W sytuacji gdy należności wpływają za pośrednictwem kont internetowych typu e. S.A. nie zostają (...)

W sytuacji gdy należności wpływają za pośrednictwem kont internetowych typu e. S.A. nie zostają spełnione wymogi zawarte w poz. 37 załącznika do rozporządzenia. W związku z czym Wnioskodawca nie będzie miał możliwości skorzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2012r. (data wpływu 6 kwietnia 2012r.), uzupełnionym pismami z dnia 27 czerwca 2012r. (data wpływu 2 lipca 2012r. oraz 17 lipca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 27 czerwca 2012r. (data wpływu 2 lipca 2012r. oraz 17 lipca 2012r.), będącymi odpowiedziami na wezwania nr: IBPP3/443-346/12/KG z dnia 22 czerwca 2012r. oraz z dnia 3 lipca 2012r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

T. G. s.c. została zawiązana w sierpniu 2011r., jej działalność ma polegać na wydawaniu gier komputerowych udostępnianych (sprzedawanych) w Internecie. Obecnie trwa opracowywanie takich gier. Sprzedaż realizowana będzie w ten sposób, że osoba zainteresowana będzie mogła pobrać grę (pliki instalacyjne) z Internetu. Celem natomiast uruchomienia gry niezbędne będzie wprowadzenie tzw. kodu aktywacyjnego. Jego nabycie stanie się możliwe przez złożenie zamówienia na stornie Internetowej i uregulowanie wynikającej z cennika kwoty. Płatność następować będzie z wykorzystaniem karty płatniczej, względnie przelewem bankowym lub przekazem pocztowym. Po otrzymaniu środków T. G. s.c. prześle do zamawiającego za pośrednictwem poczty elektronicznej niezbędny do uruchomienia gry kod aktywacyjny. Od strony technicznej każde złożone zamówienie będzie rejestrowane w obsługującym stronę Internetową systemie komputerowym, z przypisaniem danych przekazanych przez nabywcę w zamówieniu. Podkreślić przy tym trzeba, że prawdziwość tych danych nie będzie w żaden sposób weryfikowana, a obowiązkowe dane, mają się ograniczać jedynie do podania adresu poczty elektronicznej, na którą podlegał będzie przekazaniu kod aktywacyjny.

W praktyce oznacza to, że nabywca gry pozostanie anonimowy, a jego jakakolwiek identyfikacja stanie się możliwa jedynie na podstawie podanego adresu poczty, względnie IP komputera, z którego wysłane zostało zamówienie. Obsługę dokonywanych płatności prowadzić będzie na podstawie zawartej umowy podmiot zewnętrzny ? e. SA, który otrzymane środki po pobraniu prowizji przelewać będzie w całości na rachunek bankowy T. G. s.c. Wykluczona przy tym jest sytuacja, aby T. G. s.c. jakiekolwiek środki otrzymywała od e. S.A. inną drogą niż ich wpłata na rachunek bankowy. Tym samym nie będzie możliwe, aby dokonana przez nabywcę wpłata ostatecznie została zrealizowana bez pośrednictwa banku, w którym założony jest rachunek. Bank ten w konsekwencji będzie ostatnim podmiotem przez który przepływać będą wszystkie należne T. G. s.c. środki. Wraz z przelewem przekazywana również będzie przez e. S.A. specyfikacja wiążąca zrealizowane płatności z poszczególnymi zamówieniami.

Z podanych przez e. S.A. informacji wynika ponadto, że nie jest on bankiem w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. ? Prawo bankowe (Dz. U. z 2002r. Nr 72, poz. 665, ze zm.), a wykonywane w rozpatrywanym przypadku czynności nie będą się kwalifikowały jako czynności bankowe w rozumieniu tejże ustawy. Zważywszy natomiast na treść art. 4 ust. 1 pkt 7 lit. e Prawa bankowego e. S.A. zalicza się on do instytucji finansowych, a nadto posiada status agenta rozliczeniowego w rozumieniu ustawy z dnia 12 września 2002r. o elektronicznych instrumentach płatniczych (Dz. U. Nr 169, poz. 1385, ze zm.).

Z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie będzie wynikało, jakiej konkretnie transakcji dokonana zapłata dotyczy. Do rejestru sprzedaży będzie wprowadzany dowód każdego zamówienia, który da się powiązać ze zrealizowaną na rachunek bankowy Wnioskodawcy zapłatą.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Wobec przyjętego systemu sprzedaży istnieje możliwość, aby każde zindywidualizowane numerem zamówienie, zawierające co najmniej adres poczty elektronicznej nabywcy, zostało z wykorzystaniem automatu księgowań wprowadzone do rejestru VAT sprzedaży. Czy w przypadku powyższego sposobu rejestracji przeprowadzonych transakcji możliwe jest, aby w stosunku do tych transakcji zastosować zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, do czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania zalicza się świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła. Jednocześnie, jak wynika to z pkt 2 objaśnień w załączniku do powyższego rozporządzenia, zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011r.

Odnosząc powyższą regulację prawną do przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić trzeba, że przyjęty system sprzedaży spełnia warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania. Na uwagę w szczególności zasługuje, że do rejestru VAT sprzedaży możliwe będzie wprowadzenie każdego dowodu zamówienia. Nie będzie również przeszkód w jego powiązaniu z zapłatą zrealizowaną ostatecznie na rachunek bankowy T. G. s.c. W praktyce każdą zapłatę wykazaną w specyfikacji dostarczonej przez podmiot obsługujący płatności ? e. SA będzie się dało powiązać z dowodami zamówień ujętymi w poszczególnych pozycjach rejestru VAT sprzedaży, co w świetle treści poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia jest warunkiem niezbędnym do zastosowania zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania. Przyznać wprawdzie trzeba, że poszczególne dowody zamówień będą miały formę elektroniczną i nie będą identyfikowały nabywcy z imienia i nazwiska. Nie są to jednak okoliczności, które stałyby w sprzeczności z możliwością zastosowania zwolnienia. Ponadto każda dokonana przez nabywcę gry komputerowej wpłata ostatecznie będzie wpływała na rachunek bankowy T. G. s.c, a tym samym będzie ona następowała za pośrednictwem banku, w którym rachunek taki będzie założony.

Wobec zatem opisanego stanu rzeczy stwierdzić należy, że świadczone przez T. G. s.c. usługi polegające na wydawaniu gier komputerowych udostępnianych do pobrania w Internecie zaliczać się będą do kategorii usług, o których mowa w poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Tym samym stosownie do § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia usługi te do dnia 31 grudnia 2012r. będą korzystały ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Z przepisu tego jednoznacznie wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Należy podkreślić, iż obowiązek ten dotyczy wyłącznie sprzedaży, która została dokonana na rzecz tych wyżej wymienionych podmiotów oraz nie została objęta zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania.

Jak wynika z art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka (Wnioskodawca) została zawiązana w sierpniu 2011r., jej działalność ma polegać na wydawaniu gier komputerowych udostępnianych (sprzedawanych) w Internecie. Obecnie trwa opracowywanie takich gier. Sprzedaż realizowana będzie w ten sposób, że osoba zainteresowana będzie mogła pobrać grę (pliki instalacyjne) z Internetu.

Obsługę dokonywanych płatności prowadzić będzie na podstawie zawartej umowy, podmiot zewnętrzny ? e. SA, który otrzymane środki po pobraniu prowizji przelewać będzie w całości na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

Z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie będzie wynikało, jakiej konkretnie transakcji dokonana zapłata dotyczy. Do rejestru sprzedaży będzie wprowadzany dowód każdego zamówienia, który da się powiązać ze zrealizowaną na rachunek bankowy Wnioskodawcy zapłatą.

Z wniosku wynika, iż e. S.A. nie jest bankiem w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. ? Prawo bankowe (Dz. U. z 2002r. Nr 72, poz. 665, ze zm.), a wykonywane w rozpatrywanym przypadku czynności nie będą się kwalifikowały jako czynności bankowe w rozumieniu tejże ustawy.

Zauważyć należy, iż ww. usługi mają cechy usług elektronicznych. Zgodnie bowiem zgodnie z art. 2 pkt 26 przez usługi elektroniczne ? rozumie się usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1).

Na podstawie art. 7 ust. 1 ww. rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011, do ?usług świadczonych drogą elektroniczną?, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie ? ze względu na ich charakter ? jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt e ww. rozporządzenia 282/2011, ustęp 1 obejmuje pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.).

Zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt f, ustęp 1 obejmuje usługi wyszczególnione w załączniku I do rozporządzenia 282/2011, w którym wskazano punkt 4 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:

  • pobieranie gier na komputery i telefony komórkowe;
  • uzyskiwanie dostępu do automatycznych gier online, które wymagają użycia Internetu lub innych podobnych sieci elektronicznych, gdy gracze są od siebie oddaleni.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów, należy stwierdzić, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi sprzedaży gier on-line, mieszczą się w katalogu usług elektronicznych, o których mowa w cytowanym art. 2 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138 poz. 930), zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W części II załącznika do rozporządzenia ? sprzedaż dotycząca szczególnych czynności ? w poz. 37 ww. załącznika wymieniono świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła2).

Z objaśnień zawartych w punkcie 2) wynika, iż zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011r.

Korzystanie z powyższego zwolnienia wymaga spełnienia określonych warunków wynikających wprost z zapisu tych regulacji. Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy można zatem stosować jeżeli:

  • zapłata za świadczoną usługę lub towar w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,
  • podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług lub sprzedaży towarów za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2011r.

Brak spełnienia jednego z warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Przepisy cytowanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ustanawiając jasne warunki zwolnień z obowiązku ewidencjonowania obrotów przy użyciu kas rejestrujących konkretnych transakcji, nie przewidują zwolnienia z tego obowiązku transakcji, za które zapłata dokonywana jest za pośrednictwem innych niż wymienionych w nich podmiotów.

W sytuacji gdy należności wpływają za pośrednictwem kont internetowych typu e. S.A. nie zostają spełnione wymogi zawarte w poz. 37 załącznika do rozporządzenia. W związku z czym Wnioskodawca nie będzie miał możliwości skorzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika