Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu

Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) ? Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 2 stycznia 2014 r. (data wpływu 3 stycznia 2014 r.), uzupełniony pismem z 19 marca 2013 r. (data wpływu 24 marca 2014 r.) oraz pismem z 27 marca 2014 r. (data wpływu 1 kwietnia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego od nabytych towarów i usług związanych z utrzymaniem parkingu ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 3 stycznia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego od nabytych towarów i usług związanych z utrzymaniem parkingu.

Wniosek został uzupełniony pismem z 19 marca 2013 r. (data wpływu 24 marca 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie organu z 18 marca 2014 r. znak: IBPP3/443-11/14/ASz oraz uzupełniony pismem z 27 marca 2014 r. (data wpływu 1 kwietnia 2014 r.).

W przedmiotowym wniosku (uzupełnionym pismem z 19 marca 2014 r. oraz 27 marca 2014 r.) został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Powstały problem to rozliczanie potrzebnych do funkcjonowania parkingu artykułów jak i zużywanej energii elektrycznej, wody. Artykuły potrzebne do bieżących napraw, (np: oświetlenie, żarówki, naprawy elektryczne, nawierzchniowe), jak również artykułów chemicznych do sprzątania pomieszczenia parkingowego, wc. Wszelkie artykuły potrzebne do bieżących napraw (np: oświetlenie, żarówki, naprawy elektryczne, nawierzchniowe), jak również artykuły chemiczne do sprzątania pomieszczenia parkingowego, wc kupowane są z kasy, która wpływa za prowadzenie parkingu

Parking posiada kasę fiskalną, przez która rozliczane są wszelkie wpływy. Parking odprowadza podatek od towarów i usług. W rozliczeniu kwartalnym podatku od towarów i usług Wnioskodawca odpisuje podatek za artykuły potrzebne do bieżących napraw (np: oświetlenie, żarówki, naprawy elektryczne, nawierzchniowe), jak również artykułów chemicznych do sprzątania pomieszczenia parkingowego, wc. Problemem do rozwiązania pozostaje rozliczenie energii elektrycznej i wody zużywanej do funkcjonowania parkingowego wc.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że jest zarejestrowany przez Naczelnika Urzędu Skarbowego jako podatnik VAT czynny. Wnioskodawca składa kwartalnie deklaracje VAT. Nabywane towary i usługi, o których mowa we wniosku są i będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca pobiera opłaty za parking. Za wc do tej pory nie są pobierane opłaty. Jako nabywca w fakturach dokumentujących dokonane zakupy wskazany jest Wnioskodawca. Remont nawierzchni parkingu stanowi nakłady na wytworzenie nieruchomości w rozumieniu art. 2 pkt 14a ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym przez wytworzenie nieruchomości rozumie się ich ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym. Remont parkingu dopiero będzie miał miejsce.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (pytanie sformułowane w piśmie z 19 marca 2014 r.):

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo odliczania podatku naliczonego od nabytych towarów i usług związanych z utrzymaniem parkingu?

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane w piśmie z 19 marca 2014 r.), przysługuje mu prawo odliczania w całości podatku naliczonego od nabytych towarów i usług związanych z utrzymaniem parkingu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy ? w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r. ? kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

?z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Przepis art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy ? od dnia 1 stycznia 2014 r. ? otrzymał następujące brzmienie: ?Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi?.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. ?niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego?. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Art. 88 ust. 4 ustawy ? w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r. ? stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Wskazany przepis art. 88 ust. 4 ustawy ? od dnia 1 stycznia 2014 r. ? otrzymał następujące brzmienie: ?Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7?.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca, będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, składający kwartalne deklaracje VAT, dokonuje zakupu artykułów potrzebnych do bieżących napraw dotyczących parkingu (np: oświetlenie, żarówki, naprawy elektryczne, nawierzchniowe), jak również artykułów chemicznych do sprzątania pomieszczenia parkingowego, wc oraz energii elektrycznej i wody zużywanej do funkcjonowania parkingowego wc.

Wnioskodawca pobiera opłaty za parking, za wc do tej pory nie są pobierane opłaty. Nabywane towary i usługi, o których mowa we wniosku są i będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jako nabywca w fakturach dokumentujących dokonane zakupy wskazany jest Wnioskodawca. Remont nawierzchni parkingu stanowi nakłady na wytworzenie nieruchomości w rozumieniu art. 2 pkt 14a ustawy o podatku od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego, czy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z utrzymaniem parkingu oraz parkingowego wc tj. bieżące naprawy ? oświetlenie, żarówki, naprawy elektryczne, jak również artykuły chemicznych do sprzątania pomieszczenia parkingowego, wc. energia elektryczna i woda zużywana do funkcjonowania parkingowego wc oraz remont nawierzchni parkingu.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tak skonstruowana zasada wyklucza, zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług a prowadzoną działalnością.

Podatnik musi jednak wykazać związek poniesionego wydatku z prowadzoną działalnością opodatkowaną. Należy zauważyć, że w orzecznictwie TSUE (w tym wyrokach TSUE z 26 maja 2005 r. w sprawie C-465/03 Kretztechik AG przeciwko Finanzamt Linz, z 8 czerwca 2000 r. w sprawie C-98/98 Commissioners of Customs and Excise przeciw Midland Bank plc oraz z 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/98 Abbey National plc przeciwko Commissioners of Customs and Excise) wyraźnie podkreśla się, że co do zasady niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy zakupami (wydatkami) a konkretną transakcją opodatkowaną. Wydatki te powinny stanowić część składową kosztów świadczenia, uwzględnioną w cenie.

TSUE zauważa, że ??brak takiej konkretnej transakcji opodatkowanej nie musi zawsze prowadzić do utraty prawa do odliczenia VAT. W przypadku bowiem wydatków zaliczanych do tzw. kosztów ogólnych, wprawdzie nie istnieje bezpośredni związek pomiędzy zakupem tych towarów i usług a sprzedażą opodatkowaną, lecz w sytuacji gdy stanowią one element cenotwórczy prod

uktów podatnika, pozostając w ten sposób w bezpośrednim związku z jego opodatkowaną działalnością gospodarczą ? prawo do odliczenia z tytułu tych zakupów (wydatków) powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim ogólna działalność daje prawo do odliczenia VAT?.

Odnosząc się zatem do kwestii podniesionej we wniosku dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług związanych z bieżącym utrzymaniem parkingu, tj. bieżących napraw (oświetlenie, żarówki, naprawy elektryczne), jak również artykułów chemicznych do sprzątania pomieszczenia parkingowego, wc, energii elektrycznej i wody zużywanej do funkcjonowania parkingowego wc oraz remontu nawierzchni parkingu, które jak jednoznacznie wskazał Wnioskodawca są i będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, należy stwierdzić że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu tych zakupów.

Powyższe wynika z faktu, że Wnioskodawca pobiera opłaty za korzystanie z parkingu, na terenie którego znajduje się parkingowe wc. Z tytułu udostępniania parkingu Wnioskodawca odprowadza podatek należny. Zatem dokonane zakupy (poniesione wydatki) są związane z czynnościami opodatkowanymi podatnika. Parking służy bowiem Wnioskodawcy do osiągania obrotu opodatkowanego podatkiem VAT, a udostępnianie parkingowego wc jest związane z funkcjonowaniem parkingu.

Tym samym stwierdzić należy, że z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów dotyczących utrzymania parkingu ? bieżące naprawy (oświetlenie, żarówki, naprawy elektryczne), artykuły chemiczne do sprzątania pomieszczenia parkingowego i wc, energia elektryczna, woda oraz remont nawierzchni parkingu stanowiący nakłady na wytworzenie nieruchomości w rozumieniu art. 2 pkt 14a ustawy o VAT ? z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy z tytułu tych zakupów przysługuje prawo odliczania w całości podatku naliczonego.

Konfrontując przedstawiony opis sprawy z powołanymi przepisami prawa, stwierdzić należy, że stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie którym przysługuje mu prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego od nabytych towarów i usług związanych z utrzymaniem parkingu, jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie , ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika