Czy podpisane porozumienie z inwestorem jest podstawą do wystawienia faktur korygujących i zmniejszenia (...)

Czy podpisane porozumienie z inwestorem jest podstawą do wystawienia faktur korygujących i zmniejszenia podstawy opodatkowania i podatku VAT po otrzymaniu od odbiorcy potwierdzonych kopii faktur?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2010r. (data wpływu 19 maja 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie wystawienia faktur korygujących - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2010r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie w zakresie wystawienia faktur korygujacych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w dniu 30 września 2006r. podpisał umowę o roboty budowlane z inwestorem prywatnym. Inwestor prywatny S.A. jest 100% udziałowcem Wnioskodawcy tj. Sp. z o.o.

Umowa zawierała ceny wstępne netto plus podatek VAT na poszczególne obiekty, a rozliczenie odbywało się kosztorysami powykonawczymi i miesięcznie fakturami częściowymi za wykonane i odebrane roboty na koniec każdego miesiąca. Roboty rozpoczęły się 1 października 2006r., a od 30 listopada 2007r. inwestor nie podpisywał części protokołów odbioru robót uznając, że Wnioskodawca zawyża ceny wykonywanych robót.

Inwestor również nie dokonywał części płatności za swoje zobowiązania. Mimo tego Wnioskodawca wystawiał na podstawie podpisywanych jednostronnie protokołów odbioru robót za wykonane przez siebie usługi budowlane faktury VAT zaliczając ich wartość do przychodów i płacąc podatki: dochodowy i VAT. W dniu 30 stycznia 2008r. pomiędzy inwestorem a Wnioskodawcą zostało zawarte porozumienie w sprawie konieczności przeprowadzenia przez zewnętrznego audytora analizy wyceny wykonanych przez Wnioskodawcę robót i uwzględnienia ww. analizy w rozliczeniach z inwestorem.

Audyt zewnętrzny zweryfikował kosztorysy powykonawcze, zmniejszając wartość wykonanych robót o kwotę 3.239.839,90 zł brutto.

Na koniec roku 2009 na niezapłacone faktury przez inwestora spółka utworzyła odpis aktualizujący należności na kwotę 3.200.000 zł zaliczając go bilansowo do kosztów operacyjnych, korygując o jego wartość podstawę do obliczenia podatku dochodowego.

W dniu 20 kwietnia 2010r. Inwestor i Wnioskodawca zawarli porozumienie na mocy którego, uwzględniając wyniki audytu zewnętrznego uzgodniły obniżenie wartości robót

o 3.200.000,00 zł brutto. Cała wartość brutto inwestycji bez potrącenia to 36.492.535,75 zł (trzydzieści sześć milionów czterysta dziewięćdziesiąt dwa tysiące pięćset trzydzieści pięć 75/100 złotych).

Podpisane porozumienie będzie podstawą do wystawienia faktur korygujących za okres od roku 2006 do roku 2008 obniżających wartość sprzedaży i naliczony od niej podatek VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podpisane porozumienie z inwestorem jest podstawą do wystawienia faktur korygujących i zmniejszenia podstawy opodatkowania i podatku VAT po otrzymaniu od odbiorcy potwierdzonych kopii faktur...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie zawartego porozumienia z inwestorem, spółka wystawi faktury korygujące, które po otrzymaniu wraz z potwierdzeniem odbiorcy będą stanowić podstawę do obniżenia podstawy opodatkowania i podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy wykonywane w ramach działalności gospodarczej chyba, że wyjątkowo ze względu na specyfikę danej czynności nie można jej określić jako dostawy towarów, lub też świadczenia usług.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy o VAT podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

W przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano (art. 29 ust. 4a ustawy o VAT).

W myśl art. 29 ust. 4c ustawy o VAT przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

W myśl art. 106 ust. 1 ww. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212 poz. 1337 ze zm.) w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Stosownie do § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

W myśl § 13 ust. 3 ww. rozporządzenia przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

  1. zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;
  2. zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w dniu 30 września 2006r. podpisał umowę o roboty budowlane. Umowa zawierała ceny wstępne netto plus podatek VAT na poszczególne obiekty, a rozliczenie odbywało się kosztorysami powykonawczymi i miesięcznie fakturami częściowymi za wykonane i odebrane roboty na koniec każdego miesiąca. Roboty rozpoczęły się 1 października 2006r., a od 30 listopada 2007r. inwestor nie podpisywał części protokołów odbioru robót uznając, że Wnioskodawca zawyża ceny wykonywanych robót. Mimo tego Wnioskodawca wystawiał na podstawie podpisywanych jednostronnie protokołów odbioru robót za wykonane przez siebie usługi budowlane faktury VAT. W dniu 30 stycznia 2008r. pomiędzy inwestorem a Wnioskodawcą zostało zawarte porozumienie w sprawie konieczności przeprowadzenia przez zewnętrznego audytora analizy wyceny wykonanych przez Wnioskodawcę robót i uwzględnienia ww. analizy w rozliczeniach z inwestorem. Audyt zewnętrzny zweryfikował kosztorysy powykonawcze, zmniejszając wartość wykonanych robót o kwotę 3.239.839,90 zł brutto.

W dniu 20 kwietnia 2010r. Inwestor i Wnioskodawca zawarli porozumienie na mocy którego, uwzględniając wyniki audytu zewnętrznego Strony uzgodniły obniżenie wartości robót. Podpisane porozumienie będzie podstawą do wystawienia faktur korygujących za okres od roku 2006 do roku 2008 obniżających wartość sprzedaży i naliczony od niej podatek VAT.

W związku z powyższym i w świetle przedstawionego stanu prawnego Wnioskodawca będzie miał prawo do wystawienia faktur korygujących do wystawionych faktur dokumentujących roboty budowlane na podstawie zawartego z inwestorem porozumienia uwzględniającego wyniki audytu zewnętrznego, a następnie do obniżenia podstawy opodatkowania pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę, dla którego wystawiono fakturę. Jednocześnie uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika