zwolnienie od podatku VAT usług konserwatorsko - restauratorskich

zwolnienie od podatku VAT usług konserwatorsko - restauratorskich

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2011r. (data wpływu 19 września 2011r.), uzupełnione pismem z dnia 6 grudnia 2011r. (data wpływu 8 grudnia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia od podatku VAT usług konserwatorsko - restauratorskich ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2011r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia od podatku VAT usług konserwatorsko - restauratorskich. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 grudnia 2011r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 28 listopada 2011r. znak IBPP//443-1050/11/PK.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca działając jako podatnik czynny wpisany do ewidencji działalności gospodarczej zawarł w dniu 8 lipca 2011r. umowę z Parafią Rzymsko - Katolicką umowę na wymianę wtórnego pokrycia dachu kościoła z blachy ocynkowanej na pokrycie z blachy miedzianej. Termin zakończenia umowy przewidziano na 31 października 2011r.

Obiekt kościoła przynależny do Parafii jest wpisany do rejestru zabytków.

Decyzją Urzędu Ochrony Zabytków ma być wykonane pełne deskowanie dachu, wymiana pokrycia dachu z blachy ocynkowanej na miedzianą .wymiana instalacji odgromowej oraz wymiana rynien i rur spustowych.

Ponadto, zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Kultury z 9 czerwca 2004 roku w sprawach prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich robót budowlanych i architektonicznych (§ 7 i § 8), pracami konserwatorskimi budowlanymi kieruje osoba posiadająca w przypadku prac konserwatorskich przynajmniej pięcioletnią praktykę zawodową w zakresie konserwacji i badania zabytków, a w przypadku prac budowlanych - co najmniej dwuletnią praktykę zawodową na budowie przy zabytkach nieruchomych.

Na prowadzenie opisanych we wniosku prac zostało wydane pozwolenie przez Konserwatora Zabytków Pozwolenie z dnia 20 marca 2009r., zmienione Decyzją z dnia 25 stycznia 2011r. oraz zmienione Decyzją z dnia 23 września 2011r.;

Przedmiotowe prace zostały wykonane przez osoby posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia tych prac.

Zgodnie z § 8 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Kultury z dnia 9 czerwca 2004r. osoba kierująca robotami budowlanymi posiada odpowiednie uprawnienia budowlane określone przepisami Prawa budowlanego oraz odbyła co najmniej 2-letnią praktykę zawodową na budowie przy zabytkach nieruchomych.

Prace jakie zostały wykonane są robotami budowlanymi w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przy wykonywaniu prac remontowych polegających na wymianie pełnego deskowania pokryciu blachą, wymianie instalacji odgromowej, rynien i rur spustowych na obiekcie wpisanym do rejestru zabytków i pod nadzorem Konserwatora Zabytków można, na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011r. § 43 w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o poda ku VAT, zastosować stawkę jak dla usług ochrony zabytków PKWiU 92.52.12 czyli korzystając ze zwolnienia od podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, opierając się na zapisach rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011r. § 43 w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku VAT, jako firma wykonująca roboty budowlane uznajemy, że w/w prace można zaliczyć do usług ochrony zabytków o symbolu PKWiU 92.52.12, ponieważ prowadzone są po uzyskaniu pozwolenia z Urzędu Ochrony Zabytków i pod nadzorem Konserwatora Zabytków. Obiekt kościoła przynależny do Parafii WNMP jest wpisany do rejestru zabytków. Pracami budowlanymi kieruje osoba posiadająca w przypadku prac konserwatorskich przynajmniej pięcioletnią praktykę zawodową w zakresie konserwacji i badania zabytków, a w przypadku prac budowlanych - co najmniej dwuletnią praktykę zawodową na budowie przy zabytkach nieruchomych.

Podobne stanowisko zostało zawarte w interpretacji indywidualnej, sygnatura: ILPP1/443-443/10-2/HW z dnia 2010-07-01 Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?). W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Z dniem 6 kwietnia 2011r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Rozporządzenie to w § 43 wprowadziło zwolnienie od opodatkowania podatkiem VAT usług polegających na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich.

Zatem, w myśl § 43 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się od podatku w okresie do dnia 31 grudnia 2011r. usługi polegające na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących:

  1. zabytków wpisanych do rejestru zabytków, wpisanych do inwentarza muzeum albo wchodzących w skład narodowego zasobu bibliotecznego;
  2. materiałów archiwalnych wchodzących w skład narodowego zasobu archiwalnego.

Z kolei zgodnie z § 43 ust. 2 ww. rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, w zakresie prowadzonych prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących zabytków wpisanych do rejestru zabytków stosuje się, pod warunkiem że:

  1. prace konserwatorskie i restauratorskie są wykonywane przez osoby posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia tych prac;
  2. na prowadzenie tych prac zostało wydane pozwolenie konserwatora zabytków.

Warunek, o którym mowa w ust. 2, uważa się za spełniony również w przypadku podmiotów gospodarczych wykonujących prace konserwatorskie i restauratorskie, które zatrudniają lub w których wspólnikami są osoby uprawnione do wykonywania tych prac, o ile w pozwoleniu, o którym mowa ust. 2 pkt 2, określono osobę odpowiedzialną za prowadzenie prac konserwatorskich lub restauratorskich (§ 43 ust. 3 ww. rozporządzenia).

W związku z faktem, iż ustawa o VAT nie definiuje pojęcia prace konserwatorskie i restauratorskie trzeba się odwołać do ustawy z dnia 23 lipca 2003r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568 ze zm.). Zgodnie z art. 3 pkt 6-8 ww. ustawy użyte w ustawie określenia oznaczają:

  • prace konserwatorskie - działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań;
  • prace restauratorskie - działania mające na celu wyeksponowanie wartości artystycznych i estetycznych zabytku, w tym, jeżeli istnieje taka potrzeba, uzupełnienie lub odtworzenie jego części, oraz dokumentowanie tych działań;
  • roboty budowlane - roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub w otoczeniu zabytku.

Natomiast zakres kwalifikacji jakie winny posiadać osoby wykonujące ww. prace i roboty, obowiązujące w momencie wydania pozwolenia na prowadzenie przedmiotowych robót, został określony w rozporządzeniu Ministra Kultury z dnia 9 czerwca 2004r. w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych, badań konserwatorskich i architektonicznych, a także innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków oraz badań archeologicznych i poszukiwań ukrytych lub porzuconych zabytków ruchomych (Dz. U. Nr 150, poz. 1579), które to zostało uchylone przez rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 27 lipca 2011r. w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, prac restauratorskich, robót budowlanych, badań konserwatorskich, badań architektonicznych i innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków oraz badań archeologicznych (Dz. U Nr 165, poz. 987) obowiązującym od dnia 26 sierpnia 2011r.

Stosownie do § 22 ust. 1 i ust. 2 ww. rozporządzenia, prace konserwatorskie, prace restauratorskie oraz badania konserwatorskie może prowadzić, w zakresie specjalności określonej w dyplomie ukończenia studiów, osoba, która posiada tytuł zawodowy magistra uzyskany po ukończeniu studiów wyższych:

  1. na kierunku konserwacja i restauracja dzieł sztuki lub
  2. w specjalności w zakresie konserwacji zabytków

- oraz odbyła po ukończeniu tych studiów co najmniej 12-miesięczną praktykę zawodową w zakresie konserwacji lub badania zabytków wpisanych do rejestru zabytków.

W dziedzinach nieobjętych programem studiów wyższych, o których mowa w ust. 1, prace konserwatorskie, prace restauratorskie oraz badania konserwatorskie może prowadzić osoba, która posiada:

  1. świadectwo ukończenia szkoły średniej zawodowej oraz tytuł zawodowy albo wykształcenie średnie i dyplom potwierdzający posiadanie kwalifikacji zawodowych w zawodach odpowiadających danej dziedzinie lub
  2. dyplom mistrza w zawodzie odpowiadającym danej dziedzinie

- oraz odbyła co najmniej 5-letnią praktykę zawodową w zakresie konserwacji lub badania zabytków wpisanych do rejestru zabytków.

Stosownie zaś do § 24 ust. 1 i ust. 2 ww. rozporządzenia, samodzielne funkcje techniczne w budownictwie przy zabytkach nieruchomych wpisanych do rejestru zabytków mogą wykonywać osoby posiadające odpowiednie uprawnienia budowlane określone przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623, z późn. zm.) Kierować robotami budowlanymi oraz wykonywać nadzór inwestorski przy zabytkach nieruchomych wpisanych do rejestru zabytków mogą osoby, które spełniają wymagania określone w ust. 1 oraz odbyły co najmniej 2-letnią praktykę zawodową na budowie przy zabytkach nieruchomych wpisanych do rejestru zabytków.

Jak wynika, z cytowanych przepisów rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, aby Wnioskodawca mógł skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania przewidzianego w § 43 tegoż rozporządzenia, musi spełnić następujące warunki:

  1. prace konserwatorskie i restauratorskie będą dotyczyć zabytków wpisanych do rejestru zabytków oraz wpisanych do inwentarza muzeum,
  2. prace te będą wykonywane przez osoby (również zatrudnione) posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia tych prac,
  3. na prowadzenie tych prac wydane zostanie pozwolenie konserwatora zabytków,
  4. w powyższym pozwoleniu zostanie określona osoba odpowiedzialna za prowadzenie prac konserwatorskich lub restauratorskich.

Podkreślić należy, że zwolnienie przysługiwało będzie wyłącznie w sytuacji kumulatywnego spełnienia ww. warunków.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach zawartej umowy wykona roboty budowlane w rozumieniu ustawy przepisów ustawy Prawo budowlane.

Należy tutaj zauważyć, że powyższe zwolnienie z podatku VAT znajduje zastosowanie tylko i wyłącznie do prac konserwatorskich i restauratorskich i nie obejmuje robót budowlanych. Zatem usługa świadczona przez Wnioskodawcę, która dotyczy robót budowlanych nie może korzystać z ww. zwolnienia z podatku VAT.

Ponadto jak wynika z wniosku osoba kierująca robotami budowlanym posiada kwalifikację do prowadzenia robót budowlanych przy zabytkach nieruchomych (jak wskazano we wniosku są to kwalifikację określone w § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Kultury z dnia 9 czerwca 2004r., które obowiązywało do 25 sierpnia 2011r., a nie do prowadzenia prac konserwatorskich i restauratorskich, których to posiadanie jest warunkiem niezbędnym do zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w § 43 ust. 1-3 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z niespełnieniem ww. wymogów uprawniających do zastosowania zwolnienia, o którym mowa powyżej świadczona przez Spółkę usługa polegająca na wymianie pokrycia dachowego, wymianie instalacji odgromowej oraz wymianie rynien i rur spustowych będących jak wskazał Wnioskodawca robotami budowlanymi w rozumieniu Prawa budowlanego będzie podlegała opodatkowaniu pozytywną stawką VAT. Mając na uwadze, iż dla tej usługi nie przewidziano preferencyjnej stawki VAT ani w ustawie VAT ani też w aktach wykonawczych do tej ustawy usługa winna być opodatkowana stawką VAT w wysokości 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Na marginesie należy zaznaczyć, iż tut. organ nie dokonuje oceny prawnej załączonych dokumentów.

Odnosząc się do powołanej we wniosku interpretacji stwierdzić należy, że została wydana w indywidualnych sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego interpretację. Ponadto należy zauważyć, że została wydana odmiennym stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2010r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika