Opodatkowania podatkiem akcyzowym strat energii elektrycznej powstałych przesyłu i dystrybucji.

Opodatkowania podatkiem akcyzowym strat energii elektrycznej powstałych przesyłu i dystrybucji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku 29 listopada 2011r. (data wpływu 8 grudnia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym strat energii elektrycznej jest:

  • nieprawidłowe w przedmiocie zużycia energii elektrycznej w związku z jej przesyłem lub dystrybucją,
  • prawidłowe w przedmiocie strat energii elektrycznej powstałych wyniku przesyłu lub dystrybucji.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym strat energii elektrycznej powstałych w rozdzielni.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest przedsiębiorstwem, które z racji posiadania na swoim stanie infrastruktury elektroenergetycznej, wykorzystywanej do dystrybucji energii elektrycznej, prowadzi taką dystrybucję dla podmiotów gospodarczych, przyłączonych do swojej sieci. Wnioskodawca posiada koncesję i taryfę na świadczenie usług dystrybucyjnych oraz koncesję na obrót energią elektryczną, a także taryfę na obrót energią elektryczną. W skład infrastruktury związanej z przesyłem energii elektrycznej wchodzą:

  • transformatory
  • linie elektryczne wraz z infrastrukturą
  • rozdzielnie energii elektrycznej.

Z dostarczanej do przedsiębiorstwa energii elektrycznej, na własne potrzeby Wnioskodawca wykorzystuje ok. 64 %, a pozostałe ok. 36 % dostarcza do odbiorców zewnętrznych.

Powyższy wskaźnik w dalszej części Spółka będzie nazywać jako wskaźnik udziału sprzedaży energii elektrycznej (dalej w skrócie: WUSEE).

Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego od energii elektrycznej, jest również czynnym podatnikiem podatku VAT.

Energia zużywana na własne potrzeby związana jest w głównej mierze z działalnością produkcyjną Spółki. Spółka jest jednym z największym w Polsce przetwórców aluminium.

Proces dostarczania energii do Spółki oraz jej częściowej dalszej odsprzedaży jest zorganizowany w następujący sposób:

Energia elektryczna dostarczana jest do Spółki, za pomocą sieci wysokiego napięcia 110 kV od dostawcy zewnętrznego do transformatorów 110/6 kV. Transformatory wysokiego napięcia 110/6 KV są własnością Spółki. Za transformatorami wysokiego napięcia Spółka posiada liczniki prądu elektrycznego.

'Rozdzielnia centralna': Oprócz powyżej opisanych elementów infrastruktury związanej z przesyłem energii elektrycznej do odbiorców zewnętrznych oraz na własne potrzeby Spółka posiada jeszcze tzw. rozdzielnię centralną. W rozdzielni centralnej znajduje się m.in.: 78 pól, z których część jest polami dopływowymi, część odpływowymi. W polach zamontowana jest aparatura łączeniowa siłowa, przełączniki do sterowania zasilaniem, urządzenia zabezpieczające i urządzenia sterujące siecią elektryczną. Na wyposażeniu rozdzielni znajdują się również baterie akumulatorowe, zasilające aparaturę łączeniową i sterowniki, transformatory zasilające rozdzielnię centralną, pomieszczenia służb technicznych obsługujących rozdzielnię centralną. Oprócz 2 transformatorów 110/6 kV, zainstalowanych na dopływie energii do rozdzielni, rozdzielnia posiada 2 transformatory potrzeb własnych, które transformują energię elektryczną z 6kV do 0,4kV, zasilając rozdzielnię potrzeb własnych rozdzielni centralnej. Spółka posiada liczniki prądu elektrycznego na zasilaniu rozdzielni potrzeb własnych w związku z powyższym Spółka zna wartość energii zużywanej/traconej na w tychże rozdzielniach. Średnio miesięcznie jest to ok. 15 400 kWh. Energia tracona/zużywana na rozdzielni wewnętrznej związana jest z procesem transformacji energii z poziomu 6 kV na 0,4 kV, z zasilaniem sterowania i napędów łączników rozdzielni a także z oświetleniem oraz ogrzewaniem pomieszczeń służb technicznych znajdujących się w rozdzielni i obsługujących rozdzielnię. W rozdzielni centralnej odbywają się czynności łączeniowe z zakresu świadczonych usług dystrybucji do odbiorców zewnętrznych oraz dostarczania energii elektrycznej na potrzeby własne.

W zakresie strat na 'rozdzielni centralnej' Spółka przyjmowałaby, iż wartość strat określonych w tym punkcie na podstawie wskazań liczników prądu elektrycznego przemnożona przez co miesięczny wskaźnik WUSEE stanowiłaby wartość strat związanych z dystrybucją.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Opisane straty na 'rozdzielni centralnej' wraz ze sposobem ich określenia w części w której dotyczą dystrybucji lub obrotu energią elektryczną można uznać za straty o których mowa w art. 9 ust 2 ustawy o podatku akcyzowym jako straty powstałe w wyniku przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej i w związku z tym straty te nie są uważane za zużycie o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym...

Zdaniem Wnioskodawcy opisane straty wraz ze sposobem ich ustalania są stratami o których mowa w art. 9 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym w związku z powyższym straty te na mocy tego przepisu nie mogą być uznawane za zużycie energii elektrycznej o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym w tej części w której dotyczą sprzedaży lub dystrybucji energii elektrycznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • nieprawidłowe w przedmiocie zużycia energii elektrycznej zużywanej w związku z jej przesyłem lub dystrybucją,
  • prawidłowe w przedmiocie strat energii elektrycznej powstałych wyniku przesyły lub dystrybucji.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 i 2 ustawa o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008r. (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 108, poz. 626 ze zm.) w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  2. sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;
  3. zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
  4. zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
  5. import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  6. zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem lub dystrybucją oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie.

Zatem poprzez straty powstałe przy przesyłaniu i dystrybucji energii elektrycznej rozumie się takie straty, które są wynikiem właściwości technicznych infrastruktury przesyłowej. Jeżeli proces zostanie uznany za nierozerwalny element procesu przesyłu energii należy uznać, że tak jak w przypadku strat w oporze infrastruktury przesyłowej, w wyniku procesu transformacji, na skutek technicznych ubytków, następuje utrata mocy prądu. Uznać zatem należy, że różnica w mocy energii elektrycznej pomiędzy mocą po stronie pobieranej i po stronie wtórnej, określana sprawnością transformatora, będzie w związku z tym uznana za stratę i nie będzie opodatkowana podatkiem akcyzowym.

Z przedstawionych okoliczności wynika, iż Spółka posiada tzw. rozdzielnię centralną, w której znajduje się m.in.: 78 pól, z których część jest polami dopływowymi, część odpływowymi. W polach zamontowana jest aparatura łączeniowa siłowa, przełączniki do sterowania zasilaniem, urządzenia zabezpieczające i urządzenia sterujące siecią elektryczną. Na wyposażeniu rozdzielni znajdują się również baterie akumulatorowe, zasilające aparaturę łączeniową i sterowniki, transformatory zasilające rozdzielnię centralną, pomieszczenia służb technicznych obsługujących rozdzielnię centralną. Oprócz 2 transformatorów 110/6 kV, zainstalowanych na dopływie energii do rozdzielni, rozdzielnia posiada 2 transformatory potrzeb własnych, które transformują energię elektryczną z 6kV do 0,4kV, zasilając rozdzielnię potrzeb własnych rozdzielni centralnej. Spółka posiada liczniki prądu elektrycznego na zasilaniu rozdzielni potrzeb własnych w związku z powyższym Spółka zna wartość energii zużywanej/traconej na w tychże rozdzielniach. Średnio miesięcznie jest to ok. 15 400 kWh. Energia tracona/zużywana na rozdzielni wewnętrznej związana jest z procesem transformacji energii z poziomu 6 kV na 0,4 kV, z zasilaniem sterowania i napędów łączników rozdzielni a także z oświetleniem oraz ogrzewaniem pomieszczeń służb technicznych znajdujących się w rozdzielni i obsługujących rozdzielnię.

Zatem energię elektryczną utraconą w procesie dystrybucji (różnicę pomiędzy energią ?odebraną? z transformatora i rozdystrybuowaną do zużycia na potrzeby własne i wydaną nabywcom końcowym) należy traktować jako straty energii przesyłanej lub dystrybuowanej, o których mowa w art. 9 ust. 2 ustawy, gdyż powstają one w wyniku przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej.

Reasumując, straty powstałe w wyniku przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej w 'rozdzielni centralnej' nie są ujęte w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Zatem poza zakresem opodatkowania podatkiem akcyzowym będą wszystkie straty energii elektrycznej powstałe w rozdzielni centralnej związane z przesyłem i dystrybucją.

Jednakże trzeba zauważyć, że za stratę, niepodlegająca opodatkowaniu, nie uważa się energii elektrycznej zużytej w związku z jej przesyłaniem lub dystrybucją co zostało wprost wyrażone w art. 9 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Za zużycie podlegające opodatkowaniu należy zatem uznać energie wykorzystywaną do zasilania sterowania i napędów łączników rozdzielni a także do oświetlenia oraz ogrzewania pomieszczeń służb technicznych znajdujących się w rozdzielni i obsługujących rozdzielnię dostarczaną z transformatorów potrzeb własnych.

Reasumując za straty energii niepodlegające opodatkowaniu należy uznać wyłącznie takie straty, które powstają w wyniku przesyłu lub dystrybucji energii elektrycznej wynikające z właściwości fizycznej infrastruktury energetycznej i nie są wynikiem celowego działania podatnika.

Natomiast zużycie energii elektrycznej przez Wnioskodawcę do czynności związanych z przesyłem lub dystrybucją jak i zużycie do oświetlenia i ogrzania pomieszczeń służb technicznych nie uznaje się za straty powstałe podczas przesyłu i dystrybucji o których mowa w art. 9 ust. 2 ustawy.

Należy zauważyć bowiem, że świadome i celowe wykorzystanie energii, w celu przesyłu i dystrybucji energii, należy uznać za zużycie energii, które nie stanowi straty (ubytku) energii wynikającej z właściwości technicznych infrastruktury przesyłowo - dystrybucyjnej lecz, jak w niniejszym przypadku, jest konsekwencją wykorzystywania energii elektrycznej do zasilania własnych urządzeń elektrycznych i oświetlenia oraz ogrzania pomieszczeń służbowych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo należało uznać za:

  • nieprawidłowe w przedmiocie zużycia energii elektrycznej zużywanej w związku z jej przesyłem lub dystrybucją,
  • prawidłowe w przedmiocie strat energii elektrycznej powstałych wyniku przesyły lub dystrybucji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika