Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur (...)

Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. ???

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) ? Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 20 lutego 2014 r. (data wpływu 3 marca 2014 r.) uzupełnionym pismami z 16 kwietnia 2014 r. (data wpływu 17 kwietnia 2014 r.), z 23 kwietnia 2014 r. (data wpływu 29 kwietnia 2014 r.) oraz z 19 maja 2014 r. (data wpływu 21 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. ??? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. ???.

Ww. wniosek został uzupełniony pismami z 16 kwietnia 2014 r. (data wpływu 17 kwietnia 2014 r.) oraz z 23 kwietnia 2014 r. (data wpływu 29 kwietnia 2014 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie organu z 10 kwietnia 2014 r. znak: IBPP3/443-254/14/UH oraz pismem z 19 maja 2014 r. (data wpływu 21 maja 2014 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis stanu faktycznego:

Spółdzielnia Mieszkaniowa ??? w ? (Wnioskodawca), działa na podstawie przepisów:

  1. ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t.j.Dz.U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.),
  2. ustawy z dnia 16 września 1982 r. -Prawo spółdzielcze (t.j.Dz.U. z 2003 r. Nr 188, poz.1848 ze zm.,
  3. innych ustaw mających związek z działalnością Spółdzielni,
  4. postanowień Statutu.

Celem Wnioskodawcy jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest:

  1. obsługa nieruchomości na własny rachunek, rozporządzanie nieruchomościami stanowiącymi odrębną własność członków Wnioskodawcy,
  2. zarządzanie nieruchomościami na zlecenie, realizowane przez zarządzanie nieruchomościami niestanowiącymi mienia Wnioskodawcy lub mienia jej członków, na podstawie umowy zawartej z właścicielem (współwłaścicielem) tej nieruchomości,
  3. nabywanie, zagospodarowanie i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek realizowane przez budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków spółdzielczych lokatorskich praw do znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych, budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, budowanie domów jednorodzinnych w celu przeniesienia na rzecz członków własności tych domów,
  4. budowanie budynków w celu wynajmowania na własny rachunek znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu,
  5. nabywanie budynków w celu wynajmowania na własny rachunek znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu,
  6. budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanawiania na rzecz osób trzecich odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu,
  7. działalność związaną z kulturą, rekreacją i sportem realizowana przez prowadzenie działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej na rzecz członków, ich rodzin i środowiska, w miarę posiadanych możliwości,
  8. działalność wymieniona w ust. 1.7 na rzecz właścicieli lokali nie będących członkami oraz osób nie będących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, mogących z niej korzystać odpłatnie i na podstawie umów zawieranych ze spółdzielnią.

Powyższy przedmiot działalności Wnioskodawca realizuje przez:

  1. nabywanie potrzebnych jej terenów na własność lub użytkowanie wieczyste,
  2. prowadzenie działalności inwestycyjnej,
  3. zarządzanie nieruchomościami,
  4. prowadzenie działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej,
  5. współdziałanie z organami spółdzielczymi oraz innymi organizacjami społecznymi i gospodarczymi,
  6. prowadzenie działalności gospodarczej związanej bezpośrednio z realizacją celu,
  7. zarządzanie nieruchomościami niestanowiącymi mienia Wnioskodawcy lub mienia jej członków na podstawie umowy zawartej z właścicielem.

Na mocy § 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania Wdrażania lokalnych strategii rozwoju objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007?2013 jako osoba prawna Wnioskodawca stara się o pomoc na operacje o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich zwanych ?małymi projektami?.

Nazwa projektu: ?, której celem jest rozwijanie rekreacji w miejscowości przez modernizację i zagospodarowanie miejsc dwóch aktywności rekreacyjno-społecznej, którymi są przyblokowe tereny zielone. Czas realizacji projektu od 1 czerwca 2014 r. do 30 czerwca 2014 r.

Operacja polegać będzie na zakupie wyposażenia do ogólnodostępnego placu zabaw dla dzieci tj.:

  1. zestaw zabawek ???,
  2. huśtawka wahadłowa podwójna,
  3. drabinka skośna,
  4. piaskownica sześciokątna,
  5. pokrowiec do piaskownicy,
  6. urząd. koł. na spręż.? ?,
  7. huśtawka wagowa na spręż. ?,
  8. ławka ogrodowa ?miejska?.

Realizacja tego zadania nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku VAT. Operacja nie będzie generować przychodów związanych z podatkiem VAT, a wszystkie zakupy z faktur wystawianych na organizację Wnioskodawcy nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT, składa deklaracje VAT, ale podlega zwolnieniu z czynności zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 11 oraz 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mienie powstałe w wyniku realizacji wniosku pod nazwą ??? nie będzie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu w ramach działania osi 4 Leader w ramach PROW 2007?2013: Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów tj. operacji które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu w ramach działania osi 4 Leader w ramach PROW 2007-2013: Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów tj. operacji które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a) ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 38 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r., poz. 35), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 40 lit. d ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Od 1 stycznia 2013 r. art. 113 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 55 lit a ww. ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw otrzymał brzmienie: zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 96 ust 4 ustawy o VAT, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako ?podatnika VAT czynnego? lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 ? jako ?podatnika VAT zwolnionego?, po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.

Z powołanego na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w okresie od 1 czerwca 2014 r. do 30 czerwca 2014 r. zrealizuje projekt pn. ???. Celem projektu jest modernizację i zagospodarowanie dwóch miejsc aktywności rekreacyjno-społecznej, którymi są przyblokowe tereny zielone. W ramach realizacji projektu Wnioskodawca zakupi wyposażenie do ogólnodostępnego placu zabaw dla dzieci (tj. zestaw zabawek ???, huśtawka wahadłowa podwójna, drabinka skośna, piaskownica sześciokątna, pokrowiec do piaskownicy, urząd. koł. na spręż.? ?, huśtawka wagowa na spręż. ?, ławka ogrodowa ?miejska?. Realizacja tego zadania nie będzie generować przychodów związanych z podatkiem VAT, a wszystkie zakupy udokumentowane fakturami wystawianymi na Wnioskodawcę nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Powstałe mienie nie będzie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Konfrontując zaprezentowany opis sprawy z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, należy zauważyć, że w przedstawionym stanie faktycznym nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy, ponieważ jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W przedmiotowej sprawie związek taki nie nastąpi, gdyż zakupy dokonane przez Wnioskodawcę w związku z modernizacją ogólnodostępnych miejsc aktywności rekreacyjnej, nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Jak wskazał Wnioskodawca mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji, stosownie do powołanych wyżej unormowań Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn. ??.?.

Podsumowując, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego (a w szczególności wykorzystania zakupionych w ramach realizacji projektu towarów i usług do czynności opodatkowanych) udzielona odpowiedź traci swą ważność.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości składanej przez Wnioskodawcę deklaracji VAT-7 ponieważ nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ?, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika