Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu (...)

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - modernizacja i doposażenie szpitalnego oddziału ratunkowego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) ? Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 23 września 2013 r. (data wpływu 25 września 2013 r.), uzupełnionym pismem z 3 grudnia 2013 r. (data wpływu 6 grudnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ??? - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ???. Ww. wniosek został uzupełniony pismem 3 grudnia 2013 r. (data wpływu 6 grudnia 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 3 grudnia 2013 r., został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Wojewódzki Szpital ?) jest podmiotem leczniczym działającym na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. 2013 poz. 217). Do podstawowego zakresu działalności zalicza się wykonywanie świadczeń zdrowotnych, które polegają na działaniu służącym zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz podejmowaniu innych działań medycznych wynikających z procesu leczenia lub przepisów odrębnie regulujących zasady ich wykonywania.

W Szpitalu wykonywane są:

  • stacjonarne i całodobowe świadczenia szpitalne,
  • świadczenia ambulatoryjne,
  • świadczenia paliatywne,
  • świadczenia z zakresu opieki długoterminowej,
  • świadczenia z zakresu rehabilitacji leczniczej,
  • świadczenia z zakresu leczenia uzależnień, psychiatrycznej opieki zdrowotnej.

Wnioskodawca w ramach projektu pn. ??? realizowanego ze środków z programu Narodowej Strategii Spójności ? Infrastruktura i Środowisko pozyskał dotację na:

  • prace modernizacyjne pomieszczeń Szpitalnego Oddziału Ratunkowego,
  • zakup wyposażenia dla Szpitalnego Oddziału Ratunkowego,
  • budowę parkingu dla pacjentów Szpitalnego Oddziału Ratunkowego.

W przygotowanym wniosku o przyznanie dotacji Wnioskodawca przyjął, że projekt nie generuje dochodu. Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu są związane wyłącznie ze świadczeniem usług w zakresie opieki medycznej, które podlegają zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18?19a ustawy o podatku VAT.

W dniu 11 września 2013 r. Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia skierowało do Wnioskodawcy, data wpływu 13 września 2013 r., wniosek o przedłożenie w terminie do 20 grudnia 2013 r. (pismo w załączeniu) interpretacji organu podatkowego potwierdzającej prawidłowość przyjętego systemu rozliczeń podatku VAT i brak prawa do odliczenia podatku we wskazanym zakresie.

Na podstawie Rozporządzenia Rady Europy (WE) nr 1084/2006 art. 3e nie jest kwalifikowany do wsparcia funduszu podlegający zwrotowi podatek od towarów i usług (VAT).

Ponadto, w piśmie z 3 grudnia 2013 r. Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7. W fakturach dokumentujących towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu jako nabywca jest wskazany Wnioskodawca. Realizacja projektu nie wiąże się z uzyskiwaniem przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Wybudowany w ramach przedmiotowego projektu parking jest udostępniany nieodpłatnie. Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w piśmie z 3 grudnia 2013 r.):

Czy w związku z realizacją projektu pn. ??? Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w piśmie z 3 grudnia 2013 r.):

W związku z realizacją projektu pn. ??? Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy przepisu art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów:

  1. lekarza i lekarza dentysty,
  2. pielęgniarki i położnej,
  3. medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. Nr 112, poz. 654),
  4. psychologa.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 19a zwalnia się z podatku VAT świadczenie usług, o których mowa w pkt 18 i 19, jeżeli usługi te zostały nabyte przez podatnika we własnym imieniu ale na rzecz osoby trzeciej od podmiotów, o których mowa w pkt 18 i 19.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach projektu pn. ??? pozyskał dotację na:

  • prace modernizacyjne pomieszczeń Szpitalnego Oddziału Ratunkowego,
  • zakup wyposażenia dla Szpitalnego Oddziału Ratunkowego,
  • budowę parkingu dla pacjentów Szpitalnego Oddziału Ratunkowego.

W fakturach dokumentujących towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu jako nabywca jest wskazany Wnioskodawca.

Realizacja projektu nie wiąże się z uzyskiwaniem przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Wybudowany w ramach przedmiotowego projektu parking jest udostępniany nieodpłatnie. Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu są związane wyłącznie ze świadczeniem usług w zakresie opieki medycznej, które podlegają zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18?19a ustawy o podatku VAT.

Tak przedstawiony opis stanu faktycznego wskazuje, że towary i usługi, które Wnioskodawca nabywa realizując przedmiotowy projekt zostaną wykorzystane wyłącznie do jednej kategorii czynności tj. usług zwolnionych z podatku VAT.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cyt. przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zatem w związku z faktem, że zakupione w ramach realizacji projektu towary i usługi będą związane wyłącznie z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności związanych z opieką medyczną, zwolnionych od podatku VAT, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji przedmiotowego projektu.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo zauważa się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług związanych z ochroną zdrowia świadczonych przez Wnioskodawcę, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie. Powyższe przyjęto informacyjnie jako element opisu stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika