Brak prawa do odliczenia podatku VAT przy realizacji projektu polegającego na wydaniu albumu fotograficznego

Brak prawa do odliczenia podatku VAT przy realizacji projektu polegającego na wydaniu albumu fotograficznego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) ? Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 11 listopada 2013 r. (data wpływu 21 listopada 2013 r.) uzupełnionym pismem z 29 listopada 2013 r. (data wpływu 3 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. ???? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. ???. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 29 listopada 2013 r. (data wpływu 3 grudnia 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Fundacja) działa od ponad 5 lat, lecz jest zarejestrowana jako czynny płatnik VAT od 4 listopada 2013 r. (fakt ten potwierdziło złożenie wniosku VAT-R z prośbą o zarejestrowanie Fundacji jako czynnego płatnika VAT).

Zgodnie ze statutem celem Fundacji jest propagowanie i realizowanie działań na rzecz ochrony przyrody i środowiska Polski i świata m.in. poprzez: opracowywanie metod, tworzenie możliwości organizacyjnych i finansowych oraz inspirowanie praktycznych działań na rzecz ochrony przyrody i ochrony klimatu; upowszechnianie zasad ekoturystyki przede wszystkim w środkach masowego przekazu oraz działalność szkoleniową w tym zakresie; organizację i pomoc w organizacji konferencji naukowych, seminariów, warsztatów, wystaw, targów i innych przedsięwzięć sprzyjających celom Fundacji; prowadzenie działalności informacyjnej, badawczej i edukacyjnej w zakresie ochrony przyrody i zrównoważonego rozwoju; wydawanie oraz sprzedaż książek, czasopism, gazet i tym podobnych środków publikacyjnych o tematyce zbieżnej z celem Fundacji.

Jak wynika z przedstawionego wyżej opisu Wnioskodawca prowadzi m.in. działalność w zakresie ochrony przyrody, promocyjno-informacyjną, szkoleniową i doradczą oraz utrzymuje biuro odpowiedzialne za realizację projektów m.in. takich jak ???.

Umowy o dofinansowanie ww. projektu prowadzone są przez inne instytucje, tj. organy samorządowe szczebla wojewódzkiego (Urząd Marszałkowski). Wszystkie świadczenia dla Beneficjentów tego projektu Wnioskodawca świadczy nieodpłatnie. W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiąga żadnych przychodów. Działalność Wnioskodawcy związana z realizacją ww. projektu nie skutkowała i nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego u Wnioskodawcy w zakresie podatku VAT. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie są związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zaistniały stan faktyczny:

Projekt ???. Ma on na celu promocję walorów regionu, poprzez przybliżenie szerokiemu gronu niepowtarzalny charakter Lasu Turnickiego, będącego unikatem w skali kraju i Europy, jako jednej z ostatnich puszcz o cechach lasu naturalnego. Cel ten został osiągnięty przez zaangażowanie w przedsięwzięcie znanego i doświadczonego fotografa przyrody ? G. L., oraz udział miejscowych miłośników przyrody i ludzi zajmujących się jej ochroną. W ramach projektu powstał album ukazujący piękno pejzażu puszczy, jej wyjątkowych, często rzadkich i ginących już przedstawicieli fauny i flory. Zostały udokumentowane walory dziedzictwa przyrodniczego regionu przemyskiego a dodatkowo zawarte w publikacji zdjęcia i ich komentarze stanowią doskonała promocję regionu. Według Wnioskodawcy realizacja projektu przyczyni się zarówno do poszerzenia wiedzy na temat Ziemi P., jak i będzie stanowić promocję turystyczną regionu.

Termin realizacji: 1 września 2013 r. ? 30 września 2013 r.

Projekt skierowany jest do beneficjentów z obszaru działania LGD. Rezultat działań projektu: ilość wydanych egzemplarzy albumu promującego walory przyrodnicze LSR: 300 egzemplarzy (bezpłatnie dla odbiorców).

Wskaźnik rezultatu działań projektu: liczba osób objętych akcją promocyjną, które obejrzą album (album będzie przesłany m.in. do wszystkich gospodarstw agroturystycznych znajdujących się na terenie LGD ? obejrzą go turyści przebywający na kwaterach, do bibliotek szkolnych, zarządu Parków Krajobrazowych? obejrzą go uczniowie): Wnioskodawca zakłada, że każdy egzemplarz obejrzy średnio 10 osób, przy 300 egzemplarzach album obejrzy 3000 osób. Wartość całkowita projektu: 36.000.00 zł, dofinansowanie 25.000,00 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi? Zakres operacji: 15.3 ? Rozwijanie turystyki lub rekreacji na obszarze objętym LSR; 15.3.1 ? Utworzenie lub zmodernizowanie punktów informacji turystycznej, bazy informacji turystycznej oraz stron internetowych związanych tematycznie z ofertą turystyczną obszaru objętego LSR, przygotowanie i wydanie folderów oraz innych publikacji informacyjnych i promocyjnych dotyczących obszaru objętego LSR.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z 29 listopada 2013 r.), Fundacja w ramach realizowanego projektu nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja indywidualna została wydana w oparciu o przepisy obowiązujące w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r., bowiem wniosek dotyczy stanu faktycznego a został złożony 21 listopada 2013 r.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zrealizował projekt pn. ???. W ramach projektu powstał album ukazujący piękno pejzażu puszczy, jej wyjątkowych, często rzadkich i ginących już przedstawicieli fauny i flory. Według Wnioskodawcy realizacja projektu przyczyni się zarówno do poszerzenia wiedzy na temat Ziemi Przemyskiej, jak i będzie stanowić promocję turystyczną regionu. Wszystkie świadczenia dla beneficjentów tego projektu Wnioskodawca świadczy nieodpłatnie. W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiąga żadnych przychodów. Działalność Wnioskodawcy związana z realizacją ww. projektu nie skutkowała i nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego u Wnioskodawcy w zakresie podatku VAT. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie są związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Wyjaśnić należy, że ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia ? jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas ? po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych ? odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Tym samym podatnik dokonując zakupu towarów czy usług dokonuje ich natychmiastowej alokacji do czynności dających prawo do doliczenia lub niedających takiego prawa. Decyzja taka musi być podjęta od razu w chwili nabycia towaru lub usługi.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Przedstawiony stan faktyczny wskazuje, że Wnioskodawca dokonał alokacji podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych w związku z realizowanym projektem do czynności nie dających prawa do odliczenia. Efekty projektu nie są związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Organ w niniejszej interpretacji odniósł się wyłącznie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z realizowanym projektem. Organ nie wypowiada się w zakresie czy Wnioskodawca prawidłowo zakwalifikował podatek naliczony jako związany z czynnościami nie dającymi do prawa do odliczenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika