Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ???.

Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ???.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2012r. (data wpływu 23 listopada 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 grudnia 2012r. (data wpływu 20 grudnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego lub jego zwrotu w związku z realizacją projektu pn. ??? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego lub jego zwrotu w związku z realizacją projektu pn. ???. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 grudnia 2012r. (data wpływu 20 grudnia 2012r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie działa od roku 2009 na podstawie ustawy prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001r. Nr 79 poz. 855 ze zm.). Jest organizacją pożytku publicznego. Nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej, nie jest i nigdy nie było czynnym podatnikiem podatku VAT. Korzysta ze zwolnienia podmiotowego z art. 113 ust. 1 ustawy o PTU. Rozmiar działalności statutowej jest nieznaczny i nie przekracza kwoty określonej w cytowanym powyżej przepisie. Wnioskodawca nie składał i nie składa deklaracji VAT-7. Celem działań jest integracja wielopokoleniowa, promowanie i kultywowanie dorobku regionu i lokalnych talentów.

Stowarzyszenie realizowało projekt współfinansowany ze środków EFRROW w ramach działania 4.1/413 ? Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego PROW 2007-2013, tj. na operacje, które nie odpowiadają warunkom przyznawania pomocy w ramach Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi, tzw. Małych projektów. Projekt był zrealizowany w ramach umowy przyznania pomocy Nr xxx z dnia 25 stycznia 2012r. w dniu 27 maja 2012r. pt. ???.

W ramach projektu zostały zakupione usługi pomocnicze i materiały promocyjno-reklamowe służące bezpośrednio do jego realizacji. Część wydatków na realizację projektu zostało udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy. Stowarzyszenie nie osiągnęło z tego tytułu żadnych przychodów.

W związku ze złożeniem wniosku o płatność i złożeniem oświadczenia o kwalifikowalności podatku VAT Urząd Marszałkowski wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia o indywidualną interpretację w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją tego projektu. Do wniosku ? na potwierdzenie faktu, że Wnioskodawca nie ma prawa skorzystać z odliczenia podatku VAT naliczonego, jako nieczynny podatnik VAT (niefigurujący w ewidencji US) załączone zostało zaświadczenie z Urzędu Skarbowego. Jednak pomimo, że Wnioskodawca nie może skorzystać z obniżenia podatku VAT naliczonego, gdyż nie jest czynnym podatnikiem, nie prowadzi działalności gospodarczej i zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie) wnioskodawcy jest niezbędna interpretacja, gdyż istnieje zagrożenie utraty refundacji poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków. Dla potwierdzenia w wydanych wcześniejszych interpretacjach Wnioskodawca znalazł adekwatne do sytuacji stanowiska m.in. interpretacja indywidualna, sygn. IPTPP4/443-380/12-5/JM Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 8 sierpnia 2012r., które również okazały się niewystarczające w sprawie Wnioskodawcy. Stąd też, aby móc otrzymać refundację poniesionych wydatków z uwzględnieniem podatku VAT, jako kosztu kwalifikowanego, jest Wnioskodawcy niezbędna indywidualna interpretacja.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 14 grudnia 2012r.):

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku naliczonego lub jego zwrotu w związku z realizacją projektu pn. ????

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 14 grudnia 2012r.), nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego ani jego zwrotu w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. z 2011r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług ? z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4. W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zrealizował projekt pn. ???. W ramach projektu zostały zakupione usługi pomocnicze i materiały promocyjno-reklamowe służące bezpośrednio do jego realizacji. Stowarzyszenie nie osiągnęło z tego tytułu żadnych przychodów.

Ponadto wskazano, że Wnioskodawca nie jest i nigdy nie był czynnym podatnikiem podatku VAT oraz nie składał i nie składa deklaracji VAT-7, korzysta ze zwolnienia podmiotowego z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako ?podatnicy VAT czynni?, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej unormowania w tym przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest i nigdy nie był czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności generujący podatek należny. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycia dokonane w związku z realizacją projektu pn. ???. Tym samym nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika