prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie

prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 13 marca 2009r. (data wpływu 18 marca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2009r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza dokonać zakupów olejów smarowych zwolnionych z podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie. W przypadku zakupów wyrobów akcyzowych oznaczonych kodem CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99 - podmiot dokonujący ich zakupu i zużywający je na cele inne niż napędowe lub opałowe w celu skorzystania ze zwolnienia musi spełnić określone ustawą i rozporządzeniem warunki.

Warunkiem zwolnienia od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest między innymi prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego handlowca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie. Ewidencja ta zgodnie z art. 32 ust. 8 powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczenia oraz informacje o dokumentach dostawy. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lutego 2009r. w sprawie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ewidencji tych wyrobów oraz wykazu środków skażających alkohol etylowy służącego do stosowania zwolnień od akcyzy (Dz. U. z 2009 Nr 32 poz. 25) określa szczegółowy zakres danych jakie powinna zawierać ewidencja wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie i sposób ich prowadzenia.

Paragraf 4 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia wymaga od sprzedającego i zużywającego wyroby zwolnione określenia w szczególności:

  1. opisów wyrobów oraz ich kody CN,
  2. numery identyfikacyjne, liczbę i rodzaj opakowań,
  3. podstawę prawną dokonanego zwolnienia od akcyzy,
  4. ilość wyrobów zwolnionych w jednostkach miary stosowanych przy obliczeniu akcyzy, natomiast dokument dostawy, którego wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia nie zawiera ww. danych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w dokumencie dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy powinny być wyspecyfikowane numery identyfikacyjne, ilość i rodzaj opakowań, pomimo ich braku we wzorze przedmiotowego dokumentu...

  2. Czy w przypadku braku wyspecyfikowania w dokumencie dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy numerów identyfikacyjnych, ilości i rodzaju opakowań podmiotowi zużywającemu w dalszym ciągu przysługuje prawo do zwolnienia od akcyzy...

  3. Czy w przypadku braku wyspecyfikowania w dokumencie dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy numerów identyfikacyjnych, ilości i rodzaju opakowań, podmiot zużywający powinien wprowadzić do prowadzonej ewidencji przedmiotowe informacje bezpośrednio z oznaczeń widocznych na opakowaniach (numery identyfikacyjne i rodzaj opakowań), a ilość na podstawie faktycznej ilości dostarczonych opakowań...

  4. Czy w przypadku braku wyspecyfikowania w dokumencie dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy numerów identyfikacyjnych, ilości i rodzaju opakowań i jednocześnie braku widocznych oznaczeń w tym zakresie na dostarczonych opakowaniach, podmiot zużywający jest zobowiązany do dokonania ich oznaczenia we własnym zakresie...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Mimo że we wzorze dokumentu dostawy, stanowiącego załącznik nr 1 do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 26 lutego 2009r. w sprawie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ewidencji tych wyrobów oraz wykazu środków skażających alkohol etylowy służącego do stosowania zwolnień od akcyzy (Dz. U. Nr 32, poz. 251) nie przewidziano konieczności umieszczania tego rodzaju informacji, to obowiązek ten wynika pośrednio z wymagań w zakresie danych dotyczących wyrobów zwolnionych, narzuconych na ewidencję wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określonych w § 4 ust 2 pkt 2 powołanego Rozporządzenia:

'2) dane dotyczące wyrobów zwolnionych, odpowiednio, wyprowadzonych ze składu podatkowego, dostarczonych, zużytych, importowanych lub nabytych wewnątrzwspólnotowo:

  1. opis wyrobów oraz ich kod CN,
  2. numery identyfikacyjne, liczbę i rodzaj opakowań,
  3. podstawę prawną dokonanego zwolnienia od akcyzy,
  4. ilość wyrobów zwolnionych w jednostkach miary stosowanych przyobliczeniu akcyzy;'.

Zdaniem Wnioskodawcy, umieszczanie tego rodzaju informacji w dokumencie dostawy jest niezbędne dla umożliwienia organom kontrolującym, jak to zostało uzasadnione w komentarzu do projektu tego rozporządzenia: 'Zgodnie z projektem w ewidencji należy wykazywać ilość wyrobów zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, w sposób umożliwiający ich sprawną identyfikację oraz śledzenie ich przemieszczania i przeznaczenia.

Rozporządzenie określa szczegółowo dane, które należy wprowadzać do ewidencji oraz termin i sposób ich wprowadzania, z uwzględnieniem formy, w której ewidencja jest prowadzona (papierowa lub elektroniczna).', sprawną identyfikację oraz śledzenie przemieszczania i przeznaczenia wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie i co do właściwości, spoczywa na dostawcy. W związku z powyższym powinien on umieszczać w dokumencie dostawy lub w załączniku do niego informacje identyfikujące opakowania w sposób umożliwiający prawidłowe prowadzenie ewidencji przez podmiot odbierający dostawę.

Ad.2.

Niedopełnienie obowiązku znakowania opakowań lub brak w dokumencie dostawy, informacji o opakowaniach umożliwiających sprawną identyfikację wyrobów zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, nie może skutkować obciążeniem odbiorcy wyrobów (podmiotu zużywającego) podatkiem akcyzowym z tytułu niespełnienia wymogów formalnych (brak w ewidencji informacji o numerach identyfikacyjnych, ilości i rodzaju opakowań). Taka interpretacja prawna byłaby karaniem podmiotu odbierającego za czyny niezawinione i w swej istocie niezgodna z zasadą sprawiedliwości społecznej, a co za tym idzie podmiot odbierający powinien zachować prawo do zwolnienia z akcyzy pod warunkiem spełnienia wszystkich pozostałych warunków uzyskania zwolnienia, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008r. (Dz.U. Nr 03, poz. 11).

Ad.3.

W ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych z akcyzy ze względu na ich przeznaczenie powinny być umieszczane wyłącznie informacje znajdujące potwierdzenie w dokumentach źródłowych, a co za tym idzie brak w dowodzie dostawy informacji o numerach identyfikacyjnych, rodzaju i liczbie opakowań uniemożliwia podmiotowi zużywającemu wprowadzenie tych danych do ewidencji.

Zdaniem pytającego w sytuacji braku przedmiotowych danych w dowodzie dostawy, odbiorca po bezskutecznym wezwaniu dostawcy do uzupełnienia brakujących informacji lub naniesienia numerów identyfikacyjnych na opakowania, powinien jedynie zamieścić w ewidencji adnotację o stwierdzonych brakach w zakresie możliwości sprawnej identyfikacji wyrobów zwolnionych z akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Ad. 4.

Podmiot zużywający nie jest uprawniony do znakowania opakowań wyrobów akcyzowych, a dokonanie tej czynności spoczywa na producencie tych wyrobów lub podmiocie pośredniczącym w obrocie, dokonującym konfekcjonowania przedmiotowych wyrobów. Oznaczanie opakowań wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot zużywający stałoby w sprzeczności z zachowaniem funkcji numeru identyfikacyjnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009r. Nr 3, poz. 11) wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy. W poz. 27 ww. załącznika pod kodem CN 2710 wymieniono oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70 % masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

W myśl art. 39 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, wprowadzić zwolnienia od akcyzy w przypadku, gdy:

  1. uzasadnia to ważny interes związany z bezpieczeństwem publicznym, obronnością państwa, bezpieczeństwem paliwowym państwa lub ochroną środowiska,
  2. wynika to z przepisów prawa Wspólnoty Europejskiej,
  3. wynika to z umów międzynarodowych,
  4. wynika to z konieczności uniknięcia wielokrotnego opodatkowania wyrobów akcyzowych,
  5. na podstawie przepisów prawa celnego wyroby akcyzowe są zwolnione od należności celnych przywozowych
    - określając szczegółowy zakres oraz warunki i tryb ich stosowania, uwzględniając specyfikę obrotu zwolnionymi wyrobami akcyzowymi oraz konieczność zapewnienia właściwej kontroli.

Na mocy § 10 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 32, poz. 228) zwalnia się od akcyzy oleje smarowe oznaczone kodem CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, czyli wyłącznie w przypadku:

  1. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub
  2. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub
  3. dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub
  4. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub
  5. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub
  6. importu przez podmiot pośredniczący, lub
  7. importu przez podmiot zużywający, lub
  8. zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.
    - jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Zgodnie z § 1 pkt 1 i 2 rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 26 lutego 2009r. w sprawie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ewidencji tych wyrobów oraz wykazu środków skażających alkohol etylowy służącego do stosowania zwolnień od akcyzy (Dz. U. Nr 32, poz. 251), zwane dalej rozporządzeniem o ewidencji określa się, m.in.:

  1. wzór i sposób stosowania dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, zwanego dalej 'dokumentem dostawy', oraz podmioty, które go wystawiają;
  2. szczegółowy zakres danych, jakie powinna zawierać ewidencja wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie i sposób jej prowadzenia.

W myśl § 3 ust. 1 i ust. 7 ww. rozporządzenia dokument dostawy jest wystawiany przez:

  1. podmiot prowadzący skład podatkowy - w przypadku dostarczania wyrobów zwolnionych z jego składu podatkowego do podmiotu pośredniczącego lub podmiotu zużywającego;
  2. podmiot pośredniczący - w przypadku importu przez niego wyrobów zwolnionych oraz w przypadku dostarczania od niego wyrobów zwolnionych do podmiotu zużywającego;
  3. zarejestrowanego handlowca - w przypadku dostarczania od niego wyrobów zwolnionych nabytych wewnątrzwspólnotowo do podmiotu zużywającego;
  4. podmiot zużywający - w przypadku importu przez niego wyrobów zwolnionych.

Wzór dokumentu dostawy określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.

Stosownie do § 4 ust. 1 pkt 1 lit. c, pkt 2-4 oraz ust. 2 rozporządzenia o ewidencji, ewidencja powinna zawierać m.in. następujące dane aktualną ilość, wyrażoną w jednostkach miary stosowanych przy obliczeniu akcyzy wyrobów zwolnionych importowanych ? w przypadku podmiotu zużywającego;

  • datę wysłania lub odbioru wyrobów zwolnionych,
  • dane niezbędne do ustalenia miejsca odbioru wyrobów zwolnionych ? w przypadku podmiotu pośredniczącego, podmiotu zużywającego i zarejestrowanego handlowca,
  • datę i numery identyfikujące dokument dostawy lub inny dokument, na podstawie którego wyroby zwolnione zostały wyprowadzone ze składu podatkowego, dostarczone zużyte, importowane lub nabyte wewnątrwspólnotowo. W ewidencji określa się w szczególności:
  1. datę wyprowadzenia ze składu podatkowego, dostarczenia, zużycia, importu lub nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów zwolnionych;
  2. dane dotyczące wyrobów zwolnionych, odpowiednio, wyprowadzonych ze składu podatkowego, dostarczonych, zużytych, importowanych lub nabytych wewnątrzwspólnotowo:
    a)    opis wyrobów oraz ich kod CN,
    b)    numery identyfikacyjne, liczbę i rodzaj opakowań,
    c)    podstawę prawną dokonanego zwolnienia od akcyzy,
    d)    ilość wyrobów zwolnionych w jednostkach miary stosowanych przy obliczeniu akcyzy;
  3. łączną ilość wyrobów zwolnionych według kodów CN, wyprowadzonych ze składu podatkowego, dostarczonych, zużytych, importowanych lub nabytych wewnątrzwspólnotowo, obliczoną narastająco od początku roku kalendarzowego;
  4. ilość wyrobów zwolnionych i datę ich dostarczenia przez podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego handlowca podmiotowi zużywającemu - w przypadku podmiotu pośredniczącego i zarejestrowanego handlowca;
  5. ilość wyrobów zwolnionych i datę ich zużycia na cele uprawniające do zwolnienia - w przypadku podmiotu zużywającego oraz podmiotu prowadzącego skład podatkowy i zarejestrowanego handlowca, występujących jako podmioty zużywające;
  6. łączną ilość wyrobów zwolnionych, o których mowa w pkt 4 i 5, według kodów CN - obliczoną narastająco od początku roku kalendarzowego;
  7. datę wystawienia i numery identyfikujące dokument dostawy wystawiony przez podmiot prowadzący ewidencję - w przypadku przemieszczania wyrobów zwolnionych przez ten podmiot do podmiotu pośredniczącego lub zużywającego.

Z przytoczonych przepisów wynika, iż ustawodawca narzucił na podmiot zużywający wyroby akcyzowe korzystające ze zwolnienia ze względu na przeznaczenie szczegółowy sposób prowadzenia ewidencji. Ewidencja ta winna zawierać o wiele bardziej szczegółowe dane, odnośnie przedmiotowych wyrobów, niż dokument dostawy. Jednym z tych dodatkowych elementów które winna zawierać ewidencja są numery identyfikacyjne wyrobów zwolnionych ze względu na przeznaczenie oraz liczbę i rodzaj opakowań tych wyrobów.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na regulacje zawarte w art. 32 ust. 5-13 które określają warunki zwolnienia od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie. I tak warunkami tymi są:

  • objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego handlowca, w wysokościzobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
  • dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej 'dokumentem dostawy';
  • prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego handlowca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia.

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy. Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona.

Dokument dostawy może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Wspólnoty Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy. Nabywca wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy.

Podmiot zużywający będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nabywającą wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do okazania dostarczającemu dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, w celu potwierdzenia jego tożsamości.

Podmiot, który dostarcza wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi zużywającemu, o którym mowa w ust. 12, jest obowiązany odmówić wydania tych wyrobów w przypadku, gdy podmiot zużywający odmawia okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość lub gdy dane podane przez podmiot zużywający do dokumentu dostawy nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić co następuje:

Ad.1.

Dostawca nie ma obowiązku wyszczególnienia na dokumencie dostawy numerów identyfikacyjnych, liczbę i rodzaj opakowań wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie. Dostawca jest bowiem zobowiązany do wypełnienia wszystkich pozycji dokumentu dostawy zgodnie z obowiązującym wzorem.

Ad.2.

Mając na uwadze wymogi jakie powinien spełniać dokument dostawy jak również warunki zwolnienia wyrobów akcyzowych ze względu na przeznaczenie należy stwierdzić, że brak danych w zakresie numerów identyfikacyjnych, liczby i rodzaju opakowań na dokumencie dostawy pozostaje bez wpływu na zwolnienie przedmiotowych wyrobów.

Ad.3.

Jak wskazano wyżej ewidencja wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie prowadzona przez zużywającego winna zawierać numery identyfikacyjne, wyrobów zwolnionych, liczbę i rodzaj opakowań tym samym w sytuacji jeżeli ww. dane nie wynikają z żadnego otrzymanego przez Wnioskodawcę dokumentu wówczas Wnioskodawca może wprowadzić ww. dane do ewidencji bezpośrednio z oznaczeń widocznych na opakowaniach, jeżeli takowe istnieją, a ilość i rodzaj opakowań na podstawie faktycznej ilości dostarczonych opakowań.

Zauważyć również należy, iż otrzymujący wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na przeznaczenie może również nadać własne numery identyfikacyjne otrzymanych wyrobów. Przy czym stwierdzić należy, iż wymóg zamieszczenia w ewidencji numerów identyfikacyjnych wyrobów nie jest wymogiem bezwzględnie obowiązującym.

Ad.4.

W sytuacji braku widocznych oznaczeń na opakowaniach nabytych ww. wyrobów zwolnionych z akcyzy, a niezbędnych do prawidłowego prowadzenia ewidencji oraz braku dokumentów z których wynikałyby przedmiotowe dane Wnioskodawca może w własnym zakresie oznaczyć i wprowadzić do prowadzonej ewidencji, oznaczenie przedmiotowych wyrobów.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, oceniane całościowo należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika