Opodatkowanie sprzedaży gruntu wraz z piętrem budynku mieszkalnego oraz obowiązku dokonania korekty (...)

Opodatkowanie sprzedaży gruntu wraz z piętrem budynku mieszkalnego oraz obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2008r. (data wpływu 29 grudnia 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntu wraz z piętrem budynku mieszkalnego oraz obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntu wraz z piętrem budynku mieszkalnego oraz obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego.

Pismem z dnia 5 lutego 2009r. znak IBPP3/443-15/09/BWo Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku ORD-IN. Uzupełnienie wniosku wpłynęło do tut. organu w dniu 19 lutego 2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 24 października 2006r. Wnioskodawca stał się właścicielem #189; części gruntu wraz z piętrem budynku mieszkalnego oraz przyległym do budynku garażem. Mieszkanie zostało zakupione na podstawie aktu notarialnego od osoby fizycznej, nieprowadzącej działalności gospodarczej. Budynek był używany i zakup był zwolniony z podatku VAT. Wnioskodawca nabył mieszkanie na potrzeby własne. Mieszkanie w dniu nabycia nie zostało oddane do użytkowania, gdyż nie było przystosowane do potrzeb podatnika. Nie dokonano ulepszenia środka trwałego, które to zagadnienie reguluje przepis art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W mieszkaniu przeprowadzono prace remontowe oraz poniesiono wydatki na wyposażenie.

VAT naliczony od tych wydatków został odliczony w całości a o wartość netto podwyższono wartość początkową mieszkania i wprowadzono do ewidencji środków trwałych i dokonuje się amortyzacji.

Zakup ten dokonano w związku z działalnością opodatkowaną. Wnioskodawca część mieszkania wykorzystuje jako biuro, drugą część na podstawie umowy najmu wynajmuje swojemu pracownikowi. Ze względu na trudności finansowe Wnioskodawca zamierza sprzedać mieszkanie pracownikowi. Według księgi wieczystej przedmiotowe mieszkanie jest lokalem mieszkalnym.

Ponadto w uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że nabyte na cele związane z działalnością mieszkanie na piętrze budynku w dniu zakupu nie zostało oddane do użytkowania, stwierdzono, że mieszkanie nie było zdatne do użytku, ponieważ wymagało generalnego remontu. Prace polegały między innymi na: wymianie starych okien i drzwi na nowe, wykonaniu w miejsce istniejącej nowej instalacji CO, naprawie instalacji wodno - kanalizacyjnej i sanitarnej, wymianie starych na nowe kaloryferów, odnowieniu podłóg i położeniu na nich paneli i płytek ceramicznych, odnowieniu zabrudzonych ścian - malowanie, tapetowaniu, położeniu płytek itp.

Wnioskodawca uważa, że nie nastąpiło ulepszenie (przebudowa, rozbudowa, rekonstrukcja, adaptacja, modernizacja), tylko zostały wykonane prace o charakterze remontowym, przywracające pierwotny stan techniczny i użytkowy. Wydatki na wykonanie instalacji, CO przekroczyły jednostkową cenę 3.500zł. W sumie ten wydatek nie stanowił 30% wartości mieszkania.

Suma wszystkich poniesionych wydatków na remont tych, których cena jednostkowa przekroczyła 3.500zł i tych których nie przekroczyła 3.500zł (np. materiały remontowe) stanowiła ponad 30% wartości mieszkania.

Prace remontowe przeprowadzane były przed oddaniem środka trwałego do używania, dlatego o wszystkie poniesione wydatki została zwiększona wartość początkowa środka trwałego ? mieszkania, w myśl art. 16a ust 1 updop. W przyległym do budynku garażu nie były wykonywane żadne prace remontowe, tylko remont wykonano w lokalu mieszkalnym.

Nabyta nieruchomość miała służyć działalności opodatkowanej, dlatego od wydatków remontowych odliczono całość podatku naliczonego.

Zakup nieruchomości nastąpił w 2006 roku, do ewidencji środków trwałych wprowadzono w 2007 roku.

Po wprowadzeniu nieruchomości do ewidencji środków trwałych podjęto decyzję o przeznaczeniu jej części na wynajem swojemu pracownikowi - osobie fizycznej w celach mieszkalnych. Z dniem 1 kwietnia 2008r. zawarto z pracownikiem umowę najmu i z tym dniem powstała w spółce sprzedaż zwolniona z VAT.

W myśl art. 91 ustawy o VAT nie dokonano korekty podatku naliczonego, gdyż współczynnik sprzedaży był wyższy niż 98%.

Z początkiem drugiego kwartału 2009 roku planuje się sprzedaż temuż pracownikowi całej zakupionej przez spółkę części nieruchomości (tj. piętro budynku mieszkalnego z przyległym do budynku garażem wraz z 1/2 częścią zabudowanego gruntu).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Jaką stawkę VAT należy zastosować do sprzedaży #189; części gruntu wraz z piętrem budynku mieszkalnego oraz przyległym do budynku garażem...

Czy z chwilą sprzedaży mieszkania Wnioskodawca musi zwrócić VAT naliczony odliczony w całości od wydatków na remont i wyposażenie...

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż mieszkania jest zwolniona z VAT pod warunkiem, że dotyczy lokalu, który był wcześniej zasiedlony. Podstawą zwolnienia jest art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Sprzedaż mieszkania wraz z gruntem jest zwolniona z VAT zgodnie art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, który brzmi, że w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Wnioskodawca nie ma do czynienia z usługą świadczona ?na zewnątrz? jednostki lecz z realizacją potrzeb własnych Wnioskodawcy.

Działalność Wnioskodawcy podlega opodatkowaniu, więc stosownie do treści art. 16d ust. 1 ustawy o podatku od osób prawnych wydatki na remont i wyposażenie stanowiły koszty uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia lub w myśl art. 16a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszty te zwiększyły wartość początkową środka trwałego a VAT naliczony od wydatków został odliczony na zasadach ogólnych ustawy o VAT, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Reasumując, sprzedaż mieszkania wraz z gruntem oraz przyległym garażem winna być dokonana ze stawką zwolnioną z VAT oraz Wnioskodawca w dniu sprzedaży nie musi zwracać VAT naliczonego odliczonego w całości od wydatków poniesionych na remont i wyposażenie mieszkania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu,
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, iż osoba prawna (Wnioskodawca) chce sprzedać osobie fizycznej (pracownikowi) nieruchomość składającą się z #189; gruntu oraz piętra budynku mieszkalnego (PKOB 112) z przyległym garażem. Zakupiona przez Wnioskodawcę w 2006r. nieruchomość wymagała generalnego remontu. W związku z powyższym zostały wykonane prace o charakterze remontowym, przywracające pierwotny stan techniczny i użytkowy. Suma poniesionych wydatków na remont stanowiła ponad 30% wartości mieszkania. Prace remontowe przeprowadzane były przed oddaniem środka trwałego do używania, dlatego o wszystkie poniesione wydatki została zwiększona wartość początkowa środka trwałego ? mieszkania, w myśl art. 16a ust 1 updop. W przyległym do budynku garażu nie były wykonywane żadne prace remontowe, tylko remont wykonano w lokalu mieszkalnym. Nabyta nieruchomość miała służyć działalności opodatkowanej, dlatego od wydatków remontowych odliczono całość podatku naliczonego. Do ewidencji środków trwałych nieruchomość wprowadzono w 2007 roku. Po wprowadzeniu nieruchomości do ewidencji środków trwałych podjęto decyzję o przeznaczeniu jej części na wynajem swojemu pracownikowi - osobie fizycznej w celach mieszkalnych. Z dniem 1 kwietnia 2008r. zawarto z pracownikiem umowę najmu i z tym dniem powstała w spółce sprzedaż zwolniona z VAT. W myśl art. 91 ustawy o VAT nie dokonano korekty podatku naliczonego, gdyż współczynnik sprzedaży był wyższy niż 98%.

Przenosząc powyżej przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe na grunt ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż dostawa #189; części gruntu wraz z piętrem budynku mieszkalnego oraz garażu będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku, na mocy cyt. wyżej art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej dostawy #189; części gruntu wraz z piętrem budynku mieszkalnego oraz przyległym do budynku garażem należało uznać za prawidłowe.

Należy ponadto zwrócić jeszcze uwagę na art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, zgodnie z którym, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni,
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 musi zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego ich dostawy oraz nabywcy,
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części,
  3. adres budynku, budowli lub ich części (art. 43 ust. 11).

W odniesieniu do obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego związanego z remontem części budynku stwierdza się co następuje:

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 cyt. ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Stosownie do art. 91 ust. 1 ustawy o VAT, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4 a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

W myśl art. 91 ust. 2 ww. ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów ? w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Zgodnie z art. 91 ust. 2a obowiązek dokonywania korekt w ciągu 10 lat, o którym mowa w ust. 2, nie dotyczy opłat rocznych pobieranych z tytułu oddania gruntu w użytkowanie wieczyste; w przypadku tych opłat przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 91 ust. 3 korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

Zgodnie z art. 91 ust. 4, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

Art. 91 ust. 5 ww. ustawy stanowi, iż w przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.

Zgodnie z art. 91 ust. 6, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

  1. opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
  2. zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

W tym miejscu należy przytoczyć art. 91 ust. 7 cytowanej ustawy, zgodnie z którym przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Zgodnie z art. 91 ust.

7a cyt. ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

Zgodnie z art. 91 ust. 7b, w przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.

Natomiast w myśl art. 91 ust. 7c, jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje - korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.

Jak wynika z opisu sprawy, Spółka ponosiła wydatki na remont nieruchomości i dokonała obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę poniesionych wydatków na remont, zatem w świetle powyższych przepisów Wnioskodawca będzie zobowiązany do skorygowania odliczonego podatku naliczonego z tytułu tych nakładów. Korekty Wnioskodawca winien dokonać w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpi przedmiotowa sprzedaż. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie obowiązku skorygowania podatku naliczonego związanego z poniesieniem nakładów na remont części budynku mieszkalnego należy uznać za nieprawidłowe.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika