozyskanie do wykonania robót budowlanych w Domu Dziecka, które polegać będą na przebudowie, adaptacji budynku byłej pralni na potrzeby budynku mieszkalno- administracyjnego w ramach dostosowywania obiektów Domu Dziecka do obowiązujących wymogów. Inwestor w dokumentacji przetargowej tj. Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (Inwestorem jest bowiem podmiot zobowiązany do stosowania ustawy Prawo Zamówień Publicznych) podał, iż do obliczenia ceny brutto należy przyjąć stawkę podatku VAT w wysokości 7%. Inwestor podał również, iż numer PKOB (Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych) jaki został nadany obiektowi przeznaczonemu do remontu to PKOB 113 dział 11.

Budynek przeznaczony do przebudowy (adaptacji) składa się z dwóch połączonych części, które pełniły kiedyś dwie różne funkcje. W części dwukondygnacyjnej na parterze mieściła się obecnie nieużytkowana pralnia Domu Dziecka. Piętro budynku zamieniono na mieszkanie dla usamodzielnienia dla 6 dziewcząt (posadzka w tych mieszkaniach znajduje się na trzech poziomach, część pomieszczeń nie posiada normatywnej wysokości. W części jednokondygnacyjnej, która już bardzo dawno temu przestała pełnić funkcję stodoły wydzielono pomieszczenie garażowe które obecnie jest magazynem starych mebli; zostanie zmieniony na stan projektowany tj. (projektowane zmiany) obydwie części obiektu zostaną połączone w jedną pod względem konstrukcyjnym, funkcyjnym całość. Podzielenie stropem wysokich pomieszczeń ?stodoły? zwiększy znacznie powierzchnię użytkową budynku. Po przeniesieniu do niego pomieszczeń biurowych obiekt będzie budynkiem mieszkalno-administracyjnym. Grupa usamodzielnienia złożona z sześciu dziewcząt powyżej 14 roku życia zajmująca mieszkanie nad pomieszczeniami byłej pralni zostanie powiększona do 10 osób.

Osoby te zajmować będą pokoje dwuosobowe. Do każdego pokoju jest przynależna łazienka. Posiłki będą przygotowywane w istniejącym aneksie kuchennym. Mieszkanie usamodzielnienia powiększy się poprzez zajęcie części powierzchni uzyskanej na piętrze budynku ?stodoły?. Nowy dach na całym obiekcie ze spadkiem do granicy działki pozwoli na uzyskanie w pomieszczeniach mieszkalnych na piętrze normatywnej wysokości 2,5 m. Administracja Domu Dziecka zajmie pomieszczenia po nieczynnej pralni.

Zatem na potrzeby niniejszej interpretacji przyjęto klasyfikację statystyczną obiektu budowlanego wskazaną przez Wnioskodawcę, tj. PKOB 113.

W kwestii wykonywania przez Wnioskodawcę robót budowlanych należy wskazać, że w myśl przepisu § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207 poz. 1293) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2009r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.).

Zgodnie z tą klasyfikacją robotami budowlanymi są prace zgrupowane w dziale 45 ?Roboty budowlane?, który obejmuje:

  • prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,
  • prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, odbudową i remontem już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,
  • instalowanie budynków i budowli z prefabrykatów, instalowanie konstrukcji stalowych.

Grupa 45.2 obejmuje roboty związane ze wznoszeniem kompletnych budynków i budowli lub ich części oraz roboty w zakresie inżynierii lądowej i wodnej, grupa 45.3 - roboty budowlane instalacyjne, natomiast 45.4 - roboty budowlane wykończeniowe.

Wnioskodawca podał następującą klasyfikację PKWiU (wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. dla robót wykonywanych w ww. budynku: Dział 45 ?Roboty budowlane?.

W świetle powyższego, jeżeli usługi budowlane, które będą wykonywane w obiekcie Domu Dziecka sklasyfikowanego pod symbolem PKOB 113, zaliczane są do działu PKWiU 45, to usługi te podlegają opodatkowaniu przy zastosowaniu preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego należy uznać za prawidłowe.

Należy jednocześnie zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania budynku według PKOB. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji budynku według PKOB oraz wykonywanej usługi według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych lub Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania budynku oraz wykonywanych usług, a w razie wątpliwości Podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika