Stawka akcyzy dla smoły koksowniczej o CN 2706 00 00 wykorzystywanej do celów opałowych.

Stawka akcyzy dla smoły koksowniczej o CN 2706 00 00 wykorzystywanej do celów opałowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2010r. (data wpływu 13 lipca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 września 2010r. (data wpływu z 28 września 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą wyrobów klasyfikowanych do kodu CN 2706 00 00 przeznaczonych do celów opałowych - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2010r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą wyrobów klasyfikowanych do kodu CN 2706 00 00 przeznaczonych do celów opałowych.

Pismem z dnia 14 września 2010r. znak IBPP3/443-512/10/DG, na podstawie art. 169 § 1 Ordynacji podatkowej wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia stanu faktycznego.

Pismem z dnia 16 września 2010r. (data wpływu 28 września 2010r.) Wnioskodawca uzupełnił wniesiony wniosek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zajmuje się m.in. produkcją i sprzedażą surowej smoły koksowniczej klasyfikowanej do kodu CN 2706 00 00. Zgodnie z ustawą z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2009r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), poz. 23 załącznika nr 1 do wyrobów akcyzowych zaliczono wyrób kodzie CN 2706 00 00 ? smołę destylowaną z węgla, z węgla brunatnego (lignitu) lub torfu oraz pozostałe smoły mineralne (?).

Odbiorcy tego towaru z Czech, Niemiec i Hiszpanii to firmy zajmujące się dalszą przeróbką smoły, w związku z czym sprzedaż odbywa się z zerową stawka akcyzy. Gęstość smoły surowej w temp. 15oC jest wyższa niż 890 kg/cm 3 i wynosi 1226 kg/cm3.

Wnioskodawca zamierza sprzedawać swoją smołę przez pośrednika z przeznaczeniem do celów opałowych do hut na terenie Austrii i Czech.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał że:

  • wnioskodawca zamierza sprzedawać smołę do celów opałowych pośrednikowi ? firmie polskiej,
  • pośrednik będzie nabywał towar z zapłaconą akcyzą w wysokości 64,00 zł/t,
  • pośrednik stanie się właścicielem towaru w momencie przekazania towaru i dokumentów handlowych
  • pośrednik będzie sprzedawał towar z przeznaczeniem do celów opałowych firmom z Republiki Czeskiej i Austrii,
  • podatnik otrzyma od kupującego oświadczenie dotyczące przeznaczenia zakupionego towaru.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym przypadku właściwe jest zastosowanie stawki podatku akcyzowego w wysokości 64 zł/1000 kg...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2009r. Nr 3, poz. 11 ze zm.) przedmiotem opodatkowania akcyzą w opisanym przypadku jest wyprowadzenie ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Ze względu na fakt, iż kod CN 2706 00 00 klasyfikuje smołę surową koksowniczą produkowaną przez Wnioskodawcę jako wyrób energetyczny, którego gęstość w temperaturze 15 oC wynosi 1226 kg/cm3, zasadnym wydaje się zastosowanie stawki podatku akcyzowego w wysokości 64 zł/1000kg, zgodnie z ustawą z dnia 2 grudnia 2009r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 215, poz. 1667).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009r. Nr 3 poz. 11 ze zm.) wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W przedmiotowym załączniku nr 1 (Wykaz wyrobów akcyzowych) pod poz. 23 zostały wymienione wyroby o kodzie 2706 00 00 ? smoła destylowana z węgla, z węgla brunatnego (lignitu) lub z torfu oraz pozostałe smoły mineralne, nawet odwodnione lub częściowo destylowane, włącznie ze smołami odzyskanymi.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy - do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

W myśl art. 86 ust. 2 ustawy - paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 3 - paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

W związku z tym wymienione wyżej wyroby energetyczne produkowane z przeznaczeniem do celów opałowych należy uznać za paliwa opałowe.

Tym samym jeżeli wyrób będący przedmiotem wniosku o kodzie CN 2706 00 00 przeznaczony będzie do użycia, oferowany będzie na sprzedaż lub używany będzie do celów opałowych należy uznać go za paliwo opałowe. Konsekwencją powyższego jest zastosowanie odpowiedniej stawki akcyzy dla ww. wyrobu energetycznego.

W art. 89 ust. 1 ww. ustawy zostały określone stawki podatku akcyzowego na wyroby energetyczne. Stawki określone w tym przepisie, w stosunku do niektórych wyrobów energetycznych odwołują się bezpośrednio do ich kodów klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) (art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ww. ustawy), inne zaś do definicji paliw silnikowych bądź paliw opałowych (art. 89 ust. 1 pkt 14 i 15 cyt. ustawy) określonych, odpowiednio w ust. 2 lub ust. 3 art. 86 ustawy o podatku akcyzowym. Określona natomiast w art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym stawka 0 zł ma zastosowanie jedynie do wyrobów energetycznych innych, niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13, przeznaczonych do celów innych niż:

  • opałowe,
  • jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych,
  • do napędu silników spalinowych albo
  • jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Wyroby niewymienione według kodów CN w ust. 1 pkt 1-13 ww. artykułu 89, są wyrobami o różnym przeznaczeniu i o różnych stawkach akcyzy. Jeżeli zatem wyrób o kodzie CN 2706 00 00 zostanie przeznaczony do użycia, oferowany na sprzedaż lub używany do celów opałowych wówczas stawka akcyzy dla tego wyrobu jest określona w ust. 1 pkt 15 ww. artykułu.

W myśl powyższego zgodnie art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. a ww. ustawy stawka akcyzy dla przedmiotowych paliw opałowych o kodzie CN 2706 00 00 wynosi w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15 oC jest:

  • mniejsza niż 890 kg/cm3 ? 232,00 zł/1000 litrów,
  • równa lub większa niż 890 kg/cm3 ? 64,00 zł/1000 kg.

Zgodnie z powyższym w wypadku wyprowadzenia ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobu o kodzie CN 2706 00 00 o gęstości 1226 kg/cm3 przeznaczonego do celów opałowych stawka podatku dla tego wyrobu wynosi 64,00 zł/1000 kg.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 89 ust. 5 pkt 1 ww. ustawy dla zastosowania ww. stawki podatku akcyzowego sprzedawca wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określonych w ust. 1 pkt 15, jest obowiązany w przypadku sprzedaży osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 i 15

Stosownie zaś do art. 89 ust. 6 ww. ustawy oświadczenie o którym mowa w ust. 5 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 7, powinno być dołączone do kopii faktury oraz powinno zawierać:

  1. dane dotyczące nabywcy, w tym nazwę oraz adres siedziby lub zamieszkania, a także NIP lub REGON;
  2. określenie ilości i rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów;
  3. wskazanie rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia;
  4. datę i miejsce złożenia oświadczenia;
  5. czytelny podpis składającego oświadczenie.

Wymienione oświadczenie, jeżeli jest czytelnie podpisane, może być również złożone na wystawionej fakturze, ze wskazaniem rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca adresu, gdzie znajdują się te urządzenia ? ust. 7 art. 89 ww. ustawy.

Mając na uwadze powyższe przepisy należy wskazać, iż zasadą jest, że składane oświadczenie musi zawierać wszystkie elementy określone w art. 89 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym. Jednakże w przedstawionym stanie faktycznym należy stwierdzić, iż w przypadku gdy nabywca (pośrednik) w treści oświadczenia (w pkt 2) jako przeznaczenie wyrobów określi, iż ?będą one sprzedane z przeznaczeniem na cele opałowe?, to może następnie wskazać, że ?dane dotyczące liczby urządzeń grzewczych jego nie dotyczą?.

Wskazać również należy, że przepis art. 86 ust. 6 nie wymaga aby w oświadczeniu składanym Wnioskodawcy przez nabywcę (pośrednika), powinien być wskazany końcowy odbiorca towaru.

W przedmiotowej sprawie należy także zwrócić uwagę na przepis art. 89 ust. 14 ww. ustawy zgodnie z którym sprzedawca wyrobów akcyzowych określonych w ust. 1 pkt 15 sporządza i przekazuje do właściwego naczelnika urzędu celnego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano sprzedaży, miesięczne zestawienie oświadczeń, o których mowa w ust. 5; oryginały oświadczeń powinny być przechowywane przez sprzedawcę przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostały sporządzone, i udostępniane w celu kontroli.

Zgodnie z art. 89 ust. 15 pkt 1 miesięczne zestawienie oświadczeń powinno zawierać:

  1. imię i nazwisko albo nazwę oraz adres siedziby lub zamieszkania podmiotu przekazującego zestawienie,
  2. ilość i rodzaj oraz przeznaczenie wyrobów, których dotyczy oświadczenie,
  3. datę złożenia oświadczenia,
  4. datę i miejsce sporządzenia zestawienia oraz czytelny podpis osoby sporządzającej zestawienie,
  5. określenie liczby urządzeń grzewczych posiadanych przez nabywców, wynikającej ze złożonych przez nich oświadczeń,
  6. miejsce (adres), gdzie znajdują się urządzenia grzewcze wskazane w oświadczeniach,
  7. imię i nazwisko albo nazwę oraz adres siedziby lub zamieszkania, a także NIP lub numer PESEL (jeżeli został nadany), lub REGON składającego oświadczenie.

Uwzględniając powyższe, w opisane sytuacji sprzedaży smoły koksowniczej do pośrednika, w powyższym miesięcznym zestawieniu nie ma obowiązku podawania danych określonych w pkt e i f, w związku z czym sprzedawca może wpisać w tych punktach słowa ?nie dotyczy? lub inne o tożsamym znaczeniu.

Tym samym, mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika