Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu (...)

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na organizacji warsztatów piłkarskich wraz z turniejem dla dzieci

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) ? Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 października 2013 r. (data wpływu 8 października 2013 r.), uzupełnionym pismem z 4 listopada 2013 r. (data wpływu 7 listopada 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ??? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ???. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 4 listopada 2013 r. (data wpływu 7 listopada 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Gminny Klub Sportowy) ubiega się o dofinansowanie na realizację warsztatów sportowych w ramach tzw. ?Małych projektów? w ramach działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju dla małych projektów tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi.

Opis projektu:

Tytuł operacji: ???.

Cele operacji:

Promocja aktywnego sposobu życia oraz aktywizacja społeczności lokalnej poprzez przeprowadzenie 240 godzin warsztatów piłkarskich dla dzieci od 13 roku życia z terenu Gminy oraz organizację dwóch turniejów sportowych do końca 2013 r.

Działania:

W związku z tym, iż na terenie Gminy jest bardzo mało atrakcyjnych propozycji spędzania aktywnie czasu wolnego dla dzieci i młodzieży, Wnioskodawca wychodzi naprzeciw temu problemowi oferując przeprowadzenie warsztatów sportowych oraz promocję aktywnego trybu życia.

W ramach projektu planuje się zorganizować:

1.Warsztaty z piłki nożnej o charakterze edukacyjnym.

Założenia:

  • zajęcia warsztatowe z piłki nożnej dla dzieci z terenu Gminy ? na terenie Gminy jest około 200 dzieci, które stanowią potencjalną grupę docelową,
  • grupa warsztatowa to dzieci z rocznika 2000 i starsze ? 20 zawodników, w zajęciach mogą brać udział dziewczęta,
  • kryterium rekrutacyjnym wyboru dzieci będzie kolejność zgłoszeń oraz wiek, który uprawnia do brania udziału w zajęciach,
  • zajęcia warsztatowe będą zajęciami otwartymi, ogólnodostępnymi, bezpłatnymi.

Warsztaty odbywać będą się na terenie obiektów sportowo-rekreacyjnych, w których skład wchodzą boiska trawiaste w ? i ? oraz hala sportowa przy Zespole Szkół w ?. Właściciele ww. obiektów tj. Urząd Gminy udostępni je do celów projektowych nieodpłatnie. Wnioskodawca jako organizator warsztatów zobowiązuje się do zatrudnienia instruktora piłki nożnej posiadającego kwalifikacje instruktora piłki nożnej do przeprowadzenia tego typu warsztatów. Zatrudnienie nastąpi na podstawie umowy zlecenie podpisanej przez Wnioskodawcę.

Na potrzeby organizacji warsztatów piłkarskich zostanie zakupiony sprzęt piłkarski dla uczestników. Zakupiony sprzęt będzie niezbędny do sprawnego i efektywnego przeprowadzenia zajęć na odpowiednim poziomie. Zakupione zostaną piłki, stroje treningowe (koszulki, getry) oraz przybory treningowe (pachołki, stożki, drabinka koordynacyjna). Klub nie posiada wyżej wymienionego sprzętu i przyborów do prowadzenia zajęć z dziećmi. Sprzęt i przybory są niezbędnym elementem do prowadzania zajęć, ułatwiają organizacje i uatrakcyjniają zajęcia co jest niezwykle ważne w kształtowaniu techniki i zdolności motorycznych u tak młodych zawodników.

Zakupiona zostanie również woda mineralna 600 szt. w ciągu trwania warsztatów po każdych zajęciach uczestnicy otrzymają 5 sztuk 1.5 1. wody na grupę.

2.Dwa turnieje sportowe.

Założenia:

  • turniej sportowy jest ogólnodostępny, bezpłatny,
  • grupa docelowa ? lokalna społeczność, uczestnicy warsztatów, zaproszeni goście, turyści oraz wszyscy zainteresowani (min. 250 os.)

Rezultatem projektu będzie przeprowadzenie zajęć warsztatowych z piłki nożnej dla dzieci z obszaru Gminy a także zorganizowanie dwóch turniejów sportowych promujących aktywny tryb życia.

Organizowane warsztaty wpłyną na :

  • poprawę jakości życia społeczności lokalnej poprzez możliwości udziału w ogólnodostępnych zajęciach sportowych.

Rezultatem projektu będzie przeprowadzenie zajęć warsztatowych z piłki nożnej dla dzieci z obszaru Gminy a także zorganizowanie dwóch turniejów sportowych promujących aktywny tryb życia.

Organizowane turnieje sportowe wpłyną na:

  • kształtowanie oraz promowanie pro zdrowotnych postaw życiowych,
  • zdobycie nawyku aktywnego spędzania wolnego czasu który wpłynie na podniesienie poziomu jakości życia społeczności lokalnej,
  • poprawę jakości życia społeczności lokalnej poprzez możliwości udziału w ogólnodostępnej imprezie sportowej.

Koszty projektowe:

Zadanie A: Przeprowadzenie warsztatów sportowych dla dzieci.

Wynagrodzenie instruktora ? 7.000,00 zł

Napoje dla uczestników zajęć ? 500,00 zł, w tym VAT ? 93,50 zł.

Zadanie B: Zakup sprzętu sportowego niezbędnego do przeprowadzenia warsztatów:

Piłki do piłki nożnej ?1.998,80 zł, w tym VAT ? 373,95 zł. Stroje sportowe dla uczestników ? koszulka ? 1.400,00 zł, w tym VAT ? 261,79 zł. Stroje sportowe dla uczestników ? getry ? 600,00, w tym VAT ? 112,20.

Zadanie C: Organizacja i przeprowadzenie turnieju sportowego dla uczestników warsztatów ? I turniej sportowy.

Organizacja i przeprowadzenie turnieju sportowego dla uczestników warsztatów ? I turniej sportowy ? 300,00 zł.

Nagroda dla najlepszego pomocnika ? torba treningowa ? 177,00 zł, w tym VAT: 33,10 zł.

Nagroda dla najlepszego bramkarza (II miejsce) ? rękawice bramkarskie ? 75,01 zł, w tym VAT ?14,03 zł.

Nagroda dla najlepszego bramkarza (I miejsce) ? bluza bramkarska ? 100,00 zł, w tym VAT ? 18,70 zł.

Nagroda dla najlepszego obrońcy ? ochraniacze ? 132,00 zł, w tym VAT ? 24,68 zł.

Nagroda dla najlepszego strzelca i najlepszego napastnika ? piłka nożna ? 238,00 zł, w tym VAT ? 44,50 zł.

Nagroda dla najlepszej drużyny ? puchar ? 200,00 zł, w tym VAT ? 37,40 zł.

Koszt całkowity operacji wynosi: 13.943,82 zł Dofinansowanie: 15%.

Podatek VAT: 1.186,26 zł.

Pismem z 4 listopada 2013 r. Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego wskazując, że nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

W fakturach dokumentujących towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu jako nabywca jest wskazany Wnioskodawca.

Realizacja projektu nie wiąże się z uzyskiwaniem żadnych przychodów.

Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w piśmie z 4 listopada 2013 r.):

Czy w związku z realizacją projektu pn. ??? Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w piśmie z 4 listopada 2013 r.):

W związku z realizacją przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, że w piśmie z 4 listopada 2013 r. (data wpływu 7 listopada 2013 r.) uzupełniającym wniosek, Wnioskodawca zmodyfikował zadane pytanie oraz własne stanowisko. Tym samym przyjęto, że przedstawione w tym piśmie informacje są ostateczne i w tej wersji zostały one przywołane powyżej. Podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie odnosi się do tej właśnie wersji pytania i stanowiska Wnioskodawcy.v

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako ?podatnicy VAT czynni?, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie na realizację projektu pn. ???.

W ramach projektu planuje się zorganizować warsztaty z piłki nożnej o charakterze edukacyjnym oraz dwa turnieje sportowe.

W fakturach dokumentujących towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu jako nabywca jest wskazany Wnioskodawca.

Realizacja projektu nie wiąże się z uzyskiwaniem żadnych przychodów.

Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej unormowania, w tym przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług ? Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na potrzeby realizacji projektu.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika