Czy zgodnie z art. 47 ust. 1 cyt. ustawy o podatku akcyzowym należy przyjąć, że wyrób o nazwie B. (...)

Czy zgodnie z art. 47 ust. 1 cyt. ustawy o podatku akcyzowym należy przyjąć, że wyrób o nazwie B. i kodzie CN 2707 50 mimo, że posiada stawkę '0' to jego produkcja musi odbywać się w składzie podatkowym?
A może należy rozumieć, że skoro zapis w art. 47 ust. 1 o treści: 'objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa' znajduje się po przecinku to dotyczy odrębnie i 'produkcji wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy' i 'wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy' skutkując tym samym zwolnieniem z obowiązku produkcji tych wyrobów w składzie podatkowym?
Jeżeli jednak nie ma zwolnienia, to czy na podstawie art. 22 ust. 1 cyt. ustawy o podatku akcyzowym produkując ww. wyrób poza składem podatkowym Spółka mogłaby skorzystać z przedpłat na produkcję B. z obowiązkiem składania zerowych deklaracji z tytułu przedpłat za okresy miesięczne?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2009r. (data wpływu 18 lutego 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie braku obowiązku produkcji wyrobu o kodzie CN 2707 50 w składzie podatkowym - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2009r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie braku obowiązku produkcji wyrobu o kodzie CN 2707 50 w składzie podatkowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca produkuje m.in. wyrób energetyczny o nazwie B. i kodzie CN 2707 50. Jest to mieszanina węglowodorów aromatycznych pozostałych i zalicza się ją do 'olejów i pozostałych produktów destylacji wysokotemperaturowej smoły węglowej; podobne produkty, w których masa składników aromatycznych jest większa niż składników niearomatycznych'. Powstaje jako produkt uboczny przy produkcji styrenu. Otrzymany w ten sposób produkt jest mieszaniną benzenu i toluenu oraz niewielkich ilości etylobenzenu.

B. odsprzedawany jest kontrahentom w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Po zmianie przepisów Wnioskodawca zakłada sprzedaż ww. wyrobu poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na cele mieszczące się w zakresie zwolnienia ze wzglądu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 89 ust. 2 cyt. ustawy o podatku akcyzowym, jako przeznaczonego do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, dla których stawka akcyzy od 1 marca 2009r. wynosi '0' zł.

Zgodnie z art. 47 ust. 1 produkcja B., kod CN 2707 50, winna odbywać się w składzie podatkowym, ponieważ wyrób ten znalazł się w wykazie zamieszczonym w załączniku nr 2 do ustawy. Z uwagi na fakt, iż jest to jedyny wyrób akcyzowy dla którego Spółka musiałaby prowadzić skład podatkowy, Wnioskodawca zainteresowany jest możliwością zwolnienia z obowiązku produkcji ww. wyrobu w składzie podatkowym, oczywiście przy spełnieniu określonych wymogów ustawowych.

Wnioskodawca nadmienia również, że uregulowania zawarte w art. 87 ust. 2 ustawy nie znajdują zastosowania w sytuacji Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy zgodnie z art. 47 ust. 1 cyt. ustawy o podatku akcyzowym należy przyjąć, że wyrób o nazwie B. i kodzie CN 2707 50 mimo, że posiada stawkę '0' to jego produkcja musi odbywać się w składzie podatkowym...

A może należy rozumieć, że skoro zapis w art. 47 ust. 1 o treści: 'objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa' znajduje się po przecinku to dotyczy odrębnie i 'produkcji wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy' i 'wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy' skutkując tym samym zwolnieniem z obowiązku produkcji tych wyrobów w składzie podatkowym ...

Jeżeli jednak nie ma zwolnienia, to czy na podstawie art. 22 ust. 1 cyt. ustawy o podatku akcyzowym produkując ww. wyrób poza składem podatkowym Spółka mogłaby skorzystać z przedpłat na produkcję B. z obowiązkiem składania zerowych deklaracji z tytułu przedpłat za okresy miesięczne...

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 47 ust. 1 wchodzącej w życie z dniem 1 marca 2009r. ustawy podatku akcyzowym stanowi, że 'produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym (...)'

W art. 89 ust. 1 zostały wymienione stawki podatku akcyzowego na wyroby energetyczne, wśród których nie została określona stawka akcyzy dla wyrobu o nazwie B. kod CN 2707 50, czyli w myśl art. 87 ust. 2 stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

W ocenie Wnioskodawcy ponieważ produkowany przez Spółkę wyrób o nazwie B. posiada stawkę akcyzy '0' zł., zatem w myśl art. 47 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, jego produkcja nie musi odbywać się w składzie podatkowym.

Jeżeli natomiast interpretacja w zakresie jak powyżej jest błędna to Wnioskodawca stoi na stanowisku, że art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, daje możliwość produkcji B. poza składem podatkowym, pod warunkiem składania zerowych deklaracji w sprawie zabezpieczeń akcyzowych pomimo, iż wystąpi niemożność uiszczania przedpłat akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, iż zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. (Dz.U. z 2009r. Nr 3, poz. 11) do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 40 ust. 5 (zd. pierwsze) ww. ustawy procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1.

W myśl ust. 6 tego artykułu procedurę zawieszenia akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1.

Stosownie do postanowień art. 47 ust. 1 powołanej ustawy produkcja nw. wyrobów akcyzowych tj.:

  1. określonych w załączniku nr 2 do ustawy,
  2. innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką inną niż stawka zerowa, może obywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem sytuacji, o których mowa w pkt 1-6 tego przepisu.

W pierwszym przypadku obowiązek produkcji wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy istnieje niezależnie od tego, czy wyroby te są objęte zerową stawką akcyzy, czy też stawką akcyzy inną niż stawka zerowa. Obowiązek w tym zakresie został nałożony z uwagi na fakt, iż wyroby akcyzowe, które zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, podlegają (niezależnie od stosowanej stawki) wspólnotowemu systemowi monitorowania produkcji i przemieszczania wyrobów akcyzowych, zgodnie z dyrektywą Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania.

W drugim przypadku obowiązek produkcji w składzie podatkowym z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy odnosi się do wyrobów akcyzowych, które nie są objęte wspólnotowym systemem monitorowania produkcji i przemieszczania wyrobów akcyzowych. Ponieważ wyroby te, co do zasady, nie są opodatkowane akcyzą i objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy w państwach członkowskich Wspólnoty Europejskiej, procedura zawieszenia poboru akcyzy może mieć do nich zastosowanie wyłącznie na terytorium kraju.

Nałożony w przepisach krajowych (w związku z uregulowaniami wspólnotowymi) obowiązek stosowania wobec wyrobów określonych w załączniku nr 2 do ustawy procedury zawieszenia poboru akcyzy obejmuje, oprócz produkcji w składzie podatkowym, konieczność przemieszczania tych wyrobów (w przypadku, gdy nie zostały one dopuszczone do konsumpcji) na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego. Przemieszczanie takie może odbywać się zarówno na terytorium kraju (generalnie między składami podatkowymi), jak również w obrocie wewnątrzwspólnotowym (np. między składami podatkowymi albo między składem podatkowym na terytorium państwa członkowskiego a zarejestrowanym lub niezarejestrowanym handlowcem na terytorium kraju). Jak bowiem wspomniano powyżej, do przedmiotowych wyrobów akcyzowych procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium całej Wspólnoty Europejskiej.

W odniesieniu do wyrobów akcyzowych oznaczonych kodem CN 2707 50 (pozostałe mieszaniny węglowodorów aromatycznych, z których 65% lub więcej objętościowo destyluje w 250#186;C) zauważyć należy, że na gruncie ustawy o podatku akcyzowym są one wyrobami energetycznymi (w rozumieniu art. 86 ust. 1 tej ustawy), które mogą mieć różną stawkę akcyzy, w zależności od przeznaczenia. Jeżeli są one przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, to zgodnie z art. 89 ust. 2 ww. ustawy, określona dla nich stawka akcyzy wynosi 0 zł. Natomiast w przypadku przeznaczenia powyższych wyrobów do celów opałowych, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, podlegają one opodatkowaniu akcyzą w wysokości 1822,00 zł/1000 l.

Przedmiotowe wyroby zostały ujęte w poz. 19 załącznika nr 2 do ustawy, w związku z czym, zgodnie z ogólną zasadą określoną w art. 47 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, powinny być produkowane w składzie podatkowym, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Również przemieszczanie tych wyrobów pomiędzy składami podatkowymi powinno odbywać się z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, tj. na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego i po złożeniu przez podmiot zobowiązany zabezpieczenia akcyzowego. Ponieważ, zgodnie z art. 63 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, wymienione w tym przepisie podmioty, w tym podmiot prowadzący skład podatkowy, są obowiązane do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe, wysokość zabezpieczenia akcyzowego dla ww. wyrobów akcyzowych powinna zostać określona w wysokości pokrywającej mogące ewentualnie powstać zobowiązanie podatkowe, w sytuacji gdyby wyroby te zostały zużyte do szeroko rozumianych celów opałowych lub napędowych i miały być opodatkowane stawką akcyzy w wysokości 1822,00 zł/1000 l.

Odnośnie możliwości produkowania powyższych wyrobów poza składem podatkowym w związku z zastosowaniem instytucji przedpłaty akcyzy (zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym) w omawianym przypadku rozwiązanie takie nie może mieć zastosowania. Istotą instytucji przedpłaty akcyzy jest uiszczenie kwoty należnej akcyzy, np. z tytułu produkcji wyrobów akcyzowych, jeszcze przed wyprodukowaniem tych wyrobów. W przypadku zastosowania tej instytucji obowiązek podatkowy i zobowiązanie podatkowe powstają w momencie wyprodukowania wyrobów akcyzowych. Z tą chwilą następuje również dopuszczenie wyprodukowanych wyrobów do konsumpcji. W związku z tym produkcja tych wyrobów w składzie podatkowym oraz stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy nie znajdują już uzasadnienia.

W przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w niniejszej sprawie, objętych zerową stawką akcyzy, stosowanie instytucji przedpłaty akcyzy stanowiłoby obejście przepisów (ujętych zarówno w prawie krajowym, jak i wspólnotowym) przewidujących obowiązek w zakresie produkcji tych wyrobów w składzie podatkowym i ich przemieszczania w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, zanim zostaną one dopuszczone do konsumpcji. W omawianym przypadku monitorowanie produkcji i przemieszczania ww. wyrobów akcyzowych znajduje zaś uzasadnienie, ze względu na możliwość ich wykorzystania do szeroko rozumianych celów napędowych lub opałowych. Gdyby przyjęto proponowane rozwiązanie i zastosowano instytucję przedpłaty akcyzy, produkcja ww. wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką akcyzy poza składem podatkowym, a więc poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, nie byłaby w żaden sposób ?zabezpieczona?, gdyż w przypadku takiej produkcji nie ma obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego (z uwagi na obowiązek faktycznej zapłaty podatku przed rozpoczęciem produkcji).

Ponadto z samej istoty instytucji przedpłaty akcyzy oraz konstrukcji przepisów ustawy o podatku akcyzowym dotyczących uwzględniania wpłaconych przedpłat akcyzy w deklaracjach podatkowych oraz rozliczania tych przedpłat (art. 22 ust. 2-5 ustawy) wynika, że nie można uiścić przedpłaty akcyzy w wysokości 0 zł. W związku z powyższym uznać należy, że przedmiotowa instytucja może być stosowana jedynie w odniesieniu do wyrobów akcyzowych objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.

Jeżeli wyroby akcyzowe oznaczone kodem CN 2707 50, objęte (z uwagi na przeznaczenie) zerową stawką akcyzy, są wyprowadzane ze składu podatkowego do podmiotu nie będącego odbiorcą w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, np. do producenta innych wyrobów niż wyroby akcyzowe, który nie prowadzi składu podatkowego, uznać należy, że takie wyprowadzenie ma miejsce poza ww. procedurą. W tym przypadku nie stosuje się zatem administracyjnego dokumentu towarzyszącego oraz zabezpieczenia akcyzowego.

W sytuacji, o której tu mowa, obowiązujące przepisy prawa nie przewidują obowiązku składania oświadczeń o przeznaczeniu nabywanych wyrobów do celów innych niż napędowe lub opałowe. Niemniej jednak w interesie Wnioskodawcy jest wykazanie, np. w toku kontroli lub prowadzonego postępowania, iż wyroby akcyzowe, od których akcyza nie została zapłacona, zostały faktycznie wykorzystane lub mają być wykorzystane do celów innych niż napędowe lub opałowe. W takim przypadku pomocne w ustaleniu, do jakich celów wyroby te zostały lub zostaną wykorzystane, może być np. stosowne oświadczenie.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika