Obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związku z realizacją projektu

Obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związku z realizacją projektu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2012r. (data wpływu 22 maja 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów i usług w związku z realizacją projektu dotyczącego działania 413 ?Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 22 maja 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów i usług w związku z realizacją projektu dotyczącego działania 413 ?Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju?.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Nie prowadzi działalności gospodarczej i nie osiąga przychodów ze sprzedaży towarów, osiąga natomiast przychody z tytułu odpłatnej działalności statutowej, takiej jak:

  1. wspomaganie rozwoju przedsiębiorczości ze szczególnym uwzględnieniem terenów wiejskich,
  2. działanie w kierunku aktywnej walki z bezrobociem,
  3. wspieranie rozwoju agrobiznesu i agroturystyki,
  4. popularyzacja wiedzy i osiągnięć naukowych oraz praktycznych, w zakresie organizacji i zarządzania małymi firmami,
  5. działanie na rzecz adaptacji małych i średnich firm do warunków wolnorynkowych,
  6. pomoc osobom rozpoczynającym samodzielną działalność, a także promocja zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy,
  7. przybliżenie problemów integracji z Unią Europejską, współpracuje z instytucjami krajowymi i zagranicznymi,
  8. działanie na rzecz edukacji, kształcenia młodzieży i adaptacji szkolnictwa do zmieniających się warunków otoczenia,
  9. działanie na rzecz umacniania rodziny jako podstawowej komórki społecznej,
  10. popularyzację osiągnięć nauki, techniki i postępu w rolnictwie, oraz upowszechnianie nowoczesnych metod w produkcji rolnej, doradztwa rolniczego, wspieranie inicjatyw społecznych w tym zakresie,
  11. współpracę z gospodarstwami i instytucjami pracującymi na rzecz rolnictwa w zakresie zaopatrzenia gospodarstw w środki do produkcji rolnej,
  12. działanie na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego i odnowy wsi,
  13. działania związane z ochroną środowiska,
  14. szkolenie i doskonalenie osób pracujących w rolnictwie oraz działalność doradcza w tym zakresie,
  15. współpraca z grupami producentów rolnych,
  16. działania informacyjne i promocyjne w zakresie funduszy i programów pomocowych,
  17. współpraca z lokalnymi grupami działania,
  18. działania na rzecz budowy i wspierania systemu kształcenia zawodowego, ze szczególnym uwzględnieniem mieszkańców obszarów wiejskich, w tym zmiany kwalifikacji zawodowych,
  19. działania na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym,
  20. promocja zdrowia i zdrowego trybu życia,
  21. działania w zakresie kultury fizycznej, w tym wychowania fizycznego, rekreacji i sportu,
  22. promocja turystyki i krajoznawstwa, w tym agroturystyki i turystyki wiejskiej,
  23. promocja i organizacja wolontariatu,
    od których odprowadza należny podatek VAT, w związku z tym odlicza podatek VAT od zakupu towarów i usług, służących sprzedaży z tytułu działalności statutowej.

Stowarzyszenie otrzymuje składki członkowskie i darowizny na cele statutowe, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stowarzyszenie otrzymuje również dotacje na realizacje projektów unijnych.

Interpretacja jest niezbędna do załączenia do wniosku o płatność w ramach działania 413 ?Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju? objętego PROW na lata 2007-2013, składanego do Urzędu Marszałkowskiego. Zakupy towarów i usług dokonanych przez Wnioskodawcę w związku z realizacja projektu dotyczącego działania PROW 413 ?Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju?, nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanej podatkiem VAT, tj. osiągania przychodów z tytułu działalności statutowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie :

Czy stowarzyszeniu, które jest podatnikiem VAT przysługuje również odliczenie podatku VAT od zakupionych towarów i usług, sfinansowanych ze środków UE, które to zakupy nie będą służyły osiąganiu przychodów z tytułu działalności statutowej?

Stanowisko wnioskodawcy:

Stowarzyszenie uważa, że mimo tego, iż jest podatnikiem VAT, nie przysługuje mu prawo odliczenia podatku VAT od zakupionych w ramach projektu towarów i usług, sfinansowanych ze środków unijnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Jak wynika z powyższego prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako ?podatnicy VAT czynni?, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Zakupy towarów i usług dokonanych przez Wnioskodawcę w związku z realizacja projektu dotyczącego działania PROW 413 ?Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju?, nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanej podatkiem VAT, tj. osiąganiu przychodów z tytułu działalności statutowej.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do opisanego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi generującymi podatek należny. Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu w ramach działania 413 ?Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju?.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy zgodnie, z którym nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego w którym wskazano, że Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT czynny a zakupy towarów i usług nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga kwestii opodatkowania podatkiem VAT osiąganych przychodów z tytułu odpłatnej działalności statutowej. Powyższe stwierdzenia przyjęto jako elementy opisanego zdarzenia przyszłego i nie były one przedmiotem oceny, gdyż nie zadano pytania w tym zakresie.

Podkreślenia wymaga również fakt, iż niniejsza interpretacja traci swoją ważność w sytuacji zmiany jakiegokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, a w szczególności gdy zakupy towarów i usług dokonane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika