Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu

Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112,poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2012r. (data wpływu 23 kwietnia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 czerwca 2012r. (data wpływu 3 lipca2012r.) oraz pismem z dnia 3 lipca 2012r. (data wpływu 4 lipca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bądź prawa do uzyskania zwrotu podatku z tytułu realizacji projektu pn. ??? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2012r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 28 czerwca 2012r. (data wpływu 3 lipca 2012r.) oraz pismem z dnia 3 lipca 2012r. (data wpływu 4 lipca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bądź prawa do uzyskania zwrotu podatku z tytułu realizacji projektu pn. ???.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina C zgodnie z podpisaną umową o współpracy występuje jako partner w realizacji projektu ???. Liderem projektu jest miasto G., które jako podmiot uprawniony, złożyło wniosek o dofinansowanie przedmiotowego projektu z europejskiego funduszu rozwoju regionalnego w ramach regionalnego programu operacyjnego województwa ? na lata 2007-2013 działanie 2.1 Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego. Zarząd województwa ? przyjął do dofinansowania przedmiotowy projekt, obecnie trwają prace związane z przygotowaniem dokumentów niezbędnych do podpisania umowy o dofinansowanie. Projekt będzie realizowany w latach 2012-2013. Gmina C jako partner projektu zobowiązała się do zabezpieczenia środków finansowych - wkładu własnego, który zostanie przekazany na rachunek bankowy Lidera. Lider projektu będzie dysponował uzyskanymi środkami pieniężnymi.

Głównym założeniem projektu dla Gminy C jest wykonanie gminnej sieci szerokopasmowej w oparciu o bezprzewodową technologię (...) 802.16e, zapewnienie dostępu do Internetu jednostkom samorządowym, stworzenie publicznych punktów dostępu Hot-Spot oraz zapewnienie infrastruktury dla przesyłania danych z monitoringu gminnego oraz z monitoringu terenów zagrożonych powodzią. Powstała sieć teleinformatyczna zostanie na mieniu gminy, która będzie jej właścicielem. Infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu w okresie trwałości projektu nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych. Inwestycja po zrealizowaniu będzie służyła społeczności lokalnej, a za korzystanie z niej nie będą pobierane opłaty. Administrowaniem infrastruktury powstałej w ramach projektu będzie zajmować się urząd Gminy C w ramach własnych struktur. Zadaniem administratora będzie utrzymanie sieci i bieżąca kontrola jej poprawnego działania. Gmina nie będzie osiągała z tego tytułu obrotu generującego podatek należny.

W piśmie z dnia 28 czerwca 2012r. Wnioskodawca wskazał, że:

  • nabywane w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania działalności opodatkowanej podatkiem VAT,
  • faktury dokumentujące zakupy towarów i usług w ramach projektu wystawiane będą na Lidera projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 3 lipca 2012r.):

Czy Gminie C realizującej projekt przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bądź prawo do uzyskania zwrotu podatku?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 3 lipca 2012r.):

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikom VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim nabywane towaru i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych. W przypadku projektu realizowanego dla Gminy C warunek określony w art. 86 ust. 1 nie zostanie zachowany, a więc Gmina nie będzie miała możliwości dokonania odliczenia podatku VAT, jak również Gmina nie będzie miała prawa do uzyskania zwrotu podatku z tego tytułu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe, jednakże w oparciu o inne argumenty, niż wskazane we wniosku.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 201 lr. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia uzależnione jest od otrzymania przez podatnika faktury VAT. Co do zasady zatem faktury, aby skutkowały powstaniem prawa do odliczenia, muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie. Przede wszystkim zaś zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68 poz. 360) faktura dokumentująca sprzedaż powinna zawierać między innymi dane nabywcy i sprzedawcy (nazwy, numery identyfikacji podatkowej) - § 5 ust. 1 pkt 1 i 2.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina C zgodnie z podpisaną umową o współpracy występuje jako partner w realizacji projektu ??". Liderem projektu jest miasto G. Gmina C jako partner projektu zobowiązała się do zabezpieczenia środków finansowych - wkładu własnego, który zostanie przekazany na rachunek bankowy Lidera. Lider projektu będzie dysponował uzyskanymi środkami pieniężnymi. Głównym założeniem projektu dla Gminy C jest wykonanie gminnej sieci szerokopasmowej w oparciu o bezprzewodową technologię (...) 802.16e, zapewnienie dostępu do Internetu jednostkom samorządowym, stworzenie publicznych punktów dostępu Hot-Spot oraz zapewnienie infrastruktury dla przesyłania danych z monitoringu gminnego oraz z monitoringu terenów zagrożonych powodzią. Powstała sieć teleinformatyczna zostanie na mieniu gminy, która będzie jej właścicielem. Infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu w okresie trwałości projektu nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych. Inwestycja po zrealizowaniu będzie służyła społeczności lokalnej, a za korzystanie z niej nie będą pobierane opłaty. Administrowaniem infrastruktury powstałej w ramach projektu będzie zajmować się urząd Gminy C w ramach własnych struktur. Gmina nie będzie osiągała z tego tytułu obrotu generującego podatek należny. Nabywane w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Faktury dokumentujące zakupy towarów i usług w ramach projektu wystawiane będą na Lidera projektu.

Z powyższego wynika zatem, że Wnioskodawca nie będzie otrzymywał żadnych faktur VAT związanych z realizowanym projektem, a dokumentujących nabycie towarów i usług (wszystkie będą wystawiane na Lidera).

Powyższe potwierdza tym samym, że w przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu jest Lider - Miasto G a nie Wnioskodawca. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Wypada w tym miejscu nadmienić, iż zasadniczą funkcją faktur jest udokumentowanie transakcji zrealizowanej na rzez konkretnego nabywcy oraz umożliwienie ujęcia i rozliczenia w ewidencjach wystawcy oraz odbiorcy. Faktura VAT, co do zasady, jest jedynym dokumentem, który w obrocie krajowym umożliwia podatnikowi VAT ? nabywcy towaru lub usługi odliczenie podatku naliczonego na podstawie art. 86 ustawy o VAT.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców

W sytuacji zatem, gdy to nie Wnioskodawca dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących te nabycia.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu ???.

Tym samym nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Gmina nie będzie miała możliwości dokonania odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu, jak również Gmina nie będzie miała prawa do uzyskania zwrotu podatku, należało uznać za prawidłowe.

Należy jednakże zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny jednakże z innej podstawy prawnej. Brak możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktur związanych z realizacją ww. projektu nie jest związany z faktem, iż zakupy związane z realizacją projektu nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych, lecz z faktem, że faktury potwierdzające nabycie towarów i usług w ramach projektu nie będą wystawione na Wnioskodawcę, lecz na inny podmiot.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 G., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika