Zwolnienie od podatku VAT usług fizjoterapeutycznych (masaż klasyczny) oraz zabiegów inhalacji leczniczych (...)

Zwolnienie od podatku VAT usług fizjoterapeutycznych (masaż klasyczny) oraz zabiegów inhalacji leczniczych w grocie solno-jodowej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) ? Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku który wpłynął 9 grudnia 2013 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie

  • zwolnienia od podatku VAT usług fizjoterapeutycznych (masaż klasyczny) ? jest prawidłowe
  • zwolnienia od podatku VAT zabiegów inhalacji leczniczych w grocie solno-jodowej ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 grudnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług fizjoterapeutycznych (masaż klasyczny) oraz zwolnienia od podatku VAT zabiegów inhalacji leczniczych w grocie solno-jodowej.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej, w ramach której w wyposażonych gabinetach świadczone są usługi w zakresie działalności fizjoterapeutycznej (PKD 86.90.A), paramedycznej (PKD 86.90.D) oraz działalności związanej z poprawą kondycji fizycznej (PKD 96.04.Z).

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi służą profilaktyce, zachowaniu, przywracaniu bądź poprawie zdrowia. Są to m.in. zabiegi masażu klasycznego oraz inhalacji leczniczych w grocie solno-jodowej.

Zabiegi, o których mowa powyżej wykonywane są przez osobę (wspólnika spółki) będącąz zawodu technikiem masażu (ukończone dzienne Studium Medyczne), posiadającą niezbędne kwalifikacje do wykonywania zawodów medycznych w charakterze masażysty. Dodatkowo osoba ta ukończyła w tej dziedzinie liczne kursy i szkolenia co jest potwierdzone dokumentacją W myśl art. 2 ust.1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej, określenie osoba wykonująca zawód medyczny ? oznacza osobę uprawnioną na podstawie odrębnych przepisów do udzielania świadczeń zdrowotnych oraz osobę legitymującą się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielenia świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub określonej dziedzinie medycyny.

Usługi masażu klasycznego oraz zabiegi inhalacji w grocie solnej do chwili obecnej opodatkowane są podstawową stawką VAT 23%, wykonywane ww. zabiegi są zarówno na podstawie skierowań lekarskich jak i dla pacjentów prywatnych (bez skierowań).

Zarówno usługi masażu klasycznego jak i inhalacji w grocie solno-jodowej świadczone są w zakresie przywracania i poprawy zdrowia jak również terapii. Osoby korzystające z masażu poprawiają swój stan zdrowia dotyczący schorzeń kostno?stawowo?mięśniowych, ponadto usługi inhalacji również mają aspekt leczniczy gdzie czynnikiem terapeutycznym jest aerozol solny wchłaniany przez drogi oddechowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytania :

Jaką stawką VAT winny być opodatkowane zabiegi masażu klasycznego wykonywane w gabinecie odnowy biologicznej oraz zabiegi inhalacyjne wykonywane w grocie solnej (zarówno na podstawie skierowań lekarskich jak i bez skierowań)? Czy stawką VAT dotychczas stosowaną 23% ?

Czy Wnioskodawca może skorzystać w powyższym przypadku ze zwolnienia od podatku VAT, powołując się na art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązujących od 1 lipca 2011 r., nadanym ustawą z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. Nr 112 poz. 654).

Wnioskodawca nadmienia, że nie prowadzi działalności szpitalnej, nie jest podmiotem leczniczym ani sanatoryjnym oraz wykonywane przez Wnioskodawcę usługi nie mają charakteru ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 10 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. Nr 112, poz. 654 ze zm.)

Stanowisko wnioskodawcy :

Podsumowując powyższe według oceny Wnioskodawcy wynika, że świadczone przez Wnioskdoawcę usługi masażu klasycznego jak i inhalacji (wykonywane zarówno na podstawie skierowania lekarskiego jak i bez skierowania) powinny być objęte zwolnieniem z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych w zakresie:

  • zwolnienia od podatku VAT usług fizjoterapeutycznych (masaż klasyczny) ? jest prawidłowe
  • zwolnienia od podatku VAT zabiegów inhalacji leczniczych w grocie solno-jodowej ? jest nieprawidłowe.

Na wstępie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, że we wniosku ORD-IN (data wpływu 9 grudnia 201 3r.) w poz. 69 przeznaczonej na pytanie Wnioskodawca przedstawił informacje które istotnie uzupełniają opis zdarzenia przyszłego. Tym samym informacje te zostały potraktowane jako integralny element zdarzenia przyszłego i podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie odnosi się więc do opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego łącznie w poz. 68 i 69 wniosku ORD-IN.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013r.) stawka podatku w okresie od 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r. wynosi 23% z zastrzeżeniem ust. 2- 2c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.

Natomiast w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. na podstawie ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2013 r. poz. 1608) zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ustawy o VAT stawka podatku w okresie od 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2016r. wynosi 23% z zastrzeżeniem ust. 2- 2c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.

Ponadto ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku VAT dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów:

  1. lekarza i lekarza dentysty,
  2. pielęgniarki i położnej,
  3. medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887 i Nr 174, poz. 1039),
  4. psychologa.

Z powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wynika, że zwolnieniu od podatku VAT podlegają usługi w zakresie opieki medycznej, które spełniają określone warunki: służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, a także świadczone są przez konkretne, wymienione przez ustawodawcę wprost podmioty. Zwolnienie powyższe ma zatem charakter podmiotowo ? przedmiotowy, co oznacza, że zwolnieniu od podatku podlega określony rodzaj usług wykonywanych przez ściśle zdefiniowany krąg podmiotów, wykonujących te usługi.

Należy mieć na uwadze, że analizowany przepis zwalnia od podatku wyłącznie usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, nie zwalnia zatem wszystkich świadczeń, które można wykonać w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze bądź w ramach zawodów medycznych, ale tylko służące określonemu celowi. Zauważyć zatem należy, że wszędzie tam, gdzie nie ma bezpośredniego związku z leczeniem ? nie ma prawa do zastosowania zwolnienia z podatku od towarów i usług.

Warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług jest spełnienie łącznie obu przesłanek wymienionych w każdym z powyższych przepisów, tak więc niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie to nie ma zastosowania.

Zwolnieniu z opodatkowania podlegają więc podmioty lecznicze (art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT) oraz osoby wykonujące zawody wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT, świadczące usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

Należy jednak podkreślić, iż forma świadczenia usług w zakresie opieki medycznej przez podmioty wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 19 pozostaje bez znaczenia.

Trybunał Sprawiedliwości UE stwierdził bowiem wyraźnie w wyroku C-141/00 w sprawie Kügler że: ? art. 13(A)(1)(c) szóstej dyrektywy definiuje transakcje zwolnione z podatku przez odniesienie do charakteru świadczonych usług bez wspominania o formie prawnej osoby, która je świadczy.

W dosłownej interpretacji, przepis ten nie wymaga, by usługi medyczne były świadczone przez podatnika o konkretnej formie prawnej, aby objąć je zwolnieniem. Spełnione muszą być tylko dwa warunki: musi to obejmować usługi medyczne i muszą one być świadczone przez osoby posiadające konieczne kwalifikacje zawodowe.?

?Zasada neutralności podatkowej wyklucza, między innymi, że podmioty prowadzące działalność gospodarczą w takim samym zakresie (taką samą) są traktowane odmiennie, jeśli chodzi o pobieranie podatku VAT. Wynika z tego, że zasada ta zostałaby pominięta, jeśli możliwość skorzystania ze zwolnienia przewidzianego dla świadczenia opieki medycznej, o którym mowa w art. 13(A)(1)(c) zależałaby od formy prawnej, pod jaką podatnik prowadzi działalność gospodarczą.?

W treści wniosku wskazano, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w ramach której w wyposażonych gabinetach świadczone są usługi w zakresie działalności fizjoterapeutycznej, paramedycznej oraz działalności związanej z poprawą kondycji fizycznej.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi służą profilaktyce, zachowaniu, przywracaniu bądź poprawie zdrowia. Są to min.: zabiegi masażu klasycznego oraz inhalacji leczniczych w grocie solno-jodowej. Zabiegi, wykonywane są przez osobę (wspólnika spółki) będącą z zawodu technikiem masażu (ukończone dzienne Studium Medyczne), posiadającą niezbędne kwalifikacje do wykonywania zawodów medycznych w charakterze masażysty.

Zarówno usługi masażu klasycznego jak i inhalacji w grocie solno-jodowej świadczone są w zakresie przywracania i poprawy zdrowia jak również terapii. Osoby korzystające z masażu poprawiają swój stan zdrowia dotyczący schorzeń kostno?stawowo?mięśniowych, ponadto usługi inhalacji również mają aspekt leczniczy gdzie czynnikiem terapeutycznym jest aerozol solny wchłaniany przez drogi oddechowe. Wnioskodawca nie prowadzi działalności szpitalnej, nie jest podmiotem leczniczym ani sanatoryjnym oraz wykonywane przez Wnioskodawcę usługi nie mają charakteru ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 10 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. Nr 112, poz. 654 ze zm.).

Rozpatrując kwestię ewentualnego zwolnienia usług świadczonych przez Wnioskodawcę, należy dokonać oceny, czy usługi będące przedmiotem wniosku ze względu na swój cel mogą zostać uznane za usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

Profilaktyka zdrowotna obejmuje działania mające na celu zapobieganie chorobom bądź innemu niekorzystnemu zjawisku zdrowotnemu przed jej rozwinięciem, poprzez ich wczesne wykrycie i leczenie. Ma ona również na celu zahamowanie postępu lub powikłań już istniejącej choroby, czy też zapobieganie powstawaniu niekorzystnych wzorów zachowań społecznych, które przyczyniają się do podwyższania ryzyka choroby.

Z kolei interpretując termin ?poprawa zdrowia?, którym posługuje się ustawodawca określając zakres zwolnień, należy zastosować wykładnię literalną, zgodnie z którą wyrażenie to oznacza zmianę stanu zdrowia na lepsze, poprawienie zdrowia, jego polepszanie.

Podobnie należy postąpić dokonując wykładni pojęcia ?przywracanie zdrowia?, które oznacza doprowadzenie zdrowia do poprzedniego stanu, sprawienie, że znajdzie się ono w takim stanie, w jakim był poprzednio.

Według definicji WHO rehabilitacja to kompleksowe postępowanie w odniesieniu do osób niepełnosprawnych fizycznie i psychicznie, które ma na celu przywrócenie pełnej lub możliwej do osiągnięcia sprawności fizycznej i psychicznej, zdolności do pracy zarobkowania oraz zdolności do brania czynnego udziału w życiu społecznym.

W szeroko pojmowanym procesie rehabilitacji wyróżnia się rehabilitację medyczną inaczej leczniczą, społeczną i zawodową. Na rehabilitację medyczną (fizjoterapię) składają się:

  • kinezyterapia, czyli leczenie ruchem
  • fizykoterapia, to stosowanie w celach leczniczych różnego rodzaju energii wytwarzanej za pomocą aparatury,
  • masaż leczniczy, to wykorzystanie bodźców mechanicznych głównie w postaci ucisku na tkanki w celu wywołania odczynów fizjologicznych.

Pod pojęciem rehabilitacji leczniczej (medycznej) rozumie się proces leczenia, który umożliwia przyspieszenie procesu naturalnej regeneracji i zmniejszenia fizycznych i psychicznych następstw choroby.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że zarówno usługi masażu klasycznego jak i inhalacji w grocie solno-jodowej świadczone są w zakresie przywracania i poprawy zdrowia jak również terapii. Osoby korzystające z masażu poprawiają swój stan zdrowia dotyczący schorzeń kostno?stawowo?mięśniowych, ponadto usługi inhalacji również mają aspekt leczniczy gdzie czynnikiem terapeutycznym jest aerozol solny wchłaniany przez drogi oddechowe.

Warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do określonego rodzaju usługodawcy. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie to nie ma zastosowania.

Określając krąg podmiotów objętych zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT ustawodawca odwołał się do ustawy o działalności leczniczej.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o działalności leczniczej, określenie osoba wykonująca zawód medyczny ? oznacza osobę uprawnioną na podstawie odrębnych przepisów do udzielania świadczeń zdrowotnych oraz osobę legitymującą się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny.

Świadczeniem zdrowotnym stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy o działalności leczniczej są działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania.

Natomiast stosownie do zapisu art. 10 cyt. ustawy o działalności leczniczej, ambulatoryjne świadczenia zdrowotne obejmują świadczenia podstawowej lub specjalistycznej opieki zdrowotnej oraz świadczenia z zakresu rehabilitacji leczniczej, udzielane w warunkach niewymagających ich udzielania w trybie stacjonarnym i całodobowym w odpowiednio urządzonym, stałym pomieszczeniu. Udzielanie tych świadczeń może odbywać się w pomieszczeniach przedsiębiorstwa, w tym w pojeździe przeznaczonym do udzielania tych świadczeń, lub w miejscu pobytu pacjenta.

Przewidziany w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT warunek, zgodnie z którym zwolnione od podatku VAT są usługi opieki medycznej wykonywane w ramach zawodów medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej tj. przez osoby uprawnione na podstawie odrębnych przepisów do udzielania świadczeń zdrowotnych oraz osoby legitymujące się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny, ma na celu zapewnienie, aby zwolnienie od podatku było stosowane wyłącznie do świadczeń opieki medycznej wykonywanych przez osoby posiadające wymagane kwalifikacje zawodowe. Dlatego nie każde świadczenie opieki medycznej objęte jest zakresem zwolnienia od podatku, zwolnienie to dotyczy tylko świadczeń o odpowiednim poziomie jakości, biorąc pod uwagę wykształcenie zawodowe osób je wykonujących.

Zasady wykonywania niektórych zawodów medycznych zostały uregulowane w odrębnych aktach prawnych, np. zawód lekarza, dentysty, pielęgniarki, położnej, ratownika medycznego, farmaceuty, felczera, diagnosty laboratoryjnego. Poza wymienionymi istnieje jeszcze spora grupa innych zawodów medycznych, dla których jednak nie zostały określone zasady wykonywania w odrębnych przepisach. Należy zatem przyjąć, iż pojęcie ?osoba wykonująca zawód medyczny? obejmuje osoby wykonujące zawody, których status jest określony ustawowo, jak i zawody, które nie mają na gruncie obowiązującego prawa takiego uregulowania. Pojęcie ?wykonywanie zawodu medycznego? należy odnieść do osób, które fachowo, stale i w celach zarobkowych zajmują się wykonywaniem zajęcia mającego związek z medycyną i które mają odpowiednie kwalifikacje. Przez kwalifikacje należy rozumieć zasób wiedzy i umiejętności wymaganych do udzielania świadczeń zdrowotnych.

Zawód masażysty nie został dotychczas objęty unormowaniami odrębnych aktów prawnych. Został on jednak wymieniony na równi z innymi zawodami medycznymi w szeregu przepisach związanych z ochroną zdrowia.

W rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 27 kwietnia 2010 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz.U Nr 82 poz. 537) w grupie inny średni personel do spraw zdrowia wymieniono techników fizjoterapii i masażystów (3254).

W rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 20 lipca 2011 r. w sprawie kwalifikacji wymaganych od pracowników na poszczególnych rodzajach stanowisk pracy w podmiotach leczniczych niebędących przedsiębiorcami (Dz.U Nr 151 poz. 896), w poz. 130 wskazano, iż wymagane kwalifikacje dla technika masażysty to ukończenie technikum lub szkoły policealnej publicznych lub niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych i uzyskanie tytułu zawodowego technik masażysta lub dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie technik masażysta.

Pomimo, iż zawód masażysty nie został objęty unormowaniem odrębnych aktów prawnych, to jednak inne przepisy określające m.in. zasady związane z uzyskiwaniem kwalifikacji do wykonywania zawodu wskazują, iż technik masażysta jest osobą uprawnioną do udzielania świadczeń zdrowotnych, oraz osobą legitymującą się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w dziedzinie medycyny.

Zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz.U. z 2012 r., poz. 184) absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik masażysta powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:

  1. wykonywania masażu w medycynie;
  2. wykonywania masażu w sporcie;
  3. wykonywania masażu w kosmetyce i profilaktyce;
  4. prowadzenia działalności profilaktycznej, popularyzującej zachowania prozdrowotne.

Zatem masażysta to osoba, która wykonuje masaż leczniczy, sportowy, kosmetyczny zgodnie z wymogami wiedzy medycznej, w celu uzupełnienia zabiegów fizykalnych i usprawniających.

Na podstawie powyższych argumentów należy stwierdzić, że posiadane kwalifikacje zawodowe w zakresie technik masażysta uprawniają Wnioskodawcę do skorzystania ze zwolnienia októrym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c tylko w zakresie masażu klasycznego, nie obejmują natomiast wykonywania inhalacji w grocie solno-jodowej,

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że nie prowadzi działalności szpitalnej, nie jest podmiotem leczniczym ani sanatoryjnym oraz wykonywane przez Wnioskodawcę usługi nie mają charakteru ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 10 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. Nr 112, poz. 654 ze zm.).

Zatem Wnioskodawca nie spełnia przesłanki podmiotowej koniecznej do skorzystania ze zwolnienia w zakresie wykonywania inhalacji.

Należy zatem uznać, że w zakresie świadczenia usług masażu klasycznego wykonywanego przez osobę posiadającą odpowiednie kwalifikacje ? technika masażu, które jak wskazał Wnioskodawca służą profilaktyce, zachowaniu, przywracaniu bądź poprawie zdrowia mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c ustawy o VAT.

Natomiast zabiegi inhalacji w grocie solno-jodowej świadczone przez Wnioskodawcę nie uprawniają Wnioskodawcę do skorzystania ze zwolnienia z podatku VAT ze względu na niespełnienie przesłanki podmiotowej.

Wobec powyższego rozważań zabiegi inhalacji w grocie solno-jodowej, ze skierowaniem czy bez skierowania, będą podlegać opodatkowaniu stawką podstawową w wysokości 23%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za

  • prawidłowe w zakresie opodatkowania usług fizjoterapeutycznych (masaż klasyczny)
  • nieprawidłowe w zakresie opodatkowania zabiegów inhalacji leczniczych w grocie solno-jodowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? tj. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika