Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu

Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2013r. (data wpływu 18 lutego 2013r.), uzupełniony pismem z dnia 15 maja 2013r. (data wpływu 17 maja 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania dotyczącego termomodernizacji budynku Szkoły Podstawowej w B - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2013r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 15 maja 2013r. (data wpływu 17 maja 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania dotyczącego termomodernizacji budynku Szkoły Podstawowej w B.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina B jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym w Urzędzie Skarbowym w W. Gmina składa deklaracje VAT-7.

Gmina B przystąpiła do realizacji zadania pn. ???.

Realizacja zadania polegała na przeprowadzeniu prac termomodernizacyjnych w trzech budynkach oświatowych w szkołach na terenie Gminy B (SP B, SP T, Gim. S) oraz zagospodarowaniu terenu wokół SP T (utworzenie placu zabaw i boiska). Prace te wykonywane były w latach 2008-2010.

Realizacja zadania miała na celu poprawić stan techniczny placówek oświatowych na terenie Gminy oraz stworzyć mieszkańcom Gminy możliwości korzystania z infrastruktury sportowej, rekreacyjnej, społeczno-kulturalnej.

  1. Termomodernizacja w budynku Gimnazjum w S.
    Budynek szkoły został przekazany w trwały zarząd. Towary i usługi nabywane w związku z inwestycją nie były związane z wykonywaniem czynności opodatkowanej.
  2. Termomodernizacja w budynku Szkoły Podstawowej w T
    Budynek szkoły został przekazany umową użyczenia Stowarzyszeniu na prowadzenie działalności oświatowej. Towary i usługi nabywane w związku z inwestycją nie były związane z wykonywaniem czynności opodatkowanej.
  3. Termomodernizacja w budynku Szkoła Podstawowa w B.
    Budynek jest własnością Gminy.


W ramach realizowanej inwestycji zostały podpisane umowy:

  1. Um. Nr ? z dnia 19 lipca 2010r. dotyczyła
    • robót budowlanych polegających na dociepleniu budynku SP B wraz z wymianą stolarki oraz wykonanie innych robót remontowych/rozliczenie robót nastąpiło na podstawie faktur częściowych oraz końcowych zg. z w/w umową,
      płatność:
    • Faktura zakupu (częściowa) nr 12/10/10 z dnia 22 października 2010r., data otrzymania 22 października 2010r. na kwotę: 390.400,00 zł w tym VAT 70.400,00 zł.
    • Faktura zakupu (końcowa) nr 14/11/10z dnia 9 listopada 2010r., data otrzymania 9 listopada 2010r. na kwotę: 276.819,79 zł w tym VAT 49.918,33 zł.
  2. Um. Nr ? z dnia 1 września 2010r., dotyczyła
    • robót budowlanych dodatkowych polegających na dociepleniu budynku SP B wraz z wymianą stolarki oraz wykonanie innych robót remontowych
    • płatność:
    • Faktura zakupu nr 15/11/2010r., z dn. 9 listopada 2010r., data otrzymania 9 listopada 2010r. na kwotę: 62.387,93 zł w tym VAT 11.250,28 zł.


W budynku tym wynajmowana jest powierzchnia pod sklepik szkolny, ponadto w latach 2009 i 2010 miał miejsce wynajem powierzchni sali gimnastycznej. Wynajem odbywał się na podstawie umów cywilnoprawnych.
Usługi nabywane w związku z inwestycją były związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych w części.

  1. Ustalenie powierzchni:
    Powierzchnia całej szkoły: 2097 m2 w tym powierzchnia sali gimnastycznej: 300 m2 powierzchnia wynajmowanego sklepiku 6,5 m2 powierzchnia toalety przynależna do sklepiku 0,9 m2 suma wynajmowanych powierzchni: 307,40 m2
  2. Obliczenie % wynajmowanych powierzchni:
  3. 2097 m2 -100%
    307,40 m2 - X
    X = 14,66 % - powierzchnia wynajmowana w stosunku do całej powierzchni szkoły.
    Wydatki poniesione w związku z realizacją zadania inwestycyjnego były udokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Gminę. Termomodemizowany budynek SP w B był związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych i niepodlegających opodatkowaniu.

W piśmie z dnia 15 maja 2013r. Wnioskodawca wskazał, że budynek komunalny, w którym mieści się Szkoła Podstawowa w B jest własnością Gminy. Budynek szkoły nie został przekazany w trwały zarząd, ani w ramach żadnej innej umowy. Wynajem części budynku szkoły pod najem sklepiku szkolnego, a także częściowy wynajem sali gimnastycznej odbywał się na podstawie umów cywilnoprawnych. Stroną umów najmu dotyczących sklepiku i sali gimnastycznej jest Gmina B.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie (oznaczone we wniosku jako nr 1):

Czy Gmina B może skorzystać z prawa częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją powyższego zadania, dotyczącego termomodernizacji w budynku Szkoły Podstawowej w B, który był wykorzystywany do wykonywania działalności opodatkowanej (wynajem pomieszczeń)?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów usług, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych.

Zgodnie z zasadą wymienioną w art. 86 oraz w art. 88 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przysługuje wyłącznie czynnym podatnikom podatku od towaru i usług, którzy nabywają towary i usługi wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanej. Z uwagi na fakt, że realizacja zadania była związana ze sprzedażą podlegającą opodatkowaniu, przysługuje Gminie prawo do odliczenia podatku naliczonego od w/w inwestycji.

Zadanie inwestycyjne realizowane było w trzech obiektach, tj. w budynku Szkoły Podstawowej w T, w budynku w Gimnazjum w S oraz w budynku w Szkole Podstawowej w B.

Jeden z termomodemizowanych budynków tj. SP B jest związany z częściowym wykonywaniem czynności opodatkowanych (wynajem pomieszczeń - na podstawie umów cywilnoprawnych) i niepodlegających opodatkowaniu. Ponadto Gmina B nie jest w stanie bezpośrednio przypisać dokonanych wydatków do sprzedaży opodatkowanej. W myśl przytoczonych wyżej przepisów w celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, Gmina ma prawo przyporządkować w odpowiednich częściach podatek naliczony wynikający z faktur zakupu dotyczących realizowanego zadania poszczególnym kategoriom działalności: niepodlegającej opodatkowaniu i działalności opodatkowanej w oparciu o miarodajny i uzasadniony klucz podziału. Stąd obliczenie % wynajmowanych powierzchni: 2097 m2 -100% 307,40 m2 - X

X = 14,66 % - powierzchnia wynajmowana w stosunku do całej powierzchni szkoły.

Stąd Gmina B określiwszy procentowy udział powierzchni wynajmowanej do całości powierzchni budynku ma możliwość do skorzystania z prawa częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Należy zaznaczyć, że zgodnie z ogólnymi regułami konstrukcyjnymi VAT odliczeniu może podlegać tylko ten podatek naliczony (ta jego część), który związany jest z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu. Ustawa stanowi, że podatek winien być wyodrębniony w przypadku, gdy podatnik wykonuje zarówno czynności dające prawo do odliczenia, jak i czynności, w związku z którymi nie przysługuje takie prawo. Obowiązek wyodrębnienia kwot podatku przypisywanych do poszczególnych rodzajów czynności (opodatkowane, niepodlegające opodatkowaniu), ma charakter bezwzględny.

Cytowany powyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, stwierdza jednoznacznie, że prawo do odliczenia przysługuje w tym zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Nie przysługuje ono zatem w zakresie wykonywania czynności niepodlegających w ogóle podatkowi lub czynności zwolnionych. Z kolei przepis art. 90 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego, związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Należy podkreślić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług.

W rezultacie Gmina B będąc czynnym podatnikiem podatku od towaru i usług, który nabył usługę która w części jest wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanej, Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy wyjaśnić, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania dotyczącego termomodernizacji budynku Szkoły Podstawowej w B.

Natomiast w zakresie oceny sposobu wyodrębnienia podatku naliczonego związanego

z działalnością opodatkowaną stosując klucz powierzchniowy, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

-z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi,

z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. czynnościom, które generują podatek należny. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Wskazana powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych czyli w sytuacji świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.


Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) nie są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych VAT.

Wyrażoną wyżej generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają w sposób technicznoprawny regulacje zawarte w art. 90 ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, iż jeśli Wnioskodawca ponosi wydatki, w związku z którymi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, to zgodnie z cytowanym przepisem art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy, będącemu podatnikiem VAT, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w części w jakiej poniesione wydatki służą do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W przypadkach gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia podatku VAT i nieuprawniające do tego odliczenia i nie ma możliwości przyporządkowania ponoszonych wydatków do czynności opodatkowanych lub nieopodatkowanych, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ustawy o VAT, który ma na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

W myśl art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 ? art. 90 ust. 2 ustawy.

Dokonując analizy cyt. wyżej przepisów stwierdzić należy, iż na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Ponadto należy podkreślić, iż przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. A zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu. Natomiast nie dotyczą czynności, których wykonanie nie powoduje konsekwencji podatkowych, gdyż nie podlegają one przepisom ustawy.

Fakt ten nie stanowi jednakże przesłanki do przyznania prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wykonywaniem czynności niepodlegających opodatkowaniu. Oznacza to jedynie, że czynności te znajdują się poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług oraz ich wykonywanie, nie może stanowić podstawy do realizowania przewidzianych w niej praw.

Zatem obowiązkiem Wnioskodawcy w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, czy podatek wynikający z otrzymanych faktur związany będzie z czynnościami dającymi prawo do odliczenia czy też czynnościami niedajacymi takiego prawa, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.

Z treści wniosku wynika, że Gmina przystąpiła do realizacji zadania pn. ???. Realizacja zadania polegała na przeprowadzeniu prac termomodernizacyjnych w trzech budynkach oświatowych w szkołach na terenie Gminy (SP B, SP T, Gim. S) oraz zagospodarowaniu terenu wokół SP T (utworzenie placu zabaw i boiska). Prace te wykonywane były w latach 2008-2010.

W ramach zadania Gmina dokonała m.in. termomodernizacji w budynku Szkoły Podstawowej w B. Budynek jest własnością Gminy. Budynek ten nie został przekazany w trwały zarząd, ani w ramach żadnej innej umowy. W budynku tym wynajmowana jest powierzchnia pod sklepik szkolny, ponadto w latach 2009 i 2010 miał miejsce wynajem powierzchni sali gimnastycznej. Wynajem odbywał się na podstawie umów cywilnoprawnych. Stroną tych umów najmu jest Gmina B. Wnioskodawca dokonał wyliczenia procentowego udziału powierzchni wynajmowanej do całej powierzchni szkoły.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego związanego z działalnością opodatkowaną od inwestycji polegającej na termomodernizacji budynku Szkoły Podstawowej w B.

Biorąc pod uwagę opisane okoliczności na tle powołanych przepisów, w przypadku zakupu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi oraz niepodlegającymi podatkowi VAT, należy stwierdzić że Wnioskodawca nabył prawo do odliczenia podatku naliczonego tylko w takiej części, w jakiej nabycie to wiąże się z czynnościami opodatkowanymi (art. 86 ust. 1 ustawy). Oznacza to, że Wnioskodawca zobowiązany jest do wyodrębnienia takiej części podatku naliczonego, którą można przypisać czynnościom opodatkowanym. W związku z tym, iż ani przepisy ustawy, ani przepisy wykonawcze do ustawy nie zawierają zapisu dotyczącego sposobu wyliczenia tych części można przyjąć różne rozwiązania. Każda metoda, o ile odzwierciedla stan faktyczny jest właściwa. Wskazać należy, że wyboru tej metody powinien dokonać sam Wnioskodawca, uwzględniając specyfikę i indywidualne cechy swojej działalności. Warto nadmienić, iż zastosowane przez Wnioskodawcę metody, czy też sposoby, na podstawie których dokona on wydzielenia odpowiedniej kwoty podatku naliczonego muszą odpowiadać wartościom faktycznym i rzeczywistym. Ciężar rzetelnego ustalenia jaka część realizowanej inwestycji związana będzie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, a jaka część wykorzystywana do czynności niedających prawa do odliczenia, spoczywa zawsze na Wnioskodawcy.

W okolicznościach sprawy Wnioskodawca przedstawił udział procentowy powierzchni wykorzystywanej dla czynności opodatkowanych oraz niepodlegających opodatkowaniu. Wobec tego Wnioskodawca ma możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług lub niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak wyżej wskazano, sposób wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną, winien mieć charakter obiektywny, determinowany okolicznościami sprawy. Wybór metody wyodrębnienia kwot podatku naliczonego należy wyłącznie do obowiązków Wnioskodawcy, gdyż to on zna najlepiej specyfikę prowadzonej działalności.


Reasumując, Wnioskodawcy zgodnie z cytowanym przepisem art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z termomodernizacją budynku Szkoły Podstawowej w B w części, w jakiej zakupione towary i usługi służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

Końcowo wskazać należy, iż w niniejszym rozstrzygnięciu nie dokonano oceny prawidłowości zaklasyfikowania czynności wykonywanych przez Gminę do poszczególnych rodzajów działalności ? opodatkowanej oraz będącej poza zakresem opodatkowania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika