Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktur VAT dokumentujących wydatki (...)

Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktur VAT dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją przedmiotowego projektu pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 lutego 2012r. (data wpływu 21 lutego 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 kwietnia 2012r. (data wpływu 5 kwietnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację projektu, którego przedmiotem jest budowa sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągu wiejskiego ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację projektu, którego przedmiotem jest budowa sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągu wiejskiego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 kwietnia 2012r. (data wpływu 5 kwietnia 2012r.)

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (doprecyzowane w piśmie z dnia 2 kwietnia 2012r.):

Od 2011r. Gmina realizuje projekt w ramach działania ?Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Przedmiotem tej inwestycji jest wykonanie sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągu wiejskiego w gminie w ramach umowy o przyznanie pomocy Nr (?) z dnia 26 marca 2010r. zawartej z Samorządem Województwa. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorczym odprowadzaniu ścieków (t. j. Dz. U. z 2006r. Nr 123, poz. 858 ze zm.), budowa sieci kanalizacyjnej należy do zadań własnych Gminy.

W dniu 30 grudnia 2009r. podpisano umowę (?) pomiędzy Gminą a Przedsiębiorstwem Gospodarki Wodno-Ściekowej dotyczącą odpłatnej eksploatacji wodociągu gminnego przez ww. spółkę. W związku z realizacją tejże umowy, Wnioskodawcy przysługuje opłata eksploatacyjna w wysokości 0,37 zł za 1m3 wody surowej pobranej ze studni głębinowych na podstawie odczytu w stacji wodociągowej rozliczeniu miesięcznym.

Należność z tego tytułu płatne są po wystawieniu faktury przez Wnioskodawcę. Zarówno w trakcie trwania, jak i po zakończeniu inwestycji sieć wodociągowa i kanalizacyjna stanowi majątek Gminy.

We wniosku aplikacyjnym o przyznanie pomocy finansowej w ramach działania ?Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej? wykazano podatek VAT jako koszt niekwalifikowany. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Wszystkie faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji przedmiotowego projektu wynikającego z realizacji zadań własnych są wystawione na Gminę. Efekty projektu będą w całości wykorzystane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT polegających na wydzierżawieniu sieci wodno-kanalizacyjnej.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż zarówno sieć kanalizacji sanitarnej jak i wodociąg wiejski będące efektem realizowanego projektu ?xxx?, będą przez Wnioskodawcę odpłatnie wydzierżawiane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w wyniku wydzierżawienia sieci wodno kanalizacyjnej stanowiącej majątek Gminy, Gmina będzie posiadała prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację projektu, w sytuacji gdy eksploatacją powstałej sieci zajmować się będzie inny podmiot...

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 2 kwietnia 2012r.):

Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na realizację ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że od 2011r. Wnioskodawca realizuje projekt w ramach działania ?Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013?.

Przedmiotem tej inwestycji jest wykonanie sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągu wiejskiego w gminie.

Zarówno w trakcie trwania, jak i po zakończeniu inwestycji sieć wodociągowa i kanalizacyjna stanowi majątek Gminy.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Wszystkie faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji przedmiotowego projektu wynikającego z realizacji zadań własnych są wystawione na Gminę.

Zarówno sieć kanalizacji sanitarnej jak i wodociąg wiejski będące efektem realizowanego projektu ?xxx?, będą przez Wnioskodawcę odpłatnie wydzierżawiane.

Efekty projektu będą w całości wykorzystane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT polegających na wydzierżawieniu sieci wodno-kanalizacyjnej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Przez umowę dzierżawy, w świetle regulacji Kodeksu cywilnego (art. 693 - 709), wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz. Umowa dzierżawy nie przenosi własności rzeczy.

Z powyższej definicji wynika, iż umowa dzierżawy ma charakter odpłatny, a czynsz stanowi obligatoryjny element stosunku zobowiązaniowego.

Dzierżawa sieci stanowi zatem świadczenie usług i czynność ta, co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podkreślić należy, że Wnioskodawca przedstawiając opis sprawy jednoznacznie wskazał na związek dokonywanych nabyć towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji powyższego mając na uwadze przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur dokumentujących nabywane towary i usługi, tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Skoro bowiem Wnioskodawca nabywa towary i usługi dla realizacji inwestycji której efekty w całości wykorzystuje do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług ? Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, wykazanego na fakturach wystawionych na Wnioskodawcę, dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją tej inwestycji.

Reasumując, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktur VAT dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją przedmiotowego projektu pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika