Uznanie otrzymanej dotacji i wkładów członków wspólnoty na pokrycie kosztów remontu kamienicy za (...)

Uznanie otrzymanej dotacji i wkładów członków wspólnoty na pokrycie kosztów remontu kamienicy za nie wchodzące do obrotu podlegającego opodatkowaniu oraz nie uwzględnianie tych kwot do limitu obrotów uprawniającego do zwolnienia podmiotowego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2012r. (data wpływu 21 maja 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 sierpnia 2012r. (data wpływu 16 sierpnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania otrzymanej dotacji i wkładów członków wspólnoty na pokrycie kosztów remontu kamienicy za nie wchodzące do obrotu podlegającego opodatkowaniu oraz nie uwzględnianiu tych kwot do limitu obrotów uprawniającego do zwolnienia podmiotowego ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania otrzymanej dotacji i wkładów członków wspólnoty na pokrycie kosztów remontu kamienicy za nie wchodzące do obrotu podlegającego opodatkowaniu oraz nie uwzględnianiu tych kwot do limitu obrotów uprawniającego do zwolnienia podmiotowego. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 sierpnia 2012r. (data wpływu 16 sierpnia 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 20 lipca 2012r. nr IBPP3/443-506/12/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 8 maja 2012r. Wspólnota Mieszkaniowa podpisała umowę ze Skarbem Państwa - Wojewodą reprezentowanym przez Dyrektora Wydziału Rewaloryzacji Zabytków i Dziedzictwa Narodowego Urzędu Wojewódzkiego. Zgodnie z zawartą umową Urząd udziela Beneficjentowi dotacji ze środków budżetu państwa - Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków na realizację zadania pn. ??? wpisanego do rejestru zabytków. Udzielona dotacja zgodnie z uzyskaną informacją ze Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków, który jest dysponentem środków Funduszu pochodzi w 99% z budżetu państwa a 1 % nie jest pochodzenia budżetowego i pochodzi z innych środków Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków.

Zakres rzeczowy zadania które będzie realizowane w 2012r. częściowo ze środków dotacji częściowo ze środków własnych ma obejmować:

  • rozbiórkę istniejącej nawierzchni przyległej do ścian budynku,
  • roboty ziemne: odkrycie odcinkami ścian piwnic,
  • oczyszczenie ścian piwnic,
  • wykonanie izolacji z folii polietylenowej kubełkowej,
  • zasypanie wykopów,
  • wykonanie podbudowy z kruszyw,
  • odtworzenie nawierzchni z kostki brukowej,
  • ustawienie rusztowania przy narożniku kamienicy,
  • zabezpieczenie narożnika budynku poprzez: - wiercenie otworów i montaż kotew Ml0 dłg 200cm ocynkowanych, wklejanych na żywicy epoksydowej co 25 cm - naprzemiennie w układzie kozłowym, wys. elewacji do gzymsu 1.685cm.

Zadanie pn. ??? jest częścią składową prac związanych z remontem kamienicy mieszkalno-usługowej ul. ?, a w szczególności z usunięciem nieprawidłowości stanu technicznego wymienionym w nakazie Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 9 lipca 2010r., który wydał nakaz prac, które mają na celu przeciwdziałanie zawilgoceniu i destrukcji murów kamienicy, które w przyszłości mogłoby prowadzić do zagrożenia bezpieczeństwa użytkowania kamienicy.

Koszt całego przedmiotowego zadania przewidziany jest na kwotę 172.415,61 zł, z czego 50% tj 86.207,81 zł pokryte będą z przyznanej dotacji a pozostała część to własne środki finansowe członków wspólnoty.

W dniu 18 stycznia 2011r. została podpisana w formie aktu notarialnego umowa ustanowienia odrębnej własności lokali w kamienicy przy ?, będącej uprzednio współwłasnością 5 osób. W przedmiotowym akcie wyodrębniono lokale mieszkalne jako indywidualną własność uprzednich współwłaścicieli oraz lokale o przeznaczeniu innym niż mieszkalne (użytkowe) jako odrębna własność we współwłasności uprzednich współwłaścicieli. W przedmiotowym akcie notarialnym z uwagi na obowiązek ustawowy została także ustanowiona wspólnota mieszkaniowa do zarządu nieruchomością wspólną. Zgodnie z zapisem aktu notarialnego w skład nieruchomości wspólnej weszła działka nr 281 oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli poszczególnych lokali a w szczególności klatka schodowa, ściany konstrukcyjne oraz dach. W tej sytuacji części kamienicy przeznaczone do remontu z dniem 18 stycznia 2011r. znalazły się we władaniu wspólnoty mieszkaniowej. Zgodnie z aktem notarialnym wspólnota mieszkaniowa nie ma w części wspólnej lokali mieszkalnych i użytkowych kamienicy, które zostały wyodrębnione jako indywidualna własność oraz wyodrębnione lokale we współwłasności osób będących uprzednio współwłaścicielami kamienicy (z własnością każdego lokalu wiąże się jednak udział w częściach wspólnych kamienicy).

Faktury na usługę najmu lokali użytkowych i mieszkalnych są wystawiane przez właścicieli i współwłaścicieli poszczególnych wyodrębnionych lokali gdzie każdy z nich będąc VAT-owcem odprowadza VAT i rozlicza przychód z najmu lokali w indywidualnych deklaracjach VAT jako osoba fizyczna.

W tej sytuacji wspólnota nie będzie osiągała przychodów z najmu lokali mieszkalnych ani użytkowych ani nie będzie prowadziła żadnej działalności zarobkowej.

Przychodami spółdzielni będą jedynie wpłaty członków wspólnoty na pokrycie kosztów zarządu, bieżącą konserwację, remonty w formie bieżących opłat płatnych do 10-go każdego miesiąca oraz wpłaty za wodę, ścieki, śmieci w związku z refakturacją wody, ścieków, śmieci Wspólnoty na bezpośrednich odbiorców tj. członków wspólnoty oraz firmę wynajmującą lokal użytkowy w związku z techniczną niemożliwością zainstalowania w kamienicy więcej niż dwóch liczników wody (na zainstalowanie większej ilości liczników nie wyraża zgody MPWIK) i koniecznością wydzielenia zużycia wody z jednej faktury na poszczególnych użytkowników.

Ponadto w związku z realizacją w 2012r. wyżej opisanego zadania pn. ??? dokonane zostaną także wpłaty członków wspólnoty na remont części wspólnych kamienicy w części potrzebnej do pokrycia 50% wkładu własnego w realizację przedmiotowego zdania na które została przyznana dotacja z Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków.

W piśmie z dnia 6 sierpnia 2012r. Wnioskodawca wskazał, że dotacja na realizację zadania pn. ???, nie ma bezpośredniego związku ze świadczeniem usług lub dostawą towarów, nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych usług ani dostarczanych towarów lecz stanowi dofinansowanie ogólne Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków przeznaczone na pokrycie kosztów przedmiotowego zadania nakazanego do wykonania przez PINB.

Wspólnota mieszkaniowa poza rozdziałem mediów pomiędzy dostawcami (MPO i MPWiK) a odbiorcami nie świadczy żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług na rzecz właścicieli odrębnych lokali ani też podmiotów zewnętrznych, nie czerpie dochodów z najmu lokali ani powierzchni reklamowych. Jedynymi bowiem czynnościami wykonywanymi przez Wspólnotę podlegającymi VAT jest rozdzielenie z jednej faktury wystawianej na Wspólnotę mieszkaniową kosztów wody i ścieków na rzecz członków wspólnoty oraz jednego podmiotu zewnętrznego - restauracji oraz rozdzielenie faktury za śmieci na rzecz poszczególnych członków wspólnoty. Rozdzielenie kosztów wody, ścieków i śmieci następuje w formie rachunków, gdyż Wspólnota nie jest podatnikiem podatku VAT. Jest to podyktowane tym, iż Wspólnota otrzymuje jedną wspólną fakturę za wodę i ścieki od MPWiK oraz jedną fakturę za śmieci dotyczące zużycia w całej kamienicy, który następnie musi rozdzielić na poszczególnych użytkowników kamienicy obciążając ich odpowiednio przedmiotowymi kosztami.

Wspólnota nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT składającym deklaracje VAT -7 korzysta ze zwolnienia podmiotowego z art. 113 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z nie przekroczonym limitem 150.000 zł obrotów zobowiązującym do rejestracji do podatku VAT.

Faktury dokumentujące nabywane towary i usługi związane z realizacja przedmiotowego projektu będą wystawiane na Wspólnotę Mieszkaniową.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Mając na uwadze powyższe oraz treść art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym obrót zwiększa się o otrzymane dotacje i subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika pomniejszone o kwotę należną podatku, Wnioskodawca zwraca się z prośbą o udzielenie informacji:

  • czy w świetle wyżej przytoczonego przepisu dotacja na remont kamienicy w zakresie wyżej opisanych zadań winna zostać potraktowana jako nie wchodząca do obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT i co za tym następuje nie sumuje się jej do obrotu w kwocie 150.000 zł limitu zwolnienia podmiotowego z VAT do podatku VAT?
  • W przeciwnym razie jeśli kwoty te wliczane są do limitu 150.000 zł w danym roku podatkowym po jego przekroczeniu dotacja winna zostać opodatkowana Wnioskodawca prosi o podanie właściwej stawki VAT dla opodatkowania dotacji.
  • Jak należy w świetle tego przepisu potraktować wpłaty własnych środków finansowych przez członków wspólnoty mieszkaniowej na pokrycie kosztów remontu tzw. wkład własny w realizację zadania pn. ??? w związku z otrzymaną dotacją: czy należy je traktować jako dopłatę o podobnym charakterze jak dotacja o której mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku VAT, która w zależności od tego czy ma bezpośredni wpływ na cenę usługi zwiększa obrót bądź nie?
  • Czy kwoty wpłaty własnych środków przez członków wspólnoty na remont kamienicy w ramach opisanego wyżej zadania winny być brane pod uwagę do limitu 150.000 zł od którego zależy utrata zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT w danym roku podatkowym a następnie czy kwoty te po przekroczeniu limitu winny być opodatkowane podatkiem VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 6 sierpnia 2012r.):

Dotacja na remont kamienicy w zakresie zadań opisanych we wniosku winna zostać potraktowana jako nie wchodząca do obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT i co za tym następuje nie sumuje się jej do obrotu w kwocie 150.000 zł zwolnienia podmiotowego z VAT, gdyż nie stanowi dotacji do ceny świadczonych usług ani dopłaty o podobnym charakterze, która miałaby bezpośredni wpływ na cenę usługi lecz jest dotacją na pokrycie kosztów remontu kamienicy.

W przeciwnym razie gdyby kwoty te należało zaliczyć do obrotu po przekroczeniu limitu obrotu 150.000 zł dotacja winna zostać opodatkowana stawką VAT podstawową 8 % właściwą dla remontu kamienicy - budynku PKOB 11.

Wpłaty własnych środków finansowych przez członków wspólnoty mieszkaniowej na pokrycie kosztów remontu tzw. wkład własny w realizację zadania pn. ??? należy traktować jako wewnętrzne rozliczenia między Wspólnotą a jej członkami, które są czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu ustawą o podatku od towarów i usług . Wpłaty te nie stanowią dopłaty o podobnym charakterze jak dotacja o której mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku VAT, która w zależności od tego czy ma bezpośredni wpływ na cenę usługi zwiększa obrót bądź nie gdyż wpłaty te pochodzą z własnych środków członków wspólnoty i nie mają bezpośredniego wpływu na cenę usług wspólnoty lecz są wpłatami na pokrycie kosztów remontu kamienicy.

Wpłaty własnych środków przez członków wspólnoty na remont kamienicy nie powinny być brane pod uwagę do limitu 150.000 zł od którego zależy utrata zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT w danym roku podatkowym a następnie nawet po przekroczeniu przez Wspólnotę limitu obrotów podlegających opodatkowaniu w kwocie 150.000 zł nie powinny być opodatkowywane podatkiem VAT jako czynności pozostające poza zakresem regulacji ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. W tym miejscu wypada zauważyć, iż na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest ?obrót? w rozumieniu art. 29 ust. 1, a nie przychód.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując ? podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne ? na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wspólnota Mieszkaniowa niebędąca czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT ponosi koszty utrzymania i funkcjonowania obiektu ? kamienicy przy ul. ? .

W dniu 8 maja 2012r. Wspólnota Mieszkaniowa podpisała umowę ze Skarbem Państwa - Wojewodą na mocy której udzielono jej dotacji ze środków budżetu państwa - Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków na realizację zadania pn. ??? .

Udzielona dotacja pochodzi w 99% z budżetu państwa a 1% nie jest pochodzenia budżetowego i pochodzi z innych środków Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków. 50% kosztów przedmiotowego zadania pokryte będzie z przyznanej dotacji, a pozostała część z własnych środków finansowych członków wspólnoty.

Dotacja na realizację przedmiotowego zadania nie ma bezpośredniego związku ze świadczeniem usług lub dostawą towarów, nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych usług ani dostarczanych towarów lecz stanowi dofinansowanie ogólne Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków przeznaczone na pokrycie kosztów przedmiotowego zadania nakazanego do wykonania przez PINB.

Wspólnota nie będzie osiągała przychodów z najmu lokali mieszkalnych ani użytkowych ani nie będzie prowadziła żadnej działalności zarobkowej.

Wskazano również, że wpłaty dokonywane przez członków wspólnoty na pokrycie kosztów remontu pochodzą z własnych środków członków wspólnoty i nie mają bezpośredniego wpływu na cenę usług wspólnoty lecz są wpłatami na pokrycie kosztów remontu części wspólnych kamienicy.

Jak wynika z opisanego stanu faktycznego otrzymana dotacja i wpłaty mieszkańców nie stanowią dofinansowania do ceny świadczonej usługi ani dopłaty o podobnym charakterze, która miałaby bezpośredni wpływ na cenę usługi lecz stanowią dofinansowanie na pokrycie kosztów remontu kamienicy. W konsekwencji w związku z realizacją zadania Wnioskodawca nie otrzymuje wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT sfinansowanego otrzymaną dotacją i wpłatami dokonywanymi przez członków wspólnoty na pokrycie kosztów remontu. Wnioskodawca otrzymuje refundację poniesionych kosztów.

Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę w tej kwestii opis stanu faktycznego oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowa dotacja i wpłaty członków wspólnoty otrzymywane z tytułu realizacji przedmiotowego zadania nie będą stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, zatem nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy pojawiły się również w związku z ustaleniem limitu obrotów uprawniających do korzystania ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Natomiast na podstawie art. 113 ust. 2 ww. ustawy o VAT do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów

Należy zauważyć, że czynności pozostające poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług nie mogą być wliczane do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Jak wskazano powyżej zarówno kwota dotacji jak i wpłaty dokonywane przez członków wspólnoty nie stanowią podstawy opodatkowania podatkiem VAT.

W związku z powyższym nie uwzględnia się tego rodzaju dofinansowania przy wyliczaniu limitu obrotu na dany rok, uprawniającego podatnika do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT.

Podsumowując, dotacja i wpłaty członków wspólnoty nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, nie powinny więc być uwzględniane przy wyliczaniu obrotu uprawniającego do zwolnienia podmiotowego z podatku VAT.

W świetle powyższego, należy również zauważyć, że bezprzedmiotowe staje się dokonywanie rozstrzygnięcia w kwestii stawki podatku dla otrzymanej dotacji oraz opodatkowania wpłat członków spółdzielni po przekroczeniu limitu uprawniającego do zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie tut. organ informuje, że kwestie dotyczące uznania czy kwoty zaliczek na pokrycie kosztów zarządu oraz wpłaty własnych środków przez członków wspólnoty na remont kamienicy w ramach opisanego zadania winny być brane pod uwagę do limitu 150.000 zł, od którego zależy utrata zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT w danym roku podatkowym a następnie czy kwoty te po przekroczeniu limitu winny być opodatkowane podatkiem VAT, są przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika