Czy energia elektryczna wytworzona na Oczyszczalni Ścieków przez generatory a pochodząca z biogazu (...)

Czy energia elektryczna wytworzona na Oczyszczalni Ścieków przez generatory a pochodząca z biogazu powstającego w procesie fermentacji tj. przeróbki osadów ściekowych i zużyta:
-przez maszyny i urządzenia (pompy, mieszadła) do realizacji tego procesu tj. procesu fermentacji w którym powstaje biogaz,
-przez urządzenia elektrowni biogazowej (chłodnie wentylatorowe, pompy), których praca jest konieczna do realizacji procesu produkcji energii elektrycznej,podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego określonego w art. 30 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym po spełnieniu warunków z § 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego??

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 kwietnia 2010r. (data wpływu 27 kwietnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia na podstawie art. 30 ust. 6 ustawy energii elektrycznej wytworzonej w oczyszczalni ścieków przez generatory z biogazu powstającego w procesie przeróbki osadów ściekowych (fermentacja) i zużytej:

  • przez maszyny i urządzenia (pompy, mieszadła) do realizacji procesu fermentacji, w którym powstaje biogaz ? jest nieprawidłowe,
  • w procesach związanych z produkcją energii elektrycznej przez generatory elektrowni biogazowej (chłodnie wentylatorowe, pompy) ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia na podstawie art. 30 ust. 6 ustawy energii elektrycznej wytworzonej w oczyszczalni ścieków przez generatory z biogazu powstającego w procesie przeróbki osadów ściekowych (fermentacja) i zużytej:

  • przez maszyny i urządzenia (pompy, mieszadła) do realizacji procesu fermentacji, w którym powstaje biogaz,
  • w procesach związanych z produkcją energii elektrycznej przez generatory elektrowni biogazowej (chłodnie wentylatorowe, pompy).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest podmiotem, którego przedmiotem działalności jest:

  • wytwarzanie i dystrybucja energii cieplnej do celów centralnego ogrzewania i centralnej ciepłej wody,
  • pobór, oczyszczanie i rozprowadzanie wody, odbiór ścieków komunalnych,
  • oczyszczanie terenów miasta z nieczystości stałych, utylizacja nieczystości i prowadzenie składowiska odpadów komunalnych.

Wnioskodawca prowadzi oczyszczalnię ścieków i jednym z produktów ubocznych procesów oczyszczania ścieków są osady ściekowe. W wyniku procesu fermentacji osadów ściekowych powstaje biogaz (kod CN 2711 29 00), który służy do produkcji energii elektrycznej w elektrowni biogazowej. Znaczna część wyprodukowanej energii elektrycznej (ponad 95%) zużywana jest na potrzeby własne oczyszczalni ścieków w tym między innymi przez urządzenia elektryczne służące do realizacji procesów oczyszczania ścieków i przeróbki osadów. Ewentualna nadwyżka energii elektrycznej jest odsprzedawana przedsiębiorstwu energetycznemu.

Wnioskodawca posiada obecnie dwa generatory służące do produkcji energii elektrycznej z biogazu o mocy 0,192MW każdy, co oznacza że łączna moc elektrowni biogazowej wynosi 0,384MW.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy energia elektryczna wytworzona w oczyszczalni ścieków przez generatory a pochodząca z biogazu powstającego w procesie fermentacji tj. przeróbki osadów ściekowych i zużyta:

  • przez maszyny i urządzenia (pompy, mieszadła) do realizacji tego procesu tj. procesu fermentacji w którym powstaje biogaz,
  • przez urządzenia elektrowni biogazowej (chłodnie wentylatorowe, pompy), których praca jest konieczna do realizacji procesu produkcji energii elektrycznej,

podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego określonego w art. 30 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym po spełnieniu warunków z § 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 30 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej, jak również zużycie tej energii w celu podtrzymywania tych procesów produkcyjnych.

Zacytowane brzmienie przepisu art. 30 ust. 6 prowadzi do konkluzji, iż zwolnieniu podlega zarówno zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej, jak również zużycie tej energii w celu podtrzymywania tych procesów produkcyjnych, w ramach których dochodzi do produkcji energii elektrycznej.

W przypadku Wnioskodawcy, w wyniku procesu fermentacji osadów ściekowych powstaje biogaz (kod CN 2711 29 00), który służy do produkcji energii elektrycznej w elektrowni biogazowej, która jest następnie zużywana między innymi przez urządzenia związane bezpośrednio z produkcją energii elektrycznej oraz do podtrzymywania procesów przeróbki osadów ściekowych w ramach których wydziela się biogaz. Zatem energia elektryczna wytworzona w oczyszczalni ścieków przez generatory z biogazu powstającego w procesie przeróbki osadów ściekowych (fermentacja) i zużyta przez maszyny i urządzenia (pompy, mieszadła) do realizacji tego procesu, tj. procesu fermentacji, w którym powstaje biogaz oraz energia zużyta na procesy związane z produkcją energii elektrycznej przez generatory elektrowni biogazowej (chłodnie wentylatorowe, pompy) jest objęta zwolnieniem określonym w art. 30 ust. 6 ustawy.

Inaczej mówiąc, w sytuacji Wnioskodawcy, energia elektryczna zużywana w procesie produkcji energii elektrycznej oraz do podtrzymywania tych procesów produkcyjnych korzysta ze zwolnienia od podatku akcyzowego określonego w treści art. 30 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym.

Wnioskodawca zacytował interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w dniu 8 lipca 2009r. (sygn. ITPP3/443-92/09/ZG), która w ocenie Wnioskodawcy, dotyczy sytuacji analogicznej do tej, w której działalność prowadzi Wnioskodawca, co oznacza zdaniem Wnioskodawcy, iż również w jego przypadku skorzystanie ze zwolnienia z art. 30 ust. 6 ustawy będzie możliwe.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego określonego w treści art. 30 ust. 6 ustawy, wymaga nie tylko spełnienia przesłanki, aby zużycie energii dokonywane było w procesie produkcji energii elektrycznej bądź w celu podtrzymywania tych procesów produkcyjnych, lecz również konieczne jest spełnienie przesłanek o charakterze formalnym wynikających z treści § 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Na podstawie § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego zwolnienie, o którym mowa w art. 30 ust. 6 i 7 ustawy, ma zastosowanie pod warunkiem, że podmiot zużywający zwolnioną energię elektryczną:

  1. prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu wykorzystania tej energii;
  2. przekazuje do właściwego naczelnika urzędu celnego, do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie zwolnionej energii, oświadczenie o ilościach i sposobie wykorzystania zwolnionej energii elektrycznej.

Odnosząc się do kwestii obowiązku prowadzenia ewidencji, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, należy stwierdzić, że przepisy nie określają żadnej szczególnej formy prowadzenia ewidencji i konieczne jest jedynie, aby ewidencja ta pozwalała na określenie ilości i sposobu wykorzystania tej energii. Przepisy nie określają, że ewidencja o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia musi być zaplombowana i opatrzona pieczęcią właściwego naczelnika urzędu celnego, a zatem zdaniem Wnioskodawcy, wystarczy, że stworzy on na potrzeby korzystania ze zwolnienia z art. 30 ust. 6 ustawy ewidencję w postaci papierowego dokumentu w której znajdą się następujące rubryki:

  1. ilości energii elektrycznej wykorzystywanej na cele objęte zwolnieniem z art. 30 ust. 6,
  2. informacja o sposobie wykorzystania energii zwolnionej,
  3. rubryka uwagi - stworzona na wypadek konieczności wyjaśnienia przyczyn korekty wpisu itd.

Przepisy nie tylko nie określają, że ewidencja o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia musi być zaplombowana przez właściwego naczelnika urzędu celnego, lecz również nie wskazują częstotliwości dokonywania wpisów.

Zdaniem Wnioskodawcy, przy wyjaśnianiu tego zagadnienia należy uwzględnić cel prowadzenia ewidencji o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, albowiem służy ona, w ocenie Wnioskodawcy, prawidłowemu ustalaniu ilości energii zwolnionej na podstawie art. 30 ust. 6 lub ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym w rozliczeniu miesięcznym, jak również pomaga przy sporządzeniu oświadczenia, o którym wspomniano w § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia. W tej sytuacji należy wskazać, iż wpisów danych do ewidencji określonej w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia należy dokonywać w okresie od zakończenia danego miesiąca kalendarzowego do dnia złożenia oświadczenia wskazanego w § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, a więc najpóźniej do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie zwolnionej energii. Taki termin dokonywania wpisów pozwoli bowiem ustalić prawidłową ilość energii podlegającej zwolnieniu oraz prawidłowo sporządzić oświadczenie przekazywane następnie do właściwego naczelnika urzędu celnego.

W ocenie Wnioskodawcy, ewidencja, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, może być również prowadzona w ramach ewidencji energii elektrycznej wskazanej w art. 91 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. W takim wypadku ewidencja prowadzona na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy musi jednak pozwalać na określenie ilości i sposobu wykorzystania tej energii, która podlega zwolnieniu na podstawie art. 30 ust. 6 ustawy.

Reasumując dotychczasowe tezy dotyczące prowadzenia ewidencji energii zwolnionej należy stwierdzić, iż do spełnienia warunku określonego w treści § 3 ust. 1 pkt 1 wystarczające jest:

  1. prowadzenie ewidencji pozwalającej na określenie ilości i sposobu wykorzystania energii na cele objęte zwolnieniem z art. 30 ust. 6 ustawy w ramach odrębnego dokumentu w formie papierowej, który nie wymaga jego zaplombowania przez właściwego naczelnika urzędu celnego lub,
  2. poprzez umieszczenie w ewidencji energii elektrycznej o której mowa w art. 91 ust. 1 ustawy, danych pozwalających na określenie ilości i sposobu wykorzystania energii zwolnionej na podstawie art. 30 ust. 6 ustawy.

Kolejnym niezbędnym warunkiem skorzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego wprowadzonego treścią art. 30 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym jest przekazywanie do właściwego naczelnika urzędu celnego, do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie zwolnionej energii, oświadczenia o ilościach i sposobie wykorzystania zwolnionej energii elektrycznej.

Przepisy nie określają wzoru oświadczenia, o którym mowa w treści § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, co oznacza, iż oświadczenie może być złożone w dowolnej formie pod warunkiem, że zawiera ono elementy wskazane w treści § 3 ust. 2 rozporządzenia. Oświadczenie to winno więc zawierać następujące elementy:

  1. nazwę i adres siedziby podmiotu zużywającego energię elektryczną oraz jego NIP;
  2. ilość zużytej zwolnionej energii elektrycznej;
  3. cel, na który została zużyta zwolniona energia elektryczna;
  4. datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie.

Zdaniem Wnioskodawcy, po spełnieniu opisanych wyżej wymogów określonych w treści § 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, możliwe będzie skorzystanie ze zwolnienia od akcyzy określonego w art. 30 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym dla energii elektrycznej wytworzonej z biogazu zużywanej do produkcji energii elektrycznej oraz zużywanej do podtrzymywania procesu oczyszczania, podczas którego wydziela się biogaz służący wytwarzaniu energii elektrycznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • nieprawidłowe w zakresie zwolnienia na podstawie art. 30 ust. 6 ustawy energii elektrycznej wytworzonej w oczyszczalni ścieków przez generatory z biogazu powstającego w procesie przeróbki osadów ściekowych (fermentacja) i zużytej przez maszyny i urządzenia (pompy, mieszadła) do realizacji procesu fermentacji, w którym powstaje biogaz,
  • prawidłowe w zakresie zwolnienia na podstawie art. 30 ust.

    6 ustawy energii elektrycznej wytworzonej w oczyszczalni ścieków przez generatory z biogazu powstałego w procesie przeróbki osadów ściekowych (fermentacja) i zużytej w procesach związanych z produkcją energii elektrycznej przez generatory elektrowni biogazowej (chłodnie wentylatorowe, pompy).

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  2. sprzedaż energii elektrycznej, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na przesyłanie, dystrybucję lub obrót tą energią w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię, nabywcy końcowemu na terytorium kraju;
  3. zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
  4. zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
  5. import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  6. zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Z powyższego wynika, iż zużycie przez Wnioskodawcę energii elektrycznej wytworzonej w oczyszczalni ścieków przez generatory a pochodzącej z biogazu powstającego w procesie fermentacji tj. przeróbki osadów ściekowych:

  • przez maszyny i urządzenia (pompy, mieszadła) do realizacji tego procesu tj. procesu fermentacji w którym powstaje biogaz,
  • przez urządzenia elektrowni biogazowej (chłodnie wentylatorowe, pompy), których praca jest konieczna do realizacji procesu produkcji energii elektrycznej,

stanowi czynność opodatkowaną akcyzą, o której mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 i 4.

Należy również podkreślić, iż niezależnie od tego, czy dane zużycie korzysta ze zwolnienia, czy też nie, co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Stosownie do art. 30 ust 6 ustawy, zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej, jak również zużycie tej energii w celu podtrzymywania tych procesów produkcyjnych.

W świetle powyższego należy stwierdzić w pierwszym rzędzie, iż funkcjonowanie biogazowni, można podzielić na dwa główne etapy ? produkcję biogazu z biomasy oraz produkcję energii elektrycznej z biogazu.

Powyższe etapy są wyraźnie od siebie oddzielone, gdyż produkcja biogazu opiera się na mieszaniu substratów w zbiornikach wstępnych a następnie ich fermentacji w komorze fermentacyjnej, zaś produkcja energii elektrycznej z biogazu odbywa się w agregacie kogeneracyjnym. Nie można zatem uznać za produkcję energii elektrycznej procesu mieszania substratów i ich fermentowania, którego produktem końcowym jest biogaz. Biorąc pod uwagę powyższe należy zauważyć, iż energia elektryczna zużyta podczas procesu fermentacji do zasilania pomp i mieszadeł nie podlega zwolnieniu, o którym mowa w art. 30 ust. 6 ustawy.

Produkcja biogazu stanowiącego surowiec do produkcji energii elektrycznej, nie może podlegać przedmiotowemu zwolnieniu, które dotyczy produkcji energii elektrycznej i procesów podtrzymywania produkcji energii elektrycznej, nie zaś surowców do produkcji tej energii. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za nieprawidłowe.

Z powyższych przepisów wynika, iż zwolnieniu podlega energia elektryczna zużywana w procesie produkcji energii elektrycznej, jak również w celu podtrzymania tych procesów produkcyjnych. A zatem zwolnieniu, o którym mowa powyżej, podlega wyłącznie energia elektryczna zużyta przez urządzenia elektrowni biogazowej (chłodnie wentylatorowe, pompy), których praca jest konieczna do realizacji procesu produkcji energii elektrycznej, przy spełnieniu odpowiednich warunków.

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228 ze zm.), zwolnienie, o którym mowa w art. 30 ust. 6 i 7 ustawy, ma zastosowanie pod warunkiem, że podmiot zużywający zwolnioną energię elektryczną:

  1. prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu wykorzystania tej energii;
  2. przekazuje do właściwego naczelnika urzędu celnego, do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie zwolnionej energii, oświadczenie o ilościach i sposobie wykorzystania zwolnionej energii elektrycznej.

Stosownie do § 3 ust. 2 ww. rozporządzenia, oświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, powinno zawierać co najmniej:

  1. nazwę i adres siedziby podmiotu zużywającego energię elektryczną oraz jego NIP;
  2. ilość zużytej zwolnionej energii elektrycznej;
  3. cel, na który została zużyta zwolniona energia elektryczna;
  4. datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie.

W świetle powyższego należy zgodzić się ze stwierdzeniem Wnioskodawcy, iż przepisy nie wprowadzają zarówno wzoru ewidencji, której prowadzenie jest warunkiem zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 30 ust. 6 ustawy, jak i wzoru oświadczenia, o których mowa powyżej.

Jednakże zauważyć należy, że z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca znaczną część wyprodukowanej energii elektrycznej (ponad 95%) zużywa nie tylko na cele objęte zwolnieniem, o których mowa w art. 30 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym, lecz również na cele nie objęte tym zwolnieniem tj. do procesów fermentacji osadów ściekowych, w wyniku której powstaje biogaz. Ponadto ewentualna nadwyżka energii elektrycznej jest odsprzedawana przedsiębiorstwu energetycznemu, czyli nabywcy nie będącemu odbiorcą końcowym w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy.

W związku z powyższym Wnioskodawca oprócz ewidencji, o której mowa w § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, obowiązany jest również do prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 91 ustawy o podatku akcyzowym.

W myśl tego przepisu podatnik dokonujący sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu, zużywający energię elektryczną w sytuacji, o której mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 i 4, a także podmiot reprezentujący, o którym mowa w art. 13 ust. 5, są obowiązani do prowadzenia ilościowej ewidencji energii elektrycznej na podstawie wskazań urządzeń pomiarowo-rozliczeniowych u nabywcy końcowego lub podmiotu zużywającego energię, a w przypadku braku urządzeń pomiarowych - na podstawie współczynnikowo określonego poziomu poboru energii przez poszczególne urządzenia, wskazanego w dokumentacji prowadzonej przez podatnika.

Podmiot dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu energii elektrycznej jest obowiązany do prowadzenia ilościowej ewidencji energii elektrycznej na podstawie wskazań urządzeń pomiarowo-rozliczeniowych, a w przypadku braku takich możliwości - na podstawie dokumentów rozliczeniowych.

Ewidencja, o której mowa w ust. 1 i 2, powinna zawierać odpowiednio dane niezbędne do określenia w okresach miesięcznych:

  1. ilości wyprodukowanej oraz zakupionej energii elektrycznej - w megawatogodzinach (MWh);
  2. ilości energii elektrycznej dostarczonej nabywcom końcowym;
  3. ilości energii elektrycznej dostarczonej podmiotom niebędącym nabywcami końcowymi;
  4. dat dokonania płatności wynikających z umów właściwych do rozliczeń z tytułu dostaw;
  5. ilości energii elektrycznej, od których powstał obowiązek naliczenia i zapłaty akcyzy;
  6. kwot akcyzy należnej do zapłaty od energii elektrycznej;
  7. ilości energii elektrycznej zwolnionej od akcyzy;
  8. ilości energii elektrycznej zużytej na potrzeby własne;
  9. ilości energii elektrycznej dostarczonej wewnątrzwspólnotowo albo wyeksportowanej;
  10. ilości strat powstałych w wyniku przesyłu i rozdziału energii elektrycznej.

Jeżeli brak jest urządzeń pomiarowych pozwalających na precyzyjne określenie ilości, o których mowa w ust. 3 pkt 8 i 10, prowadzący ewidencję określa ilości szacunkowe.

Ewidencja, o której mowa w ust. 1 i 2, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia.

Ewidencja, o której mowa w ust. 1 i 2, powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona.

Dla spełnienia warunku zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia możliwe jest wykorzystanie ewidencji, o której mowa w art. 91 ustawy, o ile ewidencja ta spełniać będzie również wymogi określone w § 3 ust. 1.

Dokonując całościowej oceny stanowiska Wnioskodawcy, należy stwierdzić, iż jest ono:

  • nieprawidłowe w zakresie zwolnienia na podstawie art. 30 ust. 6 ustawy energii elektrycznej wytworzonej w oczyszczalni ścieków przez generatory z biogazu powstającego w procesie przeróbki osadów ściekowych (fermentacja) i zużytej przez maszyny i urządzenia (pompy, mieszadła) do realizacji procesu fermentacji, w którym powstaje biogaz,
  • prawidłowe w zakresie zwolnienia na podstawie art. 30 ust. 6 ustawy energii elektrycznej wytworzonej w oczyszczalni ścieków przez generatory z biogazu powstałego w procesie przeróbki osadów ściekowych (fermentacja) i zużytej w procesach związanych z produkcją energii elektrycznej przez generatory elektrowni biogazowej (chłodnie wentylatorowe, pompy).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie informuje się, iż wydając niniejszą interpretację nie wzięto pod uwagę powołanej przez Wnioskodawcę pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, potwierdzającej jego zdaniem, prezentowane przez niego stanowisko w sprawie. Nie stanowi ona bowiem źródła prawa i została wydana w indywidualnej sprawie innego podatnika. Tym niemniej tut. organ pragnie zauważyć, iż w dniu 6 maja 2010r. powołana przez Wnioskodawcę interpretacja indywidualna została zmieniona przez Ministra Finansów.

Niniejsza interpretacja stanowi ocenę przedstawionego we wniosku stanowiska prawnego Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia na podstawie art. 30 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym, energii elektrycznej wytworzonej w oczyszczalni ścieków przez generatory z biogazu powstającego w procesie przeróbki osadów ściekowych (fermentacja) i zużytej przez maszyny i urządzenia (pompy, mieszadła) do realizacji procesu fermentacji, w którym powstaje biogaz oraz zużytej na procesy związane z produkcją energii elektrycznej przez generatory elektrowni biogazowej (chłodnie wentylatorowe, pompy). Ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia z akcyzy na podstawie § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego energii elektrycznej wyprodukowanej przez Wnioskodawcę i zużywanej na potrzeby własne w oczyszczalni ścieków została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika