W przypadku wykorzystywania przez Wnioskodawcę powstałej w wyniku realizacji projektu hali do wykonywania (...)

W przypadku wykorzystywania przez Wnioskodawcę powstałej w wyniku realizacji projektu hali do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (udostępnienie nieodpłatne dla mieszkańców gminy na powstawanie nowych dyscyplin sportu), nie jest on zobowiązany do naliczenia podatku należnego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2012r. (data wpływu 16 października 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku naliczenia podatku należnego z tytułu nieodpłatnego udostępniania hali sportowej ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 16 października 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku naliczenia podatku należnego z tytułu nieodpłatnego udostępniania hali sportowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Gmina) w latach 2010-2011 realizował projekt w ramach dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego pn. ?xxx?, gdzie podatek VAT był kosztem niekwalifikowanym. W wyniku realizacji ww. projektu powstała pełnowymiarowa hala sportowa. Jest to kolejny obiekt wchodzący w skład kompleksu gdzie mieści się kryta pływalnia, basen otwarty, stadiony do piłki nożnej wraz z bieżnią lekkoatletyczną, boisko treningowe i 2 boiska do piłki siatkowej. W całej Gminie istnieje 6 sal gimnastycznych: 2 przy szkołach podstawowych na wsiach, 2 przy szkołach podstawowych w mieście i 3 przy szkołach ponadgimnazjalnych. Jednak te sale służą przede wszystkim kształceniu i wychowaniu młodzieży. Gmina jest właścicielem nowowybudowanej pełnowymiarowej hali sportowej gdzie w ramach realizacji zadań własnych z zakresu kultury fizycznej stworzyła warunki do powstawania nowych dyscyplin sportowych dla mieszkańców a także umożliwia dostęp osobom uprawiającym sport nie wyczynowo. W nowo wybudowanym obiekcie sportowym Gmina zamierza prowadzić sprzedaż opodatkowaną w postaci wynajmu hali obcym klubom sportowym, które zgłaszają chęć organizacji obozów sportowych jak również na organizację imprez masowych, gdzie zgłaszają się organizatorzy tych imprez z chęcią wynajmu hali na kilka godzin oraz sprzedaż biletów dla osób fizycznych.

Udostępnienie obiektu hali będzie przybierać dwojaki charakter a mianowicie:

  1. odpłatny wynajem (np. organizacja koncertów, organizacja zawodów sportowych o znaczeniu regionalnym przez kluby sportowe, sprzedaż biletów);
  2. udostępnienie nieodpłatne dla mieszkańców gminy na powstawanie nowych dyscyplin sportu, które na terenie Gminy realizowane będzie poprzez prężnie działający Klub Sportowy zrzeszający w swoim kręgu ludzi zarówno młodych jak i starszych działających w sekcjach: łucznictwa I liga, tenis stołowy, piłka nożna; drużyny seniorów, juniorów, trampkarzy starszych i młodszych, jak również gier halowych tj.: koszykówka, siatkówka, tenis stołowy, oraz na organizację imprez gminnych etc

W związku z szerokim zakresem działania hali brak jest możliwości wyznaczenia określonych godzin tygodniowo, w których hala mogłaby być przeznaczona wyłącznie do nieodpłatnego oraz odpowiednio do odpłatnego korzystania. W praktyce nie da się bowiem takiego podziału przewidzieć. Sposób wykorzystania obiektu będzie natomiast samodzielnie regulowany w miarę zapotrzebowania na obie formy jego udostępniania. W konsekwencji w danym miesiącu może się zdarzyć, że hala będzie udostępniona wyłącznie odpłatnie, będzie też wyłącznie nieodpłatnie lub też w określonej części odpłatnie i nieodpłatnie. Powyższe oznacza, że w momencie ponoszenia wydatków na budowę czy też na bieżące utrzymanie hali Gmina otrzymuje od kontrahentów faktury VAT zarówno związane z czynnościami opodatkowanymi jak i też niepodlegające opodatkowaniu. W związku z powyższym nie jest w stanie określić zakresu w jakim obiekt będzie udostępniony odpłatnie, a w jakim nieodpłatnie. Zależy to bowiem od popytu w danym okresie na tego typu usługi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy z tytułu wykorzystania hali (a więc wydatków na towary i usługi związane z budową i utrzymaniem obiektu) w pewnej części także do zdarzeń spoza zakresu VAT tj. jego nieodpłatnego wykorzystania na cele gminie, Gmina jest zobowiązana do naliczenia podatku należnego?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Z tytułu wykorzystania hali, a więc również wydatków na towary i usługi związane z budową i utrzymaniem obiektu w pewnej części wykorzystywanej nieodpłatnie na cele gminne, Gmina nie jest zobowiązana do naliczenia podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 5a ww. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte ? w przypadku dostawy towarów w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT oraz - w przypadku świadczenia usług w art. 8 ust. 2 ww. ustawy.

Stosownie do art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

W myśl natomiast art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Treść powołanych wyżej przepisów wskazuje, iż aby uznać dane świadczenie za opodatkowane podatkiem VAT musi ono być odpłatne w myśl art. 8 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, bądź też nieodpłatne, ale spełniające warunki wynikające z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Z powyższego jednoznacznie wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z unormowaniami zawartymi w ww. przepisach w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Wypełnienie warunku określonego w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Należy zatem stwierdzić, iż opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością. Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie warunku określonego w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w latach 2010-2011 realizował projekt w ramach dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego pn. ?xxx?.

Gmina jest właścicielem nowowybudowanej pełnowymiarowej hali sportowej gdzie w ramach realizacji zadań własnych z zakresu kultury fizycznej stworzyła warunki do powstawania nowych dyscyplin sportowych dla mieszkańców a także umożliwia dostęp osobom uprawiającym sport nie wyczynowo. W nowo wybudowanym obiekcie sportowym Gmina zamierza prowadzić sprzedaż opodatkowaną w postaci wynajmu hali obcym klubom sportowym, które zgłaszają chęć organizacji obozów sportowych jak również na organizację imprez masowych, gdzie zgłaszają się organizatorzy tych imprez z chęcią wynajmu hali na kilka godzin oraz sprzedaż biletów dla osób fizycznych.

Udostępnienie obiektu hali będzie przybierać dwojaki charakter a mianowicie:

  1. odpłatny wynajem (np. organizacja koncertów, organizacja zawodów sportowych o znaczeniu regionalnym przez kluby sportowe, sprzedaż biletów);
  2. udostępnienie nieodpłatne dla mieszkańców gminy na powstawanie nowych dyscyplin sportu.

W świetle powyższego Wnioskodawca ma wątpliwości, czy świadczone przez Niego usługi nieodpłatnego udostępniania hali sportowej mieszkańcom gminy w celu powstania nowych dyscyplin sportu podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, a w konsekwencji czy Gmina świadcząc takie usługi jest zobowiązana do naliczenia podatku należnego.

Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa podatkowego, należy stwierdzić, że Wnioskodawca wskazane we wniosku usługi w zakresie udostępniania hali sportowej mieszkańcom gminy w celu powstania nowych dyscyplin sportu, będzie świadczył nieodpłatnie. W konsekwencji w sprawie nie ma zastosowania art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Jednocześnie nieodpłatne świadczenie ww. usług przez Wnioskodawcę będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że przedmiotowe usługi świadczone będą w ramach realizacji zadań własnych w zakresie kultury fizycznej.

Z przytoczonych wcześniej przepisów ustawy o samorządzie gminnym wynika, że do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Tym samym w przedmiotowej sprawie brak jest podstaw do traktowania nieodpłatnego świadczenia usług w zakresie nieodpłatnego udostępniania hali sportowej mieszkańcom gminy w celu powstania nowych dyscyplin sportu jako odpłatnego świadczenia usług. Zatem w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT i ww. świadczenia nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze, tut. organ stwierdza, że w przypadku wykorzystywania przez Wnioskodawcę powstałej w wyniku realizacji projektu hali do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (udostępnienie nieodpłatne dla mieszkańców gminy na powstawanie nowych dyscyplin sportu), nie jest on zobowiązany do naliczenia podatku należnego.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z dnia 14 marca 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika