Przejęcie przez Wnioskodawcę wszelkich praw i obowiązków, jakie ciążyły na spółce przejmowanej, (...)

Przejęcie przez Wnioskodawcę wszelkich praw i obowiązków, jakie ciążyły na spółce przejmowanej, w tym również obowiązek kontynuowania ewidencji sprzedaży na rzecz pracowników za pomocą kas rejestrujących.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2012r. (data wpływu do tut. organu 20 lutego 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pomocą kasy rejestrującej od dnia połączenia spółek oraz obowiązku kontynuowania ewidencji sprzedaży na rzecz pracowników ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2012r. do Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek z dnia 10 lutego 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pomocą kasy rejestrującej od dnia połączenia spółek oraz obowiązku kontynuowania ewidencji sprzedaży na rzecz pracowników. Pismem z dnia 17 lutego 2012r. ww. pismo zostało przesłane do tut. organu w celu rozpatrzenia zgodnie z właściwością.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

W dniu 27 stycznia 2012r. zostało zarejestrowane połączenie Spółki (S.A. ? spółka przejmująca) z Sp. z o.o. z siedzibą w ... (spółka przejęta) na mocy Postanowienia Sądu Rejonowego Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego.

Sp. z o.o. zajmowała się produkcją i sprzedażą kotłów c.o. węglowych i peletowych, części zamiennych oraz usług serwisowych w zakresie napraw gwarancyjnych i pogwarancyjnych. Odbiorcami Sp. z o.o. były głównie osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, co skutkowało obowiązkiem ewidencjonowania sprzedaży dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pomocą kas rejestrujących. W związku z zarejestrowanym połączeniem wystąpiliśmy do właściwego dla S.A. ? Urzędu Skarbowego o dokonanie odczytu zawartości pamięci fiskalnych kas rejestrujących.

Od dnia połączenia nie została dokonana przez S.A. sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Sp. z o.o. ewidencjonowała również w kasach rejestrujących sprzedaż na rzecz pracowników mimo zwolnienia wynikającego z rozporządzenia MF z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z o obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

S.A. dokonywała do dnia połączenia sporadycznej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (głównie z tytułu sprzedaży środków trwałych) oraz na rzecz pracowników. Sprzedaż ta nie przekroczyła, w żadnym z lat poprzednich, limitu kwoty obrotu zobowiązującego do ewidencji sprzedaży za pomocą kas rejestrujących.

S.A. nie będzie kontynuować sprzedaży kotłów osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, a w związku z tym w Spółce przejmującej pozostanie sporadyczna sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz na rzecz pracowników.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy poprzez połączenie Wnioskodawca nabył obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pomocą kas rejestrujących od dnia połączenia...
  2. Jeśli tak, czy ma obowiązek kontynuowania ewidencji sprzedaży na rzecz pracowników za pomocą kas rejestrujących...
  3. Jeśli nie, czy do kwoty limitu obrotu zobowiązującego do ewidencji sprzedaży za pomocą kas rejestrujących należy również wziąć pod uwagę wartość sprzedaży na rzecz osób fizycznych dokonaną przez Sp. z o.o. od dnia 1 stycznia 2012r. do dnia połączenia...

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. w związku z brakiem kontynuacji działalności w formie prowadzonej przez Spółkę przejętą, S.A. nie ma obowiązku ewidencji sprzedaży za pomocą kas rejestrujących od dnia połączenia,
  2. gdyby S.A. nabyła jednak taki obowiązek od dnia połączenia, nie będzie zobowiązana do ewidencji sprzedaży na rzecz pracowników za pomocą kas rejestrujących,
  3. do kwoty limitu zobowiązującego do ewidencji sprzedaży za pomocą kas rejestrujących S.A. bierze pod uwagę tylko i wyłącznie własną sprzedaż na rzecz osób fizycznych oraz pracowników zrealizowaną od 1 stycznia 2012r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za nieprawidłowe.

Kwestie dotyczące zasad łączenia się spółek kapitałowych regulują przepisy ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.).

Zgodnie z treścią art. 492 § 1 pkt 1 powołanej ustawy, połączenie może być dokonane przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie).

Stosownie do zapisu art. 493 § 1 ustawy, spółka przejmowana albo spółki łączące się przez zawiązanie nowej spółki zostają rozwiązane, bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego, w dniu wykreślenia z rejestru. Z zapisu § 2 tego artykułu wynika, iż połączenie następuje z dniem wpisania połączenia do rejestru właściwego według siedziby, odpowiednio spółki przejmującej albo spółki nowo zawiązanej (dzień połączenia). Wpis ten wywołuje skutek wykreślenia spółki przejmowanej albo spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki, z uwzględnieniem art. 507. Wykreślenie z rejestru spółki przejmowanej nie może nastąpić przed dniem zarejestrowania podwyższenia kapitału zakładowego spółki przejmującej, jeżeli takie podwyższenie ma nastąpić, i przed dniem wpisania połączenia do rejestru właściwego według siedziby spółki przejmowanej.

Natomiast stosownie do treści art. 494 § 1 powołanej ustawy, spółka przejmująca albo spółka nowo zawiązana wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej albo spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki.

Na gruncie prawa podatkowego zagadnienie sukcesji podatkowej regulują przepisy zawarte w art. 93-93e ustawy z dnia z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.). W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

Zgodnie z art. 93 § 1 ww. ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

  1. osób prawnych,
  2. osobowych spółek handlowych,
  3. osobowych i kapitałowych spółek handlowych,

? wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

W myśl art. 93 § 2 cyt. ustawy, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

  1. innej osoby prawnej (osób prawnych);
  2. osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Następstwo prawne, polega na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków. W przypadku prawa podatkowego mamy do czynienia z pochodnym nabyciem praw, kiedy to następca prawny nabywa prawa i obowiązki przysługujące jego poprzednikowi prawnemu. Jest to nabycie translatywne, gdyż dotyczy praw poprzednio już istniejących. W prawie podatkowym z reguły ma miejsce następstwo prawne pod tytułem ogólnym (sukcesja uniwersalna), kiedy to mocą jednego zdarzenia prawnego dochodzi do nabycia całego lub części majątku, a nabywca wchodzi zarówno w prawa jak i w obowiązki swego poprzednika prawnego. Przedmiotem następstwa podatkowego są prawa i obowiązki wynikające z przepisów prawa podatkowego, przy czym zgodnie z art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, rozumie się przez to prawa i obowiązki zawarte we wszelkich aktach normatywnych prawa podatkowego, w tym m.in. ustawy o podatku od towarów i usług.

W zakresie tych obowiązków znajduje się również obowiązek określony w art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. z 2011r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, zgodnie z którym podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Z opisu sprawy wynika, iż w dniu 27 stycznia 2012r. na mocy postanowienia Sądu Rejonowego zostało zarejestrowane połączenie Spółki (S.A. ? spółka przejmująca) z Sp. z o.o. (spółka przejęta).

Spółka przejęta, wcześniej prowadziła działalność w zakresie sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej co skutkowało obowiązkiem stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących.

Spółka przejmująca do dnia połączenia z tytułu sporadycznej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (głównie z tytułu sprzedaży środków trwałych) oraz na rzecz pracowników, nie przekroczyła w żadnym z łat poprzednich, limitu kwoty obrotu zobowiązującego do ewidencji sprzedaży za pomocą kas rejestrujących.

Po połączeniu się spółek, Spółka przejmująca będzie prowadziła jedynie sporadyczną sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz na rzecz pracowników.

Z uwagi na fakt, iż Spółka przejęta prowadziła działalność w zakresie sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej co skutkowało obowiązkiem stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących, Wnioskodawca nabył obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pomocą kas rejestrujących od dnia połączenia.

Odnosząc się natomiast do kwestii obowiązku kontynuowania ewidencji sprzedaży na rzecz pracowników, należy zauważyć, że ustawodawca przewidział zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

W myśl § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010r. Nr 138, poz. 930), zwanym dalej rozporządzeniem, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012r. ? sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym niektórych czynności wykonywanych przez podatnika.

W części II załącznika do rozporządzenia, zawierającego wykaz czynności szczególnych zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymienione zostały w poz. 33 ? dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali2).

Z objaśnień zawartych w punkcie 2) wynika, iż zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011r.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie ma prawa do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na rzecz pracowników na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 33 załącznika do rozporządzenia. Przejęcie przez Wnioskodawcę wszelkich praw i obowiązków, jakie ciążyły na spółce przejmowanej nie pozwala na uznanie, że Wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowania tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011r. Zatem Wnioskodawca ma obowiązek kontynuowania ewidencji sprzedaży na rzecz pracowników za pomocą kas rejestrujących.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

W związku z uznaniem, że Wnioskodawca ma obowiązek kontynuowania ewidencji sprzedaży na rzecz pracowników za pomocą kas rejestrujących, udzielenie odpowiedzi na pytanie trzecie dotyczące uwzględnienia w kwocie limitu tej sprzedaży, stało się bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego ? stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika