Z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, (...)

Z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) ? Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 24 września 2013 r. (data wpływu 27 września 2013 r.) uzupełniony pismem z dnia 6 listopada 2013 r. (data złożenia 6 listopada 2013 r.) oraz pismem z dnia 13 listopada 2013 r. (data złożenia 13 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pod nazwą: ?xxx? - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pod nazwą: ?xxx?. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 listopada 2013 r. (data złożenia 6 listopada 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP3/443-1231/13/KP z dnia 29 października 2013 r. oraz pismem z dnia 13 listopada 2013 r. (data złożenia 13 listopada 2013 r.)

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca posiada osobowość prawną, prowadzi działalność statutową oraz działalność gospodarczą, z której dochody są przeznaczone na cele statutowe. Celem fundacji jest inicjowanie i wspieranie działań na rzecz ekologii, poprawy środowiska naturalnego człowieka i kultury w jego otoczeniu. Na realizację celów Wnioskodawca pozyskuje m.in. środki unijne. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

Składając wniosek do Urzędu Marszałkowskiego o przyznanie pomocy w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007?2013 Priorytet IV ? ...? Działalnie 4.2 ? ...? wymagane było złożenie oświadczenia o kwalifikowalności VAT. W ramach projektu Wnioskodawca stworzył ?xxx?. Wnioskodawca złożył wniosek o kwalifikowalności VAT. Zdaniem Wnioskodawcy dokonane zakupy na realizację projektu nie są związane z działalnością opodatkowaną. Serwis stworzony przez Wnioskodawcę będzie służył społeczeństwu ? jest ekonomicznie nieopłacalny ale społecznie bardzo przydatny. Wnioskodawca nie będzie jak również nie może czerpać z niego korzyści.

Wnioskodawca zwraca się z prośbą o wydanie takiej interpretacji w celu złożenia jako załącznika do wniosku o płatność ww. projektu.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że rzeczowa i finansowa realizacja projektu rozpoczęta została w styczniu 2011 r., zakończenie działań finansowych nastąpiło z końcem czerwca 2013 r., natomiast rzeczowa realizacja działania nastąpiła 30 lipca 2013 r. Projekt musi funkcjonować w przestrzeni internetowej przez kolejne 5 lat.

Projekt polega na zbudowaniu informacyjnej platformy internetowej z bazą 6064 podstawowych rekordów dotyczących kultury regionu B., Ż. oraz Ś.oraz na utrzymaniu stanu platformy przez następne 5 lat.

Efektem projektu będzie darmowa platforma internetowa z bazą 6064 rekordów dotyczących kultury regionu B., Ż. oraz Ś.. Z efektów projektu korzystać będą wszyscy zainteresowani kulturą regionu w sposób nieodpłatny ? bez jakichkolwiek opłat związanych z użytkowaniem i rejestracją w portalu w całym okresie jego funkcjonowania.

Zakupione usługi i towary nie są i nie będą związane z wykonywanymi przez Fundację czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Serwis nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Na etapie tworzenia Serwisu informacji kulturalnej oraz w trakcie okresu jego utrzymania wymaganego urnową nie będą świadczone usługi za wynagrodzeniem, np. umieszczenie informacji o firmach za opłatą (np. banery internetowe itp.), wszystkie informacje i dane będą umieszczane bezpłatnie.

W trakcie realizacji pierwszej części projektu zakupiono dwa aparaty fotograficzne, dwa laptopy (sprzęt aktualnie zużyty ? w trakcie procesu złomowania) wykorzystywane wyłącznie do realizacji projektu, opłacano księgowość projektu, domenę i przestrzeń serwerową, telefon, Internet, biuro oraz informację radiową o projekcie, te usługi są potwierdzone fakturami VAT Część realizacyjna projektu: budowa strony, zbieranie informacji, realizacja rekordów opłacone były za pomocą umów cywilno-prawnych. Druga część trwająca 5 lat od zakończenia fizycznej realizacji projektu będzie wymagać wyłącznie jednorazowych corocznych opłat za domenę w wysokości około 100 zł na rok. Reszta działań związana będzie z działalnością wolontariuszy. Faktury były wystawione na Wnioskodawcę.

Fundacja posiada KRS dla przedsiębiorców jednak od kilku lat Fundacja praktycznie nie prowadzi żadnej działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Fundacja sporadycznie 2?3 razy w roku realizuje szkolenia z których odprowadzany podatek VAT oscyluje około kwoty 500 zł. Działalność ta w żaden sposób nie jest związana z realizowanym projektem ?xxx?. Fundacja zrezygnowała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy (została zarejestrowana z własnej woli jako płatnik VAT).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 13 listopada 2013 r.):

Czy Wnioskodawca w związku z realizacją projektu ?xxx? może ubiegać się o obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu różnicy podatku od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 13 listopada 2013 r.):

W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w związku z realizacją projektu ?xxx? Wnioskodawcy nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu różnicy podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca który jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, złożył wniosek do Urzędu Marszałkowskiego o przyznanie pomocy w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007?2013 Priorytet IV ? ...? Działalnie 4.2 ? ...?. W ramach projektu Wnioskodawca stworzył ?xxx?.

Zakupione usługi i towary nie są i nie będą związane z wykonywanymi przez Wnuioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Serwis nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Na etapie tworzenia Serwisu informacji kulturalnej oraz w trakcie okresu jego utrzymania wymaganego urnową nie będą świadczone usługi za wynagrodzeniem, np. umieszczenie informacji o firmach za opłatą (np. banery internetowe itp.), wszystkie informacje i dane będą umieszczane bezpłatnie. Korzystanie z serwisu będzie nieodpłatnie ? bez jakichkolwiek opłat związanych z użytkowaniem i rejestracją w portalu.

W trakcie realizacji pierwszej części projektu zakupiono dwa aparaty fotograficzne, dwa laptopy (sprzęt aktualnie zużyty ? w trakcie procesu złomowania) wykorzystywane wyłącznie do realizacji projektu, opłacano księgowość projektu, domenę i przestrzeń serwerowa, telefon, Internet, biuro oraz informację radiową o projekcie, te usługi są potwierdzone fakturami VAT Część realizacyjna projektu: budowa strony, zbieranie informacji, realizacja rekordów opłacone były za pomocą umów cywilno-prawnych. Druga część trwająca 5 lat od zakończenia fizycznej realizacji projektu będzie wymagać wyłącznie jednorazowych corocznych opłat za domenę w wysokości około 100 zł na rok. Reszta działań związana będzie z działalnością wolontariuszy. Faktury były wystawione na Wnioskodawcę.

Od kilku lat Wnioskodawca praktycznie nie prowadzi żadnej działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Fundacja sporadycznie 2 -3 razy w roku realizuje szkolenia z których odprowadzany podatek VAT. Działalność ta w żaden sposób nie jest związana z realizowanym projektem ?xxx?.

W tak przedstawionym opisie stanu faktycznego wątpliwości Wnioskodawcy budzi, czy w związku z realizowanym projektem ?xxx? Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W pierwszej kolejności należy wskazać, że zrealizowanie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego o którym mowa w cyt. na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako ?podatnicy VAT czynni? poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Stosownie do treści art. art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast działalność gospodarcza ? na mocy ust. 2 powołanego artykułu ? obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Cytowany wyżej art. 15 ust. 2 ustawy, na mocy ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U z 2013 r. poz. 35), z dniem 1 kwietnia 2013 r. otrzymuje brzmienie: ?działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych?.

Należy w tym miejscu również zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Podkreślić należy, że podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. Jak wynika z opisu zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę w analizowanej sprawie związek taki nie występuje. Wprawdzie Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT który składa deklaracje VAT-7, lecz w treści wniosku jednoznacznie wskazał, iż realizacja projektu ?xxx? nie jest w żaden sposób związana ze sporadycznie wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT (szkolenia). Wnioskodawca wprost wskazał, że powstały serwis nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi jakim jest związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

Wobec powyższego Wnioskodawca nie ma więc możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu ?xxx?. Tym samym nie będzie on miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie przysługuje mu prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu różnicy podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu ?xxx?, należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego a w szczególności wykorzystania dokonanych zakupów (utworzonego portalu) do czynności opodatkowanych podatkiem VAT udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika