1. Czy w świetle przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym w związku z zakupem (...)

1. Czy w świetle przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym w związku z zakupem i przetwarzaniem benzenu Wnioskodawca ma nadal obowiązek prowadzenia składu podatkowego.
2. Czy ze względu na zakup metanolu, który jest przetwarzany na wyrób nieakcyzowy i niewielkie ilości, które są sprzedawane Spółka musi posiadać skład podatkowy?3. Jeżeli Wnioskodawca nie będzie posiadał składu podatkowego to z jaką stawką akcyzy powinien kupować benzen?
4. Czy Spółka nie posiadając składu podatkowego nadal będzie mogła sprzedawać cykloheksan?
5. Jaką stawką powinien być obciążony cykloheksan?
6. Z jaką stawka Spółka powinna sprzedawać inne towary, które mogą być użyte jako paliwo lub dodatek do paliwa np. metanol zakupiony z akcyzą 0 zł lub ze stawka 1822zł/1000l frakol?
7. Jak dokumentować sprzedaż cykloheksanu, metanolu, frakolu?
8. Czy nabywca musi być zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego i czy Wnioskodawca musi spełniać jakieś dodatkowe warunki aby sprzedawać wyroby/towary akcyzowe własne jak i zakupione np. czy żądać jakiś dokumentów/oświadczeń od nabywcy potwierdzających na jaki cel został zakupiony dany towar, czy należy wystawiać jakieś specjalne dokumenty?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2009r. (data wpływu 20 kwietnia 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 lipca 2009r. (data wpływu 16 lipca 2009) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku posiadania składu podatkowego, zastosowania odpowiedniej stawki podatku akcyzowego, dokumentowania sprzedaży wyrobów oraz obowiązku rejestracji dla podatku akcyzowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2009r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku posiadania składu podatkowego, zastosowania odpowiedniej stawki podatku akcyzowego, dokumentowania sprzedaży wyrobów oraz obowiązku rejestracji dla podatku akcyzowego.

Na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h Ordynacji podatkowej, pismem z dnia 3 lipca 2009r. znak: IBPP3/443-316/09/DG wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Pismem z dnia 14 lipca 2009r. (data wpływu 16 lipca 2009r.) Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy na podstawie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego z dnia 22 lutego 2007 roku wydanego przez Naczelnika Urzędu Celnego, z numerem akcyzowym składu podatkowego PL?. Zezwolenie to obejmuje produkcję, przetwarzanie i magazynowanie oraz przyjmowanie i wysyłanie produktów rafinacji ropy naftowej.

Wnioskodawca kupuje benzen ? symbol PKWiU 24.14.12-23 kod CN 2902 20 00. Jest to zakup krajowych, nabycie wewnatrzwspólnotowe, a także import. Do 1 marca 2009r. we wszystkich przypadkach zakupu benzenu Spółka składała dostawcom stosowne oświadczenia, że zakupiony benzen nie będzie przeznaczony do celów napędowych lub opałowych czy tez do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych.

W składzie podatkowym prowadzony jest proces przetwarzania benzenu do mieszaniny cykloheksanolu i cykloheksanonu, które to produkty jako ostateczne są wyrobami nieakcyzowymi. Wszystkie czynności odbywają się zgodnie z regulaminem składu podatkowego. W trakcie procesu przetwarzania benzenu wyodrębnia się produkt pośredni przetwarzania benzenu-cykloheksan (symbol PKWiU 24.14.12-13.00 kod CN 2902 11 00). Cykloheksan jest magazynowany przed skierowaniem do przerobu na produkt finalny, tj. mieszaninę cykloheksanolu i cykloheksanonu. W składzie podatkowym dotychczas prowadzono wysyłkę niewielkiej ilości cykloheksanu w obrocie wewnątrzkrajowym i wewnątrzwspólnotowym. Do 1 marca 2009r. była to sprzedaż na podstawie dokumentu ADT oraz po złożeniu przez nabywcę stosownych oświadczeń, że zakupiony cykloheksan nie będzie przeznaczony do celów napędowych lub opałowych lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych. Kilkakrotnie miała miejsce sprzedaż bez oświadczenia ? w takim przypadku został naliczony i odprowadzony na konto Izby Celnej stosowny podatek akcyzowy. Sprzedaż cykloheksanu jest to sprzedaż marginalna w stosunku do całej sprzedaży Wnioskodawcy dlatego jeżeli z tego powodu musiałby funkcjonować w naszej firmie skład podatkowy możemy z niej zrezygnować.

Do marca 2009r. Wnioskodawca sprawowany był stały nadzór podatkowy. Z chwilą wejścia w życie nowych przepisów o podatku akcyzowym (ustawa z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym Dz. U. z 2009r. nr 3 poz. 11) pracownicy stałego nadzoru poinformowali Wnioskodawcę o likwidacji szczególnego nadzoru podatkowego i zakończeniu pracy w Spółce.

Wnioskodawca jest również podatnikiem podatku akcyzowego z tytułu produkcji i sprzedaży energii elektrycznej.

Dodatkowo Spółka kupuje wyroby akcyzowe:

  1. Metanol (alkohol metylowy), który jest podstawowym surowcem do produkcji formaliny a w dalszym procesie do pom-u. W większości metanol jest kupowany bez akcyzy, niewielkie ilości są kupowane z akcyzą. Do 1 marca 2009r. metanol zakupywany z akcyzą był odsprzedawany (bez ponownego naliczania akcyzy) spółkom żużlowym. Natomiast metanol kupiony bez akcyzy był odsprzedawany (w niewielkich ilościach) bez naliczania akcyzy po złożeniu stosownych oświadczeń przez nabywcę.
  2. Spółka zakupuje różnego rodzaju oleje/środki smarne. Do 1 marca 2009r. cześć była kupowana z akcyzą a cześć jako zwolniona (po przedłożeniu sprzedającemu stosownego oświadczenia).
  3. Sporadycznie jest sprzedawany frakol, który może być użyty jako dodatek do paliwa, dlatego kupujący składali stosowne oświadczenie iż zakupiony przez nich frakol nie będzie przeznaczony do celów napędowych lub opałowych lub też do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 14 lipca 2009r. Wnioskodawca wskazał co następuje:

  1. Mieszanina cykloheksanolu i cykloheksanolu jest zaklasyfikowana do doku CN 2906 19 00.
  2. Klasyfikacja CN dla metanolu to 2905 11 00, a dla formaliny 2912 11 00.
  3. Klasyfikacja CN dla frakolu produkowanego przez Wnioskodawcę to 2905 16 85

Ponadto na wezwanie tut. organu Wnioskodawca wskazał, iż przychód osiągnięty ze sprzedaży wyrobów energetycznych uzyskiwanych jako produkt uboczny w procesie wytwarzania wyrobów niebędących wyrobami akcyzowymi tj. ze sprzedaży cykloheksanu i frakolu w stosunku do całego przychodu wykazanego w deklaracji na podatek dochodowy od osób prawnych za 2008r. wynosi 0,098%.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w świetle przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym w związku z zakupem i przetwarzaniem benzenu Wnioskodawca ma nadal obowiązek prowadzenia składu podatkowego.

  2. Czy ze względu na zakup metanolu, który jest przetwarzany na wyrób nieakcyzowy i niewielkie ilości, które są sprzedawane Spółka musi posiadać skład podatkowy...
  3. Jeżeli Wnioskodawca nie będzie posiadał składu podatkowego to z jaką stawką akcyzy powinien kupować benzen...
  4. Czy Spółka nie posiadając składu podatkowego nadal będzie mogła sprzedawać cykloheksan...
  5. Jaką stawką powinien być obciążony cykloheksan...
  6. Z jaką stawka Spółka powinna sprzedawać inne towary, które mogą być użyte jako paliwo lub dodatek do paliwa np. metanol zakupiony z akcyzą 0 zł lub ze stawką 1822zł/1000l frakol...
  7. Jak dokumentować sprzedaż cykloheksanu, metanolu, frakolu...
  8. Czy nabywca musi być zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego i czy Wnioskodawca musi spełniać jakieś dodatkowe warunki aby sprzedawać wyroby/towary akcyzowe własne jak i zakupione np. czy żądać jakiś dokumentów/oświadczeń od nabywcy potwierdzających na jaki cel został zakupiony dany towar, czy należy wystawiać jakieś specjalne dokumenty...

Stanowisko Wnioskodawcy

Ad. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy nie musi on prowadzić składu podatkowego gdyż po dniu 1 marca 2009r. uległy zmianie czynności objęte składem podatkowym. W myśl obowiązujących przepisów nie ma obowiązku przetwarzania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w składzie podatkowym. Spółka przetwarza benzen, który jest wyrobem akcyzowym wymienionym w załączniku nr 2 pod poz. 23 ? ponieważ przetwarzanie wyrobów akcyzowych od 1 marca 2009r. nie musi odbywać się w składzie podatkowym, w związku z tym Wnioskodawca stoi na stanowisku że nie musi posiadać składu podatkowego.

W wyniku przetwarzania benzenu powstaje kolejny wyrób akcyzowy ? cykloheksan, który nie jest wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy, dlatego jego produkcja również nie musi odbywać się w składzie podatkowym, gdyż zgodnie z art. 47 ustawy o podatku akcyzowym produkcja wyrobów wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy może odbywać się w składzie podatkowym. W dalszej części zapisu art. 47 ustawodawca wskazał, że również produkcja innych wyrobów nie wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy może odbywać się w składzie podatkowym ale chodzi tu o wyroby objęte stawką inna niż 0 zł. Z art. 89 ust. 1 i 2 wynika, że cykloheksan jako nie wymieniony w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 (gdy jest zużywany do celów innych niż opałowe, jako dodatek lub domieszka do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatek lub domieszka do paliw silnikowych ? a tak jest u Wnioskodawcy) jest objęty stawką 0 zł, w związku z tym jego produkcja nie musi być prowadzona w składzie podatkowym, czyli również ze względu na produkcje cykloheksanu Wnioskodawca nie musi prowadzić składu podatkowego.

Ad. 2.

W ustawie z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym nie ma zapisu, że przetwarzanie wyrobów akcyzowych musi odbywać się w składzie podatkowym. Wnioskodawca przetwarza metanol, który jest wyrobem akcyzowym wymienionym w załączniku 2 pod poz. 24, a ponieważ przetwarzanie wyrobów akcyzowych od 1 marca 2009r. nie musi odbywać się w składzie podatkowym w związku z tym, Wnioskodawca uważa, że ze względu na metanol nie musi posiadać składu podatkowego. Metanol zakupiony z akcyzą Spółka będzie mogła odsprzedać bez ponownego naliczania akcyzy.

Natomiast metanol, który Spółka kupi bez akcyzy, będzie mogła odsprzedać:

  • ze stawką 0 zł do celów innych niż opałowe, jako domieszka lub dodatek do paliwa opałowego, do napędu silników spalinowych albo jako dodatek lub domieszka do paliw silnikowych (po złożeniu przez nabywcę stosownego oświadczenia lub umieszczeniu stosownego zapisu w umowie z którego wynikać będzie cel na jaki zostaje zakupiony i następnie zużyty metanol ? mimo iż obowiązek posiadania oświadczenia nie wynika z obecnie obowiązujących przepisów podatkowych).
  • lub ze stawka 1822zł/1000l gdy będzie sprzedawany jako paliwo silnikowe.

Ad. 3.

W związku z tym, że Spółka kupuje benzen do celów innych niż opałowe, jako dodatek lub domieszka do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatek lub domieszka do paliw silnikowych ? Spółka kupuje benzen jako surowiec do produkcji wyrobu nieakcyzowego (produkt finalny) w związku z tym, Wnioskodawca uważa, że może go kupować ze stawką akcyzy 0 zł, zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Ad. 4.

Sprzedaż cykloheksanu nie jest uzależniona od tego czy Wnioskodawca będzie mieć skład podatkowy czy też nie. Dlatego Spółka uważa, że może nadal sprzedawać cykloheksan.

Ad. 5.

Z przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym nie wynika, że kontrahent musi przedstawiać Spółce oświadczenie na jaki cel zużyje cykloheksan. Wnioskodawca uważa jednak, że powinien uzyskać oficjalna informację do jakich celów zostaje zużyty sprzedany przez niego cykloheksan, w związku z tym Spółka powinna uzyskać od kupującego oświadczenie (w którym zawarty jest określony cel, dla którego został nabyty cykloheksan ? cel inny niż opałowy, jako dodatek lub domieszka do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatek lub domieszka do paliw silnikowych). Spółka uważa że w razie braku takowej informacji winno się w umowie umieścić zapis, że cykloheksan nie zostanie zużyty do celów opałowych, jako dodatek do paliw silnikowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatek lub domieszka do paliw silnikowych i w takim przypadku możemy zastosować stawkę 0 zł. Jeżeli nabywca nie złożył Spółce ww. oświadczenia lub nie zgodzi się na umieszczenie zapisu w umowie (odnośnie docelowego przeznaczenia cykloheksanu) to przy sprzedaży Wnioskodawca zastosuje stawkę 1822zł/1000l.

Ad. 6.

Z przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym nie wynika, że kontrahent musi nam przedstawić oświadczenie do jakich celów zużyje metanol lub frakol. Mimo to Wnioskodawca uważa, że powinien otrzymać oświadczenie kupującego albo w umowie powinien zostać zawarty zapis, że metanol (frakol) nie zostanie zużyty do celów opałowych, jako dodatek lub domieszka do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatek lub domieszka do paliw silnikowych i w takim przypadku możemy zastosować stawkę 0 zł.

Jeżeli nabywca nie złoży stosownego oświadczenia lub jeżeli nie zgodzi się na umieszczenie w umowie ww. zapisu odnośnie finalnego wykorzystania metanolu (frakolu), to przy sprzedaży zostanie zastosowana stawka 1822zł/1000 litrów.

Natomiast jeżeli Spółka będzie odsprzedawać metanol kupiony ze stawka 1822zł/1000l to przy odsprzedaży nie musi naliczać podatku akcyzowego.

Ad. 7.

Przedmiotową sprzedaż Wnioskodawca dokumentuje tylko fakturą, nie musi wystawiać dokumentu ADT ani dokumentu dostawy.

Ad. 8.

Nabywca wyrobu akcyzowego sprzedawanego przez Wnioskodawcę ze stawka 0 zł lub wyższą niż 0 zł nie musi być zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego, Wnioskodawca nie musi spełniać żadnych dodatkowych warunków aby móc sprzedawać wyroby/towary akcyzowe ze stawką 0 zł lub wyższą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja dotyczy, zgodnie z wnioskiem Strony, interpretacji przepisów dotyczących podatku akcyzowego obowiązujących od 1 marca 2009r., a zatem odnosi się do zakupów i sprzedaży wyrobów wskazanych we wniosku, dokonanych od 1 marca 2009r.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2009r. Nr 3, poz. 11) za wyroby akcyzowe uznaje się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W załączniku nr 1 do ustawy, zostały wymienione tylko niektóre ze wskazanych we wniosku wyrobów, a mianowicie:

  • poz. 35 załącznika nr 1 zawiera wyroby oznaczone kodem CN 2902 ? węglowodory cykliczne. Zatem w tym mieści się również wskazany we wniosku benzen o CN 2902 20 00 i cykloheksan o CN 2902 11 00
  • poz. 36 załącznika nr 1 zawiera wyroby oznaczone kodem CN ex 2905 11 00 ? metanol (alkohol metylowy) ? niebędący pochodzenia syntetycznego ? jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych lub napędowych.

Natomiast załącznik nr 1 nie zawiera pozostałych wyrobów wskazanych we wniosku tj.:

  • mieszani cykloheksanolu i cylkoheksanonu oznaczonych kodem CN 2906 19 00,
  • formaliny oznaczonej kodem CN 2912 11 00,
  • frakolu oznaczonego kodem CN 2905 16 85,

Jednocześnie należy zauważyć, iż w poz. 44 załącznika nr 1 do ustawy mieszczą się, bez względu na kod CN, pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub paliwa opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych lub paliw opałowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1-4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

  1. objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  2. objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
  3. objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
  4. oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  5. objęte pozycją CN 3403;
  6. objęte pozycją CN 3811;
  7. objęte pozycją CN 3817;
  8. oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  9. pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;
  10. pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Biokomponentami są biokomponenty w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych.

Stawki akcyzy dla wyrobów energetycznych zostały określone w art. 89 ust. 1. Stosownie zaś do art. 89 ust. 2 ww. ustawy stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Zgodnie z powyższym kupowany benzen do celów wytworzenia wyrobów nieakcyzowych, przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych może być nabywany z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 0 zł.

Wskazać przy tym należy, iż zgodnie z art. 85 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy właściwy naczelnik urzędu celnego, w drodze decyzji wydanej z urzędu dla poszczególnych podmiotów ustala dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych określonych w art. 89 ust. 2, znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy i objętych zerowa stawka akcyzy, w przypadku ich zuzycia do produkcji innych wyrobów.

Natomiast w odniesieniu do cykloheksanu oznaczonego kodem CN 29 02 11 00 powstającego w procesie produkcji wyrobów nieakcyzowych (mieszanin cykloheksanolu i cykloheksanonu o kodzie CN 29 06 19 00), który jako produkt uboczny jest sprzedawany przez Wnioskodawcę w niewielkich ilościach, zauważyć należy, iż na gruncie ustawy o podatku akcyzowym jest on wyrobem energetycznym (w rozumieniu art. 86 ust.

1 pkt 3 tej ustawy), który może mieć różną stawkę akcyzy, w zależności od przeznaczenia. Jeżeli jest przeznaczony do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, to zgodnie z art. 89 ust. 2 ww. ustawy, określona dla niego stawka akcyzy wynosi 0 zł. Natomiast w przypadku przeznaczenia powyższego wyrobu do celów opałowych, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, podlega on opodatkowaniu akcyzą w wysokości 1822,00 zł/1000 l, zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 14 ustawy.

Ponadto, jak wynika z wniosku, Wnioskodawca dokonuje zakupu metanolu o kodzie CN 2905 11 00 do produkcji wyrobu przeznaczonego do innych celów niż napędowe lub opałowe tj. do produkcji formaliny o kodzie CN 2912 11 00. Dokonuje także odsprzedaży metanolu zakupionego z podatkiem akcyzowym jak również dokonuje odsprzedaży metanolu zakupionego bez podatku akcyzowego do celów innych niż opałowe, jako domieszki lub dodatki do paliwa opałowego, do napędu silników spalinowych albo jako dodatek lub domieszka do paliw silnikowych oraz dokonuje odsprzedaży metanolu jako paliwa silnikowego.

Odnośnie do powyższego zauważa się, że w stosunku do zakupionego z podatkiem akcyzowym i odsprzedawanego przez Wnioskodawcę metanolu zastosowanie znajdzie art. 8 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym, w myśl którego jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej. Zatem taka odsprzedaż nie rodzi u Wnioskodawcy obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym.

Zauważa się jednocześnie, iż zgodnie z załącznikiem nr 1 do ww. ustawy za wyrób akcyzowy o kodzie CN 2905 11 00 uznaje się jedynie metanol (alkohol metylowy) ? niebedący pochodzenia syntetycznego ? jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych lub napędowych. Zatem ze względu na zakup bez podatku akcyzowego metanolu przeznaczonego do produkcji formaliny o CN 2912 11 00 (niewymienionej w załączniku nr 1 oraz w art. 86 ust. 1 ) nie będącej wyrobem akcyzowym, jak i odsprzedawanego do celów innych niż opałowe lub napędowe, przedmiotowy metanol nie jest obciążony podatkiem akcyzowym.

Natomiast w sytuacji odsprzedaży zakupionego bez podatku akcyzowego metanolu do celów napędowych Wnioskodawca będzie zobowiązany do zastosowania dla tej sprzedaży stawki podatku akcyzowego w wysokości 1822 zł/1000 litrów ? art. 89 ust. 1 pkt 14 ustawy.

Wnioskodawca dokonuje także sprzedaży wyprodukowanego przez siebie, jako produkt uboczny, frakolu o kodzie CN 2905 16 85, który oferowany jest jako wyrób przeznaczony do innych celów niż napędowe i opałowe lub jako domieszki lub dodatki do paliw opałowych i silnikowych.

Odnośnie produkowanego przez Wnioskodawcę frakolu (powstałego jako produkt uboczny) o kodzie CN 2905 16 85 zauważa się, iż wyrób ten jako nie wymieniony w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym nie jest wyrobem akcyzowym. Jednakże mając na uwadze art. 86 ust. 1 pkt 9 oraz poz. 44 załącznika nr 1 ww. ustawy w przypadku przeznaczenia tego wyrobu do użycia, oferowania na sprzedaż lub używania jako paliwa silnikowego lub jako dodatku lub domieszki do paliw silnikowych, wyrób ten staje się wyrobem akcyzowym zaliczonym do wyrobów energetycznych.

Zatem frakol o kodzie CN 2905 16 85 oferowany przez Wnioskodawcę jako wyrób przeznaczony do celów innych niż napędowe i opałowe nie podlega opodatkowaniu akcyzą.

Natomiast w sytuacji sprzedaży frakolu do celów napędowych lub jako domieszki lub dodatku do paliw silnikowych należy zastosować do tej sprzedaży stawkę podatku akcyzowego w wysokości 1822 zł/ 1000 litrów ? art. 89 ust. 1 pkt 14 ustawy.

Dodatkowo należy wskazać również, iż metanol o kodzie 2905 11 00 jak i frakol o kodzie CN 2905 16 85, jest wyrobem akcyzowym wówczas gdy ich przeznaczeniem jest szeroko rozumiany cel opałowy lub napędowy.

Metanol i frakol należy traktować jako wyrób przeznaczony do celów napędowych na etapie jego bezpośredniego przeznaczenia tj. wówczas gdy:

  • znajduje się on już u podmiotu, który wykorzystuje go jako samoistne paliwo lub jako dodatek lub domieszka do produkcji paliw, lub
  • gdy jest sprzedawany podmiotowi wykorzystującemu go jako samoistne paliwo lub jako dodatek lub domieszka do produkcji paliw.

Zgodnie z powyższym każdy podmiot, który produkuje ww. wyroby, a następnie zużywa je jako paliwo silnikowe lub dodaje do produkowanych przez siebie paliw silnikowych, bądź oferuje produkowany przez siebie wyrób na sprzedaż lub sprzedaje taki wyrób jako samoistne paliwo lub jako dodatek do produkcji paliw, de facto bezpośrednio przeznacza ten wyrób do celów napędowych, przesądzając tym samym o konieczności traktowania go jako wyrób akcyzowy.

Odnośnie obowiązku prowadzenia przez Wnioskodawcę składu podatkowego dla opisanego we wniosku stanu faktycznego zauważyć należy co następuje:

Zgodnie z art. 40 ust. 5 (zd. pierwsze) ww. ustawy procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1.

W myśl ust. 6 tego artykułu procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawka akcyzy inną niż zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1.

Stosownie do postanowień art. 47 ust. 1 powołanej ustawy produkcja ww. wyrobów akcyzowych tj.:

  1. określonych w załączniku nr 2 do ustawy,
  2. innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką inną niż stawka zerowa,

może obywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem sytuacji, o których mowa w pkt 1-6 tego przepisu.

W załączniku nr 2 do ustawy zostały wymienione m.in. następujące wyroby akcyzowe do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w Dyrektywie Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dz.Urz. UE L nr 76 str. 1 ze zm.):

  • w poz. 23 ? benzen CN 2902 20 00,
  • w poz. 24 metanol (alkohol metylowy) CN ex 2905 11 00 ? niebędący pochodzenia syntetycznego ? jeśli jest przeznaczony do celów opałowych lub napędowych.

Natomiast pozostałe wyroby wskazane we wniosku tj.:

  • cykloheksan CN 29 02 11 00,
  • mieszaniny cykloheksanolu i cykloheksanonu CN 2906 19 00,
  • formalina CN 2912 11 00,
  • frakol CN 2905 16 85,

nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

W pierwszym przypadku obowiązek produkcji wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy istnieje niezależnie od tego, czy wyroby te są objęte zerową stawką akcyzy, czy też stawką akcyzy inną niż stawka zerowa. Obowiązek w tym zakresie został nałożony z uwagi na fakt, iż wyroby akcyzowe, które zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, podlegają (niezależnie od stosowanej stawki) wspólnotowemu systemowi monitorowania produkcji i przemieszczania wyrobów akcyzowych, zgodnie z dyrektywą Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania.

W drugim przypadku obowiązek produkcji w składzie podatkowym z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy odnosi się do wyrobów akcyzowych, które nie są objęte wspólnotowym systemem monitorowania produkcji i przemieszczania wyrobów akcyzowych. Ponieważ wyroby te, co do zasady, nie są opodatkowane akcyzą i objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy w państwach członkowskich Wspólnoty Europejskiej, procedura zawieszenia poboru akcyzy może mieć do nich zastosowanie wyłącznie na terytorium kraju.

Nałożony w przepisach krajowych (w związku z uregulowaniami wspólnotowymi) obowiązek stosowania wobec wyrobów określonych w załączniku nr 2 do ustawy procedury zawieszenia poboru akcyzy obejmuje, oprócz produkcji w składzie podatkowym, konieczność przemieszczania tych wyrobów (w przypadku, gdy nie zostały one dopuszczone do konsumpcji) na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego. Przemieszczanie takie może odbywać się zarówno na terytorium kraju (generalnie między składami podatkowymi), jak również w obrocie wewnątrzwspólnotowym (np. między składami podatkowymi albo między składem podatkowym na terytorium państwa członkowskiego a zarejestrowanym lub niezarejestrowanym handlowcem na terytorium kraju). Jak bowiem wspomniano powyżej, do przedmiotowych wyrobów akcyzowych procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium całej Wspólnoty Europejskiej.

W myśl art. 87 ust. 1-3 ww. ustawy produkcją wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych, w tym również mieszanie lub przeklasyfikowanie komponentów paliwowych, rozlew gazu skroplonego do butli gazowych, a także barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych.

Nie uznaje się za produkcję wyrobów energetycznych uzyskiwania niewielkiej ilości wyrobów energetycznych jako produktu ubocznego w procesie wytwarzania wyrobów niebędących wyrobami akcyzowymi. Za niewielką ilość uważa się ilość wyrobów energetycznych, jeżeli przychód osiągnięty z ich sprzedaży stanowi nie więcej niż 0,1 % całości przychodu, w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, ze zm.), uzyskanego z prowadzonej działalności gospodarczej za poprzedni rok obrotowy lub deklarowanego w przypadku rozpoczęcia działalności gospodarczej.

Podmiot uzyskujący jako produkt uboczny niewielką ilość wyrobów energetycznych, o której mowa w ust. 2, jest obowiązany do:

  1. pisemnego powiadomienia właściwego naczelnika urzędu celnego o rodzaju prowadzonej działalności i rodzaju uzyskiwanych wyrobów - w terminie 14 dni od dnia uzyskania po raz pierwszy tych wyrobów;
  2. przedstawienia właściwemu naczelnikowi urzędu celnego pisemnej informacji o uzyskanym przychodzie, z wyszczególnieniem ilości uzyskanych wyrobów, o których mowa w ust. 2, a także o wysokości przychodu osiągniętego ze sprzedaży tych wyrobów - na zakończenie każdego roku obrotowego.

Z wniosku wynika, że w procesie produkcji wyrobów nieakcyzowych (niewymienionych w załączniku nr 1 i w art. 86 ust. 1 ustawy) w postaci mieszanin cykloheksanolu i cykloheksanonu o kodzie CN 2906 19 00, powstają produkty uboczne w postaci cykloheksanu o kodzie CN 2902 11 00, który jest wyrobem akcyzowym obciążonym stawką 0 zł lub stawką 1822 zł/1000 litrów w zależności od przeznaczenia, oraz frakol o kodzie CN 2905 16 85, który jest wyrobem akcyzowym wówczas gdy jego przeznaczeniem jest szeroko rozumiany cel opałowy lub napędowy. Przychód uzyskany ze sprzedaży produktów ubocznych stanowiących wyroby akcyzowe czyli cykloheksanu oraz frakolu w stosunku do całego przychodu wykazanego w deklaracji na podatek dochodowy od osób prawnych za 2008r. wynosi 0,098%. W związku z czym przetwarzanie przez Wnioskodawcę nabytego benzenu może odbywać się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy bez konieczności prowadzenia składu podatkowego. Na Wnioskodawcy ciążyć może obowiązek, o którym mowa w art. 87 ust. 3 ustawy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż przetwarzanie benzenu na wyroby nieakcyzowe w wyniku którego powstają niewielkie ilości sprzedawanych wyrobów akcyzowych (cykloheksan i frakom sprzedawane na cele napędowe) oraz przetwarzanie metanolu na wyrób nieakcyzowy (formalinę) nie wymaga prowadzenia składu podatkowego, a zatem dostawa tych wyrobów nie może być dokonywana z zastosowanie administracyjnego dokumentu towarzyszącego (ADT) ani dokumentu dostawy, który ma zastosowanie w przypadku sprzedaży wyrobów zwolnionych z akcyzy ze względu na przeznaczenie. Sprzedaż może być zatem dokumentowana na zasadach określonych w ustawie o podatku od towarów i usług z uwzględnieniem przepisów dotyczących obrotu produktami chemicznymi.

Zauważa się także, iż w sytuacji, o której mowa wyżej, obowiązujące przepisy prawa nie przewidują obowiązku składania oświadczeń o przeznaczeniu nabywanych wyrobów do celów innych niż napędowe lub opałowe. Niemniej jednak w interesie Wnioskodawcy jest wykazanie, np. w toku kontroli lub prowadzonego postępowania, iż wyroby akcyzowe, od których akcyza nie została zapłacona, zostały faktycznie wykorzystane lub mają być wykorzystane do celów innych niż napędowe lub opałowe. W takim przypadku pomocne w ustaleniu, do jakich celów wyroby te zostały lub zostaną wykorzystane, może być np. stosowne oświadczenie.

Odnośnie natomiast kwestii rejestracji dla podatku akcyzowego odbiorcy wyrobów akcyzowych sprzedawanych przez Wnioskodawcę ze stawką 0 zł lub stawka inna niż stawka zerowa zauważa się, iż w myśl art. 16 ust. 1 ww. ustawy o podatku akcyzowym podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Zgodnie natomiast z art. 16 ust. 5 ww. ustawy powyższy przepis nie ma zastosowania w przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych wyłącznie zerową stawką podatku akcyzowego, z zastrzeżeniem ust. 8.

W myśl powyższego nabywcy w celu zakupu u Wnioskodawcy wyrobów akcyzowych objętych stawką podatku 0 zł lub stawka inną niż stawka zerowa nie muszą dokonywać rejestracji dla podatku akcyzowego w myśl art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Mając powyższe na względzie stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo należało uznać za prawidłowe, aczkolwiek prawidłowość stanowiska wynika z innej podstawy prawnej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika