Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz uzyskania zwrotu podatku (...)

Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu polegającego na zagospodarowaniu terenu wokół amfiteatru

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2012r. (data wpływu 22 marca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 maja 2012r. (data wpływu 25 maja 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ??? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 marca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ???. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 maja 2012r. (data wpływu 25 maja 2012r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina od 1 września 2011r. posiada nr NIP, jest czynnym podatnikiem VAT i składa miesięczne deklaracje VAT-7. Do dnia 31 sierpnia 2011r. czynnym podatnikiem, który skradał deklaracje VAT-7 był Urząd Miejski.

W dniu 4 listopada 2010r. Gmina zawarła z Województwem, reprezentowanym przez Zarząd Województwa, umowę o dofinansowanie projektu pn. ???w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Priorytet III ?Turystyka? Działanie 3.2. ?Infrastruktura okołoturystyczna?. Do umowy zawarto aneks nr 1 z dnia 21 marca 2011r. oraz aneks nr 2 z dnia 27 września 2011r. Gmina jest Wnioskodawcą i realizatorem projektu. Administratorem obiektu powstałego w wyniku zrealizowania inwestycji będzie Miejski Ośrodek Kultury, Promocji i Informacji - jako jednostka organizacyjna Urzędu Miejskiego.

Prace dotyczące realizacji rzeczowej projektu będą prowadzone w latach 2011-2012. Okres finansowej realizacji projektu obejmuje przedział czasowy między listopadem 2007r. a końcem 2012r.

Inwestycja realizowana w ramach projektu pn. ??? przewiduje kompleksową modernizację terenu otaczającego amfiteatr, celem przekształcenia go w centrum kulturalno-rozrywkowe Miasta. Modernizacja terenu wokół amfiteatru polegać będzie m.in. na przebudowie nawierzchni, wykonaniu sieci wod.-kan. koniecznej dla wyposażenia zaplecza dla publiczności w toalety oraz bieżącą wodę, budowie ogrodzenia i urządzeniu zieleni, przygotowaniu miejsca pod stoiska promocyjne, modernizacji parkingu przy obiekcie oraz budowie widowni. Przeprowadzony zostanie także remont budynku gospodarczego zlokalizowanego przy parkingu, na potrzeby obsługi amfiteatru. Celem projektu jest rozwój amfiteatru i oferowanych na jego terenie produktów turystycznych oraz wzbogacenie oferty kulturalno-rozrywkowej.

Teren wokół budynku amfiteatru i widowni zaprojektowano jako przestrzeń otwartą o funkcji ekspozycyjnej, rekreacyjnej i komunikacyjnej. Na całym terenie zostaną umieszczone ławki i kosze na śmieci. Teren zostanie uzbrojony w niezbędne media: energię elektryczną, wodę, kanalizację sanitarną i deszczową. Na obszarze wokół amfiteatru zaprojektowano także miejsca na 27 stoisk wystawienniczych.

Cały teren zostanie oświetlony za pomocą lamp stojących, kinkietów, oświetlenia liniowego w posadzce oraz wysokich lamp-reflektorów. Cały teren będzie dostępny dla samochodów ciężarowych uprzywilejowanych, które będą miały możliwość wjazdu od ul. ... przez ul. ? w kierunku D.. Natomiast ruch samochodów osobowych będzie się kończył na ul. ? i parkingu przy niej.

Widownia będzie się składać z trzech sektorów, ustawionych osiowo względem sceny i bezpośrednio nawiązywać do niej kształtem. Każdy sektor widowni wyposażony będzie w dwa biegi schodów. Widownia będzie stanowić także część ogrodzenia wewnętrznego. Pomiędzy sektorami będą przejścia o szer. 2m. Przy założeniu 50cm/osobę środkowy sektor pomieści 289 osób, a boczne po 353 osoby. Pod sektorami zaprojektowane zostały pomieszczenia mieszczące:

  • sektory boczne - szatnie wraz z zapleczem socjalnym dla artystów, od zewnątrz 10 stoisk wystawienniczych w formie zadaszonych boksów,
  • sektor środkowy - toalety dla widzów, pomieszczenie dla pierwszej pomocy oraz dodatkowe dla obsługi technicznej, magazyny, od zewnątrz ściana widowni będzie wyposażona w telebim dla publiczności pozostającej poza wewnętrznym ogrodzeniem amfiteatru.

Na tylnych ścianach widowni zaprojektowano żelbetowe donice, w których zostaną posadzone drzewa występujące na obszarach górzystych, mające pełnić funkcje wygłuszające. Widownia i budynek amfiteatru będą mogły być oddzielone od reszty terenu ogólnodostępnego poprzez bramy - na wzór ogrodzenia terenu przyległej skoczni narciarskiej.

Plac parkingowy zostanie zmodernizowany na funkcjonalny parking z 60 miejscami postojowymi, 57 o wymiarach 2,5 x 5m oraz 3 miejsca dla osób niepełnosprawnych o wymiarach 3,6 x 5m. Parking obsługiwany będzie przez istniejący wjazd od ul. ... . Na teren objęty opracowaniem zaprojektowano także drugi wjazd, jako bezpośredni dojazd do modernizowanego budynku gospodarczego.

Budynek gospodarczy, który będzie służył jako zaplecze magazynowe służące obsłudze imprez odbywających się w amfiteatrze, zostanie podzielony na cztery części.

Całkowita wartość projektu określona została na kwotę 7.000.958,12 PLN (łącznie z podatkiem VAT), z czego wartość części projektu realizowanego przez Miasto określona została na kwotę 1.173.360,59 PLN (łącznie z podatkiem VAT). Dofinansowanie przyznane przez instytucję zarządzającą RPO W wynosi 5.827.597,53 PLN (83,24% wartości projektu, są to środki Europejskiego Fundusz Rozwoju Regionalnego), a wkład własny miasta wynosi (16,76% wartości projektu). Wysokość przyznanej pomocy uzależniona jest od kwalifikowalności podatku od towarów i usług kosztów objętych dofinansowaniem.

W związku z realizacją projektu wykonywane są następujące kategorie prac/działań:

  1. projekty budowlano-wykonawcze,
  2. Wstępne Studium Wykonalności,
  3. Studium Wykonalności,
  4. prace przygotowawcze (przeprowadzenie inwentaryzacji oraz likwidacja starego oświetlenia),
  5. wykonanie instalacji zewnętrznych (elektrycznej, wod.-kan, kanalizacji deszczowej oraz przebudowa istniejących sieci),
  6. remont budynku gospodarczego na potrzeby obsługi amfiteatru,
  7. budowa widowni amfiteatru,
  8. wykonanie instalacji wewnętrznych (elektrycznej i sanitarnej),
  9. zagospodarowanie terenu (urządzenie placu i nawierzchnie),
  10. zagospodarowanie zieleni,
  11. nadzór inwestorski,
  12. promocja projektu.

Gmina uczestniczy finansowo w projekcie. W tym celu Gmina zabezpieczyła w budżecie środki finansowe dla wykonawców, którzy zostali zakontraktowani zgodnie z Prawem zamówień publicznych. Pierwszy wydatek poniesiono w 2007r. właściwa realizacja (prace budowlane) trwają od maja 2011r.

Wydatki w ramach projektu do końca 2010r. opodatkowane były 22% stawką VAT, a od 2011r. 23% stawką VAT. Stawka za zakup zasobów mapowych w ramach prac przygotowawczych (projekty-budowlano wykonawcze) to ?zwolniony/nie dotyczy?.

Wydatki ponoszone na realizację ww. projektu są udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Urząd Miejski, a od 1 września 2011r. na Gminę, w związku zarejestrowaniem Gminy jako podatnika VAT. Całość inwestycji w tym środki trwałe oraz materiały (np. dot. promocji) nabyte w wyniku realizacji projektu po zakończeniu realizacji projektu będą wykorzystane do wykonywania czynności związanych z promocją nowopowstałego obiektu.

Ponadto w piśmie z dnia 23 maja 2012r. Wnioskodawca wskazał, że całe mienie powstałe w wyniku realizacji projektu zostanie nieodpłatnie przekazane w użyczenie do Miejskiego Ośrodka Kultury, Promocji i Informacji w, będącego odrębnym od Gminy podmiotem. Przychody z tytułu wykorzystania mienia będzie uzyskiwał Miejski Ośrodek Kultury, Promocji i Informacji. Realizacja inwestycji wynika z wykonywania zadań własnych Gminy (zwłaszcza z zakresu kultury, turystyki i promocji gminy).

W ramach realizacji projektu Wnioskodawca dokona zakupu materiałów i usług w celu promocji projektu (tablice informacyjne/pamiątkowe, spot reklamowy, ulotki promocyjne, broszury promocyjne, banery promocyjne, artykuły prasowe, impreza promocyjna).

Wszystkie materiały będą służyły działaniom czysto informacyjnym i związane będą z promowaniem inwestycji. Materiały drukowane (ulotki, broszury) będą nieodpłatnie rozdawane wśród turystów i mieszkańców. Powyższe zakupy nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle obowiązujących przepisów prawa Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz możliwość uzyskania zwrotu podatku VAT zawartego w cenach towarów i usług jakie Gmina nabyła w związku z realizacją projektu pn. ????

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 23 maja 2012r.):

Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani uzyskania zwrotu podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (Gmina) zawarł z Województwem, reprezentowanym przez Zarząd Województwa, umowę o dofinansowanie projektu pn. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Priorytet III ?Turystyka? Działanie 3.2. ?Infrastruktura okołoturystyczna?.

Wnioskodawcą i realizatorem projektu jest Gmina. Prace dotyczące realizacji rzeczowej projektu będą prowadzone w latach 2011-2012. Okres finansowej realizacji projektu obejmuje przedział czasowy między listopadem 2007r. a końcem 2012r.

Inwestycja realizowana, celem przekształcenia go w centrum kulturalno-rozrywkowe Miasta. Modernizacja terenu wokół amfiteatru polegać będzie m.in. na przebudowie nawierzchni, wykonaniu sieci wod.-kan. koniecznej dla wyposażenia zaplecza dla publiczności w toalety oraz bieżącą wodę, budowie ogrodzenia i urządzeniu zieleni, przygotowaniu miejsca pod stoiska promocyjne, modernizacji parkingu przy obiekcie oraz budowie widowni. Przeprowadzony zostanie także remont budynku gospodarczego zlokalizowanego przy parkingu, na potrzeby obsługi amfiteatru. Celem projektu jest rozwój amfiteatru i oferowanych na jego terenie produktów turystycznych oraz wzbogacenie oferty kulturalno-rozrywkowej.

Wydatki ponoszone na realizację ww. projektu są udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Całe mienie powstałe w wyniku realizacji projektu zostanie nieodpłatnie przekazane w użyczenie do Miejskiego Ośrodka Kultury, Promocji i Informacji, będącego odrębnym od Gminy podmiotem. Przychody z tytułu wykorzystania mienia będzie uzyskiwał Miejski Ośrodek Kultury, Promocji i Informacji.

W ramach realizacji projektu Wnioskodawca dokona zakupu materiałów i usług w celu promocji projektu (tablice informacyjne/pamiątkowe, spot reklamowy, ulotki promocyjne, broszury promocyjne, banery promocyjne, artykuły prasowe, impreza promocyjna). Powyższe zakupy nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi ? brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Dokonywane zakupy nie bedą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny. Wnioskodawca w treści wniosku wyraźnie wskazał, iż całe mienie powstałe w wyniku realizacji projektu zostanie nieodpłatnie przekazane w użyczenie do Miejskiego Ośrodka Kultury, Promocji i Informacji, będącego odrębnym od Gminy podmiotem, zakupy materiałów i usług w celu promocji projektu nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie ma więc możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ???. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania przepisy § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.).

Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

Ww. przepisy stanowią powtórzenie w niezmienionym brzmieniu obowiązującego do dnia 30 listopada 2008r. uregulowania § 23 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008r. do dnia 31 grudnia 2009r. § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010r. do dnia 31 grudnia 2010r. § 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.) oraz obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 marca 2011r. § 22 ust. 1 i 2 obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649).

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani uzyskania zwrotu podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika