Prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizacji projektu polegającego (...)

Prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizacji projektu polegającego na promocji terenów inwestycyjnych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2012r. (data wpływu 22 listopada 2012r.) uzupełnionym pismami z dnia 23 stycznia 2012r. (data wpływu 28 stycznia 2012r.) z dnia 7 lutego 2013r. (data wpływu 13 lutego 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizacji projektu pn. ??? - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizacji projektu pn. ???. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 stycznia 2012r. (data wpływu 28 stycznia 2012r.) oraz pismem z dnia 7 lutego 2013r. (data wpływu 13 lutego 2013r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 1 lutego 2013r. nr IBPP3/443-1332/12/JP.

W przedmiotowym wniosku uzupełnionym pismem z dnia 23 stycznia 2013r. oraz z dnia 7 lutego 2013r. ukształtował się następujący stan faktyczny:

Dnia 21 stycznia 2011r. Gmina, w odpowiedzi na konkurs ogłoszony w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. ???. Zgodnie z wymogami formalnymi Urzędu Marszałkowskiego do złożonego wniosku załączone zostało Oświadczenie Beneficjenta w sprawie możliwości zwrotu podatku VAT z dnia 28 maja 2010r. W oświadczeniu tym stwierdzono, iż Gmina - Urząd Miejski zarówno w trakcie jak i po zakończeniu realizacji projektu nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT, w związku z czym koszt ten został uznany jako kwalifikowalny. Przedmiotem projektu jest promocja oferty inwestycyjnej Gminy.

Działania związane z promocją terenów inwestycyjnych miasta realizowane są/były poprzez kompleksowy i spójny zestaw narzędzi promocyjnych obejmujący:

  1. uczestnictwo przedstawicieli Gminy w targach międzynarodowych:
    1. targi inwestycyjne Cityscape Dubai, Zjednoczone Emiraty Arabskie,
    2. targi inwestycyjne Barcelona Meeting Point, Hiszpania.
  2. przygotowanie materiałów promocyjnych w formie filmu promocyjnego;
  3. kampania bilbordowa w kraju;
  4. działania wyprzedzające przed targami (bilbordy, plakaty, na lotniskach, na terenach targowych);
  5. przygotowanie zestawu zdjęć lotniczych;
  6. aktualizacja i uzupełnienie folderu dla inwestorów;
  7. publikacje reklamowe w prasie branżowej;
  8. organizację spotkań z potencjalnymi inwestorami;
  9. gadżety promocyjne na targi.

Działania objęte rzeczowym projektem dofinansowanym są kontynuacją działań objętych projektem pn. ??? stanowiąc jego uzupełnienie i kontynuację. Przeprowadzenie ww. działań marketingowych ma na celu wykreowanie wizerunku Gminy jako atrakcyjnego miejsca dla lokowania inwestycji.

Powyższy stan został opisany we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, który wpłynął do Izby Skarbowej 28 sierpnia 2012r. Dyrektor izby Skarbowej w Katowicach wydał dnia 26 września 2012r. interpretację indywidualną IBPP/443-681/12/MN.

Prowadzone w ramach projektu zakupy towarów i usług dokumentowane były fakturami VAT. Zakupy towarów i usług dotyczą promocji terenów inwestycyjnych. W wyniku prowadzonych działań może następować zbycie przez Miasto nieruchomości gruntowych na wyznaczonym terenie.

Projekt nie zakładał pobierania świadczeń od innych podmiotów na promowanie terenów inwestycyjnych znajdujących się na obszarze Miasta, a będących własnością tych podmiotów.

Zgodnie z dokumentacją projektową, w skład promowanych terenów wchodziły: tereny o łącznej powierzchni 3 218 819 m2,w tym:

  • teren 1: powierzchnia wg SW: 102 871 m2: powierzchnia: 102 871 m2; 102 871 m2 to własność Miasta;
  • teren 2: powierzchnia wg dokumentacji projektowej: 132 650 m2; 132 650 m2 to własność Miasta;
  • teren 3: powierzchnia wg dokumentacji projektowej: 227 472 m2; 227 472 m2 to własność Miasta;
  • teren 4: powierzchnia wg dokumentacji projektowej: 248 032 m2; 248 032 m2 to własność Miasta;
  • teren 5: powierzchnia wg dokumentacji projektowej: 673 213 m2; 489 292 m2 to własność Miasta; 183 921 m2 to własność innych podmiotów;
  • teren 6: powierzchnia wg dokumentacji projektowej: 1 609 313 m2; 1 609 313 m2 to własność Miasta;
  • teren 7: powierzchnia wg dokumentacji projektowej: 121 600 m2;
  • teren 8: powierzchnia wg dokumentacji projektowej: 66 977 m2; 66 977 m2 to własność Miasta;
  • teren 9: powierzchnia wg dokumentacji projektowej: 36 691 m2; 36 691 m2 to własność Miasta.

W powyższych terenach w sposób jednoznaczny można wskazać własność Wnioskodawcy oraz własność innych podmiotów, za wyjątkiem terenu nr 7.

Pod pojęciem ?własność Miasta? podatnik rozumie własność Gminy Miejskiej oraz gospodarowanie zasobem nieruchomości Skarbu Państwa (Prezydent Miasta wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej). Powierzchnia bez terenu nr 7 wynosi 3 097 219 m2, w tym własność Miasta stanowi 2 913 298 m2 (94,06 %), natomiast 183 921 m2 (5,94 %) stanowi własność innych podmiotów.

W przypadku terenu nr 7 pn. Teren inwestycyjny pod budowę ?, którego łączna powierzchnia wpisana do Studium Wykonalności (dokumentacja niezbędna do złożenia wniosku) wynosiła 12,16 ha, w ramach którego część terenów należy do Miasta, a część do innych podmiotów w tym PKP, szczegółowy podział własności na etapie pisania wniosku o dofinansowanie nie miał znaczenia, ponieważ dane dot. tego terenu pochodziły z koncepcji programowo-przestrzennej, w tym powierzchnia terenu objętego projektem oraz powierzchnia planowanej zabudowy.

Zaplanowana budowa na tym terenie ? będzie służyła zaspokajaniu potrzeb zbiorowych, dostęp do ? będzie bezpłatny, a świadczone usługi nie będą miały związku z wykonywaniem przez Miasto czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Część tego terenu należy do miasta, a część do innych podmiotów w tym PKP. Na etapie składania wniosku o dofinansowanie, Miasto przygotowywało projekt wyboru wariantu realizacji inwestycji, który będzie korzystny dla obu stron przedsięwzięcia oraz dla potencjalnego partnera prywatnego. W trakcie przygotowywania była również propozycja zapisów wieloletniej umowy dzierżawy działki, na której usytuowany jest dworzec PKP.

Wykaz nieruchomości wchodzących w skład powierzchni tego terenu ma charakter informacyjny i określa granice terenu w opracowanej koncepcji. Właścicielami nieruchomości wchodzących w skład terenu 7 są osoby fizyczne, osoby prawne, partner PKP oraz Miasto.

W momencie pozyskania inwestora, który wspólnie z Miastem i PKP przygotuje się do realizacji inwestycji pn. ?Budowa ?? zostanie określona dokładnie powierzchnia terenu przeznaczonego na budowę ?. W związku z powyższym mimo, iż teren 7 był częścią zakresu rzeczowego projektu i wszystkie działania promocyjne w ramach projektu, dla wszystkich terenów inwestycyjnych były prowadzone w identyczny sposób, nie promowały podmiotów (właścicieli) terenów, a miały na celu wykreowanie wizerunku Miasta jako atrakcyjnego miejsca dla lokowania inwestycji, powierzchnia terenu 7 z uwagi na przeznaczenie terenu pod budowę ? nie został przedstawiony z uwzględnieniem analizy własności.

W wyniku prowadzonych w mieście działań udało się pozyskać inwestora zewnętrznego, który zakupił jedną z działek objętą projektem. Działka o numerze ewidencyjnym 2250/16 wchodzi w skład terenu inwestycyjnego nr 6 Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna, która w całości stanowi własność Miasta - Beneficjenta projektu. Umowa sprzedaży, oświadczenie oraz umowa przeniesienia własności nieruchomości została podpisana w dniu 22 marca 2012r. Sprzedaż gruntu została opodatkowana 23% stawką podatku VAT.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklarację VAT- 7.

W związku z realizacją projektu dokonano zakupu towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, wystawionymi na Wnioskodawcę.

Wnioskodawca jest miastem na prawach powiatu.

Towary i usługi zakupione w związku z realizacją projektu mają związek z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT w części dotyczącej promocji terenów własnych Miasta (własność gminy miejskiej lub gospodarowanie zasobem nieruchomości Skarbu Państwa ? Prezydent Miasta wykonujący zadania administracji rządowej), gdyż nabywane towary i usługi służą sprzedaży lub dzierżawie gruntów na cele inwestycyjne, które będą opodatkowane podstawową stawką podatku VAT przez Miasto (zarówno w przypadku nieruchomości Gminy, jak i Skarbu Państwa).

Przeznaczenie w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego terenów własnych Miasta (własność gminy miejskiej lub gospodarowanie zasobem nieruchomości Skarbu Państwa ? Prezydent Miasta wykonujący zadania administracji rządowej) to funkcje usługowo-produkcyjno-gospodarcze, przemysł, produkcja, składowanie i magazynowanie. Dla jednego z terenów nie ma planu zagospodarowania przestrzennego.

Promocja terenów inwestycyjnych będących własnością Miasta ma na celu znalezienie w przyszłości inwestorów, którzy zakupią bądź wydzierżawią ww. tereny.

Umowę sprzedaży bądź dzierżawy terenów należących do zasobów nieruchomości Skarbu Państwa w przypadku pojawienia się inwestorów zewnętrznych podpisuje Prezydent Miasta lub osoba posiadająca pełnomocnictwo Prezydenta za zgodą Wojewody.

Ponadto z tytułu umów cywilno ? prawnych podatek VAT dotyczący Skarbu Państwa jest zgodnie z obowiązującym orzecznictwem Ministra Finansów rozliczany przez Wnioskodawcę (gdyż ani Skarb Państwa, ani Prezydent Miasta, ani Urząd Miejski, z pomocą którego działa Prezydent ? nie mają podmiotowości prawno podatkowej i nie mogą być odrębnymi podatnikami VAT).

Projekt nie zakłada pobierania świadczeń finansowych od innych podmiotów za promowanie terenów znajdujących się na obszarze miasta, a będących własnością tych podmiotów.

Towary i usługi zakupione w związku z realizacją projektu w części dotyczącej terenów znajdujących się na obszarze miasta, a będących własnością innych podmiotów nie mają związku z wykonaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT, gdyż Wnioskodawca promuje cały obszar wchodzący w skład projektu, na którym znajdują się tereny będące własnością innych podmiotów, jednak nie promuje ani tych podmiotów, ani podczas działań promocyjnych nie wyszczególnia terenów tych podmiotów. Wnioskodawca promuje obszar inwestycyjny z zamiarem sprzedaży bądź wydzierżawienia znajdujących się na nim terenów Miasta i Skarbu Państwa.

Właściciele terenów inwestycyjnych będących przedmiotem projektu nie wnosili ani też nie będą wnosić na rzecz Wnioskodawcy jakichkolwiek opłat za promowanie przedmiotowych terenów, gdyż celem projektu jest promocja terenów Miasta.

Działka nr 7, zgodnie z zapisami wniosku o dofinansowanie, przeznaczona jest pod budowę ?. W chwili obecnej prowadzone są uzgodnienia z PKP i PKP PLK w sprawie zawartego Porozumienia dot. budowy ? oraz przygotowywane są załączniki do Porozumienia. Na dzień dzisiejszy trudno jednoznacznie stwierdzić, jaki będzie zakres przedmiotowego przedsięwzięcia, a co za tym idzie Miasto nie jest w stanie określić sposobu użytkowania wskazanego terenu. Zgodnie z zapisami wniosku o dofinansowanie po zagospodarowaniu tego terenu będzie on łączyć funkcje komunikacyjne, komercyjne oraz społeczne.

Na dzień dzisiejszy Wnioskodawca nie może określić związku z przyszłą sprzedażą opodatkowaną (tzn. czy nastąpi i w jakim procencie dla Miasta)

W chwili obecnej Wnioskodawca nie jest w stanie wyodrębnić podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją projektu w odniesieniu do terenu 7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 23 stycznia 2013r.):

Czy Miasto ma prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizacji projektu ????

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86, ust 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011, Nr 177 poz. 1054) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Miasto ma prawo do odliczenia podatku VAT w całości w ramach realizacji projektu ???, gdyż ma on na celu doprowadzenie do zawarcia transakcji sprzedaży niezabudowanych gruntów przeznaczonych na cele budowlane, które to transakcje są opodatkowane podatkiem od towarów i usług, w zakresie terenów, których właścicielem jest Miasto. Prawo to nie przysługuje Miastu w zakresie dotyczącym terenów niestanowiących własności Miasta.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego ? na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy ? stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust.4.

Powołany art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do celów transakcji opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia. Ani charakter ani zakres tego związku nie został przez ustawodawcę w jakikolwiek sposób dookreślony. W szczególności żaden przepis nie wyraża wprost zasady, iż związek ten ma być bezpośredni i wyłączny.

Wobec tego, przy ocenie, czy nabyty towar lub usługa związane są z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, należy przede wszystkim zbadać cel wykonania tej czynności lub fakt jej zaistnienia. Cel ten może być zrealizowany przez różne działania, których efektem (nawet potencjalnym) jest ?wykreowanie? sprzedaży opodatkowanej, nawet jeśli środkiem do osiągnięcia tego celu jest wykonanie czynności niepodlegającej opodatkowaniu. Ostatecznie bowiem dokonane zakupy towarów lub usług mają związek z czynnością (sprzedażą) opodatkowaną. Związek między zakupami a sprzedażą opodatkowaną nie musi mieć charakteru bezpośredniego. Wystarczające jest ustalenie istnienia związku pośredniego, byleby w końcowym rozrachunku można było stwierdzić jakiekolwiek przełożenie dokonanych zakupów na sprzedaż opodatkowaną np. w postaci chociażby intensyfikacji działalności opodatkowanej danego podmiotu.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów i usług dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne jest wykonywanie czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. wyżej ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Z przepisu art. 91 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) wynika, że prawa powiatu przysługują miastom, które w dniu 31 grudnia 1998r. liczyły więcej niż 100.000 mieszkańców, a także miastom, które z tym dniem przestały być siedzibami wojewodów, chyba, że na wniosek właściwej rady miejskiej odstąpiono od nadania miastu praw powiatu, oraz tym, którym nadano status miasta na prawach powiatu, przy dokonywaniu pierwszego podziału administracyjnego kraju na powiaty.

W myśl art. 8. ust. 2 ww. ustawy o samorządzie powiatowym organami powiatu są:

  1. rada powiatu,
  2. zarząd powiatu.

Zgodnie z art. 26 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym w skład zarządu powiatu wchodzą starosta jako jego przewodniczący, wicestarosta i pozostali członkowie.

W myśl art. 92 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym funkcje organów powiatu w miastach na prawach powiatu sprawuje rada miasta i prezydent miasta.

Miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie (art. 92 ust. 2). Ustrój i działanie organów miasta na prawach powiatu, w tym nazwę, skład, liczebność oraz ich powoływanie i odwoływanie, a także zasady sprawowania nadzoru określa ustawa o samorządzie gminnym art. 92 ust. 3 powołanej ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 11a ust. 3 cyt. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także burmistrza oraz prezydenta miasta.

Stosownie do art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

W świetle powyższego miasto na prawach powiatu jest gminą, której ustawodawca dodatkowo przypisał wykonywanie zadań powiatu.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie gospodarki nieruchomościami.

W myśl art. 4 ust 3 ustawy o samorządzie powiatowym, ustawy mogą określać inne zadania powiatu.

Ustawy mogą określać niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez powiat (art. 4 ust 4 ustawy o samorządzie powiatowym).

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. Nr 102, poz. 651 ze zm.), z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z przepisów niniejszej ustawy oraz odrębnych ustaw, organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, a organami reprezentującymi jednostki samorządu terytorialnego są ich organy wykonawcze.

Z powyższego wynika, iż Skarb Państwa ? jako osoba niemająca własnych organów ww. działania zleca jako zadanie z zakresu administracji rządowej Staroście.

Starosta z kolei ? stosownie do treści art. 34 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym ? kieruje sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz. Dokonując zatem czynności o charakterze cywilnoprawnym, nie korzysta z wyłączenia od opodatkowania wskazanego w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

Natomiast Gmina wykonując czynności na podstawie umów cywilnoprawnych ? nie korzysta z wyłączenia od opodatkowania wskazanego w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT oraz ze zwolnienia od podatku VAT stosownie do § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn. ???.

Przedmiotem projektu jest promocja oferty inwestycyjnej Gminy. Przeprowadzenie ww. działań marketingowych ma na celu wykreowanie wizerunku Gminy jako atrakcyjnego miejsca dla lokowania inwestycji.

Prowadzone w ramach projektu zakupy towarów i usług dokumentowane były fakturami VAT. Zakupy towarów i usług dotyczą promocji terenów inwestycyjnych. W wyniku prowadzonych działań może następować zbycie przez Miasto nieruchomości gruntowych na wyznaczonym terenie. Promocja terenów inwestycyjnych będących własnością Miasta ma na celu znalezienie w przyszłości inwestorów, którzy zakupią bądź wydzierżawią ww. tereny.

Zgodnie z dokumentacją projektową, w skład promowanych terenów wchodziły: tereny o łącznej powierzchni 3 218 819 m2,w tym tereny stanowiące własność Miasta oraz tereny stanowiące własność innych podmiotów.

W powyższych terenach w sposób jednoznaczny można wskazać własność Wnioskodawcy oraz własność innych podmiotów, za wyjątkiem terenu nr 7. Powierzchnia bez terenu nr 7 wynosi 3 097 219 m2, w tym własność Miasta stanowi 2 913 298 m2 (94,06 %), natomiast 183 921 m2 (5,94 %) stanowi własność innych podmiotów.

Towary i usługi zakupione w związku z realizacją projektu mają związek z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT w części dotyczącej promocji terenów własnych Miasta (własność gminy miejskiej lub gospodarowanie zasobem nieruchomości Skarbu Państwa ? Prezydent Miasta wykonujący zadania administracji rządowej), gdyż nabywane towary i usługi służą sprzedaży lub dzierżawie gruntów na cele inwestycyjne, które będą opodatkowane podstawową stawką podatku VAT przez Miasto (zarówno w przypadku nieruchomości Gminy, jak i Skarbu Państwa).

Promocja terenów inwestycyjnych będących własnością Miasta ma na celu znalezienie w przyszłości inwestorów, którzy zakupią bądź wydzierżawią ww. tereny. Umowę sprzedaży bądź dzierżawy terenów należących do zasobów nieruchomości Skarbu Państwa w przypadku pojawienia się inwestorów zewnętrznych podpisuje Prezydent Miasta lub osoba posiadająca pełnomocnictwo Prezydenta za zgodą Wojewody. Właściciele terenów inwestycyjnych będących przedmiotem projektu nie wnosili ani też nie będą wnosić na rzecz Wnioskodawcy jakichkolwiek opłat za promowanie przedmiotowych terenów, gdyż celem projektu jest promocja terenów Miasta. Celem promocji prowadzonej w ramach projektu jest pozyskanie inwestorów dla Miasta, a w konsekwencji osiąganie przez Wnioskodawcę obrotów opodatkowanych podatkiem VAT np. wyniku sprzedaży lub dzierżawy tych terenów.

Przedstawiony w treści wniosku opis stanu faktycznego wskazuje na to, że w ramach ww. projektu planuje się przygotowanie i przeprowadzenie kompleksowej kampanii promującej ofertę inwestycyjną terenów przeznaczonych do sprzedaży lub dzierżawy, będących własnością Miasta (Wnioskodawcy) oraz terenów inwestycyjnych, będących własnością innych podmiotów, niemających finansowego udziału w projekcie.

W związku z powyższym koniecznym jest dokonanie oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy odrębnie w odniesieniu do promocji terenów, będących własnością Wnioskodawcy oraz do promocji terenów, będących własnością odrębnych podmiotów (właścicieli działek), niemających finansowego udziału w projekcie.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie w odniesieniu do towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych należących do Wnioskodawcy, które mogą być w przyszłości przedmiotem dzierżawy lub sprzedaży, związek taki występuje.

Sprzedaż i dzierżawa są niewątpliwie czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług.

Należy podkreślić, że ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia ? jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas ? po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych ? odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Tym samym podatnik dokonując zakupu towarów czy usług dokonuje ich natychmiastowej alokacji do czynności dających prawo do doliczenia lub niedających takiego prawa. Decyzja taka musi być podjęta od razu.

Ponieważ cytowane wcześniej regulacje prawne nakazują oceniać zakres prawa do odliczenia w oparciu o finalne przeznaczenie towaru czy też usługi, w cenie której zawarty był podatek mający podlegać odliczeniu, to zmiana przez podatnika planów co do finalnego wykorzystania towarów lub usługi, ma wpływ na jego prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z ich nabyciem. Wypada mieć na uwadze, iż w sytuacji zmiany przeznaczenia towarów i usług zakupionych w celu realizacji ww. projektu Wnioskodawca powinien uwzględnić uregulowania wynikające z przepisów art. 91 ust. 7 ustawy o VAT. Jednocześnie zauważyć należy, że to na Wnioskodawcy spoczywa ciężar udokumentowania planowanych zmian co do sposobu wykorzystania zakupionych towarów i usług, co powoduje, że powinny one znaleźć odzwierciedlenie w stosownych dokumentach.

Zatem w odniesieniu do promocji terenów, będących własnością Wnioskodawcy, które są przeznaczone do sprzedaży lub dzierżawy stwierdzić należy, iż z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu, jednakże tylko w części w jakiej są one związane z promocją terenów inwestycyjnych będących własnością Miasta.

W odniesieniu natomiast do promocji terenów, będących własnością odrębnych podmiotów (właścicieli działek), niemających finansowego udziału w projekcie, stwierdzić należy co następuje:

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Przez świadczenie usług, rozumie się ? zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT ? każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego wynika, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Gmina z mocy prawa jest posiadającą osobowość prawną wspólnotą samorządową, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność, zlokalizowaną na odpowiednim terytorium. Jak już wskazano wyżej w ramach zadań własnych przypisanych przez ustawodawcę jednostce samorządu terytorialnego, jest wykonywanie zadań z zakresu promocji gminy.

Należy w tym miejscu wskazać, iż czym innym jest promocja gminy określona jako zadanie własne (art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym) a czym innym promocja określonego produktu inwestycyjnego (towaru) należącego do gminy.

Realizując działania w zakresie promocji gminy w szeroko pojętym aspekcie terytorialnym, Gmina pobudza określone zachowania, wspiera i aktywizuje społeczność lokalną, promuje walory regionu, dostarcza informacji związanych z zasobami swojego terenu.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina realizując projekt będący przedmiotem wniosku przy okazji promowania ściśle określonego produktu inwestycyjnego ? czyli własnych terenów inwestycyjnych przeznaczonych do sprzedaży lub dzierżawy, promowała będzie również nieodpłatnie tereny inwestycyjne należące do innych podmiotów.

Ten przedmiot działań Wnioskodawcy mieści się w zakresie działalności publicznej w ramach zadań własnych gminy określonych w art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym. Gmina bowiem dostarcza informacji o zasobach swojego regionu w aspekcie terytorialnym. W konsekwencji nieodpłatne promowanie w ramach projektu terenów inwestycyjnych innych niż będące własnością Gminy ma związek z prowadzoną przez Gminę działalnością. Oznacza to, że czynność nieodpłatnego promowania ww. terenów inwestycyjnych, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a tym samym niepodlegajacą opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych promocją terenów inwestycyjnych należących do innych podmiotów.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Należy zauważyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zaznaczenia zatem wymaga, że niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie dla celów rozliczeń podatkowych w ewidencjach oraz deklaracjach dla potrzeb podatku od towarów i usług w ramach zakreślonego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego)zawartego w niniejszym wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika