Czy zużywanie przez Wnioskodawcę olejów smarowych oznaczonych kodem CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99 (...)

Czy zużywanie przez Wnioskodawcę olejów smarowych oznaczonych kodem CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99 stanowiących wyroby akcyzowe, które są zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2010r. (data wpływu 26 marca 2010r.), uzupełnionego pismem z dnia 23 czerwca 2010r. (data wpływu 28 czerwca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zastosowania zwolnienia dla zużycia olejów smarowych o kodzie CN 2710 19 71-83 i kodzie CN 2710 19 87-99 przeznaczonych do smarowania elementów napędu i elementów roboczych obrabiarek do metali - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2010r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zastosowania zwolnienia dla zużycia olejów smarowych o kodzie CN 2710 19 71-83 i kodzie CN 2710 19 87-99 przeznaczonych do smarowania elementów napędu i elementów roboczych obrabiarek do metali.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 czerwca 2010r. (data wpływu 28 czerwca 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 14 czerwca 2010r. znak: IBPP3/443-188/10/BWo.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca nabywa oleje smarowe oznaczone kodem CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, które zużywane są w ramach świadczonych na rzecz innych podmiotów usług naprawy, regulacji oraz produkcji maszyn i urządzeń poprzez smarowanie przekładni i łańcuchów wzorcujących w maszynach raszlowych, smarowanie elementów napędu w oplatarkach, wymianę w przypadku awarii oleju hydraulicznego w podnośnikach do szpul, smarowanie przekładni i klapek uiglonych w powlekarce do tkanin, wymianę w przypadku awarii oleju hydraulicznego w sprzęcie do robót ziemnych, smarowanie łącza obrotowego w przewijarkach do folii, smarowanie elementów napędu i wypełnianie układów hydraulicznych w nowo produkowanych maszynach i urządzeniach.

Poza tym Wnioskodawca zużywa wskazane oleje smarowe do celów własnych, tj. do smarowania elementów napędu i elementów roboczych obrabiarek do metali znajdujących się w siedzibie Spółki.

Oleje smarowe będące przedmiotem wniosku są nabywane w przypadkach określonych w § 10 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228 ze zm.) przy zachowaniu warunków, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009r. Nr 3, poz. 11 ze zm.),

Zużycie wskazanych we wniosku olejów smarowych ?do smarowania elementów napędu? oznacza zużycie do smarowania napędu w postaci kół zębatych i łańcuchów w maszynach, które posiadają napęd elektryczny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zużywanie przez Wnioskodawcę w przedstawionym stanie faktycznym olejów smarowych oznaczonych kodem CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99 stanowiących wyroby akcyzowe, które są zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem § 10 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego zwalnia się od akcyzy oleje smarowe oznaczone kodem CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy.

Natomiast zgodnie z przepisem art. 32 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym zwolnienie od akcyzy wyrobów stosuje się w przypadku ich dostarczenia od pomiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego.

Podmiotem zużywającym jest - zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 22 ustawy o podatku akcyzowym - podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

W związku z powyższym wyroby akcyzowe korzystają ze zwolnienia od akcyzy, jeżeli nabywca spełnia kryteria podmiotu zużywającego.

Jak wynika z definicji ustawowej podmiotu zużywającego, nie zawiera ona jakiegokolwiek ograniczenia co do miejsca zużycia oleju smarowego, tzn. czy olej zostaje zużyty bezpośrednio w siedzibie nabywcy na cele własne, czy też zostaje zużyty u innego podmiotu w celu świadczenia przez nabywcę usług na jego rzecz. Istotne jest by olej smarowy był wykorzystywany na cele uprawniające do zwolnienia od akcyzy.

Wnioskodawca jest podmiotem faktycznie zużywającym oleje smarowe zarówno we własnym zakresie, jak i w zakresie w jakim świadczy usługi na rzecz innych podmiotów, gdyż to on podczas świadczenia tych usług oleje te zużywa.

W związku z tym, że w przedstawionym stanie faktycznym nie dochodzi do użycia wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie w sposób niezgodny z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia lub bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy, zużywanie olejów smarowych przez Wnioskodawcę nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z § 10 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228) zwalnia się od akcyzy oleje smarowe oznaczone kodem CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy - jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

W myśl przepisów art. 32 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), dalej zwana ustawą, zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

  1. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub
  2. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub
  3. dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub
  4. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub
  5. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub
  6. importu przez podmiot pośredniczący, lub
  7. importu przez podmiot zużywający, lub
  8. zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.

Nabywca wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy (art. 32 ust. 11 cyt. ustawy).

Stosownie do art. 32 ust. 5-13 ustawy, warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

  1. objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego handlowca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
  2. dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej 'dokumentem dostawy';
  3. prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego handlowca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia.

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy.

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona.

Dokument dostawy może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Wspólnoty Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy.

Nabywca wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy.

Podmiot zużywający będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nabywającą wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do okazania dostarczającemu dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, w celu potwierdzenia jego tożsamości.

Podmiot, który dostarcza wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi zużywającemu, o którym mowa w ust. 12, jest obowiązany odmówić wydania tych wyrobów w przypadku, gdy podmiot zużywający odmawia okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość lub gdy dane podane przez podmiot zużywający do dokumentu dostawy nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość.

Z treści wniosku wynika, iż Spółka zamierza nabywać oleje smarowe klasyfikowane do kodów CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99. Nabyte oleje smarowe zużywane są w ramach świadczonych na rzecz innych podmiotów usług naprawy, regulacji oraz produkcji maszyn i urządzeń poprzez smarowanie przekładni i łańcuchów wzorcujących w maszynach raszlowych, smarowanie elementów napędu w oplatarkach, wymianę w przypadku awarii oleju hydraulicznego w podnośnikach do szpul, smarowanie przekładni i klapek uiglonych w powlekarce do tkanin, wymianę w przypadku awarii oleju hydraulicznego w sprzęcie do robót ziemnych, smarowanie łącza obrotowego w przewijarkach do folii, smarowanie elementów napędu i wypełnianie układów hydraulicznych w nowo produkowanych maszynach i urządzeniach. Wnioskodawca zużywa również przedmiotowe oleje smarowe do celów własnych, tj. do smarowania elementów napędu i elementów roboczych obrabiarek do metali znajdujących się w siedzibie Spółki. Zużycie to oznacza zużycie olejów smarowych do smarowania napędu w postaci kół zębatych i łańcuchów w maszynach, które posiadają napęd elektryczny.

Oleje smarowe będące przedmiotem wniosku są nabywane w przypadkach określonych w § 10 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego przy zachowaniu warunków, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym.

Z powyższego wynika, że Wnioskodawca występuje w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym jako podmiot zużywający, o którym mowa w art. 2 pkt 22 ustawy o podatku akcyzowym. W myśl tego przepisu, podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia, a w przypadku wyrobów energetycznych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, również podmiot niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, posiadający statek powietrzny lub jednostkę pływającą, który nabywa te wyroby energetyczne - jeżeli rozpoczęcie użycia tych wyrobów energetycznych do eksploatacji tego statku powietrznego lub tej jednostki pływającej następuje na terytorium kraju.

Zatem nabywane przez Wnioskodawcę oleje smarowe klasyfikowane do kodów CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99 są wyrobami mieszącymi się w ramach wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie. Natomiast przedstawione we wniosku zdarzenie mieści się również w ramach przypadków określonych w art. 32 ust. 3 ustawy, w których stosuje się zwolnienie od akcyzy, tj. w sytuacji gdy odbiorcą przedmiotowych olejów smarowych jest Wnioskodawca występujący jako podmiot zużywający, wyroby te będą zwolnione od akcyzy w przypadkach, gdy zostaną dostarczone ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub w przypadku dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego.

Reasumując, Wnioskodawca jako podmiot zużywający w opisanym stanie faktycznym posiada prawo do otrzymywania zwolnionych od akcyzy ww. olejów smarowych przy wypełnieniu warunków zwolnienia przewidzianych dla podmiotu zużywającego i określonych w przepisach art. 32 ust. 5-13 ustawy, przy wypełnieniu warunków zwolnienia przewidzianych dla podmiotu zużywającego i określonych w przepisach art. 32 ust. 3 i ust. 5-13 ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że zużywanie olejów smarowych w przedstawionym stanie faktycznym nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych. Biorąc pod uwagę przytoczoną regulację, organ nie dokonywał klasyfikacji wyrobów, przyjmując klasyfikację wskazaną we wniosku przez Spółkę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika