Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z inwestycją (...)

Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z inwestycją udostępnianą użytkownikom bezpłatnie oraz Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z inwestycją planowaną do dzierżawy w ramach realizacji projektu ???

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) ? Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 lutego 2014 r. (data wpływu 25 lutego 2014 r.) uzupełnionym pismem z 15 kwietnia 2014 r. (data wpływu 22 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z inwestycją udostępnianą użytkownikom bezpłatnie oraz
  • prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z inwestycją planowaną do dzierżawy

w ramach realizacji projektu ??? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2014 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z 15 kwietnia 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z inwestycją udostępnianą użytkownikom bezpłatnie oraz
  • prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z inwestycją planowaną do dzierżawy,

w ramach realizacji projektu ?...?.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego:


W dniu 25 lipca 2011 r. została podpisana umowa o dofinansowanie projektu pn. ?w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ? na lata 2007?2013 pomiędzy Gminą ?(Wnioskodawca) a Zarządem Województwa ?. Celem dopełnienia formalności oraz zgodnie z wymogami Instytucji Zarządzającej ..., tj. Urzędu Marszałkowskiego Województwa ?, do umowy o dofinansowanie zostało złożone oświadczenie Gminy zobowiązujące do przedstawienia informacji czy beneficjent jest płatnikiem podatku VAT i czy ma możliwość odzyskania podatku VAT w ramach realizowanego projektu.

Z tytułu wykonania projektu Gmina reguluje zobowiązania za wykonane w ramach projektu prace na podstawie rachunków oraz faktur VAT.

Przedmiotem projektu jest budowa systemu technicznego, składającego się z ok. 35 km sieci światłowodowej na istniejącej podbudowie słupów energetycznych oraz 10 km sieci w kanalizacji teletechnicznej na terenie Gminy. Inwestycja obejmuje również zakup i montaż 18 sztuk Infokiosków i 18 sztuk Hot-Spotów, które przyczyniają się do upowszechniania dostępu do Internetu na obszarach zagrożonych wykluczeniem cyfrowym. Projektem objęta zostanie jednostka administracji samorządowej, jednostki jej podległe oraz obiekty użyteczności publicznej (w tym między innymi szkoły, remizy OSP, placówki kulturalno-oświatowe) łącznie 28 jednostek.

Projekt objęty był mieszanym poziomem dofinansowania. Dla kategorii wydatków związanych z dokumentacją przygotowawczą (studium wykonalności, Programem Funkcjonalno-Użytkowym), projektem wykonawczo-budowlanym, wyposażeniem lokalizacji węzłowej, zasilaniem lokalizacji węzłowej i UPS, szafami lokalizacji końcowych, zasilaniem lokalizacji końcowych, rurą ... i studniami kablowymi, wyposażeniem centrum nadzoru sieci, oprogramowaniem na potrzeby sieci, Hot-Spotami wewnętrznymi, Hot-Spotami zewnętrznymi, Infokioskami (PIAP) wewnętrznymi, Infokioskami (PIAP) zewnętrznymi, Serwisem technicznym ?...?, pełnieniem funkcji inżyniera projektu oraz promocją projektu poziom dofinansowania wynosił 85%. Dla kategorii wydatków związanych z pomocą publiczną, tzn. dla budowy kabli ADSS oraz urządzeń aktywnych poziom dofinansowania wynosił 40%, przy czym podatek VAT w przypadku tych dwóch kategorii był kosztem niekwalifikowanym.

Właścicielem produktów po zakończeniu inwestycji pozostanie Gmina. Infrastruktura wykonana w ramach projektu objęta 85% poziomem dofinansowania będzie udostępniana bezpłatnie użytkownikom. Infrastrukturę, która była objęta 40% poziomem dofinansowania planuje się wydzierżawiać. Zgodnie ze stanowiskiem przedstawionym przez Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym województwa śląskiego na lata 2007?2013 mając na względzie przepisy prawne mające zastosowanie do przedmiotowego przypadku, tj. ustawę z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675 ze zm.), szczególnie art. 27, oraz ustawę z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. Nr 171, poz. 1800 ze zm.) szczególnie art. 139 nie ma przeszkód, by w projekcie polegającym na budowie sieci szerokopasmowej, w części przeznaczonej pod wydzierżawienie zainteresowanym operatorom (i objętej w związku z tym pomocą publiczną udzieloną na podstawie rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 7 grudnia 2009 r. w sprawie udzielania pomocy na inwestycje w zakresie: energetyki, infrastruktury telekomunikacyjnej, infrastruktury sfery badawczo-rozwojowej, lecznictwa uzdrowiskowego w ramach regionalnych programów operacyjnych (Dz.U. Nr 214, poz. 1661), zastosować za wydzierżawienie dla tej części infrastruktury stawki rynkowe, nawet jeśli w konsekwencji prowadzić to będzie do osiągania dochodu. Realizacja projektu ma więc w części objętej 40% poziomem pomocy a tym samym podlegającej dzierżawie związek ze sprzedażą opodatkowaną, a więc nabywane w tej części towary i usługi związane z projektem mają związek z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że infrastruktura wykonana w ramach projektu objęta 85% poziomem dofinansowania, która będzie udostępniana bezpłatnie nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych przez Gminę, nie będzie generowała dla Gminy obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Gminie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją części projektu ??? dofinansowanego, w części poziomem 85 %, ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ? na lata 2007?2013?
  2. Czy Gminie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją części projektu ??? dofinansowanego, w części poziomem 40% w zakresie planowanym do dzierżawy, ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ? na lata 2007?2013?

Stanowisko Wnioskodawcy:

1.Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina w części projektu objętego 85% poziomem dofinansowania tzn. dokumentacji przygotowawczej (studium wykonalności, Programu Funkcjonalno-Użytkowego), projektu wykonawczo-budowlanego, wyposażenia lokalizacji węzłowej, zasilania lokalizacji węzłowej i UPS, szaf lokalizacji końcowych, zasilania lokalizacji końcowych, rur ... i studni kablowych, wyposażenia centrum nadzoru sieci, oprogramowania na potrzeby sieci, Hot-Spotów wewnętrznych, Hot-Spotów zewnętrznych, Infokiosków (PIAP) wewnętrznych, Infokiosków (PIAP) zewnętrznych, serwisu technicznego ?...?, funkcji Inżyniera projektu oraz promocji projektu nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywała do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Gmina nie ma prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur za realizację projektu w wyżej wymienionej części, gdyż nie jest to wydatek związany ze sprzedażą opodatkowaną.

2.Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina część projektu objętą 40% poziomem dofinansowania tzn. budowę kabli ADSS oraz urządzenia aktywne planuje wykorzystywać do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Gmina ma prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur za realizację projektu w wyżej wymienionej części, gdyż jest to wydatek związany ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 38 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r., poz. 35), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z uwagi na konstrukcję podatku od towarów i usług (opartą na zasadzie potrącalności w danej fazie obrotu), podatek ten jest z punktu widzenia jego podatników neutralny, gdyż pełnią oni jedynie rolę jego płatników, przerzucając jego ekonomiczny ciężar na kolejnych nabywców, czyli finalnie na konsumentów. Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związana jest jednak z wykonaniem przez podatnika takich czynności, które podlegają ustawie o podatku od towarów i usług, zaś jeśli dana czynność ustawie tej nie podlega, to nie powstaje ani obowiązek w zakresie podatku należnego, ani uprawnienie w zakresie podatku naliczonego.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycja ta musi być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 594 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, że Gmina realizuje projekt pn. ???. Przedmiotem projektu jest budowa systemu technicznego, składającego się z sieci światłowodowej na istniejącej podbudowie słupów energetycznych oraz sieci w kanalizacji teletechnicznej na terenie Gminy. Inwestycja obejmuje również zakup i montaż 18 sztuk Infokiosków i 18 sztuk Hot-Spotów, które przyczyniają się do upowszechniania dostępu do Internetu na obszarach zagrożonych wykluczeniem cyfrowym. (Projektem objęta zostanie jednostka administracji samorządowej, jednostki jej podległe oraz obiekty użyteczności publicznej m.in. szkoły, remizy OSP, placówki kulturalno-oświatowe (łącznie 28 jednostek). Z tytułu wykonania projektu Gmina reguluje zobowiązania za wykonane w ramach projektu prace na podstawie rachunków oraz faktur VAT. Właścicielem produktów po zakończeniu inwestycji pozostanie Gmina.

Ww. projekt objęty był mieszanym poziomem dofinansowania:

Dla kategorii wydatków związanych z dokumentacją przygotowawczą (studium wykonalności, programem funkcjonalno-użytkowym), projektem wykonawczo-budowlanym, wyposażeniem lokalizacji węzłowej, zasilaniem lokalizacji węzłowej i UPS, szafami lokalizacji końcowych, zasilaniem lokalizacji końcowych, rurą ... i studniami kablowymi, wyposażeniem centrum nadzoru sieci, oprogramowaniem na potrzeby sieci, Hot-Spotami wewnętrznymi, Hot-Spotami zewnętrznymi, Infokioskami (PIAP) wewnętrznymi, Infokioskami (PIAP) zewnętrznymi, serwisem technicznym, pełnieniem funkcji inżyniera projektu oraz promocją projektu poziom dofinansowania wynosił 85%. Infrastruktura wykonana w ramach projektu objęta 85% poziomem dofinansowania będzie udostępniana bezpłatnie użytkownikom. Infrastruktura ta nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych przez Gminę, nie będzie generowała dla Gminy obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

Natomiast dla kategorii wydatków związanych z pomocą publiczną (budowa kabli ADSS oraz urządzeń aktywnych) poziom dofinansowania wynosił 40%. Infrastrukturę, która była objęta 40% poziomem dofinansowania Gmina planuje wydzierżawiać. Realizacja projektu ma więc w części objętej 40% poziomem pomocy a tym samym podlegającej dzierżawie związek ze sprzedażą opodatkowaną, a więc nabywane w tej części towary i usługi związane z projektem mają związek z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W pierwszej kolejności należy odnieść się do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją części projektu pn. ??? dofinansowanego, w części poziomem 85%, ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ? na lata 2007?2013.

Stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cyt. przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano na wstępie obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W przedstawionej sprawie związek taki nie wystąpi w przypadku dokonanych w ramach projektu zakupów związanych z infrastrukturą objętą 85% poziomem dofinansowania, gdyż infrastruktura ta będzie udostępniana bezpłatnie, nie będzie generowała dla Gminy obrotu opodatkowanego podatkiem VAT, nie będzie więc wykorzystywana do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych.

W konsekwencji, Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących tej części inwestycji wykonanej w związku z realizacją projektu pn. ???, który został objęty 85% poziomem dofinansowania.

Odnosząc się natomiast do drugiej sytuacji prawnopodatkowej, a dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją części projektu ??? dofinansowanego, w części poziomem 40% w zakresie planowanym do dzierżawy, ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ?na lata 2007?2013 należy stwierdzić, że została spełniona podstawowa przesłanka umożliwiająca prawo do odliczenia podatku tj. związek dokonanych nabyć z realizacją czynności opodatkowanych. Z treści złożonego wniosku jednoznacznie wynika, że Gmina infrastrukturę, która była objęta 40% dofinansowaniem planuje wydzierżawić zainteresowanym operatorom. Jak wskazał Wnioskodawca realizacja projektu w tej części ma związek ze sprzedażą opodatkowaną.

Zatem w związku z faktem, że zakupione w ramach projektu towary i usługi dotyczące inwestycji planowanej do dzierżawy są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem towarów i usług dotyczących inwestycji dofinansowanej na poziomie 40% powstałej w wyniku realizacji projektu pn. ???.

Podsumowując, w związku z realizacją projektu pn. ??? Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie inwestycji realizowanej w ramach projektu dofinansowanego na poziomie 85%, udostępnianej użytkownikom bezpłatnie natomiast ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dotyczących inwestycji wykonanej w ramach projektu objętego 40% dofinansowaniem, planowanej do dzierżawy.

W konsekwencji stanowisko zgodnie z którym:

  1. Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących realizacji projektu w części udostępnianej bezpłatnie (objętej 85% dofinansowaniem), gdyż nie jest to wydatek związany ze sprzedażą opodatkowaną,
  2. Gmina ma prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących realizacji projektu w części planowanej do dzierżawy (objętej 40% dofinansowaniem) gdyż jest to wydatek związany ze sprzedażą opodatkowaną

-jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ?, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika