Termin dokonania obniżki kwoty akcyzy o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidło (...)

Termin dokonania obniżki kwoty akcyzy o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidło naniesionych na wyroby tytoniowe w przypadku wyprowadzania wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego przez właściciela tych wyrobów, w przypadku wyrobów nabytych wewnątrzwspólnotowowo.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2010r. (data wpływu 5 lutego 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obniżenia kwoty akcyzy o wartość podatkowych znaków akcyzy naniesionych na wyroby akcyzowe w przypadku wyrobów nabytych wewnątrzwspólnotowo ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2010r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obniżenia kwoty akcyzy o wartość podatkowych znaków akcyzy naniesionych na wyroby.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej: P, Spółka) jest podatnikiem podatku akcyzowego. Spółka zajmuje się dystrybucją oraz sprzedażą wyrobów tytoniowych wyprodukowanych przez dalej PL w fabryce oraz wyrobów nabywanych wewnątrzwspólnotowo.

P jest podatnikiem akcyzy na mocy art. 13 ust. 3 ustawy oraz pozwolenia udzielonego przez naczelnika właściwego urzędu celnego.

P w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje zakupów banderoli. Bezpośrednio po ich otrzymaniu banderole przekazywane są: PL, bądź dostawcom zagranicznym (wspólnotowym), czyli producentom wyrobów tytoniowych, celem naniesienia ich na produkowane opakowania papierosów i tytoniu do palenia.

Po wyprodukowaniu, wyroby stają się własnością P, składowane są w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy w składach podatkowych PL, a następnie zgodnie z udzielonymi pozwoleniami na wyprowadzenie sprzedawane odbiorcom hurtowym. W wyniku tej czynności, zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy w P powstaje obowiązek podatkowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy P ma prawo do obniżenia kwoty akcyzy o wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych następnego dnia po wprowadzaniu wyrobów akcyzowych do składu podatkowego, w przypadku wyrobów nabytych wewnątrzwspólnotowo przez PL, oznaczonych znakami akcyzy na terytorium państwa członkowskiego...

Zdaniem Wnioskodawcy: art. 21 ust. 7 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym umożliwia obniżenie wpłat dziennych o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy nie wcześniej niż następnego dnia po wprowadzeniu wyrobów akcyzowych do składu podatkowego na terytorium kraju - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego, przez podmiot prowadzący skład podatkowy, wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzowymi na terytorium państwa członkowskiego.

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy, wewnątrzwspólnotowym nabyciem wyrobów akcyzowych jest ich przemieszczenie z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju. Takie przemieszczenie może się odbywać z zapłaconą lub zawieszoną akcyzą. W/w wyroby są nabywane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Przemieszczenie może odbywać się jedynie między podmiotami posiadającymi pozwolenia przewidziane wspólnotowymi i krajowymi przepisami akcyzowymi, w tym między podmiotami prowadzącymi składy podatkowe. W sytuacji przemieszczenia wyrobów akcyzowych między składami podatkowymi dołącza się do wysyłanych wyrobów administracyjny dokument towarzyszący ADT oraz składa się zabezpieczenie akcyzowe, zgodnie z właściwymi przepisami ustawy, W ADT jako nabywca, w dostawie wewnątrzwspólnotowej realizowanej ze składu podatkowego położonego na terytorium innego kraju niż Polska, wykazywany jest prowadzący skład podatkowy.

Biorąc pod uwagę definicję nabycia wewnątrzwspólnotowego (art. 2, pkt 9 ustawy) oraz przepisy regulujące jego dokumentowanie (ADT) P ma prawo do obniżenia wpłat dziennych o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy już następnego dnia po wprowadzeniu wyrobów akcyzowych do składu podatkowego na terytorium kraju w związku z faktem, tż nabywcą wyrobów jest PL, czyli prowadzący skład podatkowy, do którego wyroby akcyzowe zostały wprowadzone w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 3 poz. 11 ze zm.) przedmiotem opodatkowania akcyzą jest wyprowadzenie ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Obowiązek podatkowy, zgodnie z art. 10 ust. 1 ww. ustawy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegającego opodatkowaniu, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Zgodnie natomiast z art. 42 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy wobec podmiotu prowadzącego skład podatkowy, jeżeli powstał obowiązek podatkowy z tytułu czynności, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5.

W myśl art. 13 ust. 3 ww. ustawy podatnikiem z tytułu wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego skład podatkowy jest podmiot będący właścicielem tych wyrobów, który uzyskał od właściwego naczelnika urzędu celnego zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1.

Stosownie zaś do art. 54 ust. 1 i 3 zezwolenie na wyprowadzanie wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy przez podatnika, o którym mowa w art. 13 ust. 3, zwane dalej 'zezwoleniem wyprowadzenia', dotyczy konkretnego składu podatkowego i jest wydawane na czas oznaczony, nie dłuższy niż 3 lata, albo na czas nieoznaczony, na wniosek podmiotu, który spełnia łącznie warunki określone w art. 48 ust. 1 pkt 2-4 i 6.

Do wniosku o wydanie zezwolenia wyprowadzenia załącza się pisemną zgodę podmiotu prowadzącego skład podatkowy na magazynowanie w tym składzie wyrobów akcyzowych podmiotu występującego z wnioskiem oraz dokumenty potwierdzające spełnienie warunków, o których mowa w art. 48 ust. 1 pkt 2-4 i 6.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca posiada zezwolenie na wyprowadzenie wyrobów z cudzego składu podatkowego, zgodnie z art. 54 ust. 1 ustawy. W ramach prowadzonej działalności dokonuje zakupów banderoli, które przekazuje do producentów zagranicznych celem naniesienia na wyprodukowane wyroby tytoniowe, które to wyroby będące już Własnością Wnioskodawcy (P) w procedurze zawieszenia poboru akcyzy są przemieszczane do składu podatkowego (prowadzonego przez PL) na terytorium kraju, skąd następnie przez Wnioskodawcę jako właściciela są wyprowadzane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy do odbiorców.

Mając powyższe na uwadze w przedmiotowej sprawie istotne znaczeniem treść art. 13 ust. 3 oraz art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z powyższym Wnioskodawca zgodnie z art. 13 ust. 3 jest w przedmiotowej sytuacji podatnikiem podatku akcyzowego, w związku z czynnością wyprowadzenia wyrobów tytoniowych poza procedurą zawieszenia w stosunku do której to czynności powstaje obowiązek podatkowy. W takiej sytuacji wobec podmiotu prowadzącego skład podatkowy (PL) do którego zostały wprowadzone nabyte wewnątrzwspólnotowo, wyroby oznaczone znakami akcyzy zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy ? art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ww. ustawy podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

  1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,
  2. obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczegółowe stanowią inaczej

Natomiast w świetle przepisu art. 23 ust. 1 i 2 ustawy zarejestrowani handlowcy, podmioty prowadzące składy podatkowe oraz podatnicy, o których mowa w art. 13 ust. 3, są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne, na rachunek właściwej izby celnej. Wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne, zwanych dalej 'wpłatami dziennymi', dokonuje się nie później niż 25. dnia po dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy, a w przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy - po dniu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe.

Zgodnie z art. 21 ust. 7 ustawy z zastrzeżeniem art. 23 ust. 4 oraz art. 27 ust. 2, kwotę akcyzy obniża się o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, nie wcześniej jednak niż:

  1. następnego dnia po naniesieniu tych znaków na dany wyrób akcyzowy lub opakowanie jednostkowe - w przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy w składzie podatkowym na terytorium kraju;
  2. po powstaniu obowiązku podatkowego - w przypadku:
    1. produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5,
    2. niezarejestrowanego handlowca,
    3. podatnika nabywającego wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą na terytorium państwa członkowskiego na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej;
  3. następnego dnia po wprowadzeniu wyrobów akcyzowych do składu podatkowego na terytorium kraju - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy na terytorium państwa członkowskiego;
  4. następnego dnia po powstaniu obowiązku podatkowego - w przypadku:
    1. zarejestrowanego handlowca,
    2. oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy przez właściciela wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Art. 23 ust. 4 pkt 1 ustawy stanowi, iż wpłaty dzienne obniża się o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, nie wcześniej jednak niż:

  1. następnego dnia po naniesieniu tych znaków na dany wyrób akcyzowy lub opakowanie jednostkowe - w przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy w składzie podatkowym na terytorium kraju,
  2. następnego dnia po wprowadzeniu wyrobów akcyzowych do składu podatkowego na terytorium kraju - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy na terytorium państwa członkowskiego,
  3. następnego dnia po powstaniu obowiązku podatkowego - w przypadku:
    • zarejestrowanego handlowca,
    • oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy przez właściciela wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Wobec powyższego właściciel wyrobów akcyzowych dokonujący wyprowadzenia wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego ma prawo do obniżenia wpłat dziennych o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych. Termin pomniejszenia wpłat dziennych o wartość podatkowych znaków akcyzy, wskazany przez ustawodawcę, uzależniony jest od podatnika, w rozumieniu art. 13 ust. 3 wykonującego czynności, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy.

Mając zatem na względzie, iż w przedmiotowej sprawie obowiązek podatkowy powstał w związku z wykonaniem czynności o której mowa w art. 8 ust.

1 pkt 5 (czego Wnioskodawca nie kwestionuje) w związku z art. 42 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy i Wnioskodawca jest podatnikiem podatku akcyzowego w związku z wyprowadzeniem własnych wyrobów z cudzego składu podatkowego (art. 13 ust. 3 ww. ustawy), pomniejszenie wpłat dziennych o wartość podatkowych znaków akcyzy może być dokonane nie wcześniej niż następnego dnia po powstaniu obowiązku podatkowego.

Należy zatem wskazać, iż w sytuacji opisanej w stanie faktycznym Wnioskodawca, będący podatnikiem, o którym mowa w art. 13 ust. 3 ustawy wykonującym czynności, o których mowa w art. 1 ust. 5 ustawy, będzie mógł pomniejszyć wpłaty dzienne o wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby tytoniowe następnego dnia po powstaniu obowiązku podatkowego ? art. 23 ust. 4 pkt 1 litera c tiret drugie.

Nie ma przy tym znaczenia, że wyroby zostały przemieszczone wewnątrzwspólnotowo i wprowadzone do składu podatkowego (PL) w procedurze zawieszenia poboru akcyzy za dokumentem ADT, w którym jako odbiorca (nabywca) został wskazany skład podatkowy PL, bowiem aby podatnik (Wnioskodawca) mógł dokonać obniżenia kwoty akcyzy od wyrobów tytoniowych o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy musi wpierw powstać w stosunku do tych wyrobów wobec Wnioskodawcy obowiązek podatkowy.

W przedmiotowej sprawie, jak wykazano wyżej, obowiązek podatkowy wobec Wnioskodawcy powstaje w momencie wyprowadzenia własnych wyrobów z cudzego składu podatkowego, a nie w momencie ich wprowadzenia do tego składu.

Zgodnie z powyższym Wnioskodawca, w momencie wprowadzenia wyrobów tytoniowych do cudzego składu podatkowego, nie może dokonać obniżenia należnego podatku akcyzowego o wartość prawidłowo naniesionych znaków akcyzy na wyroby, ponieważ od wyrobów (wprowadzonych do składu podatkowego) wobec Wnioskodawcy nie powstał obowiązek podatkowy i Wnioskodawca nie jest z tego tytułu podatnikiem podatku akcyzowego. Wnioskodawca będzie podatnikiem akcyzy lecz w związku z wyprowadzeniem przedmiotowych wyrobów ze składu podatkowego. Zatem przepis art. 21 ust. 7 pkt 3 ustawy w przypadku Wnioskodawcy, który jest podatnikiem podatku akcyzowego na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy i wobec którego obowiązek podatkowy powstaje w związku z czynnością o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy z uwzględnieniem art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy, nie ma zastosowania.

Reasumując w przypadku wyprowadzenia ze składu podatkowego (PL) poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów należących do Wnioskodawcy (P), które to wyroby oznaczone znakami akcyzy na terytorium państwa członkowskiego zostały pierwotnie nabyte wewnatrząspólnotowo i wprowadzone do składu podatkowego PL w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, Wnioskodawca, na podstawie art. 21 ust. 7 pkt 4 lit. b, ma prawo do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy następnego dnia po powstaniu obowiązku podatkowego związanego z czynnością o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ocena stanowiska wnioskodawcy w kwestii terminu obniżenia kwoty akcyzy o wartość podatkowych znaków akcyzy prawidło naniesionych na własne wyroby akcyzowe produkowane w cudzym składzie podatkowym została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika