Stawka podatku VAT dla usług kserowania materiałów należących do zbiorów muzealnych, materiałów (...)

Stawka podatku VAT dla usług kserowania materiałów należących do zbiorów muzealnych, materiałów nienależących do zbiorów muzealnych oraz usługi poligraficznej (ulotki, druki firmowe, wizytówki, plakaty, zaproszenia, publikacje niskonakładowe).

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2012r. (data wpływu 11 maja 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 lipca 2012r. (data wpływu 31 lipca 2012r.), udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT dla usług kserowania materiałów należących do zbiorów muzealnych, materiałów nienależących do zbiorów muzealnych oraz usługi poligraficznej (ulotki, druki firmowe, wizytówki, plakaty, zaproszenia, publikacje niskonakładowe) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania prawidłowej stawki podatku VAT dla usługi kserowania o symbolu PKWiU 91.02.10.0, usługi kserowania o symbolu PKWiU 82.19.11.0, usługi poligraficznej o symbolu PKWiU 18.12.1.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 lipca 2012r. (data wpływu 31 lipca 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 23 lipca 2012r. znak:IBPP3/443-456/12/UH.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego:

Muzeum jest Samorządową Instytucją Kultury Powiatu. W swojej działalności statutowej prowadzi bibliotekę muzealną, która ma na celu udostępnianie zbiorów bibliotecznych polegających m.in. na wykonywaniu odpłatnych odbitek kserograficznych ze zbiorów bibliotecznych jakie znajdują się w bibliotece muzealnej. W bibliotece muzealnej nie ma możliwości wypożyczania książek na zewnątrz. Osoba zainteresowana daną publikacją książkową będzie mogła za niewielką odpłatnością skorzystać z usług ksero w bibliotece muzealnej. Usługi kserowania, które w oparciu o Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 91.02.10.0 ?Usługi świadczone przez muzea"

Muzeum zamierza również poza działalnością statutową prowadzić dodatkową działalność gospodarczą, polegającą na wykonywaniu usług ksero na odrębne zlecenie z materiałów nienależących do zbiorów bibliotecznych muzeum, które w oparciu o Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWIU) - wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, ze zm.) - są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 82.19.11.0 ?Usługi powielania" oraz świadczeniu usług poligraficznych m.in. ulotki, druki firmowe, wizytówki, plakaty, zaproszenia, publikacje niskonakładowe na zlecenie Innej jednostki, które są sklasyfikowane w grupowaniu PKWIU 18.12.1 ?Pozostałe usługi poligraficzne". Jeśli chodzi o publikacje niskonakładowe to będą to książki typu informatory, przewodniki, broszury przy objętości max do 100 stron.

Wskazaną klasyfikację oparto na uzyskanych z Urzędu Statystycznego w Łodzi odpowiedziach z dnia 10 kwietnia 2012r. i 20 kwietnia 2012r.

W piśmie z dnia 27 lipca 2012r. Wnioskodawca wskazał, że:

  • Wysokość opłat za usługi kserograficzne ze zbiorów bibliotecznych nie przekracza kosztów wykonania usługi.

  • Publikacjami niskonakładowymi są książki oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN.
  • Symbol PKWiU właściwe dla produkowanych publikacji niskonakładowych to 58.11.19.

  • Usługi poligraficzne realizowane na odrębne zlecenie innej jednostki będą wykonywane z materiałów własnych wykonawcy.
  • Muzeum jako wykonawca będzie drukowało zamawiane publikacje niskonakładowe bez wykonywania oprawy. Zleceniodawca sam będzie odbierał gotowy wydruk publikacji.
  • W wyniku czynności poligraficznych nie powstaje gotowy wyrób, tj. książka posiadająca symbol ISBN. Posiadanie symbolu ISBN należeć będzie do zleceniodawcy.
  • Prawa autorskie do rozpowszechniania dzieła będą przysługiwały zleceniodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Jaką stawkę VAT należy zastosować w odniesieniu do usług kserowania o symbolu PKWIU 91.02.10.0?
  2. Jaką stawkę VAT należy zastosować w odniesieniu do usług kserowania o symbolu PKWIU 82.19.11.0?
  3. Jaką stawkę VAT należy zastosować w odniesieniu do usług poligraficznych o symbolu PKWiU 18.12.1?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Muzeum świadczy usługi kulturalne, które sklasyfikowane są w grupowaniu PKWIU 91.02.10.0. Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż wykonywane przez muzeum usługi podlegają zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług.

Muzeum zamierza świadczyć usługi kserowania, które sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 82.19.11.0 oraz usługi poligraficzne, które sklasyfikowane są w grupowaniu PKWIU 18.12.1. Przedmiotowe usługi nie zostały wymienione ani w ustawie o podatku od towarów i usług, ani w przepisach wykonawczych jako zwolnione lub korzystające z preferencyjnej stawki VAT.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż świadczenie ww. usług jest opodatkowane stawką 23% na podstawie art. 41 ust. 1 zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust 1 oraz art. 146f

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 201 lr. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ?ustawą o VAT", opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy o VAT, obowiązującego od dnia 1 stycznia 201 lr., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Z treści art. 41 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2, wprowadzonym do ustawy na podstawie art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym na mocy art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010r.

O zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 201 lr. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f,

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Na mocy obowiązującego od dnia 1 stycznia 201 lr. art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, ustawodawca zwolnił od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
  2. indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od

1 kwietnia 201 lr. ?zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia".

W świetle art. 43 ust. 18 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się pod warunkiem, że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Jak wynika z treści art. 43 ust. 19 ustawy o VAT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

  1. usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;
  2. wstępu:
    1. na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
    2. do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
    3. do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;
    4. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;
  3. usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
  4. działalności agencji informacyjnych;
  5. usług wydawniczych;
  6. usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;
  7. usług ochrony praw.

Analizując powołane wyżej regulacje należy zauważyć, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług (kulturalnych), ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być podmiotem prawa publicznego lub innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Ponadto warunkiem zwolnienia jest nieosiąganie przez te podmioty w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku osiągnięcia zysków przeznaczania ich w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

Ustosunkowując się do powyższego wskazać należy w pierwszej kolejności, że ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęć ?kultura" o ?usługa kulturalna". Zatem przy dokonywaniu interpretacji ww. przepisu, posłużyć się można wykładnią literalną odwołując się do językowego znaczenia tego wyrazu. Zgodnie z definicją zawartą w Małym Słowniku języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 1994), pod pojęciem ?kultura" należy rozumieć ?całokształt dorobku ludzkości, wytworzonego w ogólnym rozwoju historycznym lub w jego określonej epoce".

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 199 lr. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 200lr. Nr 13, poz. 123 ze zm.), działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury (art. 2 ww. ustawy).

Zgodnie zaś z przepisem art. 3 ust. 2 działalność kulturalna określona w art. 1 ust. 1 nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów.

Z kolei zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 21 listopada 1996. o muzeach (Dz. U. z 1997r. Nr 5, poz. 24 ze zm.) muzeum jest jednostką organizacyjną nicnastawioną na osiąganie zysku, której celem jest gromadzenie i trwała ochrona dóbr naturalnego i kulturalnego dziedzictwa ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, informowanie o wartościach i treściach gromadzonych zbiorów, upowszechnianie podstawowych wartości historii, nauki i kultury polskiej oraz światowej, kształtowanie wrażliwości poznawczej i estetycznej oraz umożliwianie korzystania ze zgromadzonych zbiorów.

W myśl art. 2 ww. ustawy muzeum realizuje cele określone w art. 1, w szczególności przez:

  1. gromadzenie zabytków w statutowo określonym zakresie,
  2. katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych zbiorów,
  3. przechowywanie gromadzonych zabytków, w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo, oraz magazynowanie ich w sposób dostępny do celów naukowych,
  4. zabezpieczanie i konserwację zbiorów oraz, w miarę możliwości, zabezpieczanie zabytków archeologicznych nieruchomych oraz innych nieruchomych obiektów kultury materialnej i przyrody,
  5. urządzanie wystaw stałych i czasowych,
  6. organizowanie badań i ekspedycji naukowych, w tym archeologicznych,
  7. prowadzenie działalności edukacyjnej,
    7a) popieranie i prowadzenie działalności artystycznej i upowszechniającej kulturę,
  8. udostępnianie zbiorów do celów edukacyjnych i naukowych,
  9. zapewnianie właściwych warunków zwiedzania

Zgodnie z art. 5 ww. ustawy, muzea mogą być tworzone przez ministrów i kierowników urzędów centralnych, jednostki samorządu terytorialnego, osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej (ust.l). Muzeami państwowymi są muzea utworzone przez organy administracji rządowej (ust. 2). Muzeami samorządowymi są muzea utworzone albo przejęte przez jednostki samorządu terytorialnego (ust. 3).

Stosowanie do art. 3 ustawy z dnia 27 czerwca 1997r. o bibliotekach (Dz. U. 1997r. Nr 85, poz. 539 ze zm.), biblioteki i ich zbiory stanowią dobro narodowe oraz służą zachowaniu dziedzictwa narodowego. Biblioteki organizują i zapewniają dostęp do zasobów dorobku nauki i kultury polskiej oraz światowej. Prawo korzystania z bibliotek ma charakter powszechny, na zasadach określonych w ustawie.

W myśl art. 4 ust. 1 ustawy o bibliotekach, do podstawowych zadań bibliotek należy:

  1. gromadzenie, opracowywanie, przechowywanie i ochrona materiałów bibliotecznych,
  2. obsługa użytkowników, przede wszystkim udostępnianie zbiorów oraz prowadzenie działalności informacyjnej, zwłaszcza informowanie o zbiorach własnych, innych bibliotek, muzeów i ośrodków informacji naukowej, a także współdziałanie z archiwami w tym zakresie.

Zgodnie zaś z art. 4 ust. 2 ww. ustawy, do zadań bibliotek może ponadto należeć prowadzenie działalności bibliograficznej, dokumentacyjnej, naukowo-badawczej, wydawniczej, edukacyjnej, popularyzatorskiej i instrukcyjno-metodycznej.

W myśl art. 5 ww. ustawy, materiałami bibliotecznymi są w szczególności dokumenty zawierające utrwalony wyraz myśli ludzkiej, przeznaczone do rozpowszechniania, niezależnie od nośnika fizycznego i sposobu zapisu treści, a zwłaszcza: dokumenty graficzne (piśmiennicze, kartograficzne, ikonograficzne i muzyczne), dźwiękowe, wizualne, audiowizualne i elektroniczne.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, usługi bibliotek są ogólnie dostępne i bezpłatne, z zastrzeżeniem ust. 2. Ustęp drugi pkt 1 i 2 wspomnianego wyżej przepisu określa zamknięty katalog usług, za które biblioteki mogą pobierać opłaty, tj. za usługi informacyjne, bibliograficzne, reprograflczne oraz wypożyczenia międzybiblioteczne lub też za wypożyczenia materiałów audiowizualnych. W ust. 3 znajduje się kategoryczne zastrzeżenie, że wysokość opłat, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, nie może przekraczać kosztów wykonania usługi.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w swojej działalności statutowej prowadzi bibliotekę muzealną, która ma na celu udostępnianie zbiorów bibliotecznych polegających m.in. na wykonywaniu odpłatnych odbitek kserograficznych ze zbiorów bibliotecznych jakie znajdują się w bibliotece muzealnej. W bibliotece muzealnej nie ma możliwości wypożyczania książek na zewnątrz. Osoba zainteresowana daną publikacją książkową będzie mogła za niewielką odpłatnością skorzystać z usług ksero w bibliotece muzealnej. Usługi kserowania, które w oparciu o Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, ze zm.) są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 91.02.10.0 ?Usługi świadczone przez muzea". Wysokość opłat za usługi kserograficzne ze zbiorów bibliotecznych nie przekracza kosztów wykonania usługi.

Opierając się na ustawie o bibliotekach, która wymienia podstawowe ich zadania oraz przedmiot i formy działalności kulturalnej stwierdzić należy, że do usług kulturalnych zaliczyć można świadczone przez Wnioskodawcę przypadki usług kserowania czyli powielanie publikacji książkowych znajdujących się w zbiorach własnych biblioteki muzealnej, których nie można wypożyczyć na zewnętrz.

Powyższe usługi są związane z obsługą użytkowników, przede wszystkim udostępnianiem zbiorów oraz prowadzeniem działalności informacyjnej, popularyzatorskiej, co mieści się w pojęciu działalności kulturalnej, polegającej na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

Nadmienić w tym miejscu wypada, że nie wszystkie usługi kulturalne wykonywane przez instytucje kultury korzystają ze zwolnienia od podatku VAT. Nie można bowiem pominąć wyłączeń określonych przez ustawodawcę w przywołanym na wstępie art. 43 ust. 19. Zwolnienie nie będzie miało zastosowania na przykład do usług związanych z wykonywaniem nagrań na wszelkich nośnikach czyli w przypadku nagrywania - kopiowania plików cyfrowych czy graficznych na płycie CD.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, że wykonywane przez muzeum usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWIU 91.02.10.0 podlegają zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług., należało uznać za prawidłowe.

Kolejnym zagadnieniem podniesionym we wniosku jest kwestia stawki podatku VAT właściwej dla wykonywania usług kserowania materiałów nienależących do zbiorów biblioteki muzealnej.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza prowadzić dodatkową działalność gospodarczą, polegającą na wykonywaniu usług ksero na odrębne zlecenie z materiałów nienależących do zbiorów bibliotecznych muzeum, które w oparciu o Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWIU) - są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 82.19.11.0 ?Usługi powielania".

Należy wskazać, że usługi, które Wnioskodawca zamierza świadczyć w ramach dodatkowej działalności gospodarczej polegające na kserowaniu materiałów nienależących do zbiorów bibliotecznych muzeum sklasyfikowane jako usługi powielania pod symbolem PKWiU 82.19.11.0 nie stanowią usług kulturalnych, o których mowa w art. 43. ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, korzystających ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na mocy tego unormowania.

Jednocześnie wskazać należy, że usługi te nie zostały wymienione w załącznikach do ustawy jako korzystające z obniżonych stawek podatku VAT. Tym samym świadczenie usług ksero na odrębne zlecenie z materiałów nienależących do zbiorów bibliotecznych muzeum, będzie podlegało opodatkowaniu według stawki 23% - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT w związku z art. 146a, w okresie od dnia 1 stycznia 201 lr. do dnia 31 grudnia 2013r.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, iż świadczenie usług kserograficznych jest opodatkowane stawką 23%, należało uznać za prawidłowe.

Kolejną kwestią podniesioną w złożonym wniosku jest stawka podatku VAT właściwa dla usług poligraficznych, które Wnioskodawca zamierza świadczyć w ramach dodatkowej działalności gospodarczej.

Analiza sprawy wskazuje, że Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi poligraficzne (m.in. ulotki, druki firmowe, wizytówki, plakaty, zaproszenia, publikacje niskonakładowe) na zlecenie innej jednostki, które są sklasyfikowane w grupowaniu PKWIU 18.12.1 ?Pozostałe usługi poligraficzne". Usługi poligraficzne realizowane na odrębne zlecenie innej jednostki będą wykonywane z materiałów własnych wykonawcy. Zleceniodawca sam będzie odbierał gotowy wydruk publikacji.

W poz. 72 Załącznika nr 3 do ustawy o VAT wymieniono, objęte grupowaniem PKWiU ex 58.11.1, książki drukowane - wyłącznie książki (oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), mapy - wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem ulotek.

Według objaśnień do ww. załącznika, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Zgodnie z art. 41 ust. 2a ustawy o VAT, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

W pozycji 32 tego załącznika, wymieniono towary zgrupowane pod symbolem PKWiU - ex 58.11.1, tj. książki drukowane - wyłącznie książki (oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), mapy - wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem ulotek; wydawnictwa w alfabecie Braillea.

Natomiast w poz. 34 tego załącznika wymienione zostały czasopisma specjalistyczne.

W celu uznania czy w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z dostawą towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, należy rozważyć czy dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, tj. czy w wyniku danej transakcji nabywca będzie mógł faktycznie dysponować rzeczą.

Proces wydrukowania (np. ulotki, druku firmowego, wizytówki lub plakatu) w oparciu o własne materiały jest procesem wytworzenia nowego dobra materialnego (rzeczy), o funkcji całkiem odmiennej od tej, związanej z wykorzystanymi materiałami, który staje się przedmiotem obrotu w momencie przeniesienia prawa na zamawiającego do rozporządzenia nim jak właściciel. Wytworzone w takim procesie produkcyjnym ulotki, druki firmowe, wizytówki, plakaty, zaproszenia są rzeczami ruchomymi w rozumieniu art. 2 pkt 6 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, co do których podmiot dokonujący druku - aby zamawiający mógł nimi rozporządzać jak właściciel - musi przenieść prawo ich posiadania na nabywcę. Kiedy mowa o ?przeniesieniu prawa do rozporządzania" nie należy tego zwrotu utożsamiać jedynie z przeniesieniem prawa własności w sensie prawnym, gdyż w pojęciu tym mieszczą się wszelkie formy przeniesienia prawa, które nabywcy umożliwiają rozporządzanie dobrami materialnymi (rzeczami) jak właścicielowi. W tym przypadku niewątpliwie podmiot drukujący wyzbywa się własności użytych do tej produkcji materiałów, które w ramach tego procesu produkcyjnego przybrały postać rzeczową ulotek, druków firmowych, wizytówek, plakatów, zaproszeń. Przeniesienie własności tych towarów na zamawiającą jednostkę zewnętrzną wymaga ich wydania, jako rzeczy określonych co do gatunku (art. 155 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny - Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), czyli przeniesienia również ich posiadania na zamawiającego co pozwala temu ostatniemu na rozporządzanie tymi rzeczami jak właściciel. Tym samym następuje w takim przypadku przeniesienie przez drukującego na podmiot zamawiający prawa do rozporządzania jak właściciel wyprodukowanym z jego materiałów majątkiem rzeczowym, co czyni tę czynność dostawą towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym, w przypadku, gdy w wyniku wykonanych czynności zostaje wytworzony, z własnego materiału, nowy produkt - w omawianej sprawie ulotki, druki firmowe, wizytówki, plakaty, zaproszenia, a następnie przeniesione zostaje prawo do rozporządzania tym produktem na zamawiającego to taką czynność należy uznać za dostawę towarów.

Ustawodawca nie przewidział jednak dla dostawy ulotek, druków firmowych, wizytówek, plakatów, zaproszeń preferencyjnych stawek opodatkowania podatkiem VAT.

Tym samym dla czynności poligraficznych, w wyniku których powstaną gotowe - ulotki, druki firmowe, wizytówki, plakaty, zaproszenia, znajdzie zastosowanie stawka podatku VAT w wysokości 23%.

Zatem co do zasady stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym zastosowanie znajdzie stawka 23% należy uznać za prawidłowe. Należy jednakże zauważyć, iż prawidłowość stanowiska wynika z innej podstawy prawnej, w sprawie bowiem mamy do czynienia z dostawą towarów a nie jak wskazał Wnioskodawca ze świadczeniem usług.

Jeżeli natomiast chodzi o publikacje niskonakładowe, którymi będą książki typu informatory, przewodniki, broszury przy objętości maksymalnie do 100 stron, to wskazać należy, że w wyniku wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności nie zostaną wytworzone nowe produkty (książki). Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że jako wykonawca będzie drukował zamawiane publikacje niskonakładowe bez wykonania oprawy, w wyniku czynności poligraficznych nie powstaje gotowy wyrób, tj. książka posiadająca symbol ISBN. Zleceniodawca sam będzie odbierał gotowy wydruk publikacji. Prawa autorskie będą przysługiwały zleceniodawcy. Posiadanie symbolu będzie należeć do zleceniodawcy.

W ocenie tut. Organu taki charakter czynności przesądza, iż na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca będzie świadczył usługę, nie można bowiem w powyższej sytuacji mówić o dostawie publikacji - książek - posiadających numer ISBN.

Wobec powyższego z uwagi na fakt, iż przedmiotowe usługi poligraficzne nie zostały wymienione jako korzystające ze zwolnienia z opodatkowania lub z preferencyjnych stawek podatku VAT, będą podlegały opodatkowaniu według stawki podstawowej tj. 23%

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, z którego wynika, że w przypadku świadczenia usług poligraficznych będzie miała zastosowanie stawka podatku VAT 23%, należało uznać za prawidłowe.

Oceniając stanowisko Wnioskodawcy całościowo, należało je uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w?, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika