Brak podstaw do opodatkowania VAT otrzymanej dotacji na pokrycie kosztów projektu.

Brak podstaw do opodatkowania VAT otrzymanej dotacji na pokrycie kosztów projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2012r. (data wpływu 30 kwietnia 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 maja 2012r. (data wpływu 31 maja 2012r.) oraz z dnia 11 czerwca 2012r. (data wpływu 15 czerwca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dofinansowania otrzymanego na pokrycie kosztów kwalifikowanych projektu ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dofinansowania otrzymanego na pokrycie kosztów kwalifikowanych projektu. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 maja 2012r. (data wpływu 31 maja 2012r.) oraz z dnia 11 czerwca 2012r. (data wpływu 15 czerwca 2012r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest instytucją powołaną do działalności na rzecz rozwoju regionu i promocji. Do podstawowych zadań Wnioskodawcy należy: wspieranie rozwoju regionu poprzez przekształcenia strukturalne i własnościowe, inicjowanie i promowanie przedsiębiorczości, inicjowanie i wspieranie inicjatyw gospodarczych organizowanych na rzecz tworzenia nowych miejsc pracy oraz uczestnictwo w programach europejskich.

Wnioskodawca planuje realizację projektu pn. ???, który został wybrany do dofinansowania przez Zarząd Województwa w ramach Działania 8.1, Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2001-2013 na podstawie Uchwały z dnia 31 stycznia 2012r. Projekt będzie realizowany w okresie od 1 czerwca 2012r. do 31 maja 2014r. w partnerstwie z Województwem i Sp. z o.o.

Każdy z partnerów realizuje przydzielone mu we wniosku o dofinansowanie zadania indywidualnie, ponosząc samodzielnie wydatki związane z realizacją tych zadań w ramach środków przewidzianych dla poszczególnych kategorii w budżecie projektu. Dofinansowanie w wysokości 75% wydatków kwalifikowanych zostanie przekazane Liderowi projektu tj. Wnioskodawcy w formie refundacji. Przy czym 85% dofinansowania projektu stanowią środki europejskie pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 15% dofinansowania projektu stanowi współfinansowanie pochodzące z budżetu państwa. Otrzymana dotacja nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie jest przyznana jako dopłata do ceny usługi, w całości natomiast służy sfinansowaniu działań w ramach projektu. Zakupy dokonywane przez Wnioskodawcę nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie osiągał obrotów w związku z realizowanym projektem. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym płatnikiem VAT, składającym miesięcznie deklaracje VAT-7.

Projekt ??? stanowi kontynuację działań zainicjowanych w obecnie realizowanym projekcie ??? oraz w poprzednich projektach: ???, ??? i ???.

Cele ogólne projektu ??? są zdefiniowane w następujący sposób:

  • Promocja wybranych obszarów gospodarki regionalnej (biotechnologie, usługi wspólne i nowoczesne technologie) jako kierunki preferowanych inwestycji na terenie M.
  • Wzmocnienie wizerunku M. i regionalnej marki ekonomicznej (?) w międzynarodowym środowisku gospodarczym.
  • Wzrost świadomości o możliwościach inwestycji na terenie M. i warunkach podejmowania współpracy ponadregionalnej.

Projekt zakłada realizację działań promujących obszar całego Województwa na arenie międzynarodowej poprzez:

  1. Działania polegające na bezpośrednim uczestnictwie w międzynarodowych wydarzeniach o charakterze konferencyjnym i targowym: targiBio International Convention (Chicago), targi nowych technologii CeBiT (Hanower) oraz konferencja Gartner Outsourcing&IT Service Summit (Londyn).
  2. Organizację wydarzeń typu event na terenie KOM, promujących potencjał inwestycyjny M.: cyklicznej imprezy zainaugurowanej w 2009r. w ramach projektu Incest in M. MRPO 8.1 ? AnnualBusiness in M. Meeting wraz z kampanią promocyjną na terenie MPL.
  3. Działania o charakterze kampanii promocyjno-informacyjnej: kampania medialna (międzynarodowa stacja TV-CNN i Internet-CNN) oraz kampania prasowa w gazecie pokładowej (Lufthansa Magazine). Emisja wyprodukowanych spotów sprofilowanych pod kątem najbardziej rozwojowych branż, które promuje projekt: IT, LifeScience oraz nowoczesne usługi dla biznesu. Kampania medialna będzie obejmowała region EMEA, Azja oraz USA.
  4. Przygotowanie materiałów informacyjno-promocyjnych: anglojęzyczne raporty o charakterze analitycznym i informacyjnym dotyczące potencjału gospodarczego M. (zasoby ludzkie, rynek nieruchomości, centa usług wspólnych (BPO/SSC), doing business in M.), prezentacja multimedialna, materiały promocyjne (torby, ołówki).
  5. Redakcję i administrację
  6. Aktualizację oferty dla inwestorów i eksporterów.
  7. Badanie efektywności realizowanych działań marketingowych.

Koncepcja projektu zakłada realizację spójnych działań z zakresu promocji gospodarczej M. na arenie międzynarodowej poprzez dostosowanie przekazu promocyjnego do poszczególnych narzędzi marketingowych. Kampanie promocyjne wykorzystujące narzędzie marketingowe dostosowane do potrzeb i oczekiwań inwestorów oraz eksporterów są gwarancją sukcesu projektu.

W piśmie z dnia 25 maja 2012r. Wnioskodawca wyjaśnił dodatkowo, że realizowany projektu nie będzie generował przychodów. Otrzymane dofinansowanie nie ma związku z ceną, nie będzie stanowić dopłaty do usługi. Dofinansowanie ma charakter dotacji kosztowej i będzie wykorzystywane wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy otrzymane dofinansowanie na pokrycie wydatków kwalifikowanych realizowanego projektu nie będzie stanowić obrotu, czyli nie będzie zwiększało podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane dofinansowanie w ramach projektu ??.? współfinansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego, Działanie 8.1 Promocja M. na arenie międzynarodowej ma na celu pokrycie części kosztów poniesionych w związku z realizowanym projektem, który dla Wnioskodawcy jest wypełnieniem misji statutowej i nie będzie generował przychodów. Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach projektu nie mają bezpośredniego związku z konkretną dostawą lub świadczeniem usług, nie są adresowane do konkretnego odbiorcy, nie będą zatem stanowiły odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług, jak również nie mogą być traktowane jako takie w świetle art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym otrzymane dofinansowanie nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.


Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Podstawą zatem oceny zasadności opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, jest stwierdzenie czy są one dokonywane w celu sfinansowania czy też dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi.

Innymi słowy z powyższych unormowań wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik ? w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług ? otrzymuje dofinansowanie (dotacje, subwencje) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi (pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny), wówczas tego rodzaju dofinansowanie pomniejszone o kwotę podatku uznaje się za obrót podlegający opodatkowaniu. Aby jednak tak było, dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z dostawą konkretnego towaru lub świadczeniem konkretnej usługi. Natomiast w przypadku braku bezpośredniego związku, dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Kryterium uznania dotacji (subwencji lub innej dopłaty) za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie czy dotacja (subwencja lub inna dopłata) dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje (subwencje lub inne dopłaty) niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując ? podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne ? na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. ???. Realizowany projekt nie będzie generował przychodów. Otrzymane dofinansowanie nie ma związku z ceną, nie będzie stanowić dopłaty do usługi. Dofinansowanie ma charakter kosztowy i będzie wykorzystane na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu.

Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę w tej kwestii stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowa dotacja otrzymana na realizację projektu pn. ??? nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, zatem nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika