rozliczenia podatku z tytułu zapłaty zaliczki za zakup linii technologicznej.

rozliczenia podatku z tytułu zapłaty zaliczki za zakup linii technologicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2008r. (data wpływu 27 października 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia podatku z tytułu zapłaty zaliczki za zakup linii technologicznej ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 27 października 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie rozliczenia podatku z tytułu zapłaty zaliczki za zakup linii technologicznej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym, zarejestrowanym dla celów wewnątrzwspólnotowych nabyć i dostaw oraz dla nabywania usług, o których mowa w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy o podatku od towarów i usług. Zawarł umowę z kontrahentem duńskim zarejestrowanym dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych, posiadającym aktywny NIP UE na dostarczenie linii technologicznej do produkcji palet. Do dnia dzisiejszego przedmiotowa linia nie została dostarczona. W dniu 8 września 2008r. kontrahent wystawił fakturę na 25% wartości umowy. W dniu 12 września 2008r. Wnioskodawca zapłacił na rachunek bankowy kontrahenta kwotę wskazaną na otrzymanej przez Wnioskodawcę fakturze.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca na podstawie otrzymanej od kontrahenta faktury powinien rozliczać podatek od towarów i usług w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia oraz wykazywać kwoty VAT należnego i naliczonego w deklaracji VAT-7 za 09/2008r. i w informacji podsumowującej za 3 kwartał 2008r....

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na to, że kontrahent nie wystawił faktury zaliczkowej, po otrzymaniu zapłaty Wnioskodawcy oraz do dnia dzisiejszego nie dostarczył ww. linii technologicznej, Wnioskodawca nie powinien rozliczać podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia w deklaracji VAT-7 za wrzesień 2008r. oraz w informacji podsumowującej za 3 kwartał 2008r. Zdaniem Wnioskodawcy będzie on zobowiązany do rozliczenia VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia do 15. dnia miesiąca następującego po nabyciu przez Wnioskodawcę przedmiotowej linii technologicznej, chyba że kontrahent wystawi wcześniej fakturę dokumentującą całość transakcji (po dokonaniu dostawy powyższej linii technologicznej) lub fakturę zaliczkową na kwotę, którą otrzymał od Wnioskodawcy (wtedy Wnioskodawca rozliczy VAT należny i naliczony w miesiącu, w którym duński kontrahent wystawi którąś z ww. faktur).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., ostatnia zmiana Dz U. z 2008r. Nr 209, poz. 1320) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju

Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 rozumie się ? w myśl art. 9 ust. 1 powołanej ustawy ? nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Moment powstania obowiązku podatkowego w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów ustawodawca określił w treści art. 20 ust. 5-9 tejże ustawy.

Z zasady ogólnej wyrażonej w art. 20 ust. 5 ww. ustawy wynika, że w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 6-9.

W przypadku, gdy przed terminem, o którym mowa w ust. 5, podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy ? w myśl ust. 6 tego artykułu - powstaje z chwilą wystawienia faktury.

Zgodnie z regulacją zawartą w ust. 7 tegoż artykułu, przepis ust. 6 stosuje się odpowiednio do faktur wystawionych przez podatnika podatku od wartości dodanej potwierdzającej otrzymanie przez niego od podatnika całości lub części należności przed dokonaniem dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju.

W ocenie tut. organu, z powołanych wyżej zapisów art. 20 wynika, że ustawodawca wyraźnie oddzielił sytuacje, w których nabywca dokonuje zapłaty części lub całości należności przed dokonaniem dostawy, a dostawca potwierdza ten fakt wystawiając faktury, od sytuacji gdy przed dokonaniem dostawy kontrahent zagraniczny wystawia fakturę na część lub całą wartość realizowanej dostawy. W przypadku wystawienia faktur zaliczkowych przez podatnika podatku od wartości dodanej istotna jest kolejność zdarzeń. Najpierw przyszły nabywca dokonuje wpłaty zaliczki, a następnie zagraniczny kontrahent wystawia fakturę potwierdzającą jej otrzymanie.

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zawarł umowę z kontrahentem duńskim zarejestrowanym dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych, posiadającym aktywny NIP UE na dostarczenie linii technologicznej do produkcji palet. Do dnia dzisiejszego (w ocenie tut. organu tym dniem jest dzień sporządzenia wniosku o interpretację tj. 23 października 2008r.) przedmiotowa linia nie została dostarczona. W dniu 8 września 2008r. kontrahent wystawił fakturę na 25% wartości umowy. W dniu 12 września 2008r. Wnioskodawca zapłacił na rachunek bankowy kontrahenta kwotę wskazaną na otrzymanej przez Wnioskodawcę fakturze.

Z powyższego wynika, iż kwota wynikająca z tej faktury zapłacona była przez Wnioskodawcę po jej wystawieniu.

Analiza opisanego stanu faktycznego w konfrontacji z powołanymi przepisami prowadzi do wniosku, że faktura, o której mowa nie dokumentuje żadnego zdarzenia gospodarczego podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jej wystawienie nie spowoduje u Wnioskodawcy powstania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Jedynie faktury dokumentujące dokonanie dostaw przez zagranicznego kontrahenta, jak i faktury dokumentujące otrzymanie przez dostawcę, w całości lub części, należności na poczet przyszłych dostaw skutkują powstaniem obowiązku podatkowego odpowiednio w trybie art. 20 ust. 6 lub ust. 7 powołanej ustawy.

W opisanym stanie faktycznym obowiązek z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia powstanie - o ile kontrahent nie wystawi wcześniej faktury potwierdzającej otrzymanie zaliczki ? w odniesieniu do całej transakcji nabycia na zasadach określonych w art. 20 ust. 5 lub 6 powołanej ustawy.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, tj. stanu prawnego obowiązującego do dnia 30 listopada 2008r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika