Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją (...)

Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na modernizacji platformy teleinformatycznej urzędu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2012r. (data wpływu 7 maja 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 lipca 2012r. (data wpływu 19 lipca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ??? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ???. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 lipca 2012r. będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 9 lipca 2012r. nr IBPP3/443-437/12/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina uzyskała dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 na realizację projektu pod nazwą ???. Przedmiotem niniejszego projektu była modernizacja systemu informatycznego, który funkcjonuje obecnie w Urzędzie Miejskim. Realizacja projektu nastąpiła w latach 2008-2009, przyznane dofinansowanie będzie miało formę refundacji wydatków poniesionych w tym okresie, za wyjątkiem promocji projektu, która nastąpi w 2012r.

W ramach realizacji projektu:

  • zakupiono i wdrożono system informatyczny zawierający moduły do realizacji zadań związanych z podatkiem, akcyzą, finansami i księgowością, kadrami oraz płacami, środkami trwałymi, kasą, dyspozycjami kasowymi,
  • zakupiono sprzęt informatyczny (sprzęt sieciowy, stacje robocze),
  • przeszkolono pracowników w zakresie użytkowania zakupionego systemu informatycznego,
  • sfinansowano koszt wykonania studium wykonalności (koszt niekwalifikowalny projektu),
  • zostanie przeprowadzona promocja zrealizowanego projektu (koszt niekwalifikowalny projektu) za pośrednictwem prasy lokalnej i stron internetowych oraz oznakowania zakupionego sprzętu.

System związany jest z wykonywaniem następujących czynności niepodlegających opodatkowaniu: obsługi naliczania i windykacji podatków lokalnych, naliczania zwrotu podatku akcyzowego dla rolników, prowadzenia księgowości i finansów Urzędu i Gminy, obsługi kadrowej i płacowej, obsługi kasowej oraz ewidencji środków trwałych. Z systemu korzystają wyłącznie pracownicy Urzędu, zakupione wyposażenie i oprogramowanie przeznaczone zostało na potrzeby Urzędu Miasta.

Problemem głównym, który stał się przyczyną stworzenia niniejszego projektu jest ciągle zbyt małe wykorzystanie nowoczesnych systemów realizacji procedur administracyjnych w Gminie. Przyczyną tego problemu było niedostosowanie systemu informatycznego w Gminie. W Urzędzie Miejskim funkcjonowało oprogramowanie (głównie DOS-owe), które miało ograniczoną funkcjonalność.

Celem głównym projektu było stworzenie warunków organizacyjnych i technicznych składających się na wzrost efektywności pracy administracji poprzez wykorzystanie bezpiecznych technik informatycznych oraz stworzenie możliwości świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną, poprawienie niezawodności działania sieci. Realizacja projektu w znacznym stopniu wpłynęła na wzrost efektywności pracy w Urzędzie.

Nabywcą towarów i usług w zawartych umowach na dostawę towarów i usług w ramach realizacji projektu była Gmina, przy czym faktury wystawiane były na Urząd Miejski, który działa w imieniu Gminy, jako czynny podatnik VAT posiadający numer Identyfikacji Podatkowej NIP i składający deklaracje VAT-7.

Ponadto w piśmie z dnia 16 lipca 2012r. Wnioskodawca wyjaśnił, że zakupiony i wdrożony w wyniku realizacji projektu sprzęt i system informatyczny nie jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Usługi świadczone drogą elektroniczną za pośrednictwem zakupionego w ramach przedmiotowego projektu sprzętu i systemu informatycznego mają charakter publiczno-prawny, są bezpłatne bądź podlegają opłacie skarbowej, niepodlegającej podatkowi od towarów i usług.

System nie będzie wykorzystywany do obsługi czynności o charakterze cywilno-prawnym generujących podatek należny. Umowa na zakup, wdrożenie i użytkowanie oprogramowania obejmowała następujące systemy:

  • systemy finansowo-budżetowe (Pakiet Budżet, Finanse, Budżet RB, Bilans FK, Przelew Elektroniczny),
  • systemy płacowo-kadrowe (Pakiet Płace, Kadry, PKZP, Przelew Elektroniczny),
  • systemy podatkowe (Posesja, Firmy, Pojazd),
  • eAkcyza,
  • środki trwałe,
  • dyspozytor kasowy,
  • administrator systemów.

Nie zakupiono natomiast modułów obsługujących czynności o charakterze cywilno-prawnym związanych z naliczaniem, pobieraniem i egzekwowaniem opłat z tytułu użytkowania, dzierżaw, najmu, użytkowania wieczystego; takich jak:

  • dzierżawy,
  • wieczyste użytkowanie,
  • faktura,
  • rejestr opłat,
  • umowy cywilno-prawne,
  • czynsze.

Czynności o charakterze cywilno-prawnym są obsługiwane w poszczególnych komórkach Urzędu metodami uproszczonymi, poprzez prowadzenie tabel, zestawień i pism w aplikacjach takich jak Word, Excel. W ten sposób przygotowywane są umowy cywilno-prawne, naliczane opłaty, sporządzane noty odsetkowe, wezwania do zapłaty, wystawiane faktury itp. czynności. Gmina jest w chwili obecnej w trakcie współrealizacji innego projektu, w ramach którego przewidziana jest budowa modułu systemu, który będzie służył do wykonywania czynności związanych z pobieraniem opłat z tytułu użytkowania, dzierżaw, najmu, użytkowania wieczystego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ????

Stanowisko Wnioskodawcy:

Mając na uwadze art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji przedmiotowego projektu, gdyż zakupione przez Gminę towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie telekomunikacji (art. 7 ust. 1 pkt 3a cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przepisu art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 maja 2010r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. z 2010r. Nr 106, poz. 675) wynika również, że jednostka samorządu terytorialnego może w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej budować lub eksploatować infrastrukturę telekomunikacyjną i sieci telekomunikacyjne oraz nabywać prawa do infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnych.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (Gmina) zrealizował w latach 2008-2009, dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, projekt pod nazwą ???.

Przedmiotem niniejszego projektu była modernizacja systemu informatycznego, który funkcjonuje obecnie w Urzędzie Miejskim.

Celem głównym projektu było stworzenie warunków organizacyjnych i technicznych składających się na wzrost efektywności pracy administracji poprzez wykorzystanie bezpiecznych technik informatycznych oraz stworzenie możliwości świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną, poprawienie niezawodności działania sieci.

Zakupiony i wdrożony w wyniku realizacji projektu sprzęt i system informatyczny nie jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Usługi świadczone drogą elektroniczną za pośrednictwem zakupionego w ramach przedmiotowego projektu sprzętu i systemu informatycznego mają charakter publiczno-prawny, są bezpłatne bądź podlegają opłacie skarbowej, niepodlegającej podatkowi od towarów i usług. System nie będzie wykorzystywany do obsługi czynności o charakterze cywilno-prawnym generujących podatek należny.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi ? brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Dokonane zakupy nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny. Wnioskodawca w treści wniosku wyraźnie wskazał, iż zakupiony i wdrożony w wyniku realizacji projektu sprzęt i system informatyczny nie jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, nie będzie wykorzystywany do obsługi czynności o charakterze cywilno-prawnym generujących podatek należny.

Wnioskodawca nie ma więc prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ???.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Na marginesie należy zauważyć, iż w niniejszej interpretacji nie analizowano kwestii prawidłowości zarejestrowania Urzędu Miasta jako czynnego podatnika podatku VAT, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika