Powiat nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z przebudową ulicy

Powiat nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z przebudową ulicy

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2012r. (data złożenia 10 lutego 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 marca 2012r. (data złożenia 13 marca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu unijnego pn. ??? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2012r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu unijnego pn. ???. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 marca 2012r. (data złożenia 13 marca 2012r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca realizuje zadanie pod nazwą: ???, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Priorytet VII ?Transport? Działanie 7.1 ?Modernizacja i rozbudowa sieci drogowej? Podziałanie 7.12 ?Modernizacja i rozbudowa infrastruktury uzupełniającej kluczową sieć drogową?.

Przedmiotem zadania jest przebudowa drogi powiatowej uszkodzonej w wyniku powodzi jaka miała miejsce w maju i czerwcu 2010r. na terenie Powiatu w tym na terenie Gminy C. Przedmiotowe zadanie Wnioskodawca realizuje przy pomocy jednostki organizacyjnej, jaką jest Zarząd Dróg Powiatowych, który sprasowuje nadzór nad jego realizacją i koordynacją, oraz będzie płatnikiem faktur za wykonanie przedmiotu umowy.

Nabyte przy realizacji projektu towary będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Zarząd Dróg Powiatowych i nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Powiat.

Właścicielem majątku powstałego w ramach niniejszego projektu będzie, po jego zakończeniu Powiat B., który pełni jednocześnie nadzór nad jego właściwym użytkowaniem, przy pomocy Zarządu Dróg Powiatowych.

Droga będącą w trakcie przebudowy figuruje w prowadzonej przez Zarząd Dróg Powiatowych w B. ewidencji dróg i drogowych obiektów mostowych oraz jest drogą bezpłatną i ogólnie dostępną. Przedmiotowy projekt nie będzie generował dochodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu unijnego pn. ???...

Stanowisko Wnioskodawcy:

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz. 5350 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści tego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje płatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z § 13ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Nr 73 poz. 392), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zadania z zakresu dróg publicznych należą zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) do zadań własnych powiatu. Organem wykonawczym powiatu jest Zarząd Powiatu ? art. 8 ust. 2 oraz art. 26 ust. 1 i art. 33 ww. ustawy o samorządzie powiatowym. Natomiast jednostką organizacyjna służąca do wykonywania obowiązków Zarządcy Drogami, którym jest Zarząd Powiatu ? jest Zarząd Dróg Powiatowych (ustawa z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych. (art. 19 ust. 1 i 2, art. 21 ust. 1, Dz. U. z 2007r. poz. 115 ze zm.).

W związku z powyższymi faktami, Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykorzystaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu w ramach zadań własnych Powiatu z zakresu dróg publicznych nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Na tej podstawie Wnioskodawca w odniesieniu do ww. projektu unijnego nie będzie miał możliwości odliczania podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe, jednakże w oparciu o inne argumenty niż wskazane we wniosku.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. z 2011r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca realizuje zadanie pod nazwą: ???. Przedmiotem zadania jest przebudowa drogi powiatowej.

Nabyte przy realizacji projektu towary będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Zarząd Dróg Powiatowych w B. i nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Powiat.

Ponadto z wniosku wynika, iż faktury dotyczące realizacji projektu wystawiane będą na Zarząd Dróg Powiatowych w B.

Zgodnie z treścią § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U z 2011r. Nr 68, poz. 360), faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  • imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  • numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

W przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu będzie Zarząd Dróg Powiatowych w B., a nie Wnioskodawca. Jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców.

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokona nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. W konsekwencji, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ???, bowiem to nie on będzie nabywcą towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w myśl którego Powiat nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do ww. projektu unijnego, należało uznać za prawidłowe.

Jednakże należy zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny, lecz z innej podstawy prawnej. Bowiem brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spowodowany tym, że Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego w zakresie realizacji zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami korzysta ze zwolnienia lecz tym, że Wnioskodawca nie dokona nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT.

Ponadto, tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14 b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Zarząd Dróg Powiatowych w B., bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika