Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu

Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2013r. (data wpływu do tut. organu 7 marca 2013r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 kwietnia 2013r. (data wpływu 19 kwietnia 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację zadania pod nazwą ??? - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2013r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 15 kwietnia 2013r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację zadania pod nazwą ???.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Parafia jest jednostką organizacyjną kościoła (jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, której ustawy przyznają zdolność prawną), nie prowadzi działalności gospodarczej w myśl przepisów o podatku od towarów i usług - art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004r. (t.j. Dz. U. Nr 177 poz. 1054 z późn. zm.).

Parafia Rzymskokatolicka za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania złożyła wniosek pt. ??? w ramach działania ?Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju? objętego PROW 2007-2013 dla małych projektów. Podstawa prawna realizacji projektu: rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW - Dz. Urz. ... z października 2005r.). Działanie tzw. ? ...? jest współfinansowane z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z EFRROW. Zgodnie z § 4 pkt 3 pod. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008r. z póz. zm. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania ?Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju? objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U z dnia 31 lipca 2008r. 2008.138.868) do kosztów kwalifikowanych małych projektów zaliczamy również podatek od towarów i usług (VAT) w przypadku gdy wnioskodawca nie może tego podatku odzyskać z Instytucji Skarbowej (art. 71 ust. 3 lit. a rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. ... z dnia 21.10.2005r. str. 1, z późn. zm.).

W związku z powyższym już na etapie wniosku aplikacyjnego zaliczono podatek VAT do kosztów kwalifikowalnych, to znaczy, że Parafia nie będzie miała możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT, ani w trakcie, ani po zakończeniu zadania. Z kolei interpretacja indywidualna, która potwierdzi możliwość lub wskaże na brak możliwości odliczenia podatku VAT jest niezbędna na etapie wniosku o płatność (refundacja poniesionych kosztów).

Przedmiot inwestycji nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Realizacja małego projektu polega na wykonaniu groty solnej w miejscowości Z, miejsca ogólnodostępnego dla mieszkańców i przyjeżdżających turystów. Wykonanie groty solnej umożliwiło mieszkańcom wsi Z i okolicznych miejscowości stworzenie dodatkowej formy wypoczynku i relaksu. Obiekt jest kompleksowym miejscem integracji, rekreacji przystosowanym do odpoczynku, w którym mieszkańcy Z, sąsiednich miejscowości oraz turyści mogą spędzać wolny czas. Efektem realizacji operacji jest poszerzenie atrakcyjnej oferty turystyczno-rekreacyjnej i tym samym poprawa warunków wypoczynku i rekreacji na terenie ww. miejscowości.

Działania realizowane w ramach małego projektu są skierowane na rozwój turystyczny obszarów wiejskich, z których korzysta duża liczba mieszkańców (ok. 500 osób w ciągu roku). Wszystkie działania w ramach małego projektu mają charakter nieodpłatny, więc nie generują przychodu.

Wykonana grota solna w ramach projektu nie będzie wykorzystywana przez Parafię do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Faktury dokumentujące poniesione wydatki są wystawione na Parafię. Tym samym koszty ponoszone przez Parafię w ramach realizacji projektu kwalifikują się do refundacji w ramach Osi 4 Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. W 2012r. Parafia poniosła koszty zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania ?Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju? objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 138, poz. 868 z późn. zm.).

W piśmie z dnia 15 kwietnia 2013r. Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług i nie składa deklaracji VAT-7.
  2. Wnioskodawca jest zwolniony z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.
  3. Wnioskodawca nie ma cennika przy wstępie do groty solnej. Wstęp do groty solnej nie jest uzależniony od jakiejkolwiek wpłaty pieniężnej, ale osoba może uiszczać dobrowolne datki.

Wydatki związane z projektem budowy groty solnej nie są i nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację zadania pod nazwą ??? w związku z realizacją działania 4.1/413 ?Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007-2013 dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi??

Stanowisko Wnioskodawcy (skorygowane pismem z dnia 15 kwietnia 2013r.):

Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani do zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją wyżej wymienionego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

Należy jednak zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Parafia złożyła wniosek pt. ???. Realizacja małego projektu polega na wykonaniu groty solnej w miejscowości Z, miejsca ogólnodostępnego dla mieszkańców i przyjeżdżających turystów. Faktury dokumentujące poniesione wydatki są wystawione na Parafię. Parafia nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług i nie składa deklaracji VAT-7. Jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie ma cennika przy wstępie do groty solnej. Wstęp do groty solnej nie jest uzależniony od jakiejkolwiek wpłaty pieniężnej, ale osoba może uiszczać dobrowolne datki. Wydatki związane z projektem budowy groty solnej nie są i nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako ?podatnicy VAT czynni? poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej przepisy, w tym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, a wydatki związane z projektem budowy groty solnej nie są i nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W świetle powyższego, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację zadania pod nazwą ???.

Tym samym nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2013r., poz. 247), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika