Brak możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu - Ochrona rzadkich i zagrożonych (...)

Brak możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu - Ochrona rzadkich i zagrożonych roślin

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) ? Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 12 lutego 2014 r. (data wpływu 18 lutego 2014 r.), uzupełnionym pismami z 25 kwietnia 2014 r. (data wpływu 5 maja 2014 r. i 13 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu ?...? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2014 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismami z 25 kwietnia 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu ?...?.

W przedmiotowym wniosku (uzupełnionym pismem z 25 kwietnia 2014 r.) został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Park Narodowy) od 2010 r. do 2014 r. realizuje projekt ??? w ramach działania 5.4 priorytetu V Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (2007?2013) (umowa nr ...).

Celem programu jest ochrona populacji rzadkich i zagrożonych gatunków roślin wymienionych w Planie ochrony Parku Narodowego jako gatunki wymagające szczególnej troski oraz ochrona siedlisk, w których koncentruje się występowanie cennych gatunków w Parku Narodowym.

Wniosek obejmuje następujące konkretne usługi i dostawy:

  1. Usługa zbioru nasion 18 gatunków rzadkich i zagrożonych z 33 stanowisk;
  2. Usługa wyhodowania dwulatek 18 gatunków rzadkich i zagrożonych z 33 stanowisk;
  3. Usługa wysadzenia na stanowiska naturalne dwulatek 18 gatunków rzadkich i zagrożonych na 33 stanowiskach;
  4. Usługa selektywnego usuwania gatunków konkurencyjnych zielnych na 16 stanowiskach;
  5. Usługa odkrzaczania na 12 stanowiskach (powierzchnia około 3 arów rocznie);
  6. Usługa koszenia stanowisk dzwonka piłkowanego 26 ha w ciągu realizacji projektu;
  7. Usługa koszenia mozaikowego wysokogórskich ziołorośli pełnikowych 4 ha w ciągu realizacji projektu;
  8. Usługa pielęgnacji roślin rzadkich i zagrożonych na 70 kwaterach w ciągu realizacji projektu; konserwacja i naprawa infrastruktury ogródka niezbędnej do prowadzenia hodowli;
  9. Usługa przygotowania 10 szt. 1 arowych poletek (uprawa gleby i ogrodzenie);
  10. Usługa zbioru nasion 3 gatunków roślin typowych dla łąk świeżych (2800?3150 nasion w ciągu dwóch lat);
  11. Usługa wyhodowania i wysadzenia sadzonek gatunków typowych dla wilgotniejszych łąk świeżych na 10 poletkach (1800?2100 siewek w ciągu dwóch lat);
  12. Usługa wykonania 45 zastawek ziemnych na rowach melioracyjnych odwadniających torfowiska
  13. Usługa wykoszenia okrajków torfowisk na powierzchni 52 ha w ciągu realizacji projektu;
  14. Usługa okrzaczania 32 ha torfowisk w okresie realizacji wniosku;
  15. Usługa oceny populacji roślin rzadkich i zagrożonych na 144 stanowiskach;
  16. Usługa oceny liczebności dzwonka piłkowanego na 100 poletkach 1x1m w ciągu realizacji projektu;
  17. Usługa skartowania zbiorowisk połoninowych na powierzchni 6 ha i wykonanie 30 zdjęć fitosocjologicznych w ciągu realizacji projektu;
  18. Usługa skartowania torfowisk na powierzchni 10 ha i wykonanie 30 zdjęć fitosocjologicznych w ciągu realizacji projektu;
  19. Usługa demontażu starego odcinka kładki na torfowisku T. oraz wykoszenie gruntowych odcinków ścieżki wokół tego torfowiska;
  20. Wybudowanie wiaty drewnianej przy torfowisku W.;
  21. Wybudowanie pomostów drewnianych na torfowiskach o długości łącznej 800 m;
  22. Dostawa 3 komputerów do obsługi projektu;
  23. Dostawa dwóch kosiarek listowych.

Realizowane w ramach projektu dostawy i usługi są realizowane w większości przypadków przez firmy będące płatnikami podatku od towarów i usług tak więc naliczają stosowny podatek.

Należy jednak zaznaczyć, że zgodnie z art. 8b pkt 2 i 8h pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220, ze zm.) Park Narodowy prowadzi jedynie ograniczoną działalność gospodarczą, w zakres której wchodzi sprzedaż określonej listy towarów i usług objętej podatkiem VAT, tj. między innymi:

  • sprzedaż biletów wstępu do Parku Narodowego;
  • sprzedaż wydawnictw edukacyjnych, informacyjnych i naukowych;
  • sprzedaż produktów uzyskiwanych w ramach realizacji zadań wynikających z planu ochrony.

W zakresie prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca jest płatnikiem VAT.

Jednak wszystkie dostawy i usługi zakupione w ramach projektu ??.? dotyczą podstawowej działalności Parku jaką jest prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego art. 8b pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r o ochronie przyrody (Dz.U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220, ze zm.) i nie są związane z towarami i usługami sprzedawanymi przez Park Narodowy. Żadne towary i usługi zakupione w ramach wniosku nie są wykorzystywane przez Park Narodowy do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawione we wniosku elementy stanu faktycznego w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub skarbowej, bądź sprawa nie została rozstrzygnięta w ostatecznej decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

Wszystkie dostawy i usługi zakupione w ramach projektu ?...? dotyczą podstawowej działalności Parku jaką jest prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego art. 8b pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220, ze zm.). Nie są związane ze sprzedażą usług i dostaw, którą prowadzi Park Narodowy.

Ponieważ żadne towary i usługi zakupione w ramach wniosku nie są wykorzystywane przez Park Narodowy do wykonywania czynności opodatkowanych, Park nie może odzyskać w żaden sposób kosztu podatku VAT, poniesionego w ramach projektu ?...?. W związku z wątpliwościami instytucji koordynujących i finansujących wykonanie projektu ?...? w ramach działania 5.4 priorytetu V Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (2007?2013), bardziej szczegółowego wyjaśnienia wymaga kwestia wbudowania w projekcie obiektów małej architektury drewnianej (pkt 20). Wybudowanie wiaty drewnianej przy torfowisku W. i (pkt 21). Wybudowanie pomostów drewnianych na torfowiskach o długości łącznej 800 m). Są to obiekty, które powstały w ramach projektu. Wątpliwości dotyczyły problemu pobierania opłat za wstęp na teren Parku Narodowego, na którym mieszczą się obiekty sfinansowane w ramach projektu, w kontekście możliwości odzyskiwania podatku VAT. Zgodnie z interpretacją dotyczącą podatku od towarów i usług VAT do zaistnienia możliwości odliczenia VAT określonej w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT konieczne jest istnienie bezpośredniego lub pośredniego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. ?Związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych może mieć również charakter pośredni, gdy zakupów tych nie można wprawdzie przyporządkować do określonych transakcji opodatkowanych, jednak służą one działalności gospodarczej podatnika, opodatkowanej podatkiem VAT.?

Zarówno wiata jak też pomosty na torfowiskach powstały, jako obiekty do ograniczenia liczby turystów wchodzących na torfowisko i ograniczenia wydeptywania kopuł torfowisk. Stąd też mają bezpośredni związek z podstawową działalnością Parku Narodowego, jaką jest prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego art. 8b pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r o ochronie przyrody (Dz.U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220, ze zm.). Pobieranie opłaty za wstęp do Parku Narodowego odbywa się na podstawie art. 12 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r o ochronie przyrody (Dz.U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220, ze zm.) i ?Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 18 marca 2013 r. w sprawie parków narodowych lub niektórych ich obszarów, gdzie za wstęp pobiera się opłaty?. Wysokość opłat określa corocznie wydawane zarządzenie dyrektora Parku Narodowego (Zarządzenie nr 126/2012 Dyrektora ? Parku Narodowego z siedzibą ? z dnia 31 grudnia 2012 r., w sprawie udostępniania Parku Narodowego w celach naukowych, edukacyjnych i turystycznych). Zgodnie z tym zarządzeniem na terenie wyznaczone są punkty informacyjno-kasowe, w którym te opłaty są pobierane. Punkty te położone są w określonych wejściach na szlaki turystyczne. Opłat nie pobiera się za odcinki szlaków turystycznych przebiegających po drogach publicznych. Opłat nie pobiera się również za korzystanie z obiektów przy szlakach typu wiaty, pomosty, ławostoły itp.

Zarówno wiata jak też pomost przy torfowisku Wołosatym są zlokalizowane przy drodze wojewódzkiej, poza odcinakami szlaków na, które pobiera się opłaty za wstęp. W przypadku pomostu na torfowisku T. ? obiekt położony jest przy publicznej drodze powiatowej, przy parkingu Parku Narodowego. Na parkingu nie są pobierane opłaty za parkowanie. Opłata za wstęp na tym terenie pobierana jest za udostępnienie doliny Sanu do zwiedzania, w tym ścieżki przyrodniczej Bóbr i ścieżek spacerowych (Zarządzenie nr 126/2012 Dyrektora ?Parku Narodowego z siedzibą ?. z dnia 31 grudnia 2012 r., w sprawie udostępniania ... Parku Narodowego w celach naukowych, edukacyjnych i turystycznych). Nie jest pobierana opłata za udostępnienie pomostu na torfowisku T.. Stąd też zdaniem Wnioskodawcy w przypadku obiektów małej architektury powstałej oraz innych zadań wykonanych w projekcie nie można wykazać pośredniego ani bezpośredniego związku ze sprzedażą biletów za wstęp do Parku Narodowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie doprecyzowane w piśmie z 25 kwietnia 2014 r.):


Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowego projektu ?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawione w piśmie z 25 kwietnia 2014 r.):

Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT określonego w art. 86 ust. 1. ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3?7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (?).

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Natomiast od 1 stycznia 2014 r. przepis ten otrzymał brzmienie: Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. ?niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego?. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Należy podkreślić, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług a prowadzoną działalnością opodatkowaną.

Jednakże ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć zatem charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży ? towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążąc się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika obrotami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością przedsiębiorstwa, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu.

Z pośrednim związkiem dokonanych zakupów z działalnością podatnika mamy zatem do czynienia wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. przez ich odsprzedaż, lecz przez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez przedsiębiorstwo sprzedaży. Najczęściej do wydatków mających pośredni wpływ na wykonywanie czynności opodatkowanych zalicza się koszty reklamy, wydatki związane z udziałem w targach, konferencjach, koszty doradztwa podatkowego, obsługi prawnej.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca od 2010 r. do 2014 r. realizuje projekt pn. ?...?. Celem programu jest ochrona populacji rzadkich i zagrożonych gatunków roślin wymienionych w Planie ochrony Parku Narodowego jako gatunki wymagające szczególnej troski oraz ochrona siedlisk, w których koncentruje się występowanie cennych gatunków w Parku Narodowym. W zakresie prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca jest płatnikiem VAT. Jednak wszystkie dostawy i usługi zakupione w ramach projektu ?...? dotyczą podstawowej działalności Parku jaką jest prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego art. 8b pkt 1 ustawy o ochronie przyrody i nie są związane z towarami i usługami sprzedawanymi przez Park Narodowy. Zarówno wiata jak też pomosty na torfowiskach powstały, jako obiekty do ograniczenia liczby turystów wchodzących na torfowisko i ograniczenia wydeptywania kopuł torfowisk. Stąd też mają bezpośredni związek z podstawową działalnością Parku Narodowego, jaką jest prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego. Żadne towary i usługi zakupione w ramach wniosku nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jak już nadmieniono wyżej, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek realizowanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Analizując przedstawiony opis stanu faktycznego, należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Przesłanką pozwalającą na taki wniosek, jest brak związku dokonanych na potrzeby realizacji projektu zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że żadne towary i usługi zakupione w ramach wniosku nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych. W konsekwencji, stosownie do powołanych wyżej unormowań Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT zawartego w cenie towarów i usług nabywanych w związku z realizacją projektu pn. ?...?.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy zgodnie, z którym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT jest prawidłowe.

Należy zaznaczyć, że przedmiotową interpretację wydano przy założeniu, że faktycznie nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi (dotyczące wskazanego we wniosku projektu) nie będą przez niego wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz.U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika