możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu polegającego na zakupie wyposażenia (...)

możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu polegającego na zakupie wyposażenia do świetlicy wiejskiej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 lutego 2012r. (data wpływu 1 marca 2012r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło 10 kwietnia 2012r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ???? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ???. Ww. wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło 10 kwietnia 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Stowarzyszenie Ochotnicza Straż Pożarna) w dniu 17 czerwca 2010r. złożyła do Urzędu Marszałkowskiego Województwa wniosek o przyznanie pomocy - oś 4 Leader w ramach PROW 2007-2013, Działanie 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju, w ramach projektu pn. ???. W czasie trwania oceny projektu, wskutek uwag z Urzędu Marszałkowskiego, w uzupełnieniu projektu złożonego w dniu 7 czerwca 2011r. został zmieniony tytuł operacji na ???.

Świetlica wiejska znajdująca się w budynku Ochotniczej Straży Pożarnej pełni ważną funkcje społeczną, jest jedynym miejscem spotkań mieszkańców wsi w różnym przedziale wiekowym. Istniejące pomieszczenie, wykorzystywane jako świetlica wiejska, swoim wyposażeniem nie odpowiada standardom i oczekiwaniom współczesnego społeczeństwa. Nie posiada sprzętu audio i video oraz żadnych innych przedmiotów służących rozrywce, brak jest właściwego oświetlenia oraz ergonomicznych i jednocześnie estetycznie wykonanych mebli. W związku z powyższym konieczne jest właściwe wyposażenie świetlicy. Dzięki temu możliwe będzie zaspokojenie potrzeb społeczno-kulturalno-rekreacyjnych mieszkańców wsi. Wyposażenie świetlicy wiejskiej pozwoli na prowadzenie zebrań wiejskich, organizowanie pogadanek i szkoleń z wykorzystaniem nowoczesnej techniki wizualizacyjnej, organizowanie imprez okolicznościowych z wykorzystaniem techniki audio i video, organizowanie odpoczynku i zabawy dzieci i młodzieży umożliwi korzystanie z nowych osiągnięć, w tym korzystanie z internetu, zapewni integrację społeczeństwa w kulturalnych warunkach, zwiększy atrakcyjność miejscowości oraz przyczyni się do zachowania dziedzictwa kulturowego i historycznego poprzez umożliwienie mieszkańcom dostępu do kultury poprzez projekcję filmów występów i innych atrakcji kulturalnych. Korzystanie ze świetlicy będzie bezpłatne.

Ochotnicza Straż Pożarna nie jest zarejestrowana w urzędzie skarbowym jako podatnik podatku d towarów i usług oraz nie prowadzi działalności gospodarczej.

Interpretacja będzie stanowić załącznik do wniosku o płatność na etapie refundowania wydatków.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie, które wpłynęło 10 kwietnia 2012r. w ramach realizacji projektu OSP zakupiła sprzęt AGD, szafki kuchenne, sprzęt RTV oraz meble codziennego użytku. Wydatki na realizację projektu zostały udokumentowane fakturami VAT, wystawionymi na OSP. OSP nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie, które wpłynęło 10 kwietnia 2012r.):

Czy OSP ma możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ??? ...

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie, które wpłynęło 10 kwietnia 2012r.):

OSP nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ???.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.

odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako ?podatnicy VAT czynni?, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w dniu 17 czerwca 2010r. złożył do Urzędu Marszałkowskiego Województwa wniosek o przyznanie pomocy - oś 4 Leader w ramach PROW 2007-2013, Działanie 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju, w ramach projektu pn. ???. W czasie trwania oceny projektu został zmieniony tytuł projektu na ???.

W ramach realizacji projektu Wnioskodawca zakupił sprzęt AGD, szafki kuchenne, sprzęt RTV oraz meble codziennego użytku. Wydatki na realizację projektu zostały udokumentowane fakturami VAT, wystawionymi na Wnioskodawcę.

Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług ? Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT a zatem dokonane zakupy nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny.

Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki na realizację projektu pn. ???.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ???, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na treści wniosku, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika