Nazwy towarów na paragonach fiskalnych ? gabinet weterynaryjny.

Nazwy towarów na paragonach fiskalnych ? gabinet weterynaryjny.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) ? Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 21 listopada 2013 r. (data wpływu 28 listopada 2013 r.), uzupełnionym pismem z 19 grudnia 2013 r. (data wpływu 23 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe w zakresie stosowania na paragonie fiskalnym nazwy usług, tj. szczepienie 8% VAT; zabiegi chirurgiczne 8% VAT, zabiegi pielęgnacyjne 8% VAT
  • nieprawidłowe w zakresie stosowania na paragonie fiskalnym nazw towarów, tj. leki 8% VAT, leki 23% VAT, karmy lecznicze 8% VAT, materiały medyczne 8% VAT, materiały medyczne 23% VAT oraz usług, tj. usługi weterynaryjne 8% VAT.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania nazw na paragonach fiskalnych. Wniosek został uzupełniony pismem z 19 grudnia 2013 r. (data wpływu 23 grudnia 2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Biura nr IBPP3/443-1473/13/KG z 10 grudnia 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadząc gabinet weterynaryjny świadczy następujące usługi: badanie kliniczne, leczenie, poradnictwo, zabiegi chirurgiczne i pielęgnacyjne, szczepienia ochronne. Do swojej pracy wykorzystuje leki, suplementy, materiały medyczne mieszczące się w dwóch grupach podatkowych VAT, tj. 8% i 23%. Wnioskodawca prowadzi także sprzedaż karm leczniczych.

W związku z wejściem w życie nowych przepisów dotyczących ?uszczegółowienia? paragonów fiskalnych poszerzył liczbę pozycji na kasie fiskalnej:

  1. usługi weterynaryjne 8%;
  2. leki 8%;
  3. leki 23%;
  4. szczepienie;
  5. materiały medyczne 8%;
  6. materiały medyczne 23%;
  7. karmy medyczne;
  8. zabiegi chirurgiczne;
  9. zabiegi pielęgnacyjne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zastosowana klasyfikacja usług/towarów handlowych jest zgodna z rozporządzeniem z dnia 13 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z 19 grudnia 2013 r.), ustawienie poniżej wymienionych pozycji na kasie rejestrującej jest wystarczające dla stworzenia paragonu.

Pozycje obecne na kasie rejestrujące:

  1. usługi weterynaryjne 8% VAT;
  2. leki 8% VAT;
  3. leki 23% VAT;
  4. szczepienie 8% VAT;
  5. materiały medyczne 8% VAT;
  6. materiały medyczne 23% VAT;
  7. karmy medyczne 8% VAT;
  8. zabiegi chirurgiczne 8% VAT;
  9. zabiegi pielęgnacyjne 8% VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:

  • prawidłowe w zakresie stosowania na paragonie fiskalnym nazwy usług, tj. szczepienie 8% VAT; zabiegi chirurgiczne 8% VAT, zabiegi pielęgnacyjne 8% VAT
  • nieprawidłowe w zakresie stosowania na paragonie fiskalnym nazw towarów, tj. leki 8% VAT, leki 23% VAT, karmy lecznicze 8% VAT, materiały medyczne 8% VAT, materiały medyczne 23% VAT oraz usług, tj. usługi weterynaryjne 8% VAT.

Obowiązek stosowania kasy rejestrującej w celu ewidencjonowania sprzedaży towarów lub usług wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011 r. Dz.U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT. W ust. 1 powołanego artykułu postanowiono, iż podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Stosownie do treści art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy, podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonywać wydruku paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawać wydrukowany dokument nabywcy.

Kwestie dotyczące konstrukcji paragonów fiskalnych, zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. z 2013 r., poz. 363), zwanego dalej rozporządzeniem z 2013 r. W porównaniu z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz.U. Nr 212, poz. 1338, ze zm.), obowiązującym do 31 marca 2013 r., uległa doprecyzowaniu regulacja dotycząca nazwy towaru lub usługi na paragonie.

Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia z 2013 r., paragon fiskalny powinien zawierać m.in. ?nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację?. Paragon fiskalny musi być czytelny i umożliwiać nabywcy sprawdzenie prawidłowości dokonanej transakcji. Paragon fiskalny może zawierać w miejscu określonym dla nazwy, o której mowa w ust. 1 pkt 6, również opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy (§ 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących).

Podatnicy dla celów prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w celu zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku, powinni posługiwać się nazwami towarów lub usług, które pozwolą na ich jednoznaczną identyfikacje. Nazwa towaru lub usługi to wyraz lub połączenie wyrazowe odnoszące się do towarów lub usług będących w ofercie podatnika. Przepis § 8 ust. 1 pkt 6 i ust. 2 rozporządzenia z 2013 r. obliguje do wyznaczenia takiej nazwy towaru lub usługi, która pozwoli na oznaczenie przedmiotu transakcji w sposób niebudzący wątpliwości, co do rodzaju towaru lub usługi. Jednocześnie należy podkreślić, że przepis ten nie obliguje do stosowania nazw szczegółowych dotyczących pojedynczych przedmiotów danego rodzaju lub poszczególnych cech danego towaru lub usługi.

Zgodnie z § 2 pkt 1 rozporządzenia z 2013 r. paragon fiskalny jest dokumentem fiskalnym. Dokument ten spełnia określone funkcje m.in. kontrolną, ochronną, informacyjną ? co jest szczególnie istotne z punktu widzenia nabywcy będącego konsumentem, jak i organów podatkowych. Realizacja ww. funkcji jest możliwa jednak wtedy, gdy dokument ten zawiera wprowadzone w sposób prawidłowy dane wymienione w § 8 ust. 1 i 2 rozporządzenia z 2013 r.

Nazwy pozwalające na jednoznaczne identyfikowanie oferowanych towarów i usług (oraz sposób przyporządkowania stawki podatku do nazwy towaru i usługi), określa sam podatnik uwzględniając asortyment sprzedawanych towarów i usług. Sposób dokonywania jednoznacznej identyfikacji towaru lub usługi jest w dużej mierze uzależniony od specyfiki prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi gabinet weterynaryjny świadcząc usługi: badanie kliniczne, leczenie, poradnictwo, zabiegi chirurgiczne i pielęgnacyjne, szczepienia ochronne. Do swojej pracy wykorzystuje leki, suplementy, materiały medyczne mieszczące się w dwóch grupach podatkowych VAT, tj. 8% i 23%.

W związku z wejściem w życie nowych przepisów dotyczących ?uszczegółowienia? paragonów fiskalnych poszerzył liczbę pozycji na kasie fiskalnej:

  1. usługi weterynaryjne 8% VAT;
  2. leki 8% VAT;
  3. leki 23% VAT;
  4. szczepienie 8% VAT;
  5. materiały medyczne 8% VAT;
  6. materiały medyczne 23% VAT;
  7. karmy lecznicze 8% VAT;
  8. zabiegi chirurgiczne 8% VAT;
  9. zabiegi pielęgnacyjne 8% VAT.

Wnioskodawca ma wątpliwość czy zastosowana klasyfikacja usług/towarów handlowych jest zgodna z rozporządzeniem z dnia 13 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących.

Z poczynionych przez Organ rozważań wynika, że sprzedawca obowiązany jest dołożyć wszelkich starań, aby nazwa towaru lub usługi na paragonie była tak skonstruowana, by można było na jej podstawie dokładnie określić indywidualnie zakupiony towar lub usługę oraz aby umożliwiała ich właściwe przyporządkowanie do stawki podatku. Tym samym, paragon fiskalny powinien zawierać pełną nazwę towaru/usługi umożliwiające właściwe przyporządkowanie do stawki podatku jak również właściwą jego identyfikację przez klienta. Oznacza to, że podatnik powinien wystawiać paragony zawierające nazwy towarów i usług na tyle szczegółowe, żeby z jednej strony pozwalały one organowi podatkowemu na weryfikację prawidłowego rozliczenia podatku, a z drugiej strony zapewniły konsumentowi możliwość kontroli dokonywanych zakupów.

Klient powinien mieć możliwość weryfikacji, czy cena deklarowana przez sprzedawcę jest taka sama jak cena wyszczególniona na paragonie. Podatnik powinien zadbać o takie zaprogramowanie kasy rejestrującej, aby klient otrzymywał paragony z nazwami towarów lub usług, pozwalającymi na ich identyfikację. Jednocześnie nazwa usługi (towaru) na paragonie musi być tak skonstruowana, aby można było na tej podstawie, w połączeniu z ceną, dokładnie określić jaki został zakupiony towar czy usługa. Dopiero to skutecznie zagwarantuje klientowi prawo do otrzymania dowodu nabycia towarów lub usług z uwidocznioną kwotą podatku oraz możliwość kontroli czynności dotyczących prawidłowego ewidencjonowania transakcji i wystawienia dowodu potwierdzającego jej wykonanie. Zauważyć należy, że im szerszy jest wybór towarów i usług w danej grupie, to wymaga on bardziej szczegółowego określenia nazwy w celu jej prawidłowej identyfikacji. Zważywszy, że ewidencjonowaniu przy zastosowaniu kasy rejestrującej podlega dana usługa, którą jest pewne świadczenie finalne składające się z wielu czynności, nie ma konieczności i uzasadnienia wyliczanie wszystkich jego elementów składowych.

Opisane wyżej zasady dotyczące stosowania nazewnictwa spełniającego wymóg jednoznacznego identyfikowania towarów i usług, nie wykluczają stosowania przez podatników nazewnictwa zapewniającego bardziej szczegółowe rozróżnienie towarów. Stosowanie jednak na tyle rozbudowanego w szczegółach nazewnictwa ma dla podatników, zważywszy na treści § 8 ust. 2 zdanie 2 w zw. z ust. 1 pkt 6 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, charakter fakultatywny.

W tym miejscu trzeba zauważyć, że to podatnik decyduje, w jaki sposób dobierze nazwę towaru lub usługi, tak by jego klient mógł jednoznacznie zidentyfikować przedmiot nabytego świadczenia, a sposób jednoznacznego identyfikowania towarów i usług jest ściśle związany z asortymentem, jaki podatnik oferuje. Istotny jest również fakt, że obowiązujące w tym zakresie przepisy nie wykluczają stosowania skrótów.

Jak wskazano wyżej sposób ?jednoznacznego? identyfikowania towarów i usług jest ściśle związany z asortymentem towarów i usług, jakie podatnik oferuje.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt niniejszej sprawy należy stwierdzić, że stosowanie na paragonach fiskalnych wskazanych we wniosku nazw świadczonych usług: ?szczepienie 8% VAT?, ?zabiegi chirurgiczne 8% VAT?, ?zabiegi pielęgnacyjne 8% VAT? ? w ocenie tut. Organu ? spełnia warunek określony w § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących. Tak skonstruowane nazwy świadczeń dają możliwość ich identyfikacji. Należy zauważyć, że stosowanie jednej nazwy jest dozwolone również wtedy, gdy świadczenia są oferowane po różnych cenach, przy założeniu, że do danej kategorii dokonywanych świadczeń nie mają zastosowania odrębne zasady opodatkowania (zwolnienie od podatku, bądź opodatkowanie według właściwych stawek).

Tym samym, za prawidłowe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do stosowania na paragonach fiskalnych proponowanych nazw świadczeń: ?szczepienie 8% VAT?, ?zabiegi chirurgiczne 8% VAT?, ?zabiegi pielęgnacyjne 8% VAT?.

Doprecyzowania wymagają nazwy towarów i usług proponowane przez Wnioskodawcę, tj. ?leki 8% VAT?, ?leki 23% VAT?, ?karmy lecznicze 8% VAT?, ?materiały medyczne 8% VAT?, ?materiały medyczne 23% VAT? oraz ?usługi weterynaryjne 8% VAT?. Wprawdzie przepisy dotyczące stosowania kas rejestrujących nie zawierają katalogu nazw towarów i usług, które powinny być zamieszczane na paragonach, jednakże formułują wymogi, jakie powinna taka nazwa spełniać. Tak więc proponowane nazwy nie identyfikują sprzedawanego towaru ani usługi w sposób wystarczająco jednoznaczny i precyzyjny, gdyż nie można wyłącznie na ich podstawie określić, jaki konkretnie towar i jaka konkretnie usługa została sprzedana, bowiem dotyczą one bardzo szerokiej grupy towarów i usług. Przyporządkowanie towaru lub wykonanej usługi do właściwej stawki podatku to nie jedyny wymóg jaki określona na paragonie fiskalnym nazwa powinna spełniać. Nazwa ta winna również zapewniać właściwą jej identyfikację przez klienta.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że stanowisko Wnioskodawcy jest:

  • prawidłowe w zakresie stosowania na paragonie fiskalnym nazwy usług, tj. szczepienie 8% VAT; zabiegi chirurgiczne 8% VAT, zabiegi pielęgnacyjne 8% VAT;
  • nieprawidłowe w zakresie stosowania na paragonie fiskalnym nazw towarów, tj. leki 8% VAT, leki 23% VAT, karmy lecznicze 8% VAT, materiały medyczne 8% VAT, materiały medyczne 23% VAT oraz usług, tj. usługi weterynaryjne 8% VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika