Brak prawa do odliczenia podatku VAT przez stowarzyszenie, które nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem (...)

Brak prawa do odliczenia podatku VAT przez stowarzyszenie, które nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2013r. (data wpływu 7 marca 2013r.) uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 5 kwietnia 2013r. oraz pismem z dnia 10 kwietnia 2013r. (data wpływu 12 kwietnia 2013r.) , o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. ??? - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. ???. Ww. wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 5 kwietnia 2013r. oraz pismem z dnia 10 kwietnia 2013r. (data wpływu 12 kwietnia 2013r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest osobą prawną posiadającą status organizacji pożytku publicznego, wpisaną do rejestru Stowarzyszeń KRS. Wnioskodawca jest zwolniony z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług VAT (Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), nie jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym jako podatnik w zakresie podatku od towarów i usług.

Nie prowadzi również działalności gospodarczej. Reasumując, Stowarzyszenie zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie jest podatnikiem w myśl tej ustawy. W 2012r. Wnioskodawca podpisał umowę przyznającą pomoc na realizację operacji z zakresu małych projektów w ramach działania 413 ?Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju? objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, w ramach którego Wnioskodawca zobowiązał się do realizacji operacji pt. ???.

W ramach tej operacji realizowano: budowę infrastruktury informacyjno-turystycznej w postaci tablic informacyjnych oraz strony internetowej, zorganizowano imprezę rekreacyjną ? B.?.

W trakcie realizacji ww. operacji otrzymywano oraz uregulowano wszystkie faktury VAT. Wnioskodawca w ramach realizowanej operacji nie dokonywał sprzedaży oraz żadnych innych czynności, które byłyby, zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług traktowane jako obrót gospodarczy. Ponieważ Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej oraz uwzględniając art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, który mówi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni ? Wnioskodawca nie dokonał odliczeń podatku naliczonego. Zgodnie z ww. artykułem przysługuje on odliczeniu wyłącznie w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, których to Wnioskodawca nie wykonywał. W sytuacji gdy nie przysługuje odliczenie podatku naliczonego, poniesione koszty całkowite w kwocie brutto, czyli łącznie z podatkiem naliczonym ? kwalifikują się do refundacji w ramach działania 413 ?Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju? objętego PROW na lata 2007-2013.

W piśmie, które wpłynęło do tut. organu w dniu 5 kwietnia 2013r. Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego wskazując, że projekt pn. ??? obejmuje: wykonanie tablic informacyjnych, opracowanie i uruchomienie strony internetowej, montaż kamer internetowych, organizacja imprezy pn. B.. W związku z działaniami podejmowanymi w ramach projektu Wnioskodawca nie uzyskiwał żadnych dochodów, nie prowadził działalności odpłatnej. Impreza była ogólnie dostępna dla mieszkańców, wstęp bezpłatny. W związku z uruchomieniem strony poświęconej miejscowości oraz atrakcjom turystycznym nie będzie prowadzona żadna działalność reklamowa i inna związana z uzyskiwaniem jakichkolwiek dochodów.

Wnioskodawca pokrywa wszystkie koszty związane realizacją projektu oraz posiada związane z tym dowody finansowo-księgowe w postaci faktur i rachunków. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca w związku z realizacją operacji w ramach działania 413 ?Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju? objętego PROW ma prawo zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego VAT związanego z nabyciem towarów i usług wykorzystywanych do realizacji tej operacji?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie doprecyzowanym w piśmie z dnia 10 kwietnia 2013r.), nie ma prawa do odliczenia ani zwrotu podatku naliczonego wykazanego na fakturach zakupów dokonanych towarów i usług, które związane były z realizacją operacji z zakresu małych projektów w ramach działania 413 ?Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju? objętego PROW.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zrealizował projekt pn. ???. Wnioskodawca w ramach realizowanej operacji nie dokonywał sprzedaży oraz żadnych innych czynności, które byłyby zgodnie z ustawą o podatku VAT traktowane jako obrót gospodarczy. Wnioskodawca nie wykonywał żadnych czynności opodatkowanych VAT. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i nie składa deklaracji VAT-7.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako ?podatnicy VAT czynni?, składających deklaracje VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie jest spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi ? brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a zatem dokonane zakupy nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności generujących podatek należny.

Wnioskodawca nie ma zatem prawa do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących poniesienie wydatków na realizację ww. projektu.

Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, w szczególności konieczności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika