Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu

Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) ? Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 13 sierpnia 2013 r. (data wpływu 20 sierpnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących projektu ??? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących projektu ???.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

M (Wnioskodawca) jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej i nie zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym na potrzeby podatku od towarów i usług zakupił instrumenty muzyczne i rekwizyty: skrzypce, basy, smyczek, pokrowiec; w ramach realizacji projektu dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich działania Małe Projekty pt. ???.

Instrumenty i rekwizyty są i będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do kultywowania tradycji w ramach społecznej nieodpłatnej działalności na rzecz kultury w C. Wnioskodawca jest kierownikiem zespołu regionalnego i kapeli oraz uczy młodzież i dzieci gry na instrumentach tradycyjnych dla kapeli Spiskiej w ramach szkółki muzycznej ? są to bezpłatne zajęcia dla dzieci szkolnych. W ramach swojego zaangażowania w kultywowanie tradycji często także sam występuje na scenie podczas różnych imprez kulturalnych na terenie C, okolicy oraz w Polsce i za granicą. Za swoją działalność na rzecz kultury i krzewienia tradycji nie uzyskuje przychodów, jest to działanie całkowicie społeczne. Wnioskodawca działając w dziedzinie kultury widząc potrzeby swojej kapeli oraz młodzieży i dzieci chcących uczyć się gry na instrumentach zakupił 2 szt. skrzypiec, 1 szt. basów wraz ze smyczkiem i pokrowcem i będzie starał się o zwrot ze środków EFRROW 80% poniesionych kosztów na te zakupy. Koszt zakupów zawiera podatek VAT, którego Wnioskodawca nie ma możliwości odliczyć gdyż nie prowadzi działalności gospodarczej i z tytułu wykorzystania instrumentów przez siebie i młodzież i dzieci kultywujące tradycje nie osiąga przychodów. Towary zakupione w ramach projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Dlatego wnioskując o zwrot 80% kosztów kwalifikowalnych operacji, za kwalifikowalne uznał całkowite koszty zakupu instrumentów i rekwizytów wraz z podatkiem VAT, gdyż Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na fakturze VAT za towary w związku z realizacją projektu pt. ???.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy osoba fizyczna, która nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym na potrzeby podatku od towarów i usług, nie osiąga przychodów z działalności społeczno?kulturalnej i nie może wystawiać faktur VAT, w związku z powyższym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego na fakturach od dostawców?

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek VAT naliczony na fakturze zakupu towarów (skrzypce, basy, smyczek, pokrowiec) powinien zostać uznany za kwalifikowalny w ramach kosztów projektu pt. ???, gdyż Wnioskodawca nie widzi żadnej możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na fakturze VAT gdyż Wnioskodawca:

  • nie prowadzi działalności gospodarczej;
  • nie jest płatnikiem podatku VAT;
  • nie ma sprzedaży opodatkowanej
  • z tytułu wykorzystania zakupionych w ramach realizacji projektu instrumentów przez siebie i młodzież i dzieci kultywujące tradycje nie osiąga żadnych przychodów;
  • towary zakupione w ramach projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT,

w związku z czym naliczony na fakturze podatek VAT nie podlega odliczeniu i w przypadku wniosku o przyznanie pomocy ze środkó EFRROW jest kosztem kwalifikowalnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3?7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

Należy jednak zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowany na potrzeby podatku od towarów i usług. Zakupił instrumenty muzyczne i rekwizyty: skrzypce, basy, smyczek, pokrowiec; w ramach realizacji projektu dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich działania Małe Projekty pt. ???.

Instrumenty i rekwizyty są i będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do kultywowania tradycji w ramach społecznej nieodpłatnej działalności.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako ?podatnicy VAT czynni? przez złożenie deklaracji VAT-7.

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako ?podatnika VAT czynnego? lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako ?podatnika VAT zwolnionego?, po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.

Należy zatem uznać, iż stwierdzenie Wnioskodawcy, że nie jest zarejestrowany na potrzeby podatku od towarów i usług, należy rozumieć w ten sposób, że nie jest on zarejestrowany jako ?podatnik VAT czynny?.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w rozpatrywanej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, a zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności generujących podatek należny.

W świetle powyższego, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących projektu ???.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktury dokumentującej zakupy związane z realizacją przedmiotowego projektu, należało uznać za prawidłowe.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych bądź niekwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji indywidualnej mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT powinien być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

W związku z powyższym, przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą ???.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego stanu faktycznego, w szczególności w przypadku wykorzystania efektów projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika