Czy Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT od inwestycji.

Czy Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT od inwestycji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy K, przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2007 r. (data wpływu 5 listopada 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 stycznia 2008 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT zawartego w nakładach związanych z realizacją projektu pod nazwą ?Wsparcie stypendialne uczniów Liceum Ogólnokształcącego w roku szkolnym 2006 - 2007? - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 5 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 29 stycznia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT zawartego w nakładach związanych z realizacją projektu pod nazwą ?Wsparcie stypendialne uczniów Liceum Ogólnokształcącego w roku szkolnym 2006 - 2007?.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina zrealizowała projekt pod nazwą ?Wsparcie stypendialne uczniów Liceum Ogólnokształcącego w roku szkolnym 2006 ? 2007?. Projekt zrealizowany został w ramach priorytetu II ZPORR ? wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, działanie 2.2 ? wyrównanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne.

Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie i umową zawartą z samorządem Województwa podatek VAT był kosztem kwalifikowanym projektu.

Gmina opracowała regulamin przyznawania i przekazywania stypendiów w roku szkolnym 2006 ? 2007. W regulaminie ustalono minimalną wysokość stypendiów na 100 zł w przeliczeniu na jeden miesiąc. Wypłacone stypendia były nieco wyższe. Maksymalna wysokość stypendium wypłacona w ramach projektu wyniosła 117,39 zł w przeliczeniu na jeden miesiąc. Wypłaty stypendiów dokonywano w oparciu o dane o frekwencji uczniów oraz na podstawie oświadczeń, iż stypendium będzie wykorzystywane na cele związane z edukacją danego ucznia.

W celu realizacji projektu dokonano zakupu materiałów biurowych i promocyjnych. Dokonano również wypłaty wynagrodzenia związanego z obsługą księgową projektu. Materiały zakupione w ramach projektu służyły wyłącznie na potrzeby realizowanego projektu i w przyszłości nie będą udostępniane w takich celach jak najem, dzierżawa czy odpłatne udostępnianie.

Gmina realizując ww. projekt nie mogła w żaden sposób odzyskać podatku VAT, nie mogła skorzystać z odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku VAT zawartego na fakturach VAT dokumentujących ww. projekt w jakikolwiek sposób w systemie VAT lub poza nim...

Zdaniem Wnioskodawcy Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT zawartego na fakturach VAT dokumentujących ww. projekt zarówno w systemie VAT i poza nim.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina zrealizowała projekt pod nazwą ?Wsparcie stypendialne uczniów Liceum Ogólnokształcącego w roku szkolnym 2006 - 2007?.

W celu realizacji projektu dokonano zakupu materiałów biurowych i promocyjnych. Dokonano również wypłaty wynagrodzenia związanego z obsługą księgową projektu. Materiały zakupione w ramach projektu służyły wyłącznie na potrzeby realizowanego projektu i w przyszłości nie będą udostępniane w takich celach jak najem, dzierżawa czy odpłatne udostępnianie.

Zatem mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i prawny nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu, nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym nie będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizowania przedmiotowej inwestycji.

Wobec powyższego stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę uznać należy za prawidłowe.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Mogą one jedynie dokonać oceny czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, co też w przedmiotowej sprawie tut. organ uczynił. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków przyznanych na realizację danego zadania. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika