z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, (...)

z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2012r. (data wpływu 19 marca 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 maja 2012r. (data wpływu 10 maja 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od towarów i usług zakupionych w celu realizacji projektu pn. ?xxx? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od towarów i usług zakupionych w celu realizacji projektu pn. ?xxx?. Wniosek został uzupełniony w pismem z dnia 7 maja 2012r. (data wpływu 10 maja 2012r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie doprecyzowany w piśmie z dnia 7 maja 2012r.):

Wnioskodawca planuje realizację jednej inwestycji drogowej, która zgłoszona zostanie do Regionalnego Programu Operacyjnego o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej: 1. Przebudowa DP (?) relacji M. ? R. ? Ł. w miejscowościach R., Ł. i S. Efektem realizacji projektu będzie poprawa stanu technicznego drogi, wzmocnienie nawierzchni, przebudowa i budowa chodników, wzmocnienie i uzupełnienie poboczy, budowa zatok autobusowych, wykonanie barier ochronnych i oznakowania. Termin realizacji projektu ? 2013r. Realizując powyższe zadanie Powiat wykonuje zadanie własne określone w ustawie z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym. Zgodnie z zapisami ustawy o finansowaniu regionalnego układu transportowego, Powiat jest zobowiązany do odpowiedniego utrzymania drogi i leżących w jej ciągu obiektów inżynieryjnych, zapewniając prawidłowe korzystanie z niej przez użytkowników. Wszystkie produkty powstałe w wyniku realizacji projektu użytkowane będą przez kierowców i pieszych bezpłatnie.

Wnioskodawcą w niniejszej sprawie jest Powiat, natomiast Starostwo Powiatowe wykonuje zadania własne przypisane do realizacji Powiatowi.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. ?xxx?.

W związku z realizacją projektu Wnioskodawca będzie dokonywał zakupu towarów i usług. Faktury VAT dokumentujące ww. zakupy zostaną wystawione na Wnioskodawcę.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu, nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Powiat, jako jednostka samorządu terytorialnego, realizując powyższy projekt w ramach zadań własnych o charakterze publicznym, będzie miał możliwość odliczenia podatku VAT od towarów i usług zakupionych w celu realizacji ww. projektu...

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 7 maja 2012r.):

Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo bądź niepodlegające opodatkowaniu, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. transportu zbiorowego i dróg publicznych (art. 4 ust. 1 pkt 6 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. ?xxx?.

Efektem realizacji projektu będzie poprawa stanu technicznego drogi, wzmocnienie nawierzchni, przebudowa i budowa chodników, wzmocnienie i uzupełnienie poboczy, budowa zatok autobusowych, wykonanie barier ochronnych i oznakowania. Termin realizacji projektu ? 2013r. Wszystkie produkty powstałe w wyniku realizacji projektu użytkowane będą przez kierowców i pieszych bezpłatnie.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W związku z realizacją projektu Wnioskodawca będzie dokonywał zakupu towarów i usług. Faktury VAT dokumentujące ww. zakupy zostaną wystawione na Wnioskodawcę.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu, nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że w odniesieniu do wydatków które będą ponoszone przez Wnioskodawcę w związku z realizowanym projektem, związek taki nie będzie występował.

W omawianej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, gdy towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych, generujących podatek należny (co jednoznacznie wskazał Wnioskodawca), a więc nie występuje sytuacja uprawniająca o odliczenia podatku naliczonego.

Zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego w fakturach dokumentujących zakupy towarów i usług, które będą dokonywane w związku z realizacją projektu pn. ?xxx?, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika