Zakup i sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium państwa członkowskiego bez fizycznego wprowadzania (...)

Zakup i sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium państwa członkowskiego bez fizycznego wprowadzania wyrobów na terytorium kraju

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2011r. (data wpływu 23 marca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania zakupu i sprzedaży wyrobu akcyzowego w sytuacji gdy czynności te są wykonywane poza terytorium kraju bez wprowadzania wyrobu na terytorium Polski - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania zakupu i sprzedaży wyrobu akcyzowego w sytuacji gdy czynności te są wykonywane poza terytorium kraju bez wprowadzania wyrobu na terytorium Polski.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zajmuje się produkcją i sprzedażą wyrobu akcyzowego o nazwie azotan 2-etyloheklsylowy o kodzie CN 2920 90 85 90, który jest objęty stawką akcyzy stosowaną do paliw silnikowych.

Wnioskodawca zamierza nabyć 2EHN na terytorium państwa członkowskiego UE w celu dalszej odsprzedaży bez wprowadzania go na terytorium kraju.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zakup azotanu 2-etyloheklsylowego (2EHN) w kraju, będącym członkiem Unii Europejskiej, który następnie będzie sprzedawany w innym państwie członkowskim UE, bez wprowadzania go na terytorium Polski jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem akcyzowym...

Zdaniem Wnioskodawcy, zakup azotanu 2-etyloheklsylowego w państwie będącym członkiem Unii Europejskiej, który następnie będzie odsprzedawany w innym państwie członkowskim UE, bez wprowadzania go na terytorium Polski nie jest czynnością podlegająca opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, iż podatek akcyzowy jest podatkiem nakładanym na konsumpcję określonych produktów uznawanych przez ustawodawcę danego państwa za wyroby akcyzowe. Oznacza to, że podatek akcyzowy od danych wyrobów akcyzowych jest wymagalny w momencie dopuszczenia do konsumpcji w państwie członkowskim dopuszczenia do konsumpcji (art. 7 Dyrektywy Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylająca dyrektywę 92/12/EWG - Dz.Urz. UE L nr 9, poz. 12 ze zm.). Tym samym dzięki zastosowaniu podatku akcyzowego państwo członkowskie opodatkowuje obrót wyrobami akcyzowymi na swoim terytorium.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. (Dz.U. z 2009r. Nr 3, poz. 11 ze zm.) przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Ww. wymienione czynności należą do podstawowych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Ich dokonanie jest niezbędne, aby dany wyrób mógł w ogóle podlegać opodatkowaniu akcyzą w Polsce. Tym samym aby wyrób mógł zostać opodatkowany akcyzą na terytorium kraju musi zostać wyprodukowany na terenie kraju, albo zostać przywieziony do Polski z innego państwa członkowskiego w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub też z państwa spoza UE w ramach importu. Jeżeli jedna z powyższych czynności opodatkowanych zostanie dokonana na terytorium kraju, wyrób akcyzowy, który został wytworzony lub sprowadzony do Polski powinien zostać obciążony akcyzą, jeśli zostanie przeznaczony do konsumpcji w Polsce (tzn. zostanie wyprowadzony lub wprowadzony poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, ze Wnioskodawca zamierza nabyć wyrób akcyzowy o nazwie azotan 2 etyloheklsylowy, opodatkowany na terytorium kraju stawką akcyzy stosowaną dla paliw silnikowych. Jednakże zakupu i sprzedaży przedmiotowego wyrobu Wnioskodawca dokona na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, bez wprowadzania go na terytorium Polski.

Stosownie do powyższego czynnością powodującą ewentualne powstanie obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym w przedmiotowej sprawie mogłoby być przemieszczenie tego wyrobu akcyzowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju ? tj. nabycie wewnątrzwspólnotowe.

Nabyciem wewnątrzwspólnotowym, zgodnie zaś z art. 2 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, jest przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe, stwierdzić zatem należy, iż w sprawie będącej przedmiotem wniosku nie mamy do czynienia z fizycznym przemieszczeniem wyrobu akcyzowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju, nie wystąpi wewnątrzwspólnotowe nabycie wyrobów akcyzowych. Nie wystąpi tym samym czynność podlegająca opodatkowaniu akcyzą, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy, z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Jednocześnie zauważyć należy, iż samo nabycie jak i sprzedaż wyrobu akcyzowego dokonana przez Wnioskodawcę na terytorium państwa członkowskiego nie jest czynnością, wymienioną w art. 8 ust. 1 cyt. ustawy o podatku akcyzowym, będącą przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym na terytorium kraju.

Reasumując w przedmiotowej sprawie zakup i sprzedaż wyrobu akcyzowego dokonywana na terytorium innego państwa członkowskiego bez fizycznego wprowadzania tego wyrobu na terytorium Polski, nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym na terytorium kraju.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika