Odliczenie podatku VAT wg proporcji w przypadku wykonywania czynności opodatkowanych VAT i zwolnionych (...)

Odliczenie podatku VAT wg proporcji w przypadku wykonywania czynności opodatkowanych VAT i zwolnionych z VAT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) ? Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 października 2013r. (data wpływu 15 października 2013 r.), uzupełnionym pismem z 3 stycznia 2014 r. (data wpływu 13 stycznia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu według ustalonej proporcji ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu według ustalonej proporcji. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 3 stycznia 2014 r. (data wpływu 13 stycznia 2014 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT-u. W roku 2012 dokonywał sprzedaży usług. Była to tylko sprzedaż opodatkowana i zwolniona. Struktura wyliczona zgodnie z art. 90 ustawy o VAT wyniosła 97%. W bieżącym roku prócz odpłatnej sprzedaży usług opodatkowanych i zwolnionych Wnioskodawca realizuje projekt doradczy.

Projekt ten Wnioskodawca realizuje jako partner. Jest to projekt doradczy finansowany z funduszy Unii Europejskiej oraz budżetu państwa w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki. Głównym celem projektu jest opracowanie narzędzia informatycznego z wbudowanymi mechanizmami motywacyjnymi do dzielenia się wiedzą wewnątrz stosującego go w przyszłości podmiotu. Narzędzie informatyczne (opracowywane przez Lidera) będzie uzupełnione o podręczniki użytkowania, a także opisy ról (i profili kompetencyjnych) podejmowanych w ramach wdrażania narzędzia.

Pośrednim celem projektu jest zdobycie przez Wnioskodawcę wiedzy NT. metod i strategii motywacji pracowników, a w szczególności:

  • zdobycie Know How w zakresie zarządzania wiedzą w różnego typu instytucjach (przedsiębiorstwach, urzędach, itp.),
  • wiedzy na temat zarządzania wiekiem, a w szczególności mechanizmów motywacyjnych i narzędzi zarządzania pracownikom z pokolenia Y,
  • pozyskanie narzędzi i zapoznanie się ze sposobami działania ograniczającymi rotację pracowników.

Te pośrednie cele są ściśle związane z komercyjną działalnością szkoleniowo-doradczą Wnioskodawcy prowadzoną obecnie i w przyszłości.

W tym projekcie Wnioskodawca jest partnerem, umowę o dofinansowanie w imieniu Wnioskodawcy podpisał Lider, Za pośrednictwem Lidera Wnioskodawca otrzymuje refundację poniesionych kosztów. Działania Wnioskodawcy podejmowane w ramach tego projektu obejmują m.in.:

  • opracowanie koncepcji metod motywowania pracowników do dzielenia się wiedzą wewnątrz badanej organizacji i wprowadzenie tych metod do narzędzia informatycznego,
  • organizacja i przeprowadzenie badań ilościowych i jakościowych z przedstawicielami potencjalnych grup użytkowników systemu,
  • organizacja i przeprowadzenie spotkań koncepcyjnych związanych z treściami, które mają być zawarte w narzędzie informatycznym i towarzyszącemu mu podręcznikowi,
  • przygotowanie wstępnej wersji podręcznika a następnie przygotowanie podręcznika do druku,
  • testowanie opracowanego narzędzia, a także treści zawartych we wstępnej wersji podręcznika do prowadzenia działań doradczych i szkoleniowych,
  • korekta i przygotowanie końcowej wersji podręcznika,
  • organizacja i przeprowadzenie spotkań informacyjno-promocyjnych opracowanego narzędzie.

Dotacja, którą Wnioskodawca otrzymuje na realizację projektu ma pokryć koszty jego realizacji. Projekt ze swojego założenia jest non profit, czyli jego realizacja nie przynosi dochodu firmie. W ramach zatwierdzonego budżetu będącego załącznikiem do umowy, podatek VAT od zakupów został przez jednostkę finansującą określony jako koszt niekwalifikowany, czyli środki otrzymywane przez Wnioskodawcę w ramach dotacji na realizację tego projektu nie mogą finansować podatku VAT zawartego w fakturach zakupowych.

W ramach realizacji projektu objętego dotacją Wnioskodawca będzie ponosić różnego rodzaju wydatki. Na przykład:

  1. zakup komputera i kserokopiarki, które to urządzenia będą wykorzystywane do realizacji projektu i innych celów,
  2. płatności za faktury wystawione przez ekspertów i autorów biorących udział w tworzeniu mechanizmów motywacyjnych do narzędzie, pisaniu i testowaniu podręcznika,
  3. płatności za materiały biurowe, wynajem sal, zwrot kosztów podróży, noclegi, organizację badań i spotkań, itp. wykorzystywane w czasie realizacji projektu,
  4. pokrycie części kosztów ogólnych np. za czynsz i media, których Wnioskodawca nie potrafi jednoznacznie przypisać do sprzedaży usług bądź do realizacji projektu.

Rezultaty projektu w postaci uzyskanego doświadczenia, opracowanych programów szkoleniowych przygotowujących do wdrażania produktów projektu oraz realizacja wdrożeń wypracowanych produktów będą wykorzystywane komercyjnie w związku z przedmiotem działalności Wnioskodawcy w zakresie usług doradczych i szkoleniowych, czyli będą służyły zarówno sprzedaży opodatkowanej jak i zwolnionej, w takiej proporcji w jakiej Wnioskodawca sprzedaje usługi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatek naliczony wynikający z wydatków związanych z realizacją projektu Wnioskodawca ma prawo odliczyć w proporcji wynikającej ze struktury wyliczonej zgodnie art. 90 ustawy o VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy (doprecyzowane w piśmie z 3 stycznia 2014 r.):

Rezultaty zrealizowanego projektu, o którym mowa powyżej będą pomocne w firmie Wnioskodawcy do prowadzenia sprzedaży usług doradczych (czyli sprzedaży opodatkowanej) jak i do prowadzenia usług szkoleniowych (które przy spełnieniu szczególnych warunków stanowią sprzedaż zwolnioną z VAT). W związku z tym Wnioskodawca uważa, że od wszystkich kosztów związanych bezpośrednio z realizacją tego projektu, a także od kosztów ogólnych częściowo sfinansowanych z dotacji ma prawo do odliczenia podatku VAT w proporcji, jaka wynika z zapisów art. 90 ustawy o VAT.

Formułując stanowisko Wnioskodawca oparł się na interpretacji ILPP2/443-1340/10-6/BA.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych VAT.

W przypadkach gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia podatku VAT i nieuprawniające do tego odliczenia i nie ma możliwości przyporządkowania ponoszonych wydatków do czynności opodatkowanych lub nieopodatkowanych, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ustawy o VAT, który ma na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

W myśl art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zgodnie z art. 90 ust. 2 cyt. ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w art. 90 ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 cyt. ustawy o VAT, proporcję, o której mowa w ust. 2 ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W art. 90 ust. 4 ustawy o VAT wskazano, iż proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Stosownie natomiast do zapisu art. 90 ust. 10 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do 31 marca 2011 r. w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% ? podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;
  2. nie przekroczyła 2% ? podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Stosownie zaś do zapisu art. 90 ust. 10 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2011 r. w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł ? podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% ? podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Z unormowań zawartych w ustawie o podatku od towarów i usług wynika, że podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich przyporządkowania do określonych rodzajów czynności: opodatkowanych, zwolnionych od podatku, czy też niepodlegających opodatkowaniu.

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jako partner realizuje projekt doradczy z funduszy Unii Europejskiej oraz budżetu państwa w ramach programu Kapitał Ludzki. Głównym celem projektu jest opracowanie narzędzia informatycznego z wbudowanymi mechanizmami motywacyjnymi do dzielenia się wiedzą wewnątrz stosującego go w przyszłości podmiotu. W ramach realizacji projektu Wnioskodawca będzie ponosił różnego rodzaju wydatki. Rezultaty projektu w postaci uzyskanego doświadczenia, opracowanych programów szkoleniowych przygotowujących do wdrażania produktów projektu oraz realizacja wdrożeń wypracowanych produktów będą wykorzystywane komercyjnie w związku z przedmiotem działalności Wnioskodawcy w zakresie usług doradczych i szkoleniowych, czyli będą służyły zarówno sprzedaży opodatkowanej jak i zwolnionej, w takiej proporcji w jakiej Wnioskodawca sprzedaje usługi. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT-u. W roku 2012 dokonywał sprzedaży usług. Była to tylko sprzedaż opodatkowana i zwolniona. Struktura wyliczona zgodnie z art. 90 ustawy o VAT wyniosła 97%.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz opis stanu faktycznego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związane z realizacją projektu doradczego, w części w jakiej zakupy te są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zgodnie z proporcją obliczoną na podstawie art. 90 ust. 2 ustawy o VAT.

W konsekwencji, oceniając stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika