Brak możliwości odliczenia podatku VAT oraz otrzymania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją (...)

Brak możliwości odliczenia podatku VAT oraz otrzymania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ???

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) ? Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 lutego 2014 r. (data wpływu 27 lutego 2014 r.) uzupełnionym pismem z 8 maja 2014 r. (data wpływu 13 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT oraz otrzymania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ??? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2014 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z 8 maja 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT oraz otrzymania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ???.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego:


Miasto ? (Wnioskodawca) otrzymało dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ? na lata 2007?2013 na realizację projektu pn. ???. Z uwagi na fakt, że Miasto jako samorządowa osoba prawna z założenia wykonuje swoje zadania poprzez własne jednostki organizacyjne, we wniosku aplikacyjnym założono, że realizacją projektu zajmie się Urząd Miasta.

Jednym z warunków podpisania umowy o dofinansowanie z Instytucją Zarządzającą ... jest dostarczenie informacji z Biura Krajowej Informacji Podatkowej dotyczącej potwierdzenia, że beneficjent nie może w ramach projektu odzyskać podatku VAT. W tym przypadku przez beneficjenta należy rozumieć Miasto działające przez Urząd Miasta. Przedmiotem projektu będzie budowa parku tematycznego przy ul. ?. Celem generalnym przedsięwzięcia jest wzrost konkurencyjności turystycznej Miasta. W wyniku realizacji projektu powstanie nowy produkt turystyczny w postaci parku tematycznego o charakterze ponadlokalnym i tematyce rekreacyjno-edukacyjnej. Nowy produkt wykorzystywać będzie pełni specyficzne walory terenu, na którym powstanie park.

W ramach parku tematycznego planowane jest wykonanie następujących elementów:

  • ogrody kolekcje,
  • nasadzenia poza ogrodami kolekcji wraz z trawnikami,
  • urządzenia eksperymentalne,
  • plac zabaw - kamienie wspinaczkowe,
  • place zabaw,
  • boisko wielofunkcyjne,
  • mała architektura,
  • place i ścieżki utwardzone,
  • mostek pieszo-rowerowy.

Na potrzeby wykonania ww. części parku tematycznego niezbędne będzie wykonanie prac obejmujących budowę kanalizacji deszczowej, instalacji wodociągowej wraz z systemem zraszania, instalacji elektrycznej, zarurowanie rowu kanalizacji deszczowej i przebudowa wylotu do rzeki ? Dodatkowo niezbędna będzie wycinka drzew porastających teren przyszłej inwestycji. Usługi zakupione w ramach projektu obciążone są podatkiem VAT. Podmiotem realizującym przedsięwzięcie będzie Urząd Miasta. Po realizacji projektu infrastruktura zarządzana będzie przez Zarząd Zieleni Miejskiej ? jednostkę budżetową Miasta.

Miasto Rybnik nie będzie miało możliwości odliczenia podatku VAT. Wynika to z faktu, że Beneficjent nie będzie prowadził sprzedaży opodatkowanej z wykorzystaniem infrastruktury wytworzonej w ramach projektu, usługi zakupione w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności podatkowych (w analizie finansowej założono, że Beneficjent nie uzyska żadnych przychodów z przedsięwzięcia, infrastruktura będąca przedmiotem projektu będzie miała charakter nieodpłatny, ogólnodostępny). W związku z tym podatek VAT zaliczony został do kosztów kwalifikowanych projektu.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że inwestycja będzie realizowana w okresie od 22 kwietnia 2014 r. do 29 sierpnia 2014 r. towary i usługi związane z realizacją projektu pn. ??? nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy w odniesieniu do projektu ??? realizowanego przez Urząd Miasta ? jednostkę organizacyjną samorządowej osoby prawnej Miasta, istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części oraz otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W odniesieniu do projektu pn. ??? Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości ani w części oraz nie ma możliwości otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 38 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r., poz. 35), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycja ta musi być związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

Podatnikami w myśl art. 15 ust. 1 ustawy, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r.) obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z ust. 6 ww. artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE. L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2013 r. poz. 594 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, m.in. w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, że Miasto realizuje w okresie od 22 kwietnia 2014 r. do 29 sierpnia 2014 r. projekt pn. ???. Przedmiotem projektu będzie budowa parku tematycznego. Generalnym celem przedsięwzięcia jest wzrost konkurencyjności turystycznej miasta. W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca wykona następujące elementy: ogrody kolekcje, nasadzenia poza ogrodami kolekcji wraz z trawnikami, urządzenia eksperymentalne, plac zabaw ? kamienie wspinaczkowe, place zabaw, boisko wielofunkcyjne, mała architektura, place i ścieżki utwardzone i mostek pieszo-rowerowy. Niezbędne będzie również wykonanie prac obejmujących budowę kanalizacji deszczowej, instalacji wodociągowej z systemem zraszania, instalacji elektrycznej, zarurowanie rowu kanalizacji deszczowej, przebudowa wylotu do rzeki oraz wycinka drzew porastających teren przyszłej inwestycji. Po realizacji projektu infrastruktura zarządzana będzie przez Zarząd Zieleni Miejskiej ? jednostkę budżetową Miasta. Wnioskodawca nie uzyska żadnych przychodów z przedsięwzięcia a infrastruktura będąca przedmiotem projektu będzie miała charakter nieodpłatny, ogólnodostępny. Towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Analizując kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu polegającego na budowie ogólnodostępnego parku tematycznego, należy jeszcze raz zauważyć, że prawo to przysługuje w zakresie w jakim zakupy bezspornie związane są z realizowaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Katalog czynności opodatkowanych podatkiem VAT zawarty jest w art. 5 ust. 1 pkt 1, w myśl którego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie natomiast do art. 1 pkt 22 ustawy o VAT, odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, stanowią sprzedaż. Wnioskodawca wskazał, że nie będzie prowadził sprzedaży opodatkowanej z wykorzystaniem infrastruktury wytworzonej w ramach omawianego projektu. Oznacza to, że Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał powstałej infrastruktury do czynności odpłatnych, natomiast nieodpłatne świadczenie usług co do zasady nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Za odpłatne świadczenie usług, stosownie do art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r. uznaje się również użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zatem nieodpłatne świadczenie podlega opodatkowaniu jeżeli nie wpisuje się w cel prowadzonej działalności gospodarczej. Biorąc pod uwagę treść powołanych przepisów o samorządzie gminnym należy stwierdzić, że nieodpłatne udostępnianie parku tematycznego nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu. Wynika to z faktu, że celem działania jednostki jest realizacja zadań własnych Gminy m.in. w zakresie kultury, rekreacji i turystyki, a więc nieodpłatne udostępnienie obiektu odbywa się do celów działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę, następuje niejako w ramach jego ?przedsiębiorstwa?, którego celem jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb określonej wspólnoty w powyższym zakresie. W konsekwencji należy uznać, że mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie przez Wnioskodawcę wykorzystywane do wykonywania czynności generujących podatek należny.

Podsumowując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ???, gdyż zakupy dokonane w związku z jego realizacją nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, a tym samym nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający podatnika VAT do odliczenia podatku naliczonego, wynikający z treści art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania zwrotu różnicy podatku na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r., gdyż środki wskazane we wniosku, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ?, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika